בס"ד

המבדיל בין חושך לחושך

המבדיל בין חושך לחושך

פעם הבת שלי, שהיום היא כמעט בת מצווה, הייתה מבקשת בקשה לגיטימית:

"אבא, תדליק את החושך".

*

כן, מעלה חיוך. להדליק ולכבות אפשר רק אור, לא חושך.

למה לא בעצם?

כי חושך פשוט לא קיים, אין לו ממשות, הוא בסך הכל העדר אור. כשאין אור – יש חושך, יש אור – אין חושך.

*

טוב, בואו נעשה צעד אחד קדימה.

קצת מבאס הקטע הזה. אם החושך לא קיים, זה אומר שכל החושך שיש לנו בפנים הוא לא באמת, הוא בכאילו, מיותר כזה. אפשר בהחלט להסתדר בלעדיו.

בסדר, לא מיותר לגמרי, הרי אם לא היה חושך לא היינו שמים לב שיש אור. כמו חדר. אתה יושב בחדר מואר ופתאום הפסקת חשמל. אתה מתחיל לגשש את דרכך לכיוון ארון החשמל (אוף, למה לא סידרתי את החדר?), אתה הולך ונתקל בדברים, נופל, מקבל מכות. פתאום האור נדלק, החושך התנדף, והכל שוב מואר. עכשיו אתה יודע להעריך את האור, לפני זה לא ידעת.

אבל באמת באמת, שום דבר לא קרה כאן. האור שיש אחרי החושך הוא בדיוק אותו אור שהיה כאן לפני החושך. זה שהפכנו את החושך לאור זה לא אומר שהאור נפלא יותר, או חזק יותר, רק בהרגשה שלנו קרה כאן משהו. למדנו להעריך את האור.

אז החושך לא לגמרי מיותר, ובכל זאת…

*

יאללה, תביאו תנ"ך. בראשית פרק א' פסוק ב', מי מקריא?

"חושך על פני תהום". למישהו יש שאלה לפני שממשיכים? כן, אתה שם מאחורה, שאלה מצוינת.

איפה האור מופיע פעם ראשונה? פסוק ג', מעולה. איך בדיוק יש חושך לפני שיש אור? לא הבנת? אין בעיה, אני מסביר.

אם חושך הוא בסך הכל העדר אור לא יכול להיות חושך לפני שיש אור. יש רק בעיה קטנה, בתורה יש חושך לפני שיש אור. מה שאומר, כנראה, שאנחנו צריכים לשנות את הנחת המוצא שלנו. מצד שני, אם החושך הוא ממשי ואמיתי הוא לא אמור להסתלק כשמדליקים את האור.

יואו, יש לי כאב ראש.

*

אולי פשוט אפשר לדבר על שני סוגי חושך, זה הממשי וזה הבכאילו. הבכאילו הוא החושך שכולנו מכירים, שנעלם כשמדליקים את האור. מאחוריו יש חושך אחר, אמיתי וסמיך, שנמצא כאן כדי להישאר. כשמדליקים את האור הוא ממש לא מתרגש, הוא מישיר מבט ומחזיר מלחמה.

את החושך הזה לא מזיזים, את החושך הזה הופכים. זה לא משנה כרגע איך הופכים, משנה העיקרון.

בסוף בסוף מה שמחיה את הכל זה האור של ה' יתברך, ולכן גם בתוך חושך ממשי מתחבא אור. רק שכמו שהחושך הזה לא רגיל, גם האור הזה לא רגיל. כשהופכים את החושך לאור מתגלה אור שהוא אחר לגמרי מהאור שהיה כאן קודם. אור מיוחד.

ומה שזה אומר בעצם, שבלי החושך הזה לא היינו מקבלים את האור שהגיע בעקבות ההתמודדות איתו.

*

עכשיו תבחרו את הגאולה שלכם. אחת כזאת רגילה, או אחת מיוחדת?

מי שרוצה גאולה מיוחדת, שונה מכל מה שאנחנו מכירים והכרנו אי פעם, צריך לעבור דרך חושך וגלות מיוחדים. גלות כזו שהיא ממש לא מיותרת, יש לה משמעות אמיתית ועמוקה. גלות שבלעדיה אי אפשר היה לקבל גאולה מיוחדת כל כך.

וזו בדיוק נחמה אמיתית, כזאת שנותנת משמעות לחושך, ולא מתעלמת ממנו. כזאת שמאירה אור מיוחד נטול גבולות.

נחמה של גאולה שלמה.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן