לכולנו יש איזו תמונה על החיים מהמודל אותו ספגנו בילדותנו. חלקים ממנו אנו יכולים לקחת כדוגמה לבניה של ביתנו, וחלקים שמהם אנו למדים מה לא שייך לנו, פעמים בהערצה לתחומים ופעמים בהשתהות לגבי בחירות שנעשו בילדותנו… מה שבטוח הוא שההשפעה של אירועים, מנהגים, ויחסים שהיו שם – מהדהדת בנו עד היום.
להשיג בסיבוב
מעניין בהקשר הזה לראות את מהלכי הקשרים בין אבותינו לאימותינו. אברהם ושרה עבדו ביחד בהפצות, פתחו בית יהודי, קיבלו את כולם בהבנה ובאהבה. ועם זאת, שרה יודעת לקחת את המקום ששם עובר הגבול, וממש דורשת להוציא החוצה את הרע. אברהם מתלבט, וקול ה' קובע כי היא גדולה בנבואה ואכן צריך להוציא את הגר וישמעאל מביתם. מנהג כיסוי הפנים אותו לקחנו מביתם של רבקה ויצחק, נוהג אצלנו עד היום בחתונות. מעניין שגם שם רבקה היא זו ששמה גבול, וזאת למרות שיצחק הוא המגיע ממידת הגבורה ודווקא היא נבחרה בשל החסד שבה. שרה היתה ישירה ואילו ברבקה יש משהו שמשיג את הדברים מסביב. גם בזוגיות של יעקב יש את מקום האישה שרואה מעבר לכאן ולעכשיו, ומעזה לפעול מול בעלה על מנת להכניס את לאה למקומה הנכון בהיסטוריה הלאומית, "אשר בנו שתיהן את בית ישראל".
שלוש האימהות שלנו הבינו את המציאויות המורכבות בהן נדרשת יד האדם לחבור אל המהלך האלוקי ולפעול לשינוי הקיים, על מנת להגיע אל הרצוי. כשממשיכים את המבט הזה חוברת אל האימהות גם תמר, אשר הבינה כי ממנה ומבני יהודה עומד להגיע מי שיושיע את ישראל, כך לפי דברי המדרש, וכשראתה כי עם בניו של יהודה זה לא קורה הבינה כי ככל הנראה זה אמור להגיע מיהודה בעצמו. ומשם הכל היסטוריה.
לא ישר ולא פשוט
נשים, נשים… הרבה פעמים צוחקים על כך שהשפה הנשית מדברת 'מסביב' במקום לומר ישירות. במקום "אולי נצא הערב?" נאמר: "מזמן לא יצאנו…", ובמקום "אני צריכה עזרה" – "אני לא יכולה לעמוד יותר על הרגליים". ולפעמים מילים כמו "כמה עשיתי היום", בתוספת אנחת רווחה עייפה, בכלל מבקשות הערכה. קצת מחמאות יכולות להחזיר אותנו למסלול האנרגיה והעשייה.
אולי הדיבור הזה הוא גם הדיבור של המציאות שלא תמיד מדברת ישר ופשוט; סיטואציות שדורשות ממך להשתנות, להגיב אחרת, להמשיך ולהתקדם. אולי בשל כך אימותינו קראו נכון יותר את המפה, אולי בשל כך הן הבינו את המציאות בצורה נכונה יותר? ייתכן מאוד שהאינטואיציות הנשיות באות מהמקום הזה. יש דברים בהם מעשה אבות סימן לבנים, ויש פעמים שתכונות פשוט עוברות בגנים.