האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
יש הדדיות בהשפעת החיים בין המוח ללב, והסדר ביניהם הוא כך:
מקור החיוּת באדם הוא מהמוח, אלא שהחיות במוח היא במצב רוחני מאוד, ואין בכוחה להחיות את הגוף הגשמי. לכן יורדת החיות הזו מהמוח אל הלב שיש בו דם, ובלב נוצר החיבור בין החיות הרוחנית ובין הדם. בתניא כתוב שהחיות מתלבשת בדם "כי נפש הבשר בדם היא", כלומר שהחיות עברה בלב תהליך של הגשמה כדי שתוכל להחיות את הגוף. חיבור החיות הרוחנית אל הדם הופך אותה לחיות 'בשרית' שמאפשרת לה להחיות את הגוף, על ידי זרימת הדם בכל אברי הגוף.
אבל גם המוח הגשמי שאמרנו שבו נמצא מקור החיים, זקוק לדם בשביל לחיות והוא מקבל חיות 'בשרית' מהלב.
נמצא שהמוח הוא המקור שמחיה את הלב וגם הלב הוא מקור חיות בשביל המוח. המוח נותן ללב חיות רוחנית, והלב נותן למוח חיות 'גשמית' אחרי שהיא התלבשה בדם. נמצא שיש השפעה הדדית בין המוח ללב.
וכך גם בחיים הרוחניים: המוח נותן את כיוון האמת של החיים, ובעניין הזה המוח עולה ומשפיע על הלב, והלב נותן את החמימות והחיבור לחיים ובזה הלב משפיע על המוח.
המוח שליט על הלב כי הוא מנהיג ומכוון את הלב, והלב מנהיג את המוח ומכניס לו חמימות שאין לו מצדו כי המוח הוא 'קר' ואדיש.
מוח: אתה יודע, לב יקר, שאני שליט עליך. בטח למדת תניא - מכיר? מוח שליט על הלב?...
לב: נכון, אתה באמת השליט, אבל תגיד לי: אפשר להסתדר בחיים רק מכוח שליטה? המילה 'שליט' לא מזכירה לך שליטים רודנים? בסוף הם נופלים, אתה יודע. צריך גם הזדהות, חיבור, חום, קרבה. צריך לדעת גם קצת לאבד שליטה.
מוח: אי אפשר לבנות עליך אחי. אתה לא יציב, לא שיטתי מספיק. עולה יורד. עבודת ה' זה דבר רציני, שמצריך שיטה, עקביות, בירור שכלי. אם אין אתכפיא, אז בסוף הכל יכול לקרוס.
לב: ולא חסר לך מדי פעם ללכת עד הסוף? עד כלות? להתאהב? ומה תאמר אחי שמשה רבינו דווקא דיבר על הלב במקומות הכי פנימיים, "ואהבת את ה' אלקיך - בכל לבבך", "וידעת היום והשבות אל לבבך". לב, לב, לב.
מוח: אני רץ למרחקים ארוכים אחי. ואת האהבה שאתה מדבר עליה – אני מקבל דווקא מהלימוד, "לפי הידיעה תהיה האהבה" אמר הרמב"ם מורי ורבי, זוהי אהבה.
לב: אי אפשר אתך, אבל לא אוכל בלעדיך. האם תסכים אחי היקר להיות הרב והמורה שלי? להזהיר אותו מעצמי במקומות מסוימים? ללמד אותי אהבת אמת?
מוח: חשבתי בגאוותי שרק חכמתי תעמוד לי. בשמחה אהיה המורה שלך, אך רק אם תסכים להיות אתה הצדיק שלי. לחמם אותי, לעורר אותי, לשמור עלי מקרירות ואנליטיות עקרה.
אֶת מִי יוֹרֶה דֵעָה וְאֶת מִי יָבִין שְׁמוּעָה? גְּמוּלֵי מֵחָלָב עַתִּיקֵי מִשָּׁדָיִם. אל תקרי מחלב אלא מח־לב.
גם הלב וגם המוח שייכים לשלושת לבושי הנשמה: שכל, רגש וגוף. שלושה לבושים אלו הנם כלים האמורים לסייע לנשמה לתפקד בעולם. הבעיות הגדולות מתחילות כאשר אנו מתבלבלים ובטעות מזדהים יותר מדי עם לבושים אלו, ואז הם מתחילים להתלכלך. כמו כל לבוש שכאשר לא מוכנים להורידו הוא מתחיל להסריח.
ה'נתיבות שלום' מדמה זאת למעיין, שכל עוד יש זרימה ממקור המעיין אל הברכה, אפילו אם היא מועטת, הברכה נשארת צלולה. אך אם נפסקת הזרימה, הברכה מתחילה להתעפש. כך אצלנו. כל עוד יש חיבור לעצם הנשמה, המחשבה והרגש נקיים. אך אם אין לנו חיבור עם המקור, הם מתחילים להתעפש.
זאת הסיבה שרבי נחמן נתן לנו את עצת ההתבודדות החשובה כל כך. בתורה נ"ב הוא מספר לנו כי תכלית כל הבריאה היא להתכלל בבורא. אך אי אפשר לעשות זאת כי אם על ידי ביטול.
מחשבות ורגשות לא מתוקנים הם כמו מסכים שמסתירים מאתנו את אור ה' ומונעים מאתנו להתבטל אליו. רבי נחמן מציע לנו לדבר עליהם עם אבא עד שנזכה "לפנות מוחו וליבו", ואז נגיע לשקט של הביטול, העמוק יותר מבעירת הלב וקרירות המוח גם יחד. בשקט הזה נפגוש את עצמנו האמתי ואת בורא העולם, שעומדים כבר שלושים שנה ומחכים לנו...
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
אלף זוגות עיניים נעוצות בשתי הדמויות הניצבות במרכז הבמה. אולם התצוגות של בנייני האומה מלא עד
הוא פרא אדם, עושה מה שהוא רוצה, לא שולט בעצמו, פורק עול. * התיאור הנוראי הזה
יום שבת שבת פרשת שלח לך. בסעודת שבת אנחנו מוצאים את עצמנו עם 25 איש ועם