האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
שנתיים חלפו.
שנתיים שבהן כל עולם המושגים שלנו השתנה.
למדנו שסבב הוא לא רק מעגל שבו יושבים ומשתפים לפי התור.
למדנו שדפיקה בדלת יכולה להיות הדבר הכי מפחיד בעולם.
למדנו לכאוב כמו שלא ידענו שאפשר, להתפלל כמו שלא ידענו שאפשר, להרגיש בחוש את יד ה' מלווה אותנו כמו שלא דמיינו שיכול להיות.
למדנו להרחיב את הגבולות של עצמנו, לגלות מחדש את היכולות שלנו לשאת, לדעת לצמוח גם מרגעים שלא חשבנו שנשרוד אותם בכלל.
שנתיים שבהן גילינו שיש זמנים שבהם אנחנו צריכות לחיות רק את ההווה. לעבור כל רגע בפני עצמו, לא לחשוב על מה שהיה, לא על מה שהיה אמור להיות, ובטח לא על מה שעלול, חלילה, להיות.
ולעומתם, יש זמנים שבהם אנחנו חייבות להרים את הראש מעל המים, להסתכל על העבר הרחוק, על העתיד הגדול, להבין את המשמעות של כל מה שקורה פה.
למדנו שמסירות נפש היא לא רק בשדה הקרב, היא גם ביכולת להגיד: "הכול בסדר. תישאר שם, צריכים אותך. אני מסתדרת". מסירות נפש היא ביכולת למסור את האני שלי למען כלל ישראל, למען ריבונו של עולם.
שנתיים שבהן למדנו את המשמעות של כל שאלה מתעניינת, כל מילת הערכה. למדנו כמה פינוקים קטנים יכולים להיות גדולים, וכמה פינוקים גדולים יכולים להיות הצלה...
ויחד עם זה גילינו גם כמה קשה, כשאני במצב שגרה, להכניס לחיים העמוסים בכל מקרה, גם חשיבה על המגויסת שבסביבה, ולפנק אותה כמו שכל כך שמחתי שפינקו אותי.
למדנו להיעזר. למדנו להכיר בגבולות היכולת שלנו, למדנו לגלות חמלה על עצמנו גם כשאנחנו מתפרקות ולבקש את החמלה הזו מהסביבה כשאנחנו זקוקות לזה.
למדנו שלעתים ההתקרבות המחודשת דורשת לא פחות אנרגיה מאשר המרחק, למדנו להכיר בצרכים ובאתגרים אחד של השני, למדנו לדבר אותם.
שנתיים חלפו, ואנחנו ממשיכות כל הזמן ללמוד.
ללמוד שגם כשקשה, ונמאס, ומתיש, אפשר להתמלא מהידיעה שאנחנו חלק ממשהו עצום שקורה כאן. חלק מתהליכים היסטוריים שאנחנו לא רק צופות עליהם מהצד אלא לוקחות בהם חלק פעיל, שותפות, מקדמות מהלכים אלוקיים מתוך היום יום המאתגר, דרכו.
אנחנו ממשיכות ללמוד עד כמה משמעותי התפקיד שלנו במלחמה הזו של הטוב ברע. עד כמה זו זכות לחיות בימים הגדולים האלו, עד כמה כל אחת מאתנו היא כוח, גם אם אנחנו לא מרגישות את זה.
שנתיים שגדלנו, כל כך. הלוואי שלא נפסיק לגדול. שנראה את הטוב מנצח. שניגאל.
משהו אבד לכולנו בשנתיים האחרונות.
האחת - אבד לה אהוב ליבה,
נתעלה בדמי ימיו.
השנייה - אבדה לה הזוגיות,
מאז שהוא חזר מהקרבות
מתעורר מסיוטים בלילות.
השלישית - כבר שכחה מה היה לפני, כי הייתה פה שגרה. אבל היו חיים ללא מלחמה.
ועכשיו היא בעיקר שוקעת בין סבב לסבב, לפרטים הקטנים של החיים, שכל פרט אחד נוסף הוא הרבה יותר מדי.
הרביעית - בתוך אובדן המלחמה, איבדה הריון.
אמרה לעצמה – שהוא רק יחזור בשלום.
ובינתיים, מרוב צער או חולשת הגוף, אבד לה הריונה.
החמישית – בתוך הרצון להתמסר לשליחות של בעלה,
ויתרה על עבודה קבועה.
ואני?
מה אני?
בתוך נשות הגבורה?
נשות התקומה?
נשות העוצמה?
לפעמים אני פה.
ולפעמים פה...
גם אני איבדתי השנה.
איבדתי את האגו.
השארתי אותו קבור מתחת לערמות של דמיון –
אגו המצילה.
אגו הכל יכולה.
אגו הלוחמת שואגת אל המטרה.
ומתחת לאגו שהתפורר אל הרוח,
מצאתי לב שבור,
ובית מלוכלך,
אבל מצאתי נוכחות.
וקרבה.
ואימהות הרבה יותר נינוחה.
וחברות –
מצאתי כמותי נשים יפות ועייפות.
מצאתי את היכולת להגיד –
אני עייפה ושבורה.
אני לא יכולה.
אבל מאמינה בך, אבא,
כי מעכשיו זה שלך.
ערב חג הסוכות,
אני כותבת את המילים האלו ברעדה,
עם המבט קדימה ואחורה.
לא בחרנו את הניסיונות של השנתיים האלו,
אבל ודאי שבעומק הייתה הסכמה של הנשמות שלנו לרדת לכאן לדור הזה.
שכל חכמי ישראל אמרו עליו:
"ייתי ולא אחמיניה".
זה גדול.
וזה קשה מנשוא.
ובאומץ נשמתי ירדנו לכאן.
ובאומץ גופני זכינו לשרת בקודש בשנתיים האלו
על הגנת העם והארץ.
ובאומץ –
אני קוראת
כנסי הביתה לסוכתך.
התפללי על סוכת השלום שלך,
ועל סוכת השלום של עמ"י.
וכנגד כל מי שיגיד אחרת,
לא התרגלת?
שוב הוא במילואים?
אמרי:
שבתי בבית ה' כל ימי חיי.
זו המשימה.
אבל אני בוחרת לשבת בה.
לא להתעמת או להתאמץ.
כדי לחזות בנועם ה',
אני זקוקה לשבת.
מה ייתן לי מנוחה?
מה ייתן לי את התחושה שאני שלום וביתי שלום?
עכשיו,
שאת יושבת בבית ה',
בדירה הארעית הזו –
הסתכלי באומץ לב –
מה נבנה בך?
מה אספת לתוכך?
אלו מציאות היו שם,
במציאות החדשה של חייך?
במקום בו נגמרת הידיעה, מגיעה האמונה.
במקום בו אוזלים הכוחות, מגיעות התפילות.
במקום בו אנו חלשות,
אנחנו מוצאות אחיות מנחמות.
במקום בו איבדנו אבדות,
אנחנו מוצאות מציאות חדשות.
לשם ענינו נשואות.
שולחת לך חיבוק, אחות לאחות.
תודה עלייך ❤️
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
"התגוררנו בצפת שלוש שנים כחלק מקהילת האברכים של ישיבת ההסדר, והשנה זו השנה השביעית שלנו בקיבוץ
בכל שנה, כשמסיימים את המסע הארוך והמפרך מאומן חזרה הביתה לתוך יום כיפור, העיניים נשואות אל
ריבונו של עולם, אנו ניצבים היום לפניך, לקיים מצוות סוכה. בתום ימי הרחמים והסליחה, להיות בצל
שמחת תורה הוא חג מיוחד ומעניין מאוד. נתחיל בכך שהוא כלל לא מוזכר בתורה. הוא נקרא