העיקר שתלמד

העיקר שתלמד

שלום חברים! אנחנו נמצאים בימים סמוכים לי"ט כסלו, וכידוע חסידים מתייחסים ליום הזה כאל 'ראש השנה' של החסידות. אתם יודעים שאדמו"ר הזקן בעל התניא נאסר בגלל הלשנה של מתנגדיו. לכאורה, הדבר הכי טבעי שבן אדם במצב כזה, שמעלילים עליו עלילות וגורמים לו למאסר ממושך, יהיה עסוק במחשבות על כמה רעים הם אותם אנשים שהלשינו עליו. במקום זה, כשקוראים אחר כך במכתבים שלו על מה הוא חשב אז, מקבלים תמונה אחרת לגמרי. האדמו"ר הזקן ניסה להבין על פי דרך הבעש"ט, מה אפשר ללמוד מכל מה שההשגחה הפרטית זימנה לו. זאת אומרת, שהוא הבין שהאירוע החיצוני, העלילה והמאסר, הם רק שיקוף למשהו פנימי.

מה בעצם עושה תורת החסידות? היא לוקחת את סודות התורה ואת פנימיות התורה, ומלבישה אותם בצורה כזאת שיהיו שווים לכל נפש. אם בעבר בשביל ללמוד קבלה היה צריך הכנה רבה מאוד, מצד הגיל ומצד ההתקדשות וטהרת המידות, תורת החסידות עשתה שהלימוד הזה יהיה שווה לכל נפש ויתקבל בכלים מתאימים. על החידוש הזה היה קטרוג בשמים. מההנהגה של אדמו"ר הזקן אז, ישנו לימוד חשוב מאוד. כשבן אדם חווה איזו בעיה או צרה, הוא רואה קודם כל את העניין הפרקטי, איך זה קרה בגשמיות. צריך לדעת שמעבר לכך יש לחפש גם את השורש הרוחני.

ובחזרה לסיפור: כל עוד הרבי במאסר זה אומר שהוא לא יכול ללמד ולהביע את הרעיונות שלו. גם אין מי שישמע, וגם אי אפשר להדריך את החסידים כמו שצריך. בעקבות השחרור הוא הבין שאדרבה משמים מעודדים אותו להמשיך ביתר שאת, ואפשר לפרסם עוד ועוד את תורת החסידות. כשמתבוננים בכל הסיפור שהיה, רואים שלאירועים הגשמיים כשלעצמם הוא לא ייחס הרבה חשיבות. לכן גם באגרת שהוא כותב לחסידים אחרי השחרור הוא מזהיר שלא ימשיכו לעורר מחלוקת, לא יתריסו כנגד אלו שפגעו בהם, ובכלל שיניחו לכל העניין.

הסוד של ר' אברום

אתם יודעים שהרבי מלובביץ' רצה שילמדו חסידות ויפיצו את החסידות בכל החצרות, בכל המקומות ובכל שכבות הציבור. לפני שנים רבות, מעט אחרי חתונתי, הייתי בבית של ר' אברום שפירא זצ"ל. ר' אברום הוא זה שחיתן אותנו. חותני עליו השלום, הרב יהודה חזני, היה תלמיד קרוב שלו. אחרי החתונה, העותק של הכתובה היה אצל ר' אברום, והלכתי עם אשתי אליו הביתה לקחת את זה. ר' אברום קיבל אותנו אצלו בבית, ככה עם החלוק הביתי. הוא היה אדם מאוד מאיר פנים ולבבי,  והוא ישב ודיבר אתנו. אני ככה קצת העזתי, ואמרתי לרב: "אני יכול לשאול שאלה אישית?" ר' אברום ענה: "כן", שאלתי: "הרב, על מה דיברתם עם הרבי מלובביץ' כשהייתם אצלו?" יש תיעוד של הביקור שלו עם הרב מרדכי אליהו אצל הרבי. חלק אחד של השיחה מתועד ומתומלל, אבל היה עוד חלק, שהוא לא מתועד, ובו הם היו לבד עם הרבי בחדר סגור. הייתי סקרן לדעת, וניצלתי את ההזדמנות. ר' אברום ענה, שבשיחה הזאת היה חלק שהוא עדיין סודי והוא לא יכול לספר. אבל מה שהוא כן סיפר, זה שהרבי ביקש ממנו שילמדו ב'מרכז הרב' פנימיות התורה. הוא לא הגדיר דווקא 'חסידות', אלא פנימיות התורה. הרבי אמר לו שילמדו אפילו קבלה או כל ספרי פנימיות אחרים. הרבי רצה שתהיה בזה קביעות וילמדו "בסדר מסודר", כך הוא אמר לר' אברום.

"סדר מסודר"

הניסוח הזה חזר אצל הרבי עוד פעמים. בשנת תשמ"א ביקר הרבי מבעלז אצל הרבי מלובביץ'. היו בשיחה הזאת כמה נושאים, ואחד הדברים שהרבי דיבר עליהם היה, שהוא קורא את העיתון 'המחנה החרדי', שאולי היה לו בזמנו שם אחר. בכל אופן, הרבי אמר לו שהוא ראה שהתחילו להדפיס דברים של חסידות בעיתון הזה. הרבי מבעלז אמר שזו מחמאה גדולה שהרבי מקבל את העיתון ועוד עובר עליו. בנקודה הזאת הרבי מצא הזדמנות להעביר את המסר הזה שוב, ואמר לרבי מבעלז: "אם מדפיסים חסידות בעיתון, הרי עיתון נועד עבור אלו העומדים קודם הישיבה או לאחר הישיבה".  ובמילים אחרות: עיתון לא מיועד לבחורי ישיבה, להם יש צורך בלימוד אחר. הרבי בעצם אמר לו שצריך שיהיה בישיבות לימוד חסידות רציני. גם שם הוא השתמש בביטוי: "בסדר מסודר", כלומר שתהיה לזה קביעות, ושייתנו לזה את המקום ואת החשיבות, כמו שנותנים לנגלה שבתורה. הרבי עוד הוסיף ואמר לו, שכולם מבינים שכאשר באה מחלה חדשה לעולם, צריך לחפש תרופה כזאת שבעבר לא השתמשו בה. ובעניין החסידות הוא אמר שעכשיו דומה שהגיע הזמן שרזי התורה, חלק הפנימיות שבתורה, יגיע גם למקומות הכי ירודים. זאת אומרת שהרבי ראה קדימה, ומן הסתם גם חזה את מהפכת האינטרנט, ואת זה שבכלל העולם המערבי ייכנס לכל פינה, וגם אצל ציבור שומרי התורה. לכן צריך עכשיו עוד יותר להעצים את הנקודה הפנימית, שתהיה הגנה מפני כל זה. בכל מקרה, רואים שהנקודה שהוא חוזר עליה בשיחה עם הרבי מבעלז, היא שיתנו חשיבות ללימוד החסידות כמו לנגלה, ושזה יהיה ב'סדר מסודר'. אלו שתי הנקודות שהוא עמד עליהן.

ובחזרה לסיפור על ר' אברום. גם לר' אברום הרבי אמר אותו דבר, וברור שהוא רצה שלמעיינות תורת הבעש"ט יתנו מקום מכובד בכלל לימוד הפנימיות וגם בסדר מסודר. ובכן, אז שאלתי את ר' אברום: "נו אז מה הרב עשה עם זה?" הוא אמר לי: "תראה, אני ירושלמ'ר…" לא ויתרתי ושאלתי: "מה בכל זאת?" אז ר' אברום אמר שהוא תלה בישיבה מכתב של בעל הלשם, שבו הוא מדריך איך להיכנס לפנימיות התורה וללימוד הקבלה, שלב אחרי שלב. לר' אברום היה את זה כנראה בכתב יד, והוא אמר לי: "צילמתי את זה, ותליתי את זה בלוח המודעות של הישיבה". משני הסיפורים האלה, גם מר' אברום שפירא וגם מהסיפור של הרבי מבעלז, למדתי שהרבי לא ביקש שילמדו דווקא ספרי חב"ד. הרבי רצה שלימוד פנימיות התורה יגיע באמת לכל מקום.

[email protected]

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן