בסוף פותחים

בסוף פותחים

"ופותחין הדלת כדי לזכור שהוא ליל שימורים ואין מתייראין משום דבר ובזכות אמונה זו יבוא משיח וישפוך הקדוש ברוך הוא את חמתו על הגויים" (שו"ע הרב).
סיבה נוספת וידועה לפתיחת הדלת היא לכבוד אליהו הנביא. לכולנו זיכרונות ילדות מתוקים מהרגעים של פתיחת הדלת לכבוד אליהו הנביא.

הגאולה, והגאולה
אבל, האם חשבתם פעם על התיזמון? אם מטרת פתיחת הדלת היא להראות שאנחנו לא מפחדים משום דבר או כדי להזמין את אליהו הנביא, מדוע שלא נעשה זאת בתחילת הסדר? למה בסוף?
התשובה נעוצה בתמיהה נוספת: מדוע אנחנו חוצים את ההלל? את שני המזמורים הראשונים של ההלל אנחנו אומרים בסיום "שולחן עורך" ביחד עם הגבהת הכוס השניה, ואת שאר ההלל אנחנו אומרים לאחר ברכת המזון, עם הכוס הרביעית.
בפירוש "זבח פסח" שכתב האברבנאל להגדה, הוא קובע כלל חשוב: חציו הראשון של ליל הסדר נקבע על הנסים של גאולת מצרים שהתרחשו בעבר וחציו השני של הסדר הוא שבח לבורא, תפילה וחיזוק האמונה לקראת הגאולה העתידה.
לכן, את שני המזמורים הראשונים של ההלל המדברים על ניסי יציאת מצרים אנו אומרים בסיומו של חלק ההגדה הקשור למצרים, ואילו את שאר ההלל המדבר על הגאולה העתידה אנו אומרים אחרי ברכת המזון, בחלק ההגדה שקשור לעתיד.
לפי הכלל הזה מתברר שיש כמה מנהגים ידועים בליל הסדר שאינם מבוססים על מה שקרה במצרים. למשל: את כוסו של אליהו אנחנו לא מוזגים לאליהו הנביא בתחילת הסדר אלא לפני ברכת המזון. הסיבה לכך היא כי אליהו הנביא, מבשר הגאולה, קשור לחציו השני של ליל הסדר ולא לראשון.
זהו גם ההסבר לכך שאנו פותחים את הדלת דווקא בחציו השני של ליל הסדר. בשלב הזה אנו עוסקים בעתיד ובתקווה לגאולה וכמו שאומר אדמו"ר הזקן: "ובזכות אמונה זו יבוא משיח".
מעניין לציין שמנהג מזיגת הכוס לאליהו, וכן פתיחת הדלת, הם מנהגים מאוחרים שאין להם מקור ברור בדורות הראשונים. באחת משיחותיו מסביר הרבי מליובאוויטש שהסיבה שמנהגים אלה התקבלו דווקא בדורות האחרונים היא, שככל שאנחנו מתקרבים לביאת המשיח התווספו מנהגים שקשורים ושייכים לאמונה בגאולה העתידה.

"עד כדי מסירות נפש"
בשנת תש"ו, לפני שהתמנה לאדמו"ר, הוציא הרבי לאור הגדה של פסח "עם ליקוטי טעמים ומנהגים", וכך כותב הרבי תחת המילים "סדר הגדה":
סיפר הרבי רבי יוסף יצחק: פעם אמר לי אבי מורי הרבי הרש"ב: "יוסף יצחק, צריך לחשוב (במשך הסדר) להיות 'בן אדם' ואז הקדוש ברוך הוא יעזור. במיוחד בעת פתיחת הדלת. אל תבקש גשמיות, בקש רוחניות".
מדוע זמן פתיחת הדלת מסוגל לבקשות רוחניות מיוחדות? מבאר הרבי באחת משיחותיו שפתיחת הדלתות מתרחשת לא רק אצלנו, בבית הגשמי, אלא גם בעולמות העליונים. כלל ידוע אומר שהקדוש ברוך הוא בעצמו עושה את הדברים שהוא מצווה עלינו. אם כן, מכיוון שאנו פותחים את הדלת הגשמית בעולם הזה, פותח הקדוש ברוך הוא במקביל את כל הדלתות והשערים בשמים.
בליל הסדר ניתן להגיע לדרגות הגבוהות ביותר בעבודת ה' "עד כדי מסירות נפש". וכך אומר הרבי: "בפסח פותח הקדוש ברוך הוא את כל הדלתות וכל השערים לכל אחד ואחת מישראל, וכל אחד בלי התחשב עם מעשיו במשך שנה שעברה, יכול אז להגיע למדריגת הכי נעלות, בדרך של פסיחה ודילוג, שלא בהדרגה כלל".
כדאי לנצל את הזמן המיוחד של פתיחת הדלת לא רק להתעלוּת אישית בעבודת ה', אלא לבקש ולהתחנן לקדוש ברוך שיפתח כבר את כל השערים, ידלג על כל המניעות והעיכובים, וישלח לנו כבר את אליהו הנביא, ביחד עם הגאולה האמיתית והשלמה.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן