האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
ה' ברא את העולם על מנת שמשהו יעבור דרך עשייתנו. כדברי חז"ל "'אשר ברא אלוקים לעשות' – לתקן". לא נכון לאדם לרצות שהחיים יעברו לידו אוטומטית ושהוא רק יצפה בהם מן הצד. אדם לעמל יולד. צריך להיזהר שלא להתבלבל ולהעניק בטעות לתכונות של עצלות והפקרות "חותמת כשרות" של בטחון בה'.
מעבר לכך, התפקיד המרכזי של יהודי בעולם - היא לגלות שהכל בהשגחה פרטית. כאותו פועל שתפקידו להדביק ולהטביע את סמל בית החרושת על המוצר כדי שכולם ידעו מאיפה הוא הגיע, כך ייעודו של יהודי בעולם הוא לקלף מכל ענייני העולם הזה את ההעלם שבהם ולחשוף את פנימיותם – שהם מגיעים מה' יתברך ושהם אינם עצמאיים ושרירותיים, גם אם לעיני בשר זה נראה כך.
זוהי בעצם המשמעות הפנימית של ההכרזה ההיסטורית בהר הכרמל ובכל שנה ביום כפור בסוף תפילת נעילה, ברגעים הנעלים ביותר בשנה: "ה' הוא האלוקים". שם הוי"ה מסמל את ה"בלי גבול", את האלוקות ללא הסתרות. לעומת זאת שם אלוקים (בגימטריה "הטבע") מסמל את האלוקות שמתחפשת בנסיבתיות לוגית ובלבושי הטבע. עבודתו של יהודי בעולם לגלות שבעצם הכל אותו דבר והטבע הוא רק כלי ותחפושת ל"למעלה מן הטבע". הסרת ההעלם נפעלת על ידי ההתבוננות בעצמו, במוחו, במחשבתו ובהנהגתו וכך גם להשפיע על אחרים שיכירו וידעו שאתה שִׁמְךָ ה' לבדך.
"הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים". הקדוש ברוך הוא ברא את האדם ונטע בו רצון, בשונה מכל שאר הבריאה, כדי שברצונו יבחר לגלות את רצון ה'. המושג "יראת שמיים" כולל את כל התחום עליו הופקד האדם כאשר נצטווה "לעבדה ולשמרה".
למעשה , האדם נדרש לדייק את עצמו מול ריבונו של עולם בשלושה מישורים: מחשבה, דיבור ומעשה.
במחשבה - מידת הענווה מול ריבונו של עולם והשגחתו, כפי שמבאר הרב קוק: "יסוד הביטחון הוא לא אותה הציור, שהאדם יצייר בעצמו שהוא בטוח שמה שהוא דורש ומבקש וחושב שהוא דרוש לו ימלא ה', כי אפשר שמה שהוא חושב שהוא הטוב - הוא ההיפך מהאמת. אלא שהוא בטוח בחסד עליון שברא את העולם ובנה אותו, וכוננו, ומשגיח עליו ברוב חסד, ועל כן, אין שום מקום לשום דאגה... והננו נכנסים תחת כנפי חסדו בכל רגע".
בדיבור - התפילה מוציאה אל הפועל את הפוטנציאל האלוקי הגלום במציאות. כהסבר רש"י מדוע לא המטיר ה' גשם בתחילת הבריאה: "לפי ש'אדם אין לעבוד את האדמה', ואין מכיר בטובתן של גשמים, וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם - התפלל עליהם וירדו, וצמחו האילנות והדשאים".
במעשה - השתדלות ראויה, שהיא היא רצון ה' מאתנו, כדברי הרב קוק: "כמה צריך להיות האדם נזהר שהמידה היקרה הזו, מידת הבטחון שהיא אור העולם, לא תהפוך לרועץ, שלא תהיה סיבה לעצלות ולשפלות ידיים, שהוא ההיפוך מההשלמה האמיתית של האדם".
על כל אדם להיות ממוקד בקיום שליחותו הייחודית.
כל העולם נברא בשביל כל יהודי, וכל יהודי נברא עם כוחות טמונים לגלות את אור ה' יתברך בעולם כולו. עיקרו של התפקיד הוא בפנימיות האדם, בהכרת וזיכוך חלקי נפשו ותנועתם.
כחלק משליחותו של האדם בעולם הוא בא בברית הנישואין, מגדל ילדים, יוצא לעבוד לפרנסת ביתו ובא במגע עם העולם הזה על כל בעיותיו והעלמותיו (עולם מלשון העלם). דווקא אז, נדרש האדם לגלות שהוא נברא מעל הטבע ומעל המזל. כאשר אירועים סבוכים עומדים לפתחו, ייאוש מתחולל בו או ילדיו לא עלינו חולים, אשתו עצובה, פרנסתו מצומצמת ושאר רעות ובעיות פוגשות אותו, ה' מדבר איתו דרך המציאות ומבקש ממנו לעשות עבודה של גילוי פנימי, לכרות איתו ברית של אמת ואמונה.
לאדם ישנה הבחירה האם המציאות תשפיע על פנימיותו ותעצב אותו או שפנימיותו תעצב את המציאות כולה.
כותב רבנו הקדוש, רבי נחמן מברסלב (לקוטי מוהר"ן ח"ב, א): "כי איש הישראלי נברא שיהיה לו ממשלה על המלאכים וזה התכלית והסוף של ישראל". האדם נשלח לעולם לגלות דרך לחיות ולהיות שמח ומאושר בגשמיות וברוחניות, בפנימיות ובחיצוניות. המפתח נמצא בתוך האדם, באמון שלו בעצם הטוב שלו ובכך שהוא הגיע לעולם הזה להאיר לכל באי העולם.
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
אחיי ורעיי, לחיים לחיים. מן הסתם שמעתם על הרבי מריבניץ זצ"ל, שחי בארצות הברית והתפרסם כקדוש
אחי, אפשר שאלה? כמה ה' גדול? וואי, נפלתי עליך? לא נורא, תענה בכל זאת. * ה'
שלום חברים, רציתי להתוועד איתכם הפעם על אחד המשלים הקצרים של רבי נחמן ושמו "העני והיהלום",