האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
לשאול מדוע החסידות חשובה לדור שלנו זה כמו לשאול מדוע אויר צח חשוב לנשימה.
החסידות מגלה את הנשמה העמוקה שבתורה. זה כמו שאתה פוגש מישהו לראשונה ומתרשם ממנו בראיה שטחית. יום אחד אתה זוכה להכיר את הפנימיות שלו, ואז אתה זוכה לראות כמה הוא נפלא, כמה הוא מיוחד, ואתה מבין איזה עוול זה היה לשפוט אותו על־פי החיצוניות שלו. החסידות מגלה לנו איזה אור, איזה תוכן רוחני יש שם בפנים. כשמדברים אל הנפש – הנפש קולטת, וכשמדברים אל הנשמה – הנשמה קולטת. כשאדם לומד חסידות, ונותן לדיבורים של תורת החסידות להיכנס אליו, הנשמה שלו מתרגשת.
העולם המודרני מציע לדור שלנו פיתויים ללא הרף. הדתיים רוצים ליהנות מהתורה, וגם מההנאות שיש מחוצה לה. אבל העולם המודרני נוגס בכל דבר שיש בו קדושה, עד שקשה מאוד להתמודד איתו ולדבוק בתורה. המענה שהחסידות נותנת לכך הוא שהאדם מבין פתאום שכל מלחמת המאסף הזו של התורה עם התרבות הכללית, היא למעשה חסרת ערך. הוא מגלה שלאור החסידות, התורה ומצוותיה מאירים באור יקרות.
מי שעדיין לא מתחבר לתורת החסידות ינסה לטעום. וכמו כל טעם חדש, לוקח לפחות שלושה חודשים עד שמתרגלים: סיפורי חסידים, תורות ושיחות, ניגונים שחודרים אל הנשמה. אך אין צורך לשכנע אף אחד. מי שאור החסידות מאיר בו ושינה לו את החיים, הוא המשווק הטוב בעולם - בזכות הנשמה שזורחת בו ומגלה את אורה לכל העולם.
ישנן סוגיות יסוד רוחניות שמחמת ההרגל, הצרות והשחיקה שבחיי היום־יום – נשכחו. מחמת כל הקשיים הללו, האדם עוסק רוב היום במסגרת החיצונית ובהישרדות. הוא מוותר על התוכן, על הפְּנים, וחושב שהם בגדר מותרות ופינוק. אך עם השנים חוסר התכלית יוצר שיתוק וגעגועים, והוא חייב לחזור אל הנשמה שבתוך הגוף.
החסידות לא רק ניקתה את האבק מעליהן, אלא אף הבריקה אותן מחדש, והדליקה מאורות שיכוונו לתכלית של כל התורה כולה. החסידות חידשה את התכלית של אהבת הבורא, יראתו, הדבקות בו, והכל מתוך התרוממות רוח ושמחה, מתוך אמון ותקווה. היא גואלת את הפרט מתחושת הגלות הפרטית שלו, בתוך עולם של מצוקות דוריות ופרטיות.לדור שלנו לא חסרה חומריות, והשפע מצוי. כיוון שיש הכל, צפה פתאום שאלה הכרחית – בשביל מה אנחנו חיים? מה התכלית? בעבר, לאדם היו בעיות משלו שנטרלו אותו מהתעמקות. אך ככל שהגאולה מתקרבת, לדור הגאולה יש פניוּת לעסוק בתוכן, והאדם רוצה לדעת מה התוכן של כל מצווה ושל התורה בכללותה. לימוד החסידות וקיום תורה ומצוות מתוך מבט חסידי מוליך אותו לחיים של טעם ותכלית, שנותנים לו הרבה חיים, חן וחסד.
במקביל, גם עולם החסידות צריך להתאים את עצמו לדור הזה, עם כל הבעיות המיוחדות שלו. התפקיד שלנו, השותים ממימי החסידות, הוא לינוק מן הבאר ולחדש שוב את המים האלה, שבלשון רבי נחמן הם עתיקים מאוד, אך אף־על־פי־כן חדשים לגמרי.
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
שנים היא ישבה אבלה בשבועות האלו. פנים נפולות. אפורות. לא לובשת שום דבר חדש. לא הולכת
שלום חברים, אני רוצה לשתף אתכם בסיפור חיים ששמעתי לאחרונה. אולי אתם מכירים, יש מיזם חסידי
כתוב בגמרא "משה כתב ספרו ופרשת בלעם". "פרשת בלעם"?! מוזר, הרי הוא כתב את כל התורה… בהתבוננות קצרה
דיברנו לאחרונה על חשיבות החיוּת בעבודת ה', ועל הנזק שגורמות הקרירות, העצלות והעצבות. אדם חי ופעיל