האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
ממלכת החי קרובה אלינו הרבה יותר מממלכת הצומח, ולפי המדע אנו חלק ממנה. אך ישנה בחינה משמעותית אחת שבה הצמח יותר דומה לאדם מאשר החיה: בעוד בעלי החיים הולכים על ארבע, זוחלים או שוחים – במילים אחרות, חיים במאוזן – הצמחים זקופים ואנכיים, הולכים וגובהים מעלה, בדיוק כמונו.
לא בכדי אנו יצורים החיים לפי "סולמות ערכים" ו"סולמות הצלחה", המבחינים בין תרבות "נמוכה" ל"גבוהה", החוששים "להידרדר" ושואפים "להתעלות". איכויות אלו אינן קיימות בצמח כמובן, אך היותו זקוף מהווה מעין שיקוף ארצי שלהן. עץ השדה, שבסבלנות ובנחישות מיתמר אל־על ופורש ענפיו לצדדים, ממחיש את ממד הצמיחה שבאדם.
לכאורה, העצים ואנחנו צומחים מלמטה למעלה – ניזונים מהארץ ומתרוממים אל עבר השמיים. אך מדרש נודע אומר כי "אין לך כל עשב ועשב שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו ואומר לו 'גדל'" (בראשית רבה י, ו): יש גם צד לפיו ראשית הצמיחה היא למעלה, בייעוד הרוחני שלנו הקורא לנו ומושך אותנו אליו.
הדרך הנכונה לחשוב על הנשמה היא דווקא כעל עץ הפוך, ששורשיו בשמים וענפיו משתלשלים אל הארץ: למעלה מהכל נמצא שורש נשמתנו, היונק את חיותו מהקב"ה, 'אדמת' הבריאה כולה. השורש הוא כמו המזל (משורש נ.ז.ל.) המזרים לתוכנו טיפות השראה מלמעלה וקורא לנו לגדול. מתוך השורשים צומח גזע האישיות שלנו, שמשנה לשנה רוכש מעגלי תבונה הולכים ומתרחבים. מהגזע אנו שולחים לעולם ענפים – יוצאים מעצמנו, לומדים, יוצרים מגע עם אנשים אחרים, מפתחים את יכולותינו. לבסוף נוחתת נשמתנו לגמרי על קרקע המציאות ומצמיחה לה פירות – תרומות של חכמה, חסד ומעשים טובים שאנו מעניקים לעולם, ושיטעו בו את זרעי נשמתנו.
"שכבר עבר רוב ימות הגשמים שהוא זמן רביעה, ועלה השרף באילנות, ונמצאו הפירות חונטין מעתה” (רש”י, ראש השנה דף יד).
"כימי העץ ימי עמי" אומר הנביא (ישעיהו סה). ראו נא את העץ בימי החורף, עליו התעופפו לכל עבר בשלל צבעים, יבשים כמושים ומתבלים. ענפיו ערומים לחלוטין, נראים כיבשים, צבעם כפני מת. הגזע חרב, מראהו ללא תקווה, ללא לחות וחיות. המביט בעיני בשר חושב שאין כל תקווה לאילן, אין סיכוי לעץ, הגזע החשוף, הערום, היבש והחרב לא ישוב לפרוח ולא יוציא פירות. לרואה נדמה, כי במגע יד קל ייעקר העץ על גזעו ושרשיו.
אך המנהג עולמו בחסד, בשיא תוקפו של הקור, באמצע חודש שבט, מחדש את השרף שבאילן. השרף המוביל את העץ לחנטה, לפריחה מחודשת של לבלוב עלים, להנצת פרחים ולתנובת פירות. כוחו של השרף אינו נראה מבחוץ, אינו ניכר למראה העין, אך תוסס וסוער מבפנים, מעורר את העץ מתרדמת החורף, ומפעיל את מערכת הצמיחה.
"ימי עמי" – עם ישראל בגלותו הארוכה כאלפיים שנה, גולה אחר גולה. ובימי הגלות יש תקופות שהעלים נתלשים מהענפים ומתעופפים לכל עבר, יבשים וכמושים ובעיקר תלושים. יש זמנים שהענפים עומדים ערומים, יבשים וחיורים כסיד הכבשן. ויש שנים שהגזע עצמו חרב, נראה ללא תקנה, ללא חיות ולחלוחית. המביט בעיני בשר עלול לחשוב כי אין תקווה לגזע העם הנבחר, אין סיכוי לעץ, עם זה לא ישוב ויפרח, לא יניץ פרחים, לא יוציא פירות. זרים אומרים אין תוחלת ותקוה.
ועל כך אומר הנביא: "כימי העץ ימי עמי”. באמצע הגלות החורפית, בשיא החושך, במירב הקור, בגשם בשלג ובבוץ, בעת על עמך יערימו ראש, ובמגע יד ינסו לעקור את האילן ושרשיו - ראו נא גם ראו את האילן בחודש שבט, את השרף הפנימי החבוי בגזע המתגלה בחודש זה, השרף המחיה את העץ. כך הוא גם השרף שבעם ישראל, שרף זה הוא 'הפינטאלע איד', הנקודה הפנימית הבוערת בכל יהודי ויהודי, נקודה שלעתים חבויה ומכוסה בהררי טונות של כפור ושלג. שרף זה הוא ההבטחה ש"בנים אתם לה' אלוקיכם", ש"בין כך ובין כך קרויים בנים". שרף זה הוא המחיה את עם ישראל, הוא הנותן לו כוח וחיות להתעורר בבוא היום.
ועוד יבוא היום הגדול, זה היום קיוינו לו, ונראה בעיני בשר את לבלוב העלים, את הנצת הפרחים ואת תנובת הפירות של עם ישראל לתפארת. אמן כן יהי רצון.
הקבלת האדם לעץ השדה טומנת בחובה לקחים רבים בשדה החינוך. החינוך קרוי בלשון התנ"ך "אמנה", כמצוין לגבי מרדכי "ויהי אומן את הדסה", וכך מכונה גם סדר זרעים העוסק בדיני הצומח. יש בכך רמז לקשר שבין מלאכת החינוך למלאכת גידול של צמחים:
כמו שמגדל צמחים אינו עסוק באדריכלות ובניין של הצומח, אלא בהנבטה של המצוי בגרעין הראשוני של הצמח ובגידול שלו, כך על המחנך לזכור שתפקידו הנו לחשוף את מה שכבר קיים בגרעין הפנימי של החניך ובפיתוח וניווט שלו. אין לדבר אודות החינוך בסגנון של בניין האישיות, ולדמות בכך את תפקיד החינוך כייצור מסגרת יציבה של ערכים וכללים. תפקיד החינוך האמיתי הנו בעיקר לחשוף בנפשו של החניך את כל האור והטוב הצפון בה.
השלכה אחרת שישנה להסתכלות הזו, הנה תורת השלבים. בגידול צמחים כמו בחינוך, ישנה התמודדות עם מזיקים ועם קליפות. יש להתאים את עבודת המגדל לשלב בו נמצא הצמח. מזיקים יש לנקש ולהפריד מהגידול כבר מראשיתו, אך לא יעלה על הדעת לעסוק בסילוק הקליפות תוך כדי הגידול. הקליפות משמשות אז מגן לפרי, ודווקא הן מאפשרות את הצמיחה המיטבית.
גם בחינוך ישנם שלבים. בחלק הראשוני של הגידול יש להרחיק מזיקים אך אין מקום לשלול 'קליפות'. יש תכונות נפש שגדלות בבריאות דווקא כאשר אינן מכוונות להצמחת העיקר בלבד, אלא גם חלקים שוליים ומשניים. לדוגמה, אין מקום לעקר את משיכתם של ילדים למשחק ושובבות. היא נדרשת לגדילתם הבריאה. התמודדות עם 'הקליפות' הללו מתאימה לשלבים מאוחרים יותר. תנו לפירות לגדול, אל תקלפו אותם מוקדם מדי.
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
ערב חתונה – כך היא ההרגשה במחיצתו של הרב בניהו שמואלי שליט"א, מגדולי בעלי הקבלה בדורנו
"בחודשים האחרונים התחלנו לראות בציון הקדוש תופעה חדשה. מגיעות לכאן כיתות שלמות מבתי ספר לא דתיים,
אנחנו נמצאים בימי ספירת העומר המיוחדים, בהם אנו צועדים בספירת כל יום ליציאה ממצרים. בפנימיות, אנחנו