בס"ד

יום שישי, 20 ספטמבר, 2024
הכי עדכני
איפה עובר הגבול בין חסידות לפסיכולוגיה?
על הדרך
// הרב אמחיה אבן ישראל

בשנים האחרונות, מסיבות רבות, היטשטש לו הגבול שבין חסידות לפסיכולוגיה. אפשר למנות את הניו-אייג', ניאו-חסידות, ומודעות עצמית מפותחת כחלק מן הסיבות האפשריות לדבר. ואולם, אף כי תורת החסידות, ובפרט חסידות חב"ד, עוסקת רבות בתורת הנפש (=פסיכו-לוגיה), אין לטעות ולבלבל בינה לבין מדע הפסיכולוגיה.

ראשית – נקודת המוצא. נקודת המוצא של הפסיכולוגיה היא חקר נפש האדם, גוף ידע שיש לו השלכות תיאורטיות ומעשיות לחייו של אדם, לשלומו ולרווחתו, ולהתמודדות עם מחלות, קשיים ואתגרים בחייו. לעומתה, תורת החסידות עניינה אחד הוא – עבודת השם. באם 'על הדרך' נדרש עיסוק והסבר במהות נפש האדם, אין הוא אלא כלי ואמצעי לסיוע בעבודת האדם את אלוקיו, להבין כיצד יכול הוא לקדם עבודת השם פנימית, כיצד להימנע מהפרעות הנובעות מטבע האדם – גופו ונפשו הבהמית, ולהתמודד עמן, כמו גם להתמודד עם מניעות ועיכובים חיצוניים בעבודת השם.

שנית – מדע הפסיכולוגיה, על הזרמים והגישות הרבים שלו, מציע תיאוריות שונות בנוגע לנפש האדם המבוססות על תצפיות, מחקר, פילוסופיה ונקודות מבט אישיות. כמובן, אין בכך כל פסול. תורת החסידות, לעומת זאת, מבוססת על תורת אמת – תורת חיים, וצמחה על מצע של ספרות הקודש של עם ישראל – מדברי חז"ל, תורת הסוד והקבלה, והספרות העשירה של מחשבת ישראל. תאמרו, יש כאן תפיסה סובייקטיבית, אפשר בהחלט לדון בכך. ומכל מקום, לשואב מתורת החסידות אין הדבר משנה, שכן לדידו, יש כאן מסרים רוחניים שיסודם בהררי קודש, וממילא – הגישה אליהם שונה, ממקום שאיננו רק של הבנה – כי אם של אמונה (שני הבדלים אלה, ממקדים את תורת החסידות בנפשו של יהודי כמובן).

ואחרי כל זה, לאחר שעמדנו על שניים מן ההבדלים, עדיין, תורת החסידות יכולה לספק לנו תובנות וכלים חשובים מאין כמותם על נפש האדם, ואין ספק שאפשר לשאוב ממנה ידע שיכול להעשיר אנשי מקצוע, מטפלים, הוגים וכל עמך בית ישראל, הן באשר למבנה הנפש והן באשר להתמודדות עם אתגרים וקשיים.

כטעימה, אציג כאן שני רעיונות מתורת חב"ד, שיש להן מקבילות בתיאוריות פסיכולוגיות (מאוחרות יותר מתורת החסידות, כמובן), אך זווית הראייה הייחודית של החסידות, המבוססת בין השאר על נקודת המוצא והבסיס לדברים, מעמידה אותם באור אחר לגמרי.

תעצומות נפש אישיות – הזרמים האקזיסטנציאליסטיים וההומניסטיים בפסיכולוגיה, כמו גם הפסיכולוגיה החיובית (הצעירה יחסית), מדברים ומדגישים את חוסנו של האדם, את יכולותיו, את כוחות הנפש שיש לו, ואת החשיבות למודעות אליהם. בספר התניא, מדבר האדמו"ר הזקן על הנפש האלוקית של יהודי ועל יכולותיה. גרעין של קדושה וחיבור לאלוקי, שמאפשר לאדם לגבור על קשיים והתמודדויות מסוגים שונים. הנפש האלוקית היא החלקיק האלוקי של יהודי, ההופך אותו מפרט בבריאה – לחלק מהבורא. כשנשאל פעם הרבי מליובאוויטש על היכולת שלו לחולל מופתים, השיב כי למעשה, מאחר שבכל יהודי קיים חלק אלוקה ממעל ממש, חיבור לאין סוף ולעל טבעי, הרי שביכולתו של כל אדם, אם רק יגיע לחיבור לנשמתו, להגיע להישגים שמעל לטבע. אמירה שכזו, מגמדת במידת מה דיבורים על חוסן אישי ותעצומות נפש מתוקף היותו של אדם בעל בחירה, ומעצימה את הכוח הפנימי למשהו אלוקי, אינסופי.

היכולת לשנות רגש ופעולה באמצעות מחשבה והתבוננות – הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית בפסיכולוגיה, דוגלת ביכולת של אדם לשנות התייחסות רגשית ונקיטת פעולה מתוך שינוי תפיסתי-מחשבתי. תורת חב"ד, שכשמה, עוסקת בכוחות הנפש האינטלקטואליים, חכמה, בינה ודעת, חרתה על דגלה את ההבנה כי "מוח שליט על הלב", וכי הדרך להוביל לרגש יציב מחד וחם מאידך, עוברת דרך התבוננות. כשהדבר נובע מכוחה של נפש אלוקית, ומהתבוננות הקשורה בבורא העולם ותורתו, הופכים כלים אלה לעוצמתיים, וכי היכולת לשנות התייחסות רגשית ואף מעשית (שינויים סובייקטיביים), מאפשרת גם שינוי אובייקטיבי במציאות עצמה.

בשורה התחתונה... לימוד חסידות הוא אוצר לכל מחפש השם במציאת דרכו בעבודת השם. 'על הדרך', אפשר לשאוב מהלימוד הזה שלל תובנות וכלים גם לחיי היום יום.

בין נפש לרוח
// ד"ר מרים אבנרי כהן פסיכולוגית, מחברת הספר 'מתחת לגשר – מסע פסיכולוגי חסידי אל משאבינו הפנימיים'

החסידות היא תורה. הפסיכולוגיה היא חכמה. בעבודתי כפסיכולוגית בעשרים השנים האחרונות, אני זקוקה לשתיהן. הפסיכולוגיה רחבה מני ים, ולעניות דעתי לא ניתן להעניק טיפול נפשי הולם מבלי להתמחות בה בשיטתיות, לאורכה ולרוחבה. היא מתבססת על עולם של מחקר מדעי והתנסות קלינית, מלמדת דרכי אבחון והערכה ומספקת עושר של כלים לטיפול ותיקון. לחסידות אני זקוקה כמטפלת משום שמלבד כלי הטיפול המקצועיים שבהם אני משתמשת, גם אני עצמי כלי. וכצינור שניתנה לו רשות מאת ה' להעניק דרכו סעד, תמיכה ולעיתים גם מרפא - הכלי הזה צריך להתמלא ולהתחזק כל העת.

מרבית המטפלים שאני מכירה לעולם לא מפסיקים להתרענן וללמוד שיטות חדשות, ותיקים ומנוסים ככל שיהיו. מדע הפסיכולוגיה מתקדם, וכל העת מתעדכן. למידה מעין זו חיונית משום שעבור כל אדם שמגיע לפתחו של המטפל, יש להמציא מחדש את דרך הטיפול. התעדכנות ברעיונות וכלים מאפשרת להתחדש, להתגמש, ולא פחות חשוב מכך, לתפוס עד כמה "תכלית הידיעה שלא נדע". ואכן ככל שאני לומדת יותר, גדלה התחושה שלי לגבי חוסר ההבנה על אודות נפש האדם.

אבל כל זה לא מספיק, לא מחזיק. העיסוק היומיומי במשברי חיים, באתגרים והתמודדויות, חלקם קשים מנשוא, מצריך לטפל בכלי שנקרא 'מטפל'. עבורי באופן אישי, תורת החסידות היא לא רק בסיס לחיים הפרטיים, אלא גם תשתית איתנה שעל גביה ניתן לבנות את הקומה הטיפולית. כדי לתמוך בנפש, אני זקוקה לרוח. במובן הזה, תורת החסידות מספקת חמצן לשליחותי הטיפולית, ומהווה מורת דרך בחיפוש מהות, משמעות ואחריות בתהליכי ליווי במשבר. היא מספקת סעד לנפש המטפל וגם מצפן מהימן שמסייע בעבודת הבירור של המוץ מן התבן בעולם הפסיכולוגיה. היא מעניקה שיקול דעת אתי מעל ומעבר לאתיקה המקצועית הקיימת בעולם הטיפול, ובעיקר עוזרת שלא לשכוח לרגע שהמטפל, מלומד ככל שיהיה, הוא בבחינת 'אין', וכל תהליך טיפולי מתחיל בהכנעה שהיא עצמה סעד גדול. לולא תורת החסידות, מניחה שכבר מזמן הייתי הולכת לאיבוד בחדר הטיפול.

תחומים נפרדים ומשיקים
// הרב יוגב שמחון מכללה להכשרת מטפלים

ראשית כל, חשוב להבהיר שהחסידות אינה עוסקת רק בנפש האדם, היא עוסקת גם בתורת הקבלה, בפירוש פסוקי התורה, בהלכה בשאלות פילוסופיות, ובנוסף לכל אלה היא עוסקת גם בנפש האדם וניתן למצוא בה תובנות ועצות פסיכולוגיות.

לאחר שאמרנו זאת, נתחיל בהבדל שבין השתיים ואז נעבור לשאלה באשר להיכן עובר הגבול.

ההבדל מתחיל בנקודת המוצא. נקודת המוצא של החסידות היא הדבקות בבורא, החסידות מבקשת לפנות לרובד הנשמה שבאדם. ומאחר וכל הרבדים שבאדם חשובים ונצרכים לצורך עבודת הבורא, החסידות בפרט והתורה בכלל מתעסקות גם ברבדים הנמוכים יותר.

לעומת החסידות, נקודת המוצא של הפסיכולוגיה היא הנפש, כל מעיינה של הפסיכולוגיה היא בשאלה כיצד לעזור לאדם לחיות ברווחה רגשית ולשחרר אותו מדפוסים מחשבתיים, רגשיים והתנהגותיים מגבילים.

אם כן, מטרת החסידות לחבר את האדם לנשמתו, ומטרת הפסיכולוגיה לתקן את נפש האדם.

ובאשר לגבול, מאחר וכל חלקי האדם כאמור קשורים זה בזה, ולא ניתן להפריד ביניהם, כל אחד מן התחומים גולש מתוך נקודת המוצא שלו למקום של השני.

הפסיכולוגיה, לדוגמה, מדברת על "משמעות", מאחר ומציאת משמעות לחיים ולחוויות העבר יכולה להוציא את האדם ממצוקה נפשית ואף לעזור לו לפרוח ולצמוח ממשבר. בקשת המשמעות היא בקשה נשמתית, בעלי החיים לא מבקשים ולא צריכים משמעות על מנת לשרוד ולחיות בשלווה.

כשהאדם מחפש משמעות לחייו ולאירועי העבר, באופן גלוי או סמוי הוא מתקרב לבורא למסובב כל הסיבות.

מנגד ניתן למצוא בתלמוד, בהלכה ובחסידות הנהגות בריאות ועצות פסיכולוגיות, מאחר וגוף ונפש בריאים הם בסיס לדבקות בבורא.

האם אדם שלומד הנהגות אלו בתלמוד ובחסידות או את הלכות דעות לרמב"ם העוסקות בהנהגות בריאות ותיקון המידות, לומד תורה? בוודאי שכן.

האם אדם שלומד את שתי הדעות לגבי "דאגה בלב איש ישיחנה" לומד תורה או פסיכולוגיה? הרי את אותו דיון אפשר ללמוד הן בבית המדרש הן בשיעור פסיכולוגיה.

אם כן, ההבדל ברור אך הגבול אינו ברור, וכפי שכתב הרב קוק "בדרך כלל, אין המחיצה בין התורה והחכמה גדורה כראוי... עסק הרפואה כלול הוא בתורה... (ובספר) משלי הננו מוצאים את השבח של החכמה".

לדעתי, השאלה שאדם צריך לשאול את עצמו היא - כיצד אני הופך לאדם יותר טוב, רוחני ומתוקן. לשם כך צריך ללמוד תורה, חסידות, מוסר, וכל חכמה נצרכת שיש בה בכדי לסייע בתיקון הנפש הרוח והגוף, כאשר המטרה הראשית היא דבקות בבורא.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
שירי זיני

זה שווה את זה!

טל שמידט, מאמנת בגישה טיפולית, נתנה הכל בשביל להביא נשמות לעולם. 'היפראמזיס גרבידרום', מחלת הריון המאופיינת

למאמר המלא »
רחל טאוב

אל תשכח ימיני

שמיים זרועי כוכבים ליוו אותי כשהתחלתי לעלות במדרגות. השעה הייתה 2:00 בלילה והמון כיסה את רחבת

למאמר המלא »
הרב יצחק קפלן

תסמונת המתלה

אלה מאתנו שגרים בשכירות – וגם עצלנים בעלי דירת קבע – מכירים את הסוג הזה של

למאמר המלא »
אורי צוקר

כנפיים

הופ! יותר גבוה. הופ! עדיין לא מספיק. הופ! אין מצב, זה גבוה מדי. * אתה לא

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן