לא כולם יודעים, אבל "נשים חייבות בתפילה", כך מפורש במשנה ללא חולק. לא רק שהן חייבות בתפילה, אלא שחלק נכבד מהלכות תפילה נלמד מתפילת אישה, תפילת חנה.
משלושה היבטים מאיר הרבי מליובאוויטש את ייחודיות ומעלת תפילת האישה: הלב, הביטול וההתעסקות בבית.
הלב זמין
מחשבות ורגשות מצויים הן אצל גברים והן אצל נשים, ו"בינה יתירה ניתנה באישה", ולמרות זאת "עבודת הלב" מאפיינת יותר את הנשים.
מעלת השכל היא היותו אובייקטיבי אבל החיסרון הניכר שבו הוא הקרירות וחוסר ההתלהבות. מעלת הלב היא החום וההתפעלות המייצרים תוקף גדול בנפש. התכונות האלה זמינות יותר לנשים, בעוד הגברים צריכים להתייגע רבות בשביל לחשוף רגשות בתפילה ובכלל. עבודה שבלב זו תפילה מחייבת את כולם, אבל טבעית לנשים יותר מאשר לגברים.
הביטול – עצם הקשר
אישה פטורה מחלק ממצוות העשה וכן מלימוד תורה, מצוות העשה האינטנסיבית ביותר והממלאת ביותר בתחושת סיפוק. הקשר שלה עם ה' הוא ביסודו קשר של "ביטול", קשר עצמי של הנשמה שהיא "חלק אלו־ה ממעל ממש", שאינו נזקק לביטויים מעשיים בכל רגע. לכן, אגב, רואים דבר מפליא: את עצם השייכות לעם ישראל קובעת האם בלבד, ואילו את ההשלכות הגלויות והמעשיות – האם הילד יהיה כהן, לוי או ישראל – קובע האב.
שיאה של התפילה הוא הביטול. עמידה בדביקות מול ה', יציאה מהעולם והימצאות בשמים, בראש הסולם. לא תחושת סיפוק מהישגים רוחניים מצויה כאן, אלא התכללות בה'. עצם השייכות וההתבטלות לה', שהן שיאה של התפילה, קרובה יותר לנשים מאשר לגברים.
גשמיות בנפשיות
חלק מהותי בתפילה הוא "בקשת צרכיו", אבל בקשת הצרכים הגשמיים צריכה להיות במטרה וכוונה רוחנית תוך שפיכת הנפש. אצל אישה שפיכת הנפש שבבקשות על הגשמיות והדיבור עם ה' בעניינים אלו קלים יותר. הרוחניות והגשמיות שלה מאוחדות יותר מאצל הגבר וגם בעניינים גשמיים היא מרגישה את ה'.
בגמרא (מכות כד.) מובא שאבא חלקיה, נכדו של חוני המעגל, ואשתו היו צדיקים. היה פעם צורך לגשם ושניהם התפללו, אבל תפילת האישה התקבלה לפני תפילת בעלה. הסיבה לכך הייתה שבעוד אבא חלקיה נתן לעניים כסף, אשתו היה נותנת להם מהאוכל אותו הכינה.
בעוד הבעל עוסק בגדולות ובכל מה שמסביב, האישה עוסקת בדברים עצמם, עם התכל'ס של ה"גשמיות". הוא אמור בעיקר לפרנס אבל היא מכינה את האוכל. הוא חייב ללמד את הבנים תורה (ובדרך כלל מקיים זאת על ידי ששולח אותם למורה טוב…) אבל היא נמצאת אתם רוב הזמן ומחנכת בהנהגות טובות, בדיבור נקי וביישום הרעיונות אותם לומדים בבית המדרש. היא חושבת על כל הפרטים של הבית, הבית הגשמי שהוא בעצם הבית לה', דירה לה' בתחתונים.
ולכן כשצריך "גשמי ברכה" לבית אז תפילתה מתקבל מהר יותר. כי האישה היא "עקרת הבית", היסוד של בית ישראל.