כוונות ליום העצמאות
המדינה והממשלה למי ולמי?
// הרב אורי בצלאל פישר, ישיבת כרם ביבנה

רבים הם האומרים: איך אפשר להודות ביום העצמאות, הרי ראשי המדינה אינם שומרים תורה ומצוות? לא זו בלבד, אלא הם ודאי אינם רוצים שיונהג בארץ משפט התורה. אם כן, על מה השמחה? וכי זו המדינה שציפינו לה? ובכן, מדובר בתהליך, כמו בחמש לשונות הגאולה ביציאת מצרים: "והוצאתי", "והצלתי" "וגאלתי", לאחר מכן "ולקחתי" ולבסוף "והבאתי". בתחילה גאולה גשמית, לאחר מכן גאולה רוחנית ולבסוף בארץ ישראל חיבור של גאולה גשמית עם גאולה רוחנית. באים לארץ ישראל לשמור תורה ומצוות.
יש הבחנה פשוטה שתסביר את יסוד הודאתנו. יש להבחין בין ממשלה למדינה. שרי הממשלה וחברי הכנסת פועלים ומשפיעים בעשייה בארץ ישראל. הם משפיעים על הכלכלה, החינוך, הביטחון ועוד. אנחנו לא מודים לה' על הממשלה, אלא על מדינה יהודית עצמאית. בכל השנים שהיינו בגלות לא הייתה לנו מדינה. לא היה לנו שלטון עצמאי, אלא היינו נתונים לשלטון הגויים ולרצונם.
יש להודות על כך שיש לנו שלטון עצמאי בארץ ישראל, ארץ הקודש שניתנה לנו מאת הבורא. עצם היכולת לחיות ולפעול בארצנו כרצוננו, לדאוג לעצמנו ולשמור על עצמנו מאויבינו היא זכות גדולה ביותר. יש כאן הצלה גשמית וגם הצלה רוחנית. הקמת מדינה יהודית מאפשרת ליהודים לגור במקום שרוב תושביו יהודים, ובכך מונעת התבוללות. וכמובן, שגם הממשלה תומכת ועוזרת ללומדי תורה.
אנחנו מקווים שבעתיד כל ראשי המדינה יהיו יראים ושלמים באמונתם בה', אבל עדיין יש כאן טובה. יש צללים, אבל יחד עִם זאת יש אור, יש מרכזי תורה רבים. עלינו להודות על האור ולפעול להסרת הצללים.
הכרת הטוב אינה באה להסתיר את העובדה שיש חסרונות אלא להודות על הטוב המצוי. לא באנו לנוח, באנו לעבוד. נשמח בכך שיש מה לתקן ומה לפעול.

כל העולם מחכה
// הרב יהודה מלמד, ישיבת רמת גן

ובכן תן כבוד ה' לעמך. הרבה שנים התפללנו על כבוד במובן הפשוט, שעם ישראל לא יהיה למרמס, שדם יהודי לא יהיה הפקר, שכנסת ישראל לא תהיה כרחל שלפני גוזזיה נאלמה. התפעלנו מכך שיש יהודים שיכולים לזקוף את הגב, מסוגלים להניף חרמש, לחרוש, לזרוע ולקצור ולהחזיק נשק להגן על עצמם.
עכשיו הגיע שלב חדש עם סוג חדש של כבוד. לא רק שעם ישראל לא יהיה למטה מכולם, לא רק לצפות שנהיה לפחות כמו כל העמים, אלא שנתחיל להיות לדוגמה ומופת לכולם. אנשים בכל העולם מסתכלים עלינו איך קמנו מעפר, איך אנחנו מצליחים להתמודד עם כל האיומים, איך מצליחים להיות גם חזקים וגם אנושיים. מסתכלים עלינו ולומדים. בקוריאה, בסין ובהודו שם ישראל נישא בהערצה. מפקדי צבא אמריקאים ובריטים מגיעים לכאן ומתמלאים התפעלות מעם התנ"ך שחוזר לארץ התנ"ך ומחולל בעזרת ה' ניסים בדרך הטבע, בצמיחה הכלכלית ובהמצאות המדהימות שנדמות לקסמים. מסתכלים ורוצים ללמוד מאיתנו איך משלבים חדש וישן, חוזק ורגישות, שכלולים מודרניים וילודה מרובה. איך עושים את זה, איך מגלים כוח חיים כה גדול ורצון לצמיחה כה חזק אחרי כל הרדיפות והשואות.
זו אחריות! ובכן תן כבוד ה' לעמך, תהילה ליראיך ופתחון פה למייחלים לך. רוצים לשמוע אותנו. מעתיקים מכאן את הרעיון של המכינות כהכנה לצבא או לחיים, מנסים להבין את הראש היהודי שלומד גמרא. מחפשים איפה הסוד, מהי החידה של העם הזה שגרמה לכל כך הרבה קנאה ויכולה לגרום לכל כך הרבה התפעלות. והתשובה נמצאת באותה תפילה - ובכן תן כבוד ה' לעמך. כבודו של עם ישראל הוא כבוד אלוקים.
עוד לא סרו האיומים, גם הממשיים וגם הסכנות של השפעה רוחנית זרה, אבל אדרבה, ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. במקום לחשוב שהם הגדולים ואנחנו צריכים ללמוד מהם, או להיזהר מללמוד מהם, עלינו להשיב אל לבנו שכאן אצלנו יש גדלות, וכל העולם מצפה לה. ציפייה זו מתחילה להיראות עכשיו, ותלך ותגדל. אין לנו ברירה אלא לסגל עצמנו להיות המורה של כל העמים. ופתחון פה למייחלים לך.

לשוב אל ה'
// שמואל זיוון, מחבר ספרי 'לב השמים' ו'סיפורי נשמה', ממשנתו של הרב שלמה קרליבך

מצד הנפש, כיהודי אשר בתוך עמו הוא יושב, ומצד הלב המרגיש ויודע מה עבר על עמנו האהוב באלפיים שנות גלותו - כולי הודאה, בהתרגשות ואושר עד דמע, על הנס ההיסטורי המופלא של קיבוץ גלויותינו והקמת מדינתנו, אשר היא היום בית לכשישה מיליון יהודים המתהלכים בארץ החיים, מדינה העומדת איתן מול כל החפצים לבולעה וממשיכה להתעצם כלכלית.
אך מצד הנשמה, מצד התורה, מצד עומק הכרת היותנו עם ה׳, עליון על כל עמי הארץ אשר מיועד להעלותם משכחת אלוקים ומעומק ערלת לב ובשר שלהם - לבי מתחמץ בקרבי בראותי מה קורה כאן לעם הזה (בכללותו): אבדן כל חזון, אבדן כל חוש לקדושה ולהתקדשות, התגשמות האמונה ועיוותה. רואות עינינו בחרדה איך הולכים ושוקעים ונשבים מאות אלפי בתים ומיליונים יחידים מאחינו בית ישראל ב"גלות מצרים" רוחנית איומה.
המצב הנורא הזה קשור למדינה עצמה, מפני שבה ובצבאה אנחנו בוטחים, והלוא היא איננה קוראת בשם ה׳ כלל, אלא רואה עצמה מדינה ככל המדינות, וסומכת על כוחה הצבאי, על תחבולותיה המדיניות ועל התרפסותה המבישה לכל רשעי עולם. לכן אני מאחל למדינתנו ולנו, העם היושב בה: שנשוב באמת ובכל לב אל ה׳ שהביא אותנו לכאן ונתן לנו הכוח לעשות חיל, ושאך בו נבטח. כך, אחרי שכבר עברה המדינה מוטציה ראשונה ממדינת־לאום למדינת־כל־אזרחיה, נזכה לזרז אותה (ולחסוך מעצמנו חבלי משיח קשים) לקראת המוטציה השנייה - השלת קליפתה החיצונית הקלוקלת, והתגלות זהותה האמיתית, העתידית: מלכות ישראל, יסוד כיסא ה׳ בעולם.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
רחל טאוב

חרוסת של תפילות

ההכנות לפסח השנה היו הכי עצובות שהכרתי. כולנו ניקינו בשקט בלי האווירה המקפיצה ובלי המוסיקה שבדרך

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן