האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
אל תברח! אל תנסה להגיע למצב כביכול אידאלי בלי הפרעות. הדברים האלה, שאנחנו קוראים להם הפרעות, הם איתותים מה' יתברך שאם נפרש אותם נכון, יכולים לקרב אותנו אליו.
"כבר גילו לנו חכמינו זכרונם לברכה, שבכל דברים גשמיים, ובכל לשונות העכו"ם, יכול למצוא בהם אלוקות״ (ליקוטי מוהר"ן ל"ג). רבי נחמן אומר שאפילו מי שעוסק במסחר עם האנשים הכי ירודים, יהודים ולא־יהודים כאחד, לא יכול לומר שאי אפשר לעבוד את ה' יתברך מחמת הגשמיות שהוא שרוי בה.
העבודה שלנו היא למצוא את האלוקות דווקא במקומות שבהם נראה שה' יתברך מסתתר. אין ספק שבעולם ההייטק הממוזג והממותג, הוא נסתר. כאן מגיעה עבודת ה' שלנו. איך אמשוך ואגלה את הקדושה בתוך ימי החול? הוא ממשיך באותה התורה ואומר: ״... ומשם אתה יכול לדבק את עצמך בו יתברך, ולשוב אליו בתשובה שלמה". זאת עבודת ה״משם״ - להתפלל ולבקש את ה' יתברך דווקא מהמקום הרחוק וכך לגלות את מלכותו במקומות הנידחים ביותר.
קשה לי בעבודה? עליי לעצור לרגע - ריבונו של עולם תעזור לי. אני לא יכול לבד. תזכיר לי שאתה קיים, שאתה פה, שאני רוצה להיות קשור אליך. ואז, כשקדושה מאירה את החול, עבודת ה' מתגלה כמשרה המלאה באמת.
העובד לפרנסתו במשרה מלאה יכול לזכות ולעבוד גם את ה' במשרה מלאה. עבודת ה' שלו מתפרסת לתחומים נוספים, שאין זוכה להם מי שלומד תורה ונמצא בקודש כל היום או מי שמחלק את יומו ולומד חצי היום ועובד במשרה חלקית.
עבודת ה' של אלו הלומדים תורה כל היום מתמקדת בדרך לגדול בתורה בקדושה, בטהרה ובניתוק מכוון מחיי החולין. ואילו הוא עומד ומכניס את עבודת ה' לחיי המעשה ונכנס להתמודדות עליה שואלים בתחילת הדין: "נשאת ונתת באמונה"? שפירושו שלא יימצא בעסקו שום גזל ותרמית וכן שלא יכשל חלילה בהלכות הרבות במצוות שבין אדם לחברו.
גם לימוד התורה שלו הוא מיוחד במינו. הוא צריך להתאמץ שלא תהיה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע. ומשמעות הדבר כפולה: ראשית, למצוא זמן ראוי ללימוד תורה רציני אל מול הרצון לנוח מעמל יומו ולהשתחרר מהלחץ הגופני והנפשי שהוא נמצא בו בעבודה.
בנוסף לכך, עליו לעשות זאת מתוך ידיעה ותחושה פנימית עמוקה שזה העיקר בחייו של יהודי. וגם אם זמנו המוקדש ללימוד תורה הוא מועט, אל אותו הזמן הוא נושא את נפשו כל היום. הוא מצפה לכך כפי שכל אדם מצפה ומחכה לדברים החשובים והיקרים לו באמת. אם עשה כך, זה וזה יעלה בידו ושכרו הרבה מאוד, שכן אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים.
מנימת השאלה עולה, כי נקודת המוצא "תעסוקה במשרה מלאה" היא גורם מפריע בעבודת ה', וכעת רק נותר לפתור את הקונפליקט בין השניים.
העובדה שליהודי יש עבודה ופרנסה כשרה, הרי זו ברכת שמים. וכשליהודי יש עבודה במשרה מלאה, זו ברכת שמים כפולה ומכופלת שיש להודות לה' על כך באופן של "פינו מלא שירה" (לכמה אנשים אין עבודה?). אם נצא מנקודת מבט זו, ניתן להבין בקלות שהעבודה אינה יכולה להפריע בעבודת ה'. אדרבה, מן הראוי לנצל את המקום הזה שניתן משמים, ולהפוך גם אותו ככלי להשלמת כוונת הבריאה "לעשות לה' דירה בתחתונים".
הרבי מליובאוויטש עודד את אלו שהתקרבו לחיי תורה ומצוות, שלא להזניח את עיסוקם הישן, אדרבה. הצייר ימשיך לצייר והזמר ימשיך לשמח לב אנשים, אלא שהכל יהיה מכוון לקדושה. השלמות נמצאת כשרותמים את עבודת היום־יום לעבודת ה' וממזגים אותן.
עשה כאן קדושה. אם הנך עובד במשרה מלאה, קח אתך לעבודה ספרי קודש ולמד בהם. קח עמך זוג תפילין וזכה את הבאים עמך בקשר בהנחת תפילין. הנח קופת צדקה על הדסק, הקפד לפתוח כל ישיבת צוות ברעיון תורני, וכהנה רבות.
מי אמר שעבודת ה' הנדרשת ממך היא דווקא בבית המדרש, אולי היא דווקא במקום עבודתך?!
ולסיום, כדאי לזכור כי אדמו"ר ה"צמח צדק" אמר: "כשעוזרים ליהודי בפרנסה, אפילו בלהרוויח שבעים קופיקות (מטבע קטנה ברוסיה) במסחר עגלים, אזי כל שערי היכלות העליונים פתוחים לפניו".
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
קצת עלינו: שאולי ושיראל, נשואים + שלוש בנות (גאולה – 7, תכלת – 5.5 ושירה –
"ב'רחמנא', אתה עובר את כל הדרך", אומר שי צברי, שמבצע את הניגון באלבום 'צמאה' הראשון. "בהתחלה
מעשה בכלה שאיבדה טבעת יהלום בשווי 36 אלפי ש"ח. בירור מהיר העלה שהטבעת הושלכה בטעות לפח.
"אתה אמיתי? צריך לסקול מי שלא שומר שבת? מה זה הדבר הזה?" השאלות הללו נורו בצרורות