בס"ד

יום שלישי, 13 מאי, 2025
הכי עדכני
מה יגרום לשנה הבאה להיראות אחרת?
חשיבה מעשית מובילה לכישלון
// הרב שאול יורוביץ

בדרך כלל התשוקה לשנה טובה – שינוי לטובה, העוטף אותנו לקראת השנה החדשה, מכוונת ומתועלת לשינוי הנסיבות החיצוניות או למצער לשינוי המעשים, כאילו שהדברים תלויים בהשתנות המצב החיצוני. מובן ופשוט שהליך זה נועד לכישלון מראש, שהרי אין זה ביד האדם, ובנוסף גם אם ישתנו הנסיבות זה רק יעורר אתגרים והתמודדויות חדשות. שינוי מתרחש רק בתוך נפשו של האדם.
מקרא מלא דיבר הכתוב: "לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא... וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם... כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂתוֹ" (דברים ל). השינוי יתכן רק בתוכך פנימה.
מחד, זה מחייב את האדם לחשב את חשבון נפשו ולהסתכל עמוק פנימה, אך מאידך זה גם מקל מאוד, לא מוטל עליו לטפס אל גבהים חדשים ונשגבים כי אם לחפש אחר טבעו האמיתי המצוי בתוך נפשו.
רבי נחמן מבאר (תורה לה): "דַע כִּי תְּשׁוּבָה הִיא לָשׁוּב אֶת הַדָּבָר לַמָּקוֹם שֶׁנִּטַּל מִשָּׁם". כלומר תשובה משמעה התחברות אל מציאותנו האמיתית, חזרה אל השורש. אין בה תוספת או השתנות אלא חזרה למקומנו האמיתי. ועל כן "תשובה קדמה לעולם", השינויים והעיוותים נוצרו מן העולם, והתשובה היא ההתנערות מהם בהידבקנו אל שורשנו וטבענו האמיתי.
המחסום העיקרי המונע מן האדם לחזור ולדבוק בשורשו הוא ההתייחסות למציאותו החיצונית, הנוכחית והחולפת, כאילו היא זהותו האמיתית. ה'תשובה' – יכולת ההשתנות – היא בסיס הקיום היהודי. מסופר על צדיק אחד שרצה ללמוד את משחק השחמט, אך כשאמרו לו שאחד הכללים הוא שאי אפשר להתחרט אחרי מהלך, אמר: "אם כך איני חפץ בכך שהרי אין זה משחק יהודי, אצלנו תמיד אפשר להתחרט".
מצב זה, בו תקוע האדם ב'דמות' החיצונית הנוכחית שלו ומזדהה עמה, ואינו מודע למלוא גדלות נשמתו, מתוארת בכתובים כקשיות עורף וערלות לב – תקיעות וחוסר גמישות, שתי תכונות אלה מזוהות תמיד עם החטא.
לעומת זה, את הבסיס לתשובה וליכולת השתנות מפרש הכתוב "וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם וְעָרְפְּכֶם לֹא תַקְשׁוּ עוֹד", ואדרבה "וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה". רכות הלב ורוח ההתחדשות הם המנגנון הנפשי הפנימי המאפשר את ההשתנות וההתקדמות, שהרי גם לאחר נפילה ישנה גמישות ורכות להקשיב, להפנים ולהשתנות.

 

בלי ייסורי מצפון
// הרב אבינח ברנר, רב בישוב הר ברכה ומנהל בית הספר

כמה היינו רוצים לקום בבוקר, להפתיע את עצמנו ולהיות אחרים לגמרי! להבטיח לעצמנו ש"יפה ושונה תהיה השנה אשר" מפציעה ועולה ממש מעבר לפינה - שונה לגמרי מכל מה שהיה לפניה. אלא שהחסד הגדול הזה שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, שנקרא חזרה בתשובה, כשהוא מתפרש כ'הכל או כלום' עלול לבלבל ולתעתע בנו ואף לגרום לייאוש.
אז אולי במקום לנסות כל הזמן להשתנות ננסה קודם כל לקבל את עצמנו כפי שאנחנו? נמצא בנו נקודות טובות, נירגע מהריצה התמידית והמתח האין־סופי של רצון לשינוי והתקדמות וייסורי מצפון. "כי צריך לדון את כל האדם לכף זכות" – כל האדם! כולל את עצמי (ליקוטי מוהר"ן רפ"ב).
השנה תיראה אחרת ברגע שנדע לאהוב את מה שבנינו עד עכשיו. נכון, אנחנו לא מושלמים, וכנראה גם לא נהיה כאלו, אבל בכל זאת, בסך הכל, אם ננסה לתת משוב לעצמנו, אנחנו אנשים ישרים וטובים, אוהבים את הקדוש ברוך הוא ואת תורתו, אוהבים את הבריות ושמחים בחיים.
לא באתי לטשטש את החטא והעוון, את הבעיות והמכשולים. רצוני קודם כל לשים אותם בפרופורציות הנכונות.
עכשיו, לאחר שנשמנו עמוק, נרגענו, טפחנו לעצמנו מעט על השכם והתאהבנו בנו מחדש – אפשר לדבר על שינוי. שינוי שמח ומבורך. כזה שיעשה לנו טוב ולא יעמיק את הניכור שלנו מעצמנו. שינוי קטן שיעמיק את השמחה שבנו כלפי שמיא וכלפי הסובבים אותנו.
בשורות האחרונות שנותרו (פרופורציות, כבר אמרנו...) אכתוב שינויים קטנים שעשויים להוביל לשנה מקסימה. כל אחד מוזמן להוסיף ולקבל את מה שמתאים לו:
לימוד תורה – מעבר לחובה הבסיסית כדאי ללמוד משהו קצר שמעניק משמעות, שממלא ומשמח אותי.
מידות טובות – כיבוד הורים (עוד טלפון, עוד ביקור, לעזור בשמחה ועם חיוך), מידה שבידי לשנות וראוי לעבוד עליה (כעס, ציניות, זלזול, כבוד, סבלנות וסובלנות).
משפחה – אנחנו נוטים לבקר דווקא את הקרובים לנו ולהיות נחמדים וסלחניים כלפי האחר שאיננו מכירים. יחס של אכפתיות, אהבה והיכרות עמוקה עם המשפחה הקרובה יהפוך את השנה לנעימה ומתוקה.
תחביב – למצוא עיסוק לשעות הפנאי. זה מועיל לנפש ולהתנתקות מהנייד...

 

מטרות ומדדים. זה כל הסיפור
// הרב מיכאל ימר, ראש ישיבת ההסדר שעלבים

כדי שבעזרת ה' השנה הבאה תיראה אחרת ונרגיש בה הרבה יותר שמחה וסיפוק, חובה עלינו להתכונן אליה מראש. צריך מראש לחשוב מהם האתגרים והמשימות שמתאימים לייעודנו בעולם, ושאם נצליח בהם נתמלא בשמחה וסיפוק.
רבי מנחם מנדל מקוצק אומר "היצר הרע של הטוב - הוא הטוב מאוד". כוונתו, שאם האדם דורש מעצמו דברים לא ריאליים ומצפה להיות בכל טוב מאוד, אזי הוא ייכשל, וכישלון זה יגרום לו לחוסר מוטיבציה, וכך גם הטוב לא ייעשה. לעומת זאת, אם האדם מציב לעצמו ציפיות ריאליות - הנכונות לו, לכוחותיו ואישיותו, אזי יחוש הצלחה ויעמוד בהן על הצד הטוב ביותר.
כך גם בפתחה של שנה חדשה: דרישות מופרזות וכלליות כמו ללמוד כל דקה, לכוון בכל מילה בכל תפילה, לעשות מעשי חסדים רבים כל יום, יגרמו לכישלון, אכזבה והתדרדרות. לעומת זאת, סימון של שלוש־ארבע משימות חשובות, כמו ללמוד ולסיים ספר ספציפי השנה, לכוון פעם אחת בכל תפילה או לדאוג לעשות מעשה חסד אחד בכל שבוע - ציפיות ממוקדות שניתן למדוד בשילוב דרכי פעולה ישימות כמו מתי לעשות ועם מי לעשות – יגרמו בעזרת ה' להצלחה, סיפוק ושמחה.
זה לוקח זמן. לא קל לברור מהן המשימות הנכונות לי, הדבר דורש מחשבה כנה ועמוקה. להוסיף למשימות הנבחרות מדדים ודרכי פעולה שיורידו אותן אל הקרקע, גם זה דורש חשיבה מחודשת. ולאחר כל אלה, חובה עלינו להתפלל לבורא עולם שנזכה לסייעתא דשמיא, שהרי ללא זאת כל השתדלותנו לא תצלח.
חשוב שבמשך השנה, בכל ראש חודש נבדוק אם אכן מצליחים אנו ליישם את משימותינו, והננו מרגישים שמחה וסיפוק. אם נרגיש שמחה וסיפוק, נמשיך ביתר עוז. אך אם לא נרגיש, זה סימן שבחרנו במשימות שאינן מתאימות וחשובות לנו, או שאינן ריאליות, ואזי יש צורך להחליף אותן. ייתכן והמשימות ראויות ורק דרכי הפעולה שגויות וזקוקות לחישוב מחודש.
התכנון המדויק והקפדני, התפילה ממעמקי הלב, והבקרה בכל ראש חודש, הם הדרך בה נזכה, אם ירצה ה', שהשנה הבאה תיראה אחרת. בהצלחה לכולנו.

שום דבר לא יגרום
// הרב רונן טמיר, ראש מדרשת בינת, שבות רחל

באמת? אין סיבה שהשנה הבאה תהיה אחרת. ניסוח השאלה, בעיניי, הוא חלק מהבעיה. השאלה אינה מה יגרום לשנה הבאה להיראות אחרת, אלא מי יגרום לה להיראות אחרת. הנטייה להטיל את האשמה, ובהתאם לכך - גם את האחריות לתיקון, על איזשהו גורם חוץ - מעקרת את הסיכוי לתיקון עמוק ואמיתי. זכור לכולנו סיפורו של ר' אלעזר בן דורדיא, שלאחר שעבר עבירות חמורות מנשוא ביקש לחזור בתשובה. בצר לו, פנה אל ההרים והגבעות, אל השמיים והארץ, אל החמה והלבנה, ולאחר שהושבו פניו ריקם - הסיק את המסקנה המתבקשת: אין הדבר תלוי אלא בי.
כך גם מבאר הרב קוק: "אחד מהיסודות של התשובה, במחשבתו של האדם, הוא הכרת האחריות של האדם על מעשיו, שבא מתוך אמונת הבחירה החופשית של האדם. וזהו גם תוכן הווידוי, המחובר עם מצוות התשובה - שמודה האדם שאין שום עניין אחר, שיש להאשימו על החטא ותוצאותיו, כי אם אותו בעצמו, ובזה הוא מברר לעצמו את חופש רצונו ועוצם יכולתו על סדרי חייו ומעשיו, ומתוך כך הוא מפנה לפניו את הדרך לשוב אל ה', לחדש את חייו בסדר הטוב".
אם כן, הגורם לכך שהשנה הבאה תיראה אחרת - הוא אני.
כמובן, בתחום הרוחני, כמו גם בזה הגשמי, האדם אינו בודד בעולם. "וזכרת את ה' אלוקיך, כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל". חלק בסיסי בתהליך התשובה של האדם הוא העמידה לפני ה'. לכן, פותח הווידוי במילה "אנא". הווידוי הוא חלק מהתפילה, הצלחת תהליך התשובה מושתתת על ההבנה שהקדוש ברוך הוא איתי, לצידי.
נוסיף שלוש עצות מעשיות:
א. התבוננות. ההתבוננות צריכה להיות אופטימית, להתרכז בהצלחות ובהישגים של השנה החולפת, ורק לצידם - לשים לב לעניינים הדורשים שיפור, מתוך הבנה שהכישלונות אינם מייצגים את מהותי העצמית.
ב. הכרת הטוב. גם כלפי הקדוש ברוך הוא, על כל הטוב שגמל איתי בשנה שעברה, וגם כלפי עצמי, על ההצלחות, ההתקדמות והשינויים לטובה. הכרת הטוב יוצרת אמון בסיכוי להצליח.
ג. אני לדודי ודודי לי. החידוש בחודש אלול, לעומת עשרת ימי תשובה, נעוץ ביכולת של האדם להציג את המבט הכללי, השאיפות הארוכות, ללא חיטוט בפרטי פרטים. חידוד השאיפות ועמידתי מול ריבונו של עולם, בבחינת "אני לדודי" - נותנים כוח לשינוי.
שנזכה לשנה טובה ומתוקה, שנה בה יתגשמו כל משאלותינו לטובה, בכלל ובפרט.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
אורי צוקר

עולם לא הגיוני

המשימה היומית שלכם היא לקחת את האח הקטן והמציק בן השלוש ולהסביר לו רק במילים, ככה

למאמר המלא »
אמונה ישראלי

16# משיח שבשוק

אמצע ארוחת ערב עם הקטנטנים, צלצול. "אהלן אמא, מה העניינים?" "אליה! איזה כיף לשמוע אותך". "אמא

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן