"בדבר התעמולה בעניין טהרת המשפחה במושבו, יתבונן בזה: אילו יצוייר אשר ה' אנה לידו להציל מושב יהודים מכליון רחמנא ליצלן, הנה בטח היה מוסר נפשו על זה והיה מהלל ומשבח את ה' יתברך על גודל החסד לזכותו בזכות גדול כזה. ויותר מכן היא תעמולה זו שהיא הצלת נפשות ממש" (ספר היום יום לרבי מליובאוויטש).
לפני כחודשיים השיקו ברכה שילת ורותי יליזרוב-לבייב מיזם ייחודי ופורץ דרך בתחום טהרת המשפחה ושמו 'שעשני אישה'. אל ערב ההשקה המושקע הגיעו כשבעים נשות ציבור ותקשורת מהשורה הראשונה בישראל, רובן המוחלט לא מגדירות עצמן דתיות. הנשים שמעו על מצוות טהרת המשפחה, לראשונה ממקום נשי מעצים ומרומם. הן התרשמו מאוד ואפילו הופתעו לטובה, התגובות היו מדהימות והן העבירו את זה הלאה. הסלוגן של המיזם נבחר להיות 'זה היום שלך' ומטרתו למתג את יום הטבילה כיום בו ראוי לאישה להקדיש זמן ותשומת לב לעצמה, במכלול של גוף ונפש.
"חברתי רותי ואני רצינו לפעול משהו גדול בנושא של טהרת המשפחה כבר תקופה ארוכה", מספרת ברכה שילת כיצד נולד המיזם. "בזמן הקורונה קיבלנו נתונים ממשרד הדתות וראינו שיש ירידה במספר הטבילות גם אצל נשים דתיות. הנתון הזה דחף אותנו לצאת לדרך, על אף שקהל היעד שלנו הוא ברובו לא דתי. החלטנו שהגיע הזמן 'לקפוץ למים' תרתי משמע".
מהרגע שהן החליטו לצאת למיזם ועד שהמיזם הושק בפועל חלפו שנתיים תמימות. "קדמה למיזם עבודת הכנה משמעותית. ראשית פנינו לגיוס משאבים. ידענו שאם אנו רוצות לפעול בגדול נצטרך סכומים גדולים" היא מסבירה. "בהמשך ישבנו עם משרדי אסטרטגיה וגיבשנו אסטרטגיה שיווקית. קיבלנו מספר הצעות ובחרנו באסטרטגיה שבאה ממקום מעצים וחיובי". היא מספרת שאחת האסטרטגיות שהוצעה להן התמקדה דווקא באספקטים שליליים: "הציעו לנו לאסוף את כל הנתונים על ההזנחה של המקוואות לאורך השנים על ידי הרשויות ולהתמקד באמירה של: נמאס לנו!".
מדוע לא קיבלתן את ההצעה?
"רצינו לבוא ממקום חיובי. גם באופן אישי, כחסידת חב"ד, הגישה של החסידות תמיד מעודדת ראייה חיובית, להאיר ולא להעצים את החושך. רצינו להראות את היופי שבמצווה ואת תרומתה לחיי המשפחה". היא עונה.
מה המטרה של המיזם? האם טהרת המשפחה היא מוצר שניתן לשווק?
"המטרה שלנו היא להאיר באור חדש את מצוות טהרת המשפחה, ולהדגיש זוויות חדשות. זו מצווה שלא זוכה לכבוד הראוי לה ואנחנו שואפות להפוך אותה לטרנדית ומוכרת ולגרום לכמה שיותר נשים לקיים אותה. בדיוק כמו שמצוות הפרשת חלה הפכה להיות מאוד פופולרית ונשים מכל המגזרים מתאחדות לערבי נשים סביבה, ביקשנו להביא למצב שבו יהיה לגיטימי ואף אופנתי לדבר על טהרת המשפחה. רצינו לעשות שינוי בדעת הקהל, וכדי לייצר שינוי אמיתי היינו צריכות ללכת בגדול. אנחנו רוצות להגיע לכל בית בישראל".
תחשוב טוב – יהיה טוב
שילת חושבת וחולמת בגדול. היא אמונה על חשיבה חיובית המאמינה ביכולת לעשות שינוי אמיתי ועמוק. היא גם מודעת לכך שמדובר במצווה שרבים סבורים שהדיבור עליה בפומבי אינו הולם, אך מדגישה שהן הקפידו להתייעץ לאורך כל הדרך עם הרב חיים שלמה דיסקין, רב העיר קריית אתא. "הרב אמר לנו שאם המטרה היא להרבות בקיום המצוה אז אין שום בעיה לדבר על זה בפומבי. נפגשנו גם עם הרבנים הראשיים לישראל וקיבלנו את ברכתם למיזם. ראינו גם התייחסויות מהרבי מלובביץ' לעניין הפומביות. הרבי מדגיש שצריך לדבר על טהרת המשפחה גם בציבור ולהרעיש על כך. אנחנו כמובן לא נכנסות לפרטי המצווה בפומבי ועושות הכל בזהירות ובצורה מכובדת".
היא מודה שזו משימה שיש בה גם אתגרים רבים, כי טהרת המשפחה אינה מצווה קלה כמו הדלקת נרות או הפרשת חלה: "זה תחום שנוגע בנושאים רגישים של זוגיות, אינטימיות ומעמד האישה וצריך לטפל באתגרים הללו בצורה נכונה. לכן הקמנו צוות ליווי של אנשי מקצוע שניתן לפנות אליהם דרך האתר שלנו ולהיעזר בעת הצורך".
מה כולל המיזם?
"יש כמה תחומים שרצינו לטפל בהם. הראשון הוא תחום ההסברה. אנחנו רוצות להיות האוטוריטה בתחום ההסברה של טהרת המשפחה בכל פורום אפשרי: ראשית כמובן באתר שלנו. וגם בכנסים, בחוגי בית, בערבי מקווה, במסיבות רווקות, בטלוויזיה, ברדיו וכדומה. בכל מקום שניתן לתת בו הסברה בנושא". בימים אלה הן מגבשות את הדרך בה יוכלו אכן להגיע לכל פורום שבו נדרשת הסברה בתחום.
תחום נוסף בו הן רוצות לטפל הוא העלאת הנושא למודעות הציבורית: "זה דבר שכבר קרה ויותר מהר ממה שציפינו", היא מחייכת. "בעקבות אייטם ששודר בערוץ 12, נוצר שיח ציבורי סוער על המיזם שלנו. כעת, כשהנושא נמצא במודעות, אפשר לייצר שינוי".
אבל הסערה הציבורית בנושא לא הייתה רק חיובית, בלשון המעטה… ספגתן ביקורת. איך זה תורם לשיח?
"כשזה לא מדובר ולא נמצא על סדר היום, אי אפשר לשנות כלום, אבל כשזה נמצא בשיח אז גם אם יש קשיים אפשר להתחיל טיפול ולחולל שינוי בסוגיות שונות". כאן היא מגיעה לנושא נוסף שהמיזם מבקש לטפל בו: "כל הנושא של המקוואות לא מטופל כראוי ברמה הארצית, לכן השיח שנוצר יקר מפז עבורנו. לכן גם ערכנו ערב השקה גדול ומתוקשר והזמנו משפיעניות וידועניות. רצינו שגם ברמה הציבורית וגם ברמה הפוליטית והממשלתית יבינו עד כמה התחום חשוב. נושא המקוואות חשוב לא פחות מבתי כנסיות. הרי כמו שכל גבר רוצה להתפלל במקום נעים ומכובד, כך ואף למעלה מכך רוצות נשים הבאות למקווה, כדי לקיים את אחת המצוות היסודיות ביותר של העם היהודי מאז ומעולם".
תו איכות נשי
השתיים פועלות מול משרדי ממשלה והמועצות הדתיות כדי לשפר את מצב המקוואות ברחבי הארץ ולהביאם למצב שהם יהיו נעימים ומזמינים ושנשים ירצו לחזור לטבול בהם. "יש לנו את תו האיכות של 'שעשני אישה'. מיפינו כ-150 מקוואות שעומדים בתו האיכות שלנו, על פי הפרמטרים שקבענו: שירותיות, נראות, היגיינה ועוד והם מופיעים כמובן באתר שלנו".
האם נכון למתג מצווה כל כך קדושה ויסודית כמשהו טרנדי ואופנתי?
"היום אנשים הולכים אחרי הטרנד", היא עונה. "מדברים על מה שטרנדי… עושים מה שטרנדי. יש המון עניין של שיתוף ועשייה סביב מוסכמות חברתיות. במיוחד בעידן הרשתות שבו כולם יודעים מה כולם עושים ועסוקים בזה ללא הרף. יש טרנדים בכל תחום, אז גם סביב המצוות יכול להיות טרנד. הרבי תמיד אמר שיש להנגיש יהדות בכלים עכשוויים".
האם אתן מתחרטות על צעד כלשהו שעשיתן בעקבות הסערה הציבורית שפרצה?
"ברוך השם לא. ואנחנו רק בהתחלה! אנחנו מאוד מרוצות מאיך שהדברים התפתחו ומקוות להמשך טוב מאוד. הסערה הציבורית התעוררה בעקבות כך ששילמנו למשפיעניות כדי לדבר על מצווה. שילמנו למשיעניות על עבודתן אבל אנחנו לא מתחרטות על כך. כל מי שהשתתפה (למשל: יעל בר זוהר, מיכל אנסקי) מחוברת לנושא של טהרת המשפחה. אף אחת לא שיקרה. שוחחנו איתן ווידאנו שהן מחוברות לנושא לפני שבחרנו בהן, ורק אז שילמנו על העבודה שהן נתנו לנו. הרי אין בעיה לדבר על ערכים בתשלום: כל מרצה ורב, כל רבנית או אושיה דתית שמדברת על יהדות ומקבלת שכר על כך עושה את זה. אין סיבה שדווקא במצווה החשובה הזו זה יהיה אסור או מוקצה".
האם אתן סבורות שהמטרה הושגה?
"מטרה אחת מרכזית הושגה: בזכות הסערה, כל מדינת ישראל הייתה עסוקה במצוות טהרת המשפחה. לא היה לפני כן דבר דומה לזה. הנושא לא דובר. כעת האוזניים יותר כרויות ולכן זה הזמן להסביר. אחרי שכולם יודעים על מה מדובר והלבבות הוכשרו". היא סבורה שצריך לתת מענה לבורות הרווחת בציבור הישראלי בנוגע למצווה. "לנשים רבות יש ידע מינימלי בנושא. בסקרים שעשינו גילינו שהרבה נשים לא יודעות שהמקווה קשור לחיים. מבחינתן זה מקום שהולכים אליו לפני החתונה ותו לא. לא יודעים שזה קשור לחיי היום יום של האישה היהודיה".
לנפץ את הסטיגמות
שילת מספרת על פרסומאי בולט ששוחח איתה אחרי הסערה שפרצה. "הוא אמר לי שהוא לא ידע שיש קשר בין נידה לבין מקווה, הוא לא קישר בין המושגים". היא מסבירה שחוץ מהבורות יש גם סטיגמות שיש לנפץ: "רבים חושבים שהמצווה מנמיכה את האישה מכיוון שהאישה נחשבת טמאה אבל זה לא נכון: בזמן הריחוק כל ההלכות חלות על גם על הגבר. זה הדדי לגמרי. נידה זה משום ששניהם נודדים זה מזו. אנחנו רוצות לתת מענה לבורות ולסטיגמות המנמיכות".
"אנחנו מאמינות שיום הטבילה נותן אפשרות לאישה לייצר יותר מקום לעצמה", היא מסביר את הבחירה בסלוגן 'זה היום שלך'. "כשזה ממותג כך, אז מתחילים לחשוב כך. מחשבה מייצרת מציאות. האישה מתחילה לחשוב איך לעשות את היום הזה יום של זמן איכות אישי, וגם בעלה מתחיל לחשוב בצורה הזו: איך לאפשר לאשתו את הזמן הזה המיוחד לעצמה ולהיטיב עמה ועם הרגשתה".
אני שואלת אותה על תגובות לקמפיין שהפתיעו אותה והיא אומרת שהיא מעט מופתעת מהתגובות בקרב הציבור הדתי והחרדי: "רבות טענו כנגדנו ש'איך מדברים על זה בראש חוצות', 'הצניעות יפה לזה' ו'למה משלמים על מצווה?'. אני יכולה להבין מאיפה זה בא, אבל זה מעט אכזב", היא מודה. "אני דבקה בדברי הרבי שאמר ש'יש לשוחח על כך ברבים וברעש הכי גדול ובכל הזדמנות שרק אפשר.. מוכרח להאמר בציבור ובפומבי בכל הזדמנות'. הרבי יצא במבצעים שונים של הנגשת מצוות לציבור. אז כמו שהוא קרא לצאת במבצע נרות שבת קודש, הוא קרא גם לצאת למבצע טהרת המשפחה. כבר לפני 40 שנה הרבי אמר שהיום הנוער יודע הכל ולכן צריך לדבר על המצווה מבלי להתבייש, אז היום על אחת כמה וכמה".