בס"ד

בטיול האחרון שעשתה משפחתנו לקבר הרשב"י נזכרנו במדרש המספר סיפור שנראה כאילו לקוח מאגדות אלאדין. המדרש מספר שכשרבי שמעון היה בדרכו לבטל גזירה ברומי נטפל אליו שד אחד, בן טמליון שמו. בתחילה רצה בר יוחאי להיפטר ממנו אך לבסוף סייע לו השד על ידי מעשה פלאי שהפעיל על בן הקיסר. מכאן למד רבי שמעון שגם את השד אפשר לרתום לטובה ולברכה.
בכל אחד מאתנו טמון מעין "שד" שכזה, שכוחו גדול מעבר למה שאנו מסוגלים לדמיין. כוונתי לתת־המודע המצוי בכל אחד מאתנו. כמו ה"שד" הרדום במנורה, הוא פועל בצורה עיוורת; רק מחכה שנאמר לו מה משאלתנו והוא יפעל במלוא כוחו לגרום לנו שביעות רצון.
מהו תת־המודע? יש שני חלקים מרכזיים במוח: הראשון הוא המודע, בו חושב האדם, מתכנן, בוחר ומבקר את פעולותיו. החלק אחר, תת־המודע, הוא מחסן אדיר של אינפורמציה של כל מה שאנו קולטים וחווים במשך היום – ואנו קולטים מאות אלפי מראות ותחושות מדי יום – אך המודע בחר שלא להשתמש בהם. תת־המודע אוגר אותם לעת הצורך. תת־המודע שלנו אחראי, בין השאר, להפעיל את מערכות הגוף גם במצב של שינה, מבלי שהמודע יזדקק לתת את הדעת לכל פרט בגופנו.
המודע משול למפקד מיומן בעל יכולת תכנון וניתוח, ותת־המודע משול לצבא עצום הניצב מאחוריו עם כלי מלחמה אדירים – אך אינו יודע בעצמו במי להילחם. תפקידו של המפקד להוביל את האוגדות שלו למטרות נכונות. אם לא – הצבא הזה עלול להיות לרועץ ולפעול בצורה עיוורת ולעתים הרסנית עבורנו. במילים אחרות: כוח תת־המודע הינו מתנה רבת עוצמה שהעניק לנו הבורא ברוך הוא – שאם נדע למנף את עוצמתו הכבירה, נוכל לכבוש יעדים שמעבר לתודעתנו הרגילה.
כדי להשתמש נכון בכוח תת־המודע עלינו לשנן מספר כללים:

  1. תת־המודע אינו מבין שלילה: אם אתה אומר לעצמך לפני מבחן חשוב: "רק שלא אכשל" – הוא יוביל אותך היישר אל הכישלון על ידי זה שתחווה מתח ולחץ ואנרגיה חלשה. הוא לא קלט את ה"לא".
  2. תת־המודע אינו מבין צחוקים: אם אתה צוחק על עצמך ואומר "אני מרגיש בחופשה שמן כמו אבטיח" – כל מערכות גופך ינסו להגיע למצב של שומן.
  3. תת־המודע אינו מבין עתיד ועבר – רק הווה: אל תאמר – "אחזור בתשובה" או "הייתי רוצה להיות צדיק". אמור – "אני חוזר למוטב", "אני