האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
הרבי ר' בונים מפשיסחא אמר שיש לדעת כיצד להשתמש בכל תכונות הנפש לעבודת ה'. שאלו חסידיו – הכיצד? האם יש מקום גם למידה מגונה כמו כפירה ואפיקורסות?! הוא השיב שכאשר רואים עני שנזקק לצדקה יש להיות קצת אפיקורס – לא לומר 'ה' יעזור' או 'אם ה' עשה אותו עני הוא יודע מה שהוא עושה', אלא להתמסר לעזרה כאילו אין הדברים תלויים בהשגחת ה'.
העזרה המעשית לא דורשת 'כפירה' – ה' שעשה אותו עני גם ציווה עלי לתת לו צדקה. הדברים מוסבים בעיקר על העמדה הנפשית: לא להיפטר מתחושות הצער והרחמים בטענות-אמונה, ואחר כך להסתפק בנתינת הצדקה המחויבת, אלא לשים בצד את תירוצי ההשגחה הפרטית, לחוש את עומק המצוקה והכאב, לרחם ומתוך כך להתמסר בכל נפש ומאד לפתרון הבעיה.
יש מייחסים את הרעיון הזה לצדיקים קדומים יותר – רבי משה לייב מסאסוב, בצלו גם הסתופף הרבי ר' בונים, רבי פינחס מקוריץ ואף מורנו הבעל שם טוב עצמו. חוץ מתחושת זיקה נפשית מיוחדת לרבי ר' בונים, בחרתי דווקא במסורת הזו כדי להשלים את הרעיון בסיפור יפהפה על הרבי ר' בונים:
פעם הוא הגיע לעיירה בה גר יהודי עני ומסכן. הוא העניק לו צדקה הגונה, האכיל את ילדיו הרעבים, תפר להם בגדים ומילא את צרכי הבית. לפני צאתו מהעיירה הוא בקש להעניק ליהודי סכום הגון נוסף. היהודי סירב – "הרי הרבי כבר נתן ועזר כל כך הרבה, מדוע שייתן עוד סכום?!" הרבי השיב שהוא נשלח למקום מהשמים כדי לקיים מצוות צדקה, אותה יקיים כדבעי רק אם יאות העני לקחת ממנו את הסכום הנוסף. וכך הוא פירש את הפסוק "נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו": "נתון תתן לו" בשל מצוות צדקה, ולא כי מצבו של העני עושה לך 'רע על הלב' וגורם לך לתת לו. "עד כה", אמר הרבי, "מצבך היה כה קשה שנתתי כי 'רע לבבי' מראיית סבלך. כעת, כשהמצב יותר טוב, אוכל לתת רק בשל מצוות ה'".
רבי בונים לא אמר שצריך לתת בשל המצווה ולא מתוך הרחמים, אלא שצריך לתת מתוך רחמים כל כך הרבה עד ששוככת התחושה הרעה בלב – הכוללת גם טרוניא אפיקורסית כלפי מעלה – ואז לתת גם בשל מצוות הצדקה. "נתון תתן – אפילו מאה פעמים", תן שוב ושוב, גם וגם, גם נתינת של רחמים וגם נתינה בשל מצוות ה'. אז גם מצוות הצדקה אינה חיצוניות נטולת רחמים, חלילה. אדרבה, על גבי הרחמים האנושיים, הקיימים בנפשנו הבהמית, נוספים רחמי הנפש האלוקית ואף משתקפים הרחמים האין-סופיים של ה' יתברך עצמו, שאנו מצווים ללכת בדרכיו – "מה הוא רחום אף אתה היה רחום".
ראשית כל, כאשר רגש הרחמים מתעורר בנו, עלינו לשאול את עצמנו: האם באמת אנחנו מרחמים וחסים על האחר, או שמא פנינו חמוצות כי קשה לנו לראות כאב ומראות קשים?
מסופר על מייסד אסכולת 'גדלות האדם', הסבא מסלבודקה – רבי נתן צבי פינקל זצוק"ל, שכאשר שמע כי בנו שבר את רגלו נעצב אל לבו. לאחר כמה שעות אמר לסובביו: "צריך לחשוב כמה בני מוגבל עכשיו, כמה קשה לו". הם שאלו אותו לפשר מחשבות ואמרות אלו, ואמר הסבא: "כאשר שמעתי שבני שבר את הרגל, כאבתי את כאבי שלי ולא את כאבו שלו. זו לא השתתפות אמיתית בצער האחר, שהרי לאחר זמן מועט אנחנו הרי שוכחים מהבשורה ששמענו והאחר ממשיך לסבול את צערו.
"הדרך היחידה להשתתף בצער הזולת ולהיות ממש נושא בעול עם חברו, היא לשתף את השכל ולא דרך המצפון הרגשי. אני צריך לצייר בשכלי את תוצאות כאבו ואת מגבלותיו, רק כך אוכל להגיע להבנה ולחוש את כאבו ולא את כאבי" סיים הסבא את ההסבר על תהליכי הנפש שעברו בו.
אנו מקיימים את מצוות ה' כי הקב"ה כך ציווה ולא בגלל המצפון שלנו. אם נקשיב לרחמים שלנו, לעיתים הם יחזיקו זמן מועט ובהמשך יגיעו גם רגשות שאינם ראויים. כך למשל, מי שמרחם על האכזרים בגלל תפעול רגשי לא נכון, סופו להתאכזר על הרחמנים.
אך עלינו לדעת כי חלק מציווי ה' הוא גם השתתפות אמיתית ורחמים אמיתיים בצער האחר, "וחי אחיך עמך". עליך לחוש את צערו האמיתי ולא את הכאב שלעיתים מתבלבל וכואב במחוזות רחוקים שאינם נכונים.
מסופר על ה'ויואל משה', האדמו"ר מסאטמר, כי פעם בא אליו עני ותינה בפניו את צערו הגדול במשך דקות ארוכות. האדמו"ר שהכניס את עצמו לתוך נעליו וכאבו של העני הרגיש צער רב, פתח את מגירת הכסף שהייתה ברשותו ורוקן את כל תכולתה אל עבר ידיו של האיש שהודה ובזריזות רבה יצא מהמקום. הגבאי שהבחין בו, נכנס מיד לאדמו"ר וסיפר שהעני שיצא זה עתה הנו שקרן ידוע... אז פלט האדמו"ר אנחת רווחה מלבו ואמר לגבאי "הרגעת אותי, אם כל מה שהוא סיפר זה שקר – ברוך ה' שאין לו צרות, זה העיקר". הגבאי שתק ויצא החוצה.
המשותף לשני הסיפורים הללו – מהצד החסידי והצד הליטאי – הוא כי מי שנותן צדקה אמיתית, כזו שמגיעה מצד ציווי ה', הרי שהרחמים וההשתתפות בצער האחר הם אמת לאמיתה ומגיעים מתוך רצון לעזור לאחר מצד כאבו שלו ולא מצד רגשותיו באותו הרגע, כי אכן - גם כדי לרחם צריך לדעת איך לעשות זאת.
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
מי מאיתנו לא נאלץ להתמודד עם שלל אירועים לא פשוטים בשנה האחרונה? כולנו התמודדנו, ועדיין. אולם
מי המלך שלך? * המלך שלי הוא הוד רוממותו הסטייק. זה לא חייב להיות דווקא הסטייק,
אחת התובנות החשובות על ראש השנה שגיליתי לאחרונה, הופיעה דווקא דרך אחד ממנהגי החג החריגים, מנהג
עָנָה וְאָמַר: אֲסַפֵּר לָכֶם אֵיךְ הָיוּ שְׂמֵחִים. שֶׁפַּעַם אַחַת הָיוּ תִּינוֹק וְתִינֹקֶת שֶׁהָיוּ בָּאִים אֶל הַמֶּלֶךְ