ורד ושמוליק, שני ליצנים מצליחים עם אף אדום ופאה צבעונית, מסיימים הופעה בפתח תקווה. בחדר ההלבשה שמוליק שוקע בטלפון. ורד מדברת אליו, אבל הוא לא מגיב. במקום זה הוא גולל את המסך, עד שוורד מגלה שהטלפון בכלל כבוי. כשהיא פונה אליו, הדבר היחיד שהוא אומר זה משפטים כמו "95 מלא בבקשה".
אצל הרופא מתברר ששמוליק חולה במחלה קטלנית: "טומטומיטיס לבביטיס", שגורמת לאדישות, כבדות וייאוש באופן כללי. אין לזה תרופה קונבנציונלית, אבל הרופא שולף ספר מלפני 250 שנה בתקווה שזה יעבוד. בסצנה הבאה מתברר שמדובר בספר התניא, ושהמפתח לפתרון המחלה הקשה, 'טמטום הלב', מסתתר בספר העתיק.
הקטע הזה לקוח מתוך סרטון קצר בסדרת 'אז פתחתי תניא' בערוץ 'רגע של חכמה', ערוץ דיגיטלי ביוטיוב וברשתות החברתיות ששם לעצמו מטרה – להנגיש את היהדות לקהל מגוון בשפה קולנועית עכשווית. למעשה, הנגשת התניא דרך סרטונים שנונים וקומיים היא חלק ממגמה רחבה יותר שמתרחשת בימים אלה.
המאמן המנטלי של הספורטאים
העניין שהציבור הרחב מגלה ביהדות הולך וגדל, זוהי עובדה שממנה אי אפשר להתעלם. לצד שיעורי התורה באינטרנט וברחבי הארץ, מציבות הרוחות התרבותיות אתגרים הדוחפים את כולם לחפש תשובות במקורות היהודיים. ירידת ערכו של מוסד הנישואין, התערערות מסגרת המשפחה, התקפות על הלאומיות הישראלית ועל זכות האבות שלנו בארץ ישראל, פירוק הזהויות והתפקידים בין המינים ועוד – ככל שהבלבול הולך ומתפשט כאש בשדה קוצים, יותר ויותר אנשים פונים לחפש את התשובות בתורת ישראל בכלל ובתורת החסידות בפרט.
גם בתוך החסידות, אי אפשר להתעלם מהמקום ההולך וגדל שתופס הספר שזכה לשם 'התורה שבכתב של החסידות' – ספר התניא, שחיבר רבי שניאור זלמן מלאדי. העובדה שדווקא ספר זה זוכה לעדנה אינה מובנת מאליה: מדובר בספר לא פשוט, היונק מתורת הקבלה ומכיל רבים ממושגיה. זהו ספר המציג תמונה לא אינטואיטיבית ומאוד מורכבת של נפש האדם, ומשתמש ברעיונות שעבור הקורא הממוצע רחוקים מלהיות נגישים או מובנים מאליהם. ועדיין, משהו ברוח של הספר הזה, לצד מסריו העמוקים והמטלטלים, תופס אנשים ונשים מכל שכבות הגיל ושדרות החברה בישראל, וגורם להם לחוות שינויי עומק בחייהם.
לצד סדרת 'אז פתחתי תניא' בערוץ 'רגע של חכמה' ישנן סדרות נוספות שבהן משפיענים – שלא באו מעולמות של תורה ומצוות – מראים כיצד ספר התניא שינה את חייהם, ומשתמשים בו כדי לשנות את חייהם של אחרים. אחד מאלו שמצאו השראה בספרו של האדמו"ר הזקן הוא איתן עזריה, כדורגלן מכבי חיפה לשעבר, וכיום גורו ספורטאים ומגיש הפודקאסט המצליח 'הביולוגיה של הווינרים'.
"אני מאמין שלהיות אלופים זה לתת 100% למען התוצאה, אבל לא לתת לתוצאה להיות 100% ממי שאנחנו כבני אדם", הוא אומר ל'קרוב אליך'. "במקצוע שלי אני פוגש ספורטאים רבים, אבל למעשה הדברים נכונים לגבי כל אדם שרוצה להצטיין ולבלוט בתחומי העיסוק שלו. התובנה הכי משמעותית שהגעתי אליה היא, שאלופים אמיתיים יודעים ליצור הפרדה ומרחב ביטחון בין האדם שהם לבין העיסוק שלהם. במקצוע שלנו יהיו ימים שבהם ננצח וימים שבהם נפסיד, אבל כבני אדם אנחנו הרבה יותר מהתוצאות הרגעיות שלנו בדרך להישגים. שם המשחק הוא לדעת להשתחרר מהגאווה שמשתלטת עלינו בפסגה ומהייאוש שמתלבש עלינו ברגעים שאנחנו בתחתית.
"את התובנה הזאת מצאתי בצורה העמוקה ביותר בספר התניא, שנפתח במשפט חד ומדויק: 'תהי צדיק ואל תהי רשע,ֶ ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה – היה בעיניך כרשע'. הפרשנות שלי לפסוק הזה? 'תהי צדיק ואל תהי רשע', החברה שסביבנו דורשת מאיתנו לשאוף להיות מספר 1, ובכך להצדיק את הקיום שלנו בעולם, צדיק מלשון הצדקת הקיום שלנו. תוצאות וביצועים מעולים הם בהחלט דבר חשוב, זה סימן שמימשנו את הכוחות הגדולים והפוטנציאל שלנו בעולם. ואז מגיע המשך המשפט: 'ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה, היה בעיניך כרשע'. כשתגיעו לפסגה וכולם ימחאו לכם כפיים ותקבלו מלא לייקים וחשבון הבנק יהיה בסדר, באופן טבעי הגאווה תשתלט ותגרום לכם להיות מלאים בעצמכם. כעת הזמן המושלם לראות את עצמכם כ'רשעים'. אבל אל תדאגו, אתם לא רשעים. 'רשעים' מלשון להרשיע את התדמית, שזה החלק בתוכנו שמזוהה עם התוצאות. אנחנו צריכים ללמוד לחיות עם שניהם, ואת המתח הזה באישיות בעל התניא מסביר בצורה יפהפייה".
עזריה נולד במעלות שבצפון, בן להורים אנשי חינוך, ילד סנדוויץ'. את הנסיעות שלו ככדורגלן צעיר לאימונים במכבי חיפה עשה באוטובוסים, מוניות ובעזרת הרבה תמיכה ולב שקיבל מהמשפחה. כיום איתן נשוי לליב, חוקרת אריכות ימים, ואבא מאושר ל-3 בנות, קרני זואי וליה, ומתגורר בתל אביב.
מה הניע אותך לבחור את הבחירות המקצועיות והאישיות שבחרת?
"הדבר הכי חשוב זה מה שאני חוויתי כילד, ספורטאי מצטיין. הייתי כדורגלן במכבי חיפה, ונסעתי ממעלות שבצפון לאימונים. מבחינה מקצועית, ככדורגלן היה לי (כמעט) הכול: יכולות טכניות, יכולות משחק, הבנה טקטית, אלה יכולות שהובילו אותי להפוך לכדורגלן מקצוען במכבי חיפה – הקבוצה הכי טובה בארץ וחלומו של כל ילד. אבל היה חסר לי דבר אחד, וזה הכלים המנטאליים שמאפשרים להתמודד עם הצורך לספק תוצאות שוב ושוב לאורך זמן. כי היום כולם מבינים שכישרון, ידע והבנה הם מצוינים, חשובים, הכרחיים, אבל בלי יכולת מנטלית, שזה לתפקד ברגע האמת במקסימום הפוטנציאל שלך, אתה לא יכול להגשים את עצמך לאורך זמן.
"כשיש לך פוטנציאל ואתה לא יודע מה עוצר אותו, זה התסכול הכי גדול. ואת החוסר הזה הפכתי לשליחות שלי. אני לא מוכן שאף ילד במעלות, בחיפה, בטבריה, בבאר שבע או לא משנה איפה, יחווה את החוסר הזה שאני חוויתי. וזו השליחות שלי, ולכן הקמתי את בית הספר לאימון מנטלי, והשליחות הגדולה היא לתת את הכלים האלה לכל ילד, לכל מנהל, לכל אדם".
את התובנות הללו מגיש עזריה בסדרה אחרת בערוץ רגע של חכמה בשם 'אלופו של עולם'. הסדרה מציגה תובנות מנטליות לחיים עמוקים ומלאי משמעות, על בסיס מקורות יהודיים כמו ספר התניא. בין הנושאים המופיעים בסדרה: איך להתמודד עם הפסדים, הפרקטיקה הסודית של אלופים אולימפיים להצלחה שהתגלתה כבר על ידי האדמו"ר מפיאסצנה, הנוסחה לייצר זהות של אלופים ומצליחים, ועוד.
התמודדות עם סוגיות פסיכולוגיות מורכבות
ד"ר אלעד בן אלול התכוון לפתח קריירה אקדמית כשנתקל במקרה בהרצאה ביוטיוב של הרב מאניס פרידמן, שליח חב"ד למינסוטה, ארה"ב. באותה תקופה הוא היה בעיצומו של מחקר שטח באפריקה, רחוק מתורה ומצוות, והיה נטוע עמוק בחוג לאנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בו לימד והשלים את הדוקטורט שלו. בעקבות הצפייה בסרטון – שנשא את השם המפתיע 'למה אסור להיות דתיים' (בכל זאת, רב עם זקן העביר אותו) – שקע אלעד בלימוד חסידות, החל ללמד חסידות ואף הוציא לאור ספר ראשון שהפך לרב מכר.
מה בספר התניא מדבר כל כך לדור שלנו?
"המון. למעשה, אדמו"ר הזקן, ברוח קודשו, כתב בספר התניא דברים שהיו הרבה פחות רלוונטים לדור שלו אבל הם יותר רלוונטיים ומכוונים לדור שלנו. למשל, ההסבר שהוא נותן לכך שהטעם המרכזי של המצווה או הסיבה השורשית לעבירה הם הרצון להתחבר או להתנתק מהקב"ה. זה טעם שבכלל לא היה חלק מהשיח בתקופתו של האדמו"ר הזקן. הייתה שורה של טעמים אחרים שניתנו למצוות – מוסריים, חברתיים, תרבותיים ואחרים. אבל בדור שלנו, שצמא כל כך לרוחניות ולקשר עם אלוקות, זה הפך להסבר שאנשים ממש חייבים. דוגמה נוספת היא שבעל התניא מסביר כיצד בדורות קודמים היה אתוס של מסירות נפש גדולה, מוות על קידוש השם כפשוטו, ואילו בדור שלנו הדברים האלה פחות קיימים. בעל התניא מלמד שמסירות נפש על כל מצווה ומצווה, גם הקלה ביותר, היא שוות ערך לאותה מסירות נפש. אלה מסרים מאוד לא מובנים מאליהם, ובהחלט לא היו הבון-טון התורני באותו הזמן שהוא חיבר את ספרו".
בשנה שעברה הוציא בן אלול את ספרו המבוסס על שיחות של הרב פרידמן 'לא בחרתי לבוא לעולם' – ספר המנגיש את תורת החסידות, ובמיוחד את גישתו של ספר התניא, לכל תחומי החיים ובעיקר לכל הקשור לחיפוש של האדם המודרני אחר משמעות. מאז שיצא הספר מעביר בן אלול שיעורים בחסידות בזום ופנים אל פנים, והוא עובד כיום על ספרו השני, אשר יעסוק בחיפוש אחר זוגיות. שני הספרים נכתבו בעקבות רעיונות של רבו הקרוב הרב מאניס פרידמן. לאחרונה החלו השניים לכתוב ולהגיש בערוץ 'רגע של חכמה' סדרה בשם 'הפסיכולוגיה של העתיד'.
מה מתרחש בסדרה?
"מדובר בסדרת רשת בת שתי עונות בינתיים, בכל עונה שמונה פרקים. העונה הראשונה כבר שודרה, והעונה השנייה תעלה בקרוב. כל פרק מוקדש להפרעה או התמודדות פסיכולוגית הנפוצה בדורנו, והשיחה בין הרב מאניס וביני מנסה להאיר אותה באור חסידי ולדלות מתוכה – בהתאם לעקרונות של ספר התניא, כמובן – כלים מעשיים שיכול כל יהודי שמתמודד עם הסוגייה ליישם על חייו.
"בפסיכולוגיה של העבר, החלק החשוב היה התת-מודע, אדם שכב על ספה ונדרש לספר את כל החלומות שחלם בלילה, את כל הסמלים שיש לו בחיים, וניסה למצוא מה הם מסמלים לו. לעומת זאת, בפסיכולוגיה של העתיד, התת-מודע הוא לא מה שחשוב, אלא העל-מודע. בפסיכולוגיה של העבר הייתה התמקדות ונבירה בעצמי, ובפסיכולוגיה של העתיד, שמבוססת על תורת החסידות, התרומה שלי לעולם והמשמעות של חיי הן מה שחשוב. במקום להאשים את ההורים ואת כל העולם, אנחנו לומדים לראות שהקשיים, הכאב והטראומות הם בסך הכול הזדמנות אדירה לנתינה, להתגברות ולתיקון.
"קיבלנו ביקורות מטורפות על הסדרה, והיא לא חוששת לגעת בנושאים לא פשוטים כגון הפרעות אכילה, מגדר, בדידות, יחסי הורים וילדים, חרדות ועוד, ואפילו יחס נכון לתופעת הלהט"ביות על פי החסידות. אנחנו עושים בסדרה שימוש רב בפסיכולוגיה חיובית, חשיבה חיובית, ערכי היהדות כמו תכליתיות, ראיית הזולת ויציאה מהגבולות של עצמנו על מנת להיחלץ מדפוסים פסיכולוגיים המגבילים אותנו".
אתה עצמך עברת מלהיות חלק מהקהל התל אביבי למורה שמלמד אותו קהל חסידות. איך המשתתפים בקהל הזה מגיבים למסרים חסידיים?
"ספר התניא מתבטא באופן מאוד נוקב ומציג אמת בלתי מתפשרת, זה עולה מכל פרק ופרק בספר. הגישה הזאת עלולה להיות לא פשוטה לעיכול לכל אחד, בלי קשר אם הוא דתי מירושלים או חילוני מתל אביב. כל מי שלקח ברצינות את השיעורים מצא שהוא עובר תהליך עם הספר: יש פעמים שהספר גורם לו להרגיש מלא השראה וממלא אותו נכונות לערוך שינויים בחייו, ויש פעמים שהספר יגרום לו להרגיש מדולדל וחסר ביטחון. מי שלא יברח מהתנודות הללו ולא יחשוש מלחוות אותן, יגלה שהוא מצליח לערוך שינויי עומק בחייו. ובסופו של דבר, הקהל התל אביבי שמגיע לשיעורים בחסידות מעוניין בשינוי כזה, כך שבסך הכל יש כאן תאימות של רצונות וצרכים".
אנחנו חיים כיום בדור של 'פוסט אמת' ו'אמת לשעתה'. איך ספר נוקב כמו ספר התניא בכלל מוצא קוראים בדור כזה?
"הדור שלנו מתעלם מסתירה מובנית בטיעון הזה של אין אמת אחת: כשאין אמת אחת, אין אמת, נקודה. כל הקטע של אמת זה שהיא אחת, כי אם יש כמה אמיתות כביכול, אז אף אחת מהן היא לא אמת. אין כזה דבר 50% אמת. וכאן בדיוק נכנס ספר התניא – הוא פונה למי שמרגיש מעורער ותלוש, ומוכיח לו בשכל, בצורה נהירה שאינה משתמעת לשתי פנים, שבהחלט יש אמת אחת – וכל מה שהוא לא אותה אמת, הוא פשוט לא אמת. הדבר הזה דווקא מהווה עוגן משמעותי, שמאפשר מרכז שאפשר להיאחז בו, ומהמרכז הזה אפשר להתחיל לבחון את החיים שלנו ולהבין אם יש שינויים שאנחנו רוצים לערוך בהם, ואילו שינויים בדיוק".
משפיענית נוספת שעושה שימוש מפתיע בספר התניא היא נטלי דדון, דוגמנית ואשת עסקים. גם היא השתתפה בסדרת רשת בשם 'הנפש האלוקית של נטלי דדון'. בסדרה היא הציגה את ההתלבטויות וההתמודדויות של דוגמנית הנטועה חזק בעולם חומרי, לצד הרצון החזק של הנשמה בעוגן רוחני. היא נוגעת בנושאים כמו פחד, היחס בין חיצוניות לפנימיות, הרצון להצליח ואיזה מחיר אנחנו מוכנים לשלם בעבורו ועוד.
שומרים לו כספת בבנק והוא לא יודע
ערוץ 'רגע של חכמה', שמשדר את הסדרות הללו לצד סדרות רבות נוספות, פרץ לרשת בשנה האחרונה וכבר זוכה למיליוני צפיות ולעשרות אלפי מנויים ברשתות השונות – יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק. התכנים שלו מופיעים דרך קבע גם במדור יהדות באתר מאקו, אחד מהאתרים הנצפים ביותר בישראל. הערוץ מציע תכנים מגוונים כמו סרטונים דוקומנטריים מרגשים, ראיונות, אנימציות בתחומים רחבים ומגוונים – זוגיות, ציונות, חינוך, אמנות יהודית ועוד.
"הייעוד שלנו הוא הנגשה של תורת ומסורת ישראל לכל יהודי ויהודייה, בארץ ובעולם, מתוך רצון לחבר ולאחד את החלקים השונים בעם סביב מוקד זהות רחב ויציב", אומר חוני יקונט, מנכ"ל הערוץ. "אין בסיס יציב יותר, שמחזיק כבר מעל 3,300 שנה, מאשר התורה, המסורת, עם ישראל וארץ ישראל".
מה צריך לעשות כדי להגשים את הייעוד הזה?
"אנחנו משתמשים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר ובאנשי המקצוע הטובים ביותר, ומשקיעים המון זמן, מחשבה, מאמץ וכסף כדי להשיג את הייעוד שהזכרתי".
האם יש תובנה אחת מספר התניא שנגעה בך אישית?
"בהחלט, אני חושב שהיא אחת התובנות החשובות ביותר שמופיעות בספר, בפרק ל"ב: החשיבות – וההכרח – לחיות את אהבת ישראל בכל רמ"ח האיברים כל הזמן, איש איש ממקומו וממדרגתו. האדמו"ר הזקן מסביר לנו כיצד מגיעים לאהבה כזאת: כל אדם צריך לאהוב את עצמו אבל באותה העת לזכור שהוא לא יותר טוב מאף יהודי אחר. זה בדיוק השילוב הנכון בין הכרת ערך העצמי שלי לענווה השומרת אותי פתוח אל הזולת, ומתכון כזה מבטיח שאנשים ירצו במגע עם האחר כדי שיוכלו להשתלם מהיתרונות שלו. זאת דרך האמצע המיוחדת שמלמד אותנו התניא, והיא לא פשוטה, אבל איך הוא אמר בעצמו: זוהי דרך ארוכה שהיא קצרה".
"כמי שמגיע מהעולם של מילים, גיליתי שזו משימה מאוד לא פשוטה לתרגם רעיונות ומילים לשפה דיגיטלית", מוסיף דרור יהב, עורך התוכן הראשי של הערוץ. "אני רגיל לכתוב ולערוך כבר שנים, אבל לא כל מה שעובד בכתבה בעיתון או בספר עובד גם ביוטיוב. ברשת אתה חייב להיות מעניין ולא משעמם לרגע, קצבי, אסתטי, אחרת אנשים מחליקים עם האצבע ועוברים לסרטון הבא. התחרות על הקשב של הצופה גדולה מאוד, והסרטון חייב להיות מדויק ומרתק כל שנייה. יש ביטוי שלמדתי שנקרא 'בטן', אלה קטעים שכקורא אולי פחות מעניינים אותי, ואז בכתבה הייתי יכול לדלג עליהם עם העיניים ולעבור לקטעים שיותר רלוונטים עבורי. אבל ברשת זה לא ככה. לא מעניין – יש עוד אלף אפשרויות אחרות. זה מצריך כמובן חשיבה ושיוף אינסופיים".
מה האתגרים בהנגשה של תורת החסידות במדיום הדיגיטלי?
"יש המון ספרי חסידות מעוררי השראה, אבל העניין הוא שהיום רוב הקהל הישראלי הצעיר לא צורך כמעט ספרים, ובטח לא ספרי חסידות… הרב קוק בזמנו והרבי מלובביץ' דיברו על כך שצריך לתרגם את התורה למדיות שאנשים צורכים. בזמן הרב קוק זו הייתה הספרות, ובזמן הרבי מלובביץ' זה היה הרדיו והטלוויזיה. אנחנו כערוץ לקחנו על עצמו את המשימה לתרגם את רעיונות העומק למדיה שאנשים צורכים היום, והיום מדובר על סרטוני רשת ביוטיוב, אינסטגרם, טיק טוק. שם הקהל נמצא היום, ואם רוצים לחבר אנשים ולתת להם אפשרות להכיר את האוצרות האלה, צריך לפנות לשם".
מה הביא אתכם לרצות להשתמש דווקא בספר התניא בתור בסיס לסדרת הרשת של 'רגע של חכמה'?
"הוא מלא עצות זהב לעבודת ה' בפרט, ולחיים בכלל. יש בו אינספור רעיונות משני חיים: קודם כל, עצם ההבנה שהאדם בנוי מנפש בהמית ונפש אלוקית, אבל גם רעיונות כמו מוח שליט על הלב, ביטושים, החשיבות של התבוננות שכלית כדי ליצור בעצמנו רגשות שונים, ועוד. זה אתגר רציני איך להעביר מסר בצורה שגם תהיה חוויה נעימה ומצחיקה, וגם תיצור עניין ותעורר אנשים להתחבר לתוכן. אבל זה עוד כלום לעומת העונה השניה שאנחנו מכינים בימים אלה ממש…".
למי אתם בעצם פונים?
"בשנים האחרונות העולם היהודי הגיע לרשת ובענק. יש המון אתרים שמספקים תוכן יהודי, כולל חדשות, שיעורים ועוד. מי שבעיקר צורך את התכנים האלה הם הקהל הדתי, החרדי ואולי גם המסורתי. אבל לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-65% מהציבור היהודי בישראל מגדירים את עצמם כ'חילונים' או 'מסורתיים לא-דתיים'. כדי להגיע לקהל הזה אתה חייב לדבר בשפה שלהם, לא כדי להחזיר אף אחד בתשובה – אני לא מאמין שמישהו יכול להחזיר מישהו אחר בתשובה, כיוון שזו בחירה חופשית של כל אחד – אלא כדי לתת להם נגישות לתוכן שקשור לזהות היהודית של כולנו שלא תמיד נגיש להם. שמעתי פעם משל יפה לאדם שקיבל ירושה גדולה שנעולה בכספת של בנק, אבל אף אחד לא טרח לעדכן אותו. אם היית עובד בבנק והיית יודע על זה, לא היית מגלה לו? זה בדיוק המצב של עם ישראל. יש התעוררות רוחנית גדולה בשנים האחרונות, ואנחנו רואים צמא גדול לתכנים שאנחנו מפיקים בערוץ, כל מה שנדרש מאיתנו זה לגלות לציבור הרחב שיש להם כספת מלאה כל טוב שמחכה להם, מה הם יבחרו לעשות עם זה – זו כבר בחירה חופשית של כל אחד ואחת".
חודר את כל שריונות הברזל
שמענו את דעתם של המורים המלמדים את הספר ואת אלה המפיצים את תורתו בקרב העם במדיומים השונים, אבל מה חושבים התלמידים עצמם – האנשים שהספר נוגע בהם? תהל אילוז, בת 31 מנס ציונה, מנחת מעגלי נשים ומדריכת כלות ונשים אל עבר הפנימיות, למדה את התניא בשיעורים של ד"ר אלעד בן אלול והסכימה לספר קצת על חוויותיה האישיות. "התחלתי דווקא עם החלק השני של הספר, שער הייחוד והאמונה. אם אתם שואלים באיזה מקום בחיים שלי הספר נגע, השאלה צריכה להיות אולי באיזה מקום הוא לא נגע, כי אין כמעט רובד כזה בחיים שלי. התניא הצליח לגרום לי להבין איך להביא את עצמי לידי ביטוי ברובד הכי גבוה. מצד אחד, אדם שמכוון להרגיש חלק מכלל נדרש לצמצם את עצמו על מנת שיוכל לראות ולהרגיש את הסובבים אותו. אבל בעל התניא מלמד, שבאופן פלאי דווקא ההקטנה העצמית הזאת לא רק שלא מגבילה אותי, אלא גם עוזרת לי לצמוח ולהאיר באור האישי שלי. קצת מורכב להסביר, צריך ללמוד את זה בספר, אבל הפיצול-לכאורה הזה הוא משהו פלאי לגמרי".
מה את מוצאת בו שלא מצאת בספרים ותורות אחרות?
"אמת. מצד אחד, ברור לגמרי שהספר הזה טוען לאחיזה באמת האבסולוטית, אבל מצד שני יש בו המון פתיחות ונכונות להתייצב מול מה שהוא אינו תופס כאמת, מבלי שיתערער. הספר אפשר לי להיות מי שאני אבל באופן באמת מחובר".
מה הספר הזה יכול לתרום לדור שלנו?
"האמת שבספר הזה חודרת את כל שריונות הברזל שהדור שלנו מתעטף בהם. הדור שלנו נורא ליברלי, יותר מדי, הכל מותר והכל הולך. אז אם זה ככה, איך אפשר להסביר שדווקא הדור שלנו סובל ממחלות נפש יותר מכל דור אחר? כשאני קוראת ולומדת את הספר הזה, שנכתב לפני כמעט 300 שנה, אני המומה לראות עד כמה הוא ראה אותנו – את מצוקות הנפש שלנו, את הלבטים ואת האתגרים שלנו. זה פלאי לגמרי".
איזה שינויים ערכת בחייך הפרטיים בעקבות המפגש עם התניא?
"היו המון שינויים כאלה, בעיקר בכל מה שקשור לקבלת החלטות. הפכתי לאדם הרבה יותר שקול, שליו. עיקר השינויים היו שינויים תפיסתיים, ולפעמים נדמה לי שרק ההבנה שהספר נתן לי, שיש אלוקים בוודאות, ושאפשר לדעת מהן הציפיות שלו מאיתנו, נתנו לי שקט וביטחון שקשה לדמיין. אין לזה תחליף".