האם יש הבדל בין יהודי לגוי?
ההבדל אינו בטבע אלא בנשמה
// הרב אורי שרקי

ההבדל בין יהודי לגוי הוא בייעוד. תיקון העולם במלכות ש־די עומד במרכז מעייניו של הקדוש ברוך הוא. לשם הצלחת היעד הזה, הקים לו אומה כלב האנושות, שבה מרובה העיסוק בתכני הליבה של נפש האדם, הן בנוגע לכלל והן בנוגע לפרט. אומה היא ישות קולקטיבית, פוליטית. מתוך השייכות לאומה מקבל היחיד מישראל מעלה המטילה עליו אחראיות ייחודית. אחריותו היא להוות צינור להתגלות של הבורא אל החברה האנושית בכל גווני ערכיה ותרבויותיה. לעומת העמים, שבהם כל אומה מבטאת כישרון ייחודי לה המעשיר את התרבות האנושית, ללא צורך להקיף את האנושות כולה.
משום כך, אף על פי שאין שום נתון ביולוגי הקובע את ייחודו של איש ישראל, שהרי כל אדם, בן לאיזו אומה שתהיה רשאי להתגייר, מתבטא ההבדל בין ישראל לעמים בחלק האדם הנוגע לייעודו, והיא הנשמה.
כל נשמה מבטאת מחויבות להגשים מכלול נתון של ערכים. מי שמצד שורש נשמתו מבטא את הערך של מידת האהבה, מוציא אל הפועל את רצון ה' באופן חלקי, והוא הדין אם יבטא רק את היראה. נשמתו היא אכן "חלק א־לוה ממעל" שכן היא נושאת אידיאל א־לוהי, אך איננו "ממש", מפני חלקיותו. הוא זקוק להשלמה על ידי נושאי הערך המשלים. לעומת זאת, נשמת ישראל מבטאת את מכלול הערכים הא־לוהיים כאחד, את ייחוד המידות. זה עומקה של ההבחנה המופיעה בספר התניא (חלק א א־ב) שלפעמים מובנת בטעות כשלילת קיומה של נשמה לאומות העולם. ולא כן הוא, לכל הנברא בצלם א־לוהים יש נשמה, ולכל אחד יעוד משלו על פי שורש נשמתו.

אנחנו המוזרים. בנשמה וגם בטבע
// משה שילת

לפני כמה חודשים ראיתי תאונה בהרצליה פיתוח. רכב נכנס באופנוע והעיף את הנהג, והצומת עצרה דום. כל בעלי הרכבים ירדו מרכביהם והציעו עזרה. היה נס ולנהג לא קרה כמעט כלום אבל כולם עמדו ועסקו בעניין. עבר שם בחור אחד ואמר לי: "יא-אללהה לפני שבועיים הייתי באיטליה, קרתה בדיוק כזו תאונה ואף אחד לא עצר!".
ייחודיותו של עם ישראל ידועה וניכרת מההיסטוריה הניסית שלנו, שאין דומה לה, ועד לנורמות שקיימות רק אצל יהודים, כמו כבוד המת (באיזה עוד עם יוצאות משלחות להימלאייה למסעות מסוכנים בשביל ספק ספיקא של מציאת גופה?), גמ"חים אינסופיים וערבות הדדית "משוגעת" בין אנשים שמעולם לא פגשו זה את זה ולא דוברים את אותה השפה.
אין לגויים מה להיעלב, כולם יודעים שהם הנורמליים ואנחנו המוזרים. הם אנושיים, אנחנו מעל הטבע...

בתניא מוסבר שליהודי, לעומת גוי, יש נשמה שפונה לאלוקות ורק לאלוקות, "חלק אלו-ה ממעל ממש". אך ההבדל אינו רק בנפש האלוקית, אלא גם בנפש הטבעית הבהמית! אצל יהודי היא מעורבת טוב ורע, והחלקים הטובים שבה כמו הם טוב ממש, לשם טוב.
אצל גוי, גם הטוב שבנפשו הטבעית תמיד יהיה מבוסס על 'אני במרכז'.
"כל צדקה וחסד שאומות עובדי כוכבים עושין... אינם עושין אלא להתגדל בו" אומרת הגמרא (בבא בתרא י), ואין כוונתה לומר שזה כך במודע, אלא שכזה הוא הבסיס במעמקי הנפש לעשיית החסד. ההרגשה הטובה מעשיית החסד משמעותית להם יותר מעצם העזרה לנזקק. הם אינם "רחמנים, ביישנים וגומלי חסדים" בטבעם, ולכן אם האינטרס האישי אומר להימנע מחסד, גויים אכן יימנעו ממנו. הדבר בולט ביחסים בין ארצות, ובסיטואציות של נזקקים אומללים, ש'לא מצטלם טוב' לגמול עמם חסד. מה שאצל יהודי מוטבע בבסיסו, לא נמצא אצל הגוי.
יוצאים מן הכלל הם "חסידי אומות העולם", נפשם הטבעית היא כשל יהודי, והטוב שבהם הוא טוב אמיתי.

ועדיין, התנהגות טבעית של יהודי הקשורה לנפשו החיונית־בהמית, גם אם בטוב, היא בהכרח מוגבלת. ליהודי יש כוחות גדולים הרבה יותר. כאשר הוא גומל חסד על בסיס נפשו האלוקית, הוא עושה הרבה מעבר לטבעו. הוא משקיע 'שעות נוספות', תורם מכסף שאין לו, מעניק במקומות שממש לא נוח לו ומתמסר לטובת הזולת.
מעבר לכך, חסד שמבוסס על טבעיות בלבד עלול לגרום לעיוותים, להענקה במקום שמצווה לקמץ, ולרחמים כלפי מי שאסור לרחם עליו. חסד שאינו מבוסס על ספונטניות אלא על נאמנות לשליחות האלוקית הוא מאוזן, מדויק ומתאים תמיד למצוות התורה.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

כמה טוב ה' הפירושים לנוסח התפילה שעולים לנו בראש באופן טבעי הם נחמדים, אבל כדאי להתקדם

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן