האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
בוודאי להעריץ. אפילו בטירוף. עד כאן התשובה.
עכשיו נסביר:
"אמונת חכמים" זה בסיסי: "וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ". הספרים גדושים בחשיבות אמונת חכמים. אמונה! לא רק התחברות חכמים או הליכה בדרכי חכמים. א-מ-ו-נ-ה! שהיא ההפך מ"ידיעה" בה אני אני נמצא בעמדת החוקר והבודק. אני מאמין. זהו.
אחר משה - המנהיג הראשון - הלכו בני ישראל באמונה, וכך גם כלפי צדיקי הדור שבכל דור הגישה הבסיסית היא: אמונה.
אנו ב"דור דעה" (=דור הגוגל) והתרגלנו לחשוש ולהטיל ספק בכל דבר. זה כשלעצמו יכול להיות טוב, אבל הבעיה היא שדברים רבים שאנו מטילים בספק אין אנו פועלים בגלל זה אחרת (מישהו עבר לתחבורה ציבורית בגלל ריבוי התאונות ברכבים פרטיים? מישהו נמנע מלעשות ניתוח חיוני בגלל הספק שמא הרופא "רק רוצה להרוויח"?) ואילו נושאים ספציפיים כמו הנושא הנידון גורמים לנו לספק ולקחת שתי צעדים אחורה.
לפני שנטיל ספק נבין שבנאדם טראומטי לא צריך להוריש טראומות לילדיו או שומעי לקחו. זה שמצאנו רמאים ונוכלים לא צריך לגרום לנו לאבד את האמונה הטהורה באנשים צדיקי אמת. וכן, עד כדי הערצה. כמה צדיקי אמת יש וכמה מתחזים? אין בכלל פרופורציה.
בסוף הילדים שלנו יעריצו, אבל את מי שלא חלמנו שיעריצו - שחקני כדורגל, קולנוע או כל דמות אחרת שלא לרוחנו שאליה תופנה ההערצה. אבל כשיראו את הוריהם מעריצים דמות תורנית-רוחנית, תהיה להם דוגמה ברורה מי מושא להערצה.
אגב, אין זה אומר שדמותך שלך מיטשטשת או לא באה לידי ביטוי! ממש לא! לכל אחד יש חובה גמורה לעבודת ה' העצמית שלו לפי יכולותיו וכשרונותיו, אך מאידך, את ההשראה והכוח אתה שואב מההתקשרות למורה הדרך הרוחני שלך.
ומעל לרבנים וצדיקים ישנם צדיקי הדור, אלו ש"נולדו בפסגת ההר". וכפי שאומר המדרש: "אין דור שאין בו כמשה״ (ב״ר פנ״ו), ומפרט בספר התניא (פמ"ב): ״בכל דור ודור יורדין ניצוצין מנשמת משה רבנו ע״ה ומתלבשין בגוף ונפש של חכמי הדור עיני העדה ללמד דעת את העם ולידע גדולת ה׳ ולעבדו בלב ונפש״ (תניא מב). מולם אנחנו בוודאי מתבטלים בהערצה ובשמחה.
הערצה, כמו כל דבר אחר בחיים, צריך לברר ולבנות בסדר של שלשה שלבים כמו שלמדנו ממורנו הבעל שם טוב: הכנעה, הבדלה והמתקה:
הכנעה:
קודם כל, אנחנו צריכים לשים לב איזה חלקים לא טובים בתוכנו משתמשים בהערצה הזו:
קודם כל, יש כאן "תירוץ" להישאר בקטנות שלנו. הרי מצד אחד אני כל כך מוגבל וקטן, ומצד שני יש מישהו שהוא כל כך גדול ומוצלח, שממילא אין לי שום אפשרות להגיע לגודל שלו, אז "מותר לי" להישאר בקטנות שלי, "תמורת" קשר ההערצה לאדם הגדול.
ויותר מזה, מכיון שאני קשור לאדם כל כך גדול ונערץ, אני הופך פתאום להיות "שווה", זה גם "מכפר" לי על קטנויות ונפילות שלי, וגם מאפשר לי להתנשא על אחרים, על כל מי שלא קשור לדמות הכל כך נערצת הזו.
כמובן, שאחת מ"תופעות הלואי" הקשות והמצערות של הקשר הלא בריא הזה, היא הערצה ללא הבחנה, אל דמויות שבסופו של דבר מתגלות כשפלות גם בעצמן.
הבדלה:
בשלב השני אנחנו צריכים למצוא את הנקודות והאופן, שבהם אנחנו מחזקים את החלקים הטובים שלנו באמצעות הקשר אל הדמות הנערצת:
קשר נכון כזה נותן קודם כל השראה. נגיעה אל גבהים שללא הקשר הזה אין לי יכולת לדעת עליהם בכלל, ובזכות הקשר וההערצה נפתח לי חלון אל סדרי גודל אחרים. כך, אומרים חז"ל, "צריך אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי אברהם יצחק ויעקב". הקשר אל הדמות הגדולה מרים אותנו מהקטנוּת, ומזין את הנקודות החזקות והגבוהות שבדרך כלל נעלמות בתוכנו.
שמנו לב? באופן הזה, ההערצה לא מצדיקה פסיביות וקטנות שלי, להפך! היא מציבה בפנינו דרישה להתאמץ ולהפיק מעצמנו גם מה שעד עכשיו אפילו לא האמנו שקיים בנו.
המתקה:
בסופו של דבר, אנחנו יכולים לחזור גם אל החלקים הנמוכים שלנו, וליצור בהם תיקון באמצעות הכח שקיבלנו מההערצה המבוררת:
הרגשת הקטנות שלי, מתוך הכרת הפער שביני לבין הדמות הגדולה והנערצת, יוצרת איזון בנפש, והופכת את הקטנות שלי לגורם חיובי. אני זוכר תמיד שאמנם אני קשור לדמות גדולה (שגם עוזרת לי לבטא יותר חלקים טובים שהיו נעלמים עד עכשיו), אבל אני עצמי עדיין שקוע בקטנות, ולכן לא יכול להתנשא על אף אחד אחר. הקטנות שלי גם מזכירה לי שאני צריך להיזהר לא להיתפס בטיפשות אל דמויות שרק יוצרות אצלי אשליה של התקדמות, ומזינות נסיונות שווא שלי לפתור בצורה עקומה את התסכולים הפנימיים שלי.
ואז, נוצר בזכות הקשר עם דמות גדולה ונערצת איזון בריא בין שני הצדדים שלנו, הצד הגבוה והמואר, עם הצד הנמוך והאפל (אבל המציאותי) שלנו, כאשר שניהם יחד מאזנים זה את זה, ומעמידים אותנו במצב של תנועה מתמדת של התקדמות ללא גאווה, ומודעות עצמית ללא שקיעה בעצמנו.
המושג הערצה ששגור בלשוננו יכול להתפרש בדרכים שונות וכדאי להבחין ביניהן.
הערצת הרב יכולה להתפרש כביטוי של כבוד והערכה גדולה שרוכש התלמיד כלפי רבו וההערצה במובן הזה היא טובה ורצויה. אולם במידה והערצת הרב מגיעה לכדי התבטלות גמורה של התלמיד כלפי רבו, היא עלולה לפגוע ביכולת התלמיד להפוך לעובד ה' עצמאי.
בנוגע ללימוד תורה, למדנו מדברי ר' חיים מוולוז'ין בפירושו למשנה באבות "הוי מתאבק בעפר רגליהם", שאסור לתלמיד לבטל דעתו בפני דעת רבו. עליו להעמיד את דברי רבו בכור הביקורת ואם יש לו קושיות אסור לו להחשות:
ואסור לו לתלמיד לקבל דברי רבו כשיש לו קושיות עליהם, ולפעמים יהיה האמת עם התלמיד, וכמו שעץ קטן מדליק את הגדול, וזה שאמרו יהי ביתך בית ועד לחכמים והוי מתאבק מלשון "ויאבק איש עמו", שהוא ענין התאבקות מלחמה, כי מלחמת מצוה היא. וכן אנו נגד רבותינו הקדושים אשר בארץ ונשמתם בשמי מרום המחברים המפורסמים וספריהם אתנו. וניתן לנו רשות להתאבק וללחום בדבריהם ולתרץ קושייתם, ולא לישא פני איש רק לאהוב האמת. וזהו שאמרו הוי מתאבק כנזכר לעיל, אך בתנאי בעפר רגליהם, רצה לומר בענוה והכנעה ולדון לפניהם. [ציטוט בדילוגים]
למדנו מדברי ר' חיים שעל התלמיד לפתח מחשבה עצמאית ולעמוד על דעתו ולהיאבק עם רבו על הבנת דברי תורה ["הוי מתאבק"]. כמובן שבמקביל עליו לזכור את מעמדו כעפר לרגלי רבו ["בעפר רגליהם"].
גם בנוגע לעולם של עבודת ה', על התלמיד לפתח עצמאות. הוא זקוק אמנם להכוונה והדרכה של רבו כדי להתקדם בתהליך בירור דרכו, אבל היעד הסופי צריך להיות עמידה עצמית על דרכו בעבודת ה'.
כך למדנו מדברי ר' שמחה בונים מפשיסחא:
הרבי ר' בונם זי"ע אמר, אשר כל אברך הנוסע בפעם הראשון אל הצדיק ולהסתופף בצל החסידים - צריך לדעת המעשה מרבי אייזיק ר' יעקעלע'ש מקראקא. כי על ידי נסיעתו לצדיק ולרבי, נודע לו כי האוצר טמון בביתו ממש.
המעשה "מרבי אייזיק ר' יעקעלע'ש מקראקא" הוא הסיפור הידוע על האוצר מתחת לגשר. ר' אייזיק חלם שהאוצר נמצא מתחת לגשר, אבל כשהגיע לגשר הבין שהאוצר נמצא בביתו מתחת לתנור. כך צריך להיות היחס של החסיד לרבו. לרבי יש תפקיד חשוב מאין כמותו של הכוונה והדרכה, אבל לבסוף על החסיד לעבור את התהליך בעצמו ולחשוף את האוצרות שטמונים בנפשו.
אם אנחנו מעריצים מישהו, אז הוא נערץ? או אולי הוא חס וחלילה עריץ? אולי אפילו בלי שהוא התכוון, בלי שהוא עשה שום דבר רודני, אלא סתם מכוח העמדה הנפשית של המעריץ כלפי הנערץ.
איך הערצה יכולה להפוך לעריצות? קל יותר להסביר את זה באמצעות מערכת היחסים בין הורים לילדיהם, מערכת שבה כולנו היינו פעם מעריצים ונערצים. אחד מהשלבים המוקדמים של קשר בין הורים לילדים, הוא הערצה: "לאבא שלי יש סולם/ מגיע כמעט עד שמיים/ ואבא שלי הוא הטוב מכולם/ ואבא שלי הוא הכי בעולם" שרנו כולנו במילים אלו או אחרות להורים שלנו, ורצינו להיות כמו אמא ולהתחתן עם אבא. וכמה זה היה כיף ומתיש גם יחד, להיות גיבורי-העל של הילדים שלנו. אבל למרבה השמחה הם צמחו, וגם אנחנו. תארו לכם שהיינו נתקעים בשלב הזה, מאמינים כהורים או כילדים לדימוי האשלייתי הזה. האם אפשר היה לצמוח בתוכו? להתפתח? לפתח כישורים אישיים? כאשר מולך עומד מודל שלעולם אינו טועה, אינו חלש ואינו פגיע? כי זו הערצה - ליחס כוחות-על לבני אנוש, לתת להם כוח על-אנושי. אמון בדימוי הזה עלול ליצור מציאות של עריצות.
ההתבגרות של ילדינו מעמידה אותנו בפני המציאות - שכולנו בני אדם, וכולנו ראויים להערכה, יש לנו מה ללמד, אבל אנחנו לא גיבורי על אלא בני אדם. וגם ילדינו הם בעלי אישיות משלהם, והם לומדים, אבל גם מלמדים אותנו, ויש להם בחירות ורצונות.
הערצה היא שלב בו אין לאדם אישיות עצמאית והוא ניזון מהחשיבות האינסופית שהוא נותן לאדם אחר. ההשתייכות הזו נותנת לו כוח מניע חזק, אבל תלות כזו יכולה לגרום לו לא להיות נאמן לעצמו, לבטל את אישיותו, לחקות את הדמות הנערצת, ולקבל על עצמו לרַצות את הנערץ. ככה קונים עריץ, וככה חוסמים את אור הבהירות האישית וההתפתחות.
זו זכות להשתייך ולקבל הדרכה. לא להיות פרטיזנית שלוחמת לבד בבלבול שקיים בעולם, אלא לוחמת בגדודים בהם יש תורת לחימה ורוח מפקד, להשתייך לחבורה, לקהילה, לקבל פרספקטיבה והדרכה ממי שכבר עבר את המבוך ורואה אותו מלמעלה - כפי שמסביר המסילת ישרים. בשביל לקבל הנהגה כזו צריך לדעת לקבל סמכות, להעריך ולכבד את הרב. וזה מנדט עם גבולות, גבולות של הלכה ותורה, של מרחב ובחירה. לתת אמון קוראים לזה - ומה שנותנים, אפשר גם לקחת... כל אלה הם בגדר הערכה, אבל לא הערצה שהיא התבטלות מוחלטת כלפי הנערץ.
בתורה ס"ה בליקוטי מוהר"ן מדריך רבי נחמן את בעל השדה (הצדיק) איך להצמיח את האילנות (נפשות תלמידיו). כמה חשוב לשמור על מרחב בין אילן לאילן, שנוף של אילן אחד לא יאפיל על הצמיחה של אילן אחר. על הדרכה אחת חשובה רבי נחמן מדלג בתורה זו – להזהיר את בעל השדה שלא יטיל צל שאינו מאפשר לאף אחד לצמוח, לפרוש את כנפיו, להניב את פירותיו האישים. אולי בגלל שזו האחריות שלנו, לא להיכנס לשדות בהם בעל השדה מטיל צל ולא אור שמאפשר לצמוח למדרגת "ושכנתי בתוכם" - בתוך כל אחד ואחד.
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
שנים היא ישבה אבלה בשבועות האלו. פנים נפולות. אפורות. לא לובשת שום דבר חדש. לא הולכת
שלום חברים, אני רוצה לשתף אתכם בסיפור חיים ששמעתי לאחרונה. אולי אתם מכירים, יש מיזם חסידי
כתוב בגמרא "משה כתב ספרו ופרשת בלעם". "פרשת בלעם"?! מוזר, הרי הוא כתב את כל התורה… בהתבוננות קצרה
דיברנו לאחרונה על חשיבות החיוּת בעבודת ה', ועל הנזק שגורמות הקרירות, העצלות והעצבות. אדם חי ופעיל