אדוננו המלך, איפה השדה?
באיזה שדה מטייל המלך?
// הרב יואל כהן, ה'חוזר' של הרבי הרבי מלובביץ' זי"ע

ב ח״י אלול שנת ה׳נח״ת ירדה לעולם נשמתו הקדושה של מורנו הבעש״ט שהאיר את העולם באור תורת החסידות. כעבור ארבעים ושבע שנים, באותו היום ממש, בח״י אלול ה׳תק״ה, נולד האדמו"ר הזקן, בעל התניא והשולחן ערוך, ממשיך דרכו של הבעש״ט ומפיץ תורתו בממדים רחבים ביותר.
הרבי הריי"צ התבטא פעם בהקשר זה, שח״י אלול מכניס חיות בחודש אלול. לפני גילוי החסידות חודש אלול היה קשור לתנועת הנפש של עצבות ומרה שחורה; ותורת החסידות, שהתגלתה על ידי הבעש״ט והאדמו״ר הזקן, הכניסה חיות בעבודת ה׳ של חודש אלול. אפשר לומר שנקודה זו בולטת במיוחד בתוכנו של המאמר ״אני לדודי״ שבלקוטי תורה.
נדמה, שמאמר על חודש אלול צריך לעסוק במהות הפגמים הנעשים על ידי העבירות, ואופן תיקונם על ידי התשובה. אבל הצצה אל תוך המאמר מגלה לנו גישה שונה לחלוטין. האדמו״ר הזקן מביא משל ממלך בשר ודם. כאשר המלך הוא בהיכל מלכותו לא כולם יכולים להיכנס אליו אלא רק יחידי סגולה והמובחרים שבעם, מה שאין כן כאשר המלך הוא בשדה כל אחד יכול לגשת אליו ולהקביל את פניו.
ובנמשל: כאשר המלך הוא בהיכלו, האדם צריך להיות בדרגה רוחנית נעלית בכדי להיות קרוב אל המלך, הקב״ה. בשבת ויום־טוב, בכדי לזכות ו׳להתראות׳ עם המלך, על היהודי להפשיט את עצמו מענייני החולין שלו; וכאן בא לידי ביטוי החידוש המיוחד של חודש אלול: בימים אלה המלך יוצא לשדה והגילוי נמשך לכל יהודי בכל מצב בו הוא נמצא. בחודש זה אומרים לכל יהודי: למרות היותך עסוק בענייני חולין, בכל זאת אתה יכול לגשת אל המלך. כל יהודי, באיזה מצב שיהיה, יכול לקבל את פני המלך.
רק דבר אחד אכן נדרש – לגשת אל המלך! צריך לוודא שהמקום יהיה "שדה" של חולין בו מתגלה המלך ולא "מדבר" של התנהגות שלילית בו המלך אינו מתגלה. היהודי צריך לעזוב את הנהגותיו השליליות ולהתנהג כרצון המלך.
מעניינת במיוחד הערתו של הרבי מלובביץ' על דיוק לשון האדמו"ר הזקן במשל ש״המלך מקבל את כולם בסבר פנים יפות ומראה פנים שוחקות לכולם״.
יש לעתים שהיהודי רוצה לצאת אל המלך לקבל את פניו ומכאן ולהבא לנהוג בהתאם לרצון המלך, אבל למרות הרצון לעשות זאת – הוא לא מצליח ליישם את הדברים הלכה למעשה. הוא רוצה מאוד להשתנות, להתנקות מהדברים הבלתי רצויים ולהיות ממקבלי פני המלך, אבל בפועל – הוא לא מצליח. יצרו אונסו והרצון לא בא לידי קיום בפועל.
וגם את יהודים אלו המלך מקבל בסבר פנים יפות. רצון פנימי זה יקר וחביב בעיני המלך, והוא מקבל אותם בשמחה.
ההתבוננות בדבר זה עצמו, עד כמה יקרה כל תנועה של יהודי בעיני המלך הקב״ה, היא עצמה מעוררת אהבה חזקה למלך, ודבר זה עצמו מעניק את הכוח להתגבר על היצר ולקיים את רצון המלך בפועל.
הארת פנים בפנים
ממשיך האדמו״ר הזקן ומבאר מהו עניינן של י״ג מידות הרחמים שמתגלות בחודש אלול: ״הארת י״ג מידות - שיהיה פנים בפנים. דהיינו שיאיר גילוי פנימיות רצונו יתברך למקור נשמות ישראל״.
ביאור הדברים:
הקשר בין שני אנשים יכול להיות בשני אופנים – התקשרות חיצונית והתקשרות פנימית. לעתים ראובן יודע ומכיר במעלת שמעון, ושמעון מכיר ומעריך את מעלת ראובן וזהו הבסיס לאהבתם זה לזה. זו דרגת אהבה חיצונית – מחיצוניות האוהב לחיצוניות האהוב. לעומת זאת באהבת האב לבנו, האהבה היא פנימית – מפנימיות נפש האוהב לפנימיות נפשו של האהוב. אהבה זו נקראת ״פנים בפנים״.
ועל דרך זה בקשר בין הקדוש ברוך הוא לישראל ישנם מעין שני סוגי התקשרות אלו. ובחודש אלול מאירות מידות הרחמים, ולכן מתגלה בחודש זה קשר פנימי "פנים בפנים" בין הקדוש ברוך הוא ונשמות ישראל.
לגלות אוצר
בהמשך מבאר האדמו"ר הזקן את סדר התשובה ליהודי ש״העביר את הדרך״. לכל לראש מדגיש שוב האדמו״ר הזקן מהו יהודי ומהי השאיפה של התשובה. ״בחינת הארת פנימיות רצונו יתברך יש בכל אחד ואחד מישראל, אלא שהוא בבחינת הסתר והעלם מאוד בטבעו, וצריך לגלות אוצר של יראת שמים״.
היסוד הראשון שצריך לדעת הוא שלכל יהודי, באיזה מצב שיהיה, יש ניצוץ אלוקי. אלא שהניצוץ בטבעו גנוז עמוק בתוך הלב, ולכן צריך להשתדל לגלות אוצר יקר זה. גם אצל יהודי הנמצא בשפל המדרגה קיים הניצוץ האלוקי בשלמות, אלא שצריך לבקש ולחפש אותו.
ומהי הדרך לחפש? ממשיך האדמו״ר הזקן וכותב: ״הנה הכתוב אומר 'ובקשתם משם' – 'משם' דייקא, כי כשם שאי אפשר לחפש אחר אבידה ולמצאה זולת במקום שנאבדה, כך לא ישיג אור פני ה׳ ושתהיה אהבתו אליו ויראתו על פניו, כי אם אחר החיפוש תחלה במקום שנאבדה לו . . שיפשפש במעשיו ודבוריו ומחשבותיו שעברו וחלפו מיום היותו אשר לא טובים, ועל ידי זה יתמרמר לבו בקרבו, 'וישוב אל ה׳ וירחמהו' - דהיינו שיעורר רחמים רבים על ניצוץ אלוקות שבתוכו בבחינת גלות״.
היהודי צריך להתבונן מה הוא גרם על ידי חטאיו. היות ויש לו ניצוץ אלוקי בתוך נפשו, אם כן, על ידי מעשיו הרעים הוא הוריד את הניצוץ לגלות, למקום ה'קליפות׳. והתעוררות הרחמים על הניצוץ ("וירחמהו") – היא זו שתעורר אותו ותביאו לידי התגלות.
כאן בולטת הגישה החסידית לעבודת התשובה של חודש אלול: כל יהודי, גם חוטא, צריך לדעת ולהבין את גודל מעלת הניצוץ האלוקי שיש בכל אדם מישראל, ולדעת בוודאות שגם בו קיים ניצוץ כזה. אמנם ייתכן שהניצוץ שבו נמצא בתכלית ההעלם, אבל הוא קיים בו בשלמות.
אחר כך צריך להתחיל לחפש ולגלות את הניצוץ. וגם שלב זה נעשה לא על ידי הדגשת השלילה, אלא מתוך הדגשת העילוי האין־סופי שיש בכל יהודי. גילוי הניצוץ מחדש נעשה על ידי ההכרה במעלתו, וממילא – גודל הרחמנות על ירידתו בגלות.
היינו לפני שהיינו
את הכתוב ״בשווקים וברחובות אבקשה את שאהבה נפשי״, מפרש האדמו"ר הזקן: ״'שאָהבה נפשי' - בקמץ, הוא לשון כבר, מה שאהבה כבר. היינו כי ישראל עלו במחשבה הקדומה, וזהו בחינת 'טהורה היא', קודם 'אתה בראתה'״.
ביאור הדברים:
בברכת "אלוקי נשמה" אנו אומרים ״נשמה שנתת בי טהורה היא, אתה בראתה״. וצריך להבין: איזו משמעות יש למילים ״טהורה היא״ קודם ״אתה בראתה״? לפני שהנשמה נבראה, היא לכאורה לא הייתה קיימת וכיצד ניתן לומר עליה ״טהורה היא״?
ההסבר בזה הוא שאכן כן. נשמת היהודי הייתה קיימת עוד לפני שנבראה. הבריאה, ההתלבשות בגוף, זהו שלב נוסף בנשמה, אבל עצם מהותה של הנשמה הוא היותה חלק אלו־ה שלמעלה מעלה מהבריאה. וכמו שכתוב במדרש ״במי נמלך? בנשמותיהן של צדיקים״, הקדוש ברוך הוא כביכול נמלך בנשמות ישראל, האם כדאי לברוא את העולם או לא. זאת מפני שנשמות ישראל קיימות עוד לפני הבריאה, ולכן אפשר להימלך עמהן אודות הבריאה.
הנשמה במהותה היא אלוקות שלמעלה מעולמות. אם כן, התואר ״טהורה היא״ זהו עניינה העצמי של הנשמה; ואילו ההמשך, ״אתה בראתה״, הוא שלב שהתחדש בה בנוסף למהותה העצמית.
יתירה מזו: מבואר בתורת הקבלה והחסידות, שבריאת העולם התאפשרה רק לאחר שהקב״ה צמצם וסילק את אורו הבלתי־מוגבל. לפני הצמצום, לאלוקות כפי שהיא מצד עצמה לא היה כל קשר לנבראים, ומצד דרגה זו אין נתינת מקום להתהוותם.
זהו ההסבר מדוע עמוק בתוך לבו של כל יהודי קיימת אהבה בלתי מוגבלת לקב״ה: כל שאר ברואי העולם אינם קשורים בהתקשרות פנימית עם האלוקות שלמעלה משייכות לבריאה, שהרי כל סיבת מציאותם היא סילוק וצמצום אור זה; רק נשמות ישראל, שעלו במחשבה עוד קודם הבריאה, קשורים עם עצמיותו של הקב״ה כפי שהוא למעלה לגמרי משייכות לבריאת העולם. זהו השורש של אהבת ישראל לה׳: ״אהבה נפשי – מכבר״, זו אהבה שהתחילה עוד קודם הבריאה.

מחשבות של אלול
// הרב יאיר דרייפוס, ראש ישיבת 'שיח יצחק'

כ ידוע, יש כל מיני חודשי אלול. יש אלול של יראה, כמו זה שאני גדלתי בו – היראה של בעלי המוסר, של החשבון, של הבכי... מישהו סיפר לי פעם סיפור, אולי בתור הלצה, אולי ראה זאת בעיניו או שהיה כזה בעצמו, ייתכן שאתם אפילו לא תבינו על מה אני מדבר: בחור ישיבה בחודש אלול, רואה את ה'שערי תשובה' פתוח לפניו, וחוזר, בהגייה יידישאית: "העיקר השלישי – היגון, העיקר השלישי – היגון, העיקר השלישי – היגון..." תוך שהוא מתנדנד קדימה ואחורה. כך הוא מציין את חודש אלול.
אלול בעולם הישיבות היה פחד גדול – "דגים שבים רועדים". אבל ישנו גם אלול אחר, אלול של "המלך בשדה".
"אני לדודי ודודי לי" – זהו אלול של אהבה, אלול של התקשרות, אלול שבו הקדוש ברוך הוא מרעיף עלינו חמלה ורחמים. מרוב אהבתו מרעיף בלי די. על רקע זה מסביר האדמו"ר הזקן את האימה של יום כיפור: זו אימה הנובעת מרוב השפע והגודש שהאדם מקבל, מכך שהוא נטהר, מכך שנסלח לו. הוא לא יכול להחזיק מעמד ונתקף באימה: האם הוא יענה לחסד הזה? האם יהיה מסוגל להכיל אותו? האם יהיו לו כלים לאורות הללו?
בניגוד לעמדת בעלי המוסר, שאדם צריך לחתור לשלמות, ובחודש אלול באה לידי ביטוי החתירה שלו לשלמות, הגישה החסידית היא שדווקא הוויתור של האדם על השלמות שלו, דווקא הודאתו בחוסר האונים שלו וההבנה שהקדוש ברוך הוא יקבל אותו כפי שהוא – חסר אונים, יוצרת עמדה מאוד מעודדת. כאשר אדם מקבל את עצמו עם הפגמים והמומים שלו, זה לא ויתור על האחריות, זה לא ויתור על הכובד של הקיום, אדרבה, הכובד של הקיום הוא בעצם האשליה:
"חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו כי במה נחשב הוא".
זו עמדה שמעצימה את המוטיבציה. אני לא עומד למבחן, הקדוש ברוך הוא מקבל אותי כפי שאני. יש כאן נקודה מאוד עמוקה: אם אדם באמת חש בעמקי הנפש שה' מקבל אותו בעמדה של "אני לדודי ודודי לי" – חודש אלול הופך לחודש של אהבה.
אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי.

מקבל אותנו בלי תנאים
כולנו רוצים שיאהבו אותנו. לא במובן הנאיבי – סתם שיאהבו אותי, אלא משהו הרבה יותר עמוק. זאת שאיפה למקום שבו מקבלים אותי ואני רצוי בלי שום תנאים. מהמקום הזה אפשר לפרוח, אפשר ליצור, אפשר להיות מלא אנרגיות.
והנמשל מאוד ברור. אנחנו צריכים להגיע לאלול, ולהרגיש שהקדוש ברוך הוא באמת מקבל אותנו, את המעצבנים ואפילו את הלא מעצבנים... הוא באמת מקבל אותנו, שהרי העולם שלו. כולנו שלו. זה נאמר לא כדי לפטור אותנו מאחריות, אלא כדי ליצור אקלים ומוטיבציה של "אני לדודי ודודי לי". הקדוש ברוך הוא באמת אוהב אותנו ומקבל אותנו. למה להיות בלחץ? משהו לא יהיה טוב? הכל שייך לקדוש ברוך הוא!
האם עמדה כזאת שלכאורה לא מאמצת את הרצון, את האנרגיות ואת המוטיבציה לעשות, תגרום לנו להיות רפויים וחסרי אנרגיות? אדרבה, דווקא כאשר אדם חש משוחרר, שבאמת מקבלים אותו כפי שהוא, מתפתחות בו אנרגיות של יצירה. מה שחוסם אותנו אלו הפחדים, החששות. כל אחד יודע שהפחד החברתי הוא מאוד נורא, מאוד משתק, וכל אחד מאתנו נגוע בו.
מה שיכול לקרות בחודש אלול, הוא שנדבר עם ה' מתוך עמדה מאוד קרובה, כבן שמתרפק על אביו. אין מחיצות. המלך בשדה, וכל אחד יכול לבוא. ואם כל אחד רצוי, מקובל ואהוב, ו"אני לדודי ודודי לי", אנחנו מגיעים למקום שכולנו משוחררים. אם נרצה, נוכל להתפלל בדבקות, ולעשות דברים שבמשך השנה איננו פתוחים אליהם בגלל השייכות למסגרת. לא רק שזה לא ירחיק אותנו, זה דווקא יפתח אותנו.
מתגעגע להאדיטש
נקודה זו מחזירה אותי להרגשת הגעגועים למה שחשתי כשהייתי על הציון של האדמו"ר הזקן בהאדיטש. הייתה זו הפעם הראשונה שהייתי בהאדיטש, והיה זה הציון הראשון שהגעתי אליו.
חשתי שם התעוררות עצומה, וכעבור כמה חודשים ניסיתי להבין: מה בעצם קרה שם? בסופו של דבר הרי באותה נסיעה הייתי בעוד ציונים: הבעש"ט, המגיד ממזריטש, ר' נחמן ור' נתן, אבל זה היה לפני הכל, הציון הראשון.
קודם כל, חשתי אפסות גמורה. אדמו"ר הזקן מדבר על האלוקות, ש"כולא קמיה כלא חשיב", שכל העולם זה אלוקות, וישותו היא אשליה. התייחסתי לרבי בתחושה ש"כולא קמיה כלא חשיב". הרי זה אדם ענק שבענקים, שממש הוריד תורה מן השמיים, ולא פחות מזה. הייתי לגמרי מפוכח ורציונאלי, אבל הרגשתי שאני הולך בעולם אחר.
אדמו"רים שלפני כמאתיים וחמישים שנה הורידו למעשה תורת סוד חדשה לעולם, כפשוטו ממש. אלמלא הם, לא היינו מה שאנחנו. אני מנסה לחשוב מה היה אלמלא בית חב"ד, אלמלא האדמו"ר הזקן וכל מה שבעקבותיו, ומצד אחר גם רבי נחמן ור' נתן... זה היה עולם אחר, זו הייתה מציאות אחרת, כל ההוויה הייתה שונה.
ובתוך העוצמה האדירה הזאת חשתי, מצד אחד, "חדלו לכם מן האדם, כי במה נחשב הוא", ו"כולא קמיה כלא חשיב", ומצד שני שיש כאן עמדה של ביטול מפרה, מעיר, מעורר, שצריך לפעול בו. דווקא העמדה של חוסר האונים, "ונחנו מה?", לא יוצרת המעטת ערך.
לפני שנים שאל אותי מישהו שאלה מעניינת שהציקה לו. בראש השנה חוזרים מספר פעמים בתפילה:
אדם יסודו מעפר וסופו לעפר, בנפשו יביא לחמו. משול כחרס הנשבר, כחציר יבש, וכציץ נובל, וכצל עובר, וכענן כלה, וכרוח נושבת, וכאבק פורח, וכחלום יעוף.
זה מאוד הפריע לו, איך זה מסתדר עם הרגשת המלאות והיצירתיות החיובית שהאדם מרגיש בעצמו? למה מוציאים מהאדם את כל הרגשת מציאותו? האמת היא, שהתפעלתי מאוד מהשאלה. אינני יודע כמה אנשים שואלים שאלות כאלה. השאלה באמת העסיקה אותו.
ישנו "ביטול" שבאמת יוצר תחושה של לא־כלום במובן המתנגדי, צמצום כפשוטו. בספר התניא, בשער היחוד והאמונה, הצמצום שלא כפשוטו הוא נושא מאוד מרכזי. צמצום כפשוטו יוצר מסר של: אתה שום דבר, גורנישט, מה אתה מבין מהחיים שלך? זהו דבר הרסני, והוא פסול.
אבל ישנו צמצום שלא כפשוטו. אמנם אתה עומד אל מול האינסוף כ'לא כלום', אבל זה 'לא כלום' מואר, מעורר. זה בדיוק חודש אלול של "אני לדודי ודודי לי." זה המקום של התשובה, של התיקון, זה המקום שמתוכו באים להתפלל בימים הנוראים.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

כמה טוב ה' הפירושים לנוסח התפילה שעולים לנו בראש באופן טבעי הם נחמדים, אבל כדאי להתקדם

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן