משפטים: אל תפספסו את השבת הזאת!

משפטים: אל תפספסו את השבת הזאת!

סמיכותה של פרשת משפטים מיד לאחר פרשת מתן תורה, עוררה את הרמב"ן ללמדנו יסוד חשוב בעבודת ה', כפי שמנסח אותו רבי צדוק הכהן מלובלין (פרי צדיק אות י"א): "משפטים – הם העונשים והדינים, שאחר יתרו ומתן תורה באו המשפטים לעובר על דברי תורה פן יתגבר היצר הרע שמתגבר ומתחדש בכל יום ועל זה באו העונשים שלא ידח ממנו נדח".

כלומר – נתינתה של תורה לבדה איננה מספקת. טבע האדם, אשר יצרו הרע מתגבר עליו בכל יום, שאפילו כאשר הוא כבר יודע את האסור והמותר ומה נכון ומה אינו נכון, איננו יכול להתגבר על כוחו הרב של יצרו הרע, ללא עזרת הדינים והמשפטים אשר מרחפים בחלל האוויר ויוצרים אווירה מרתיעה מפני החטא. זוהי ברכה, לא צרה. למעננו מצויים הדינים בעולם, כי אתה יוצרם ואתה יודע יצרם, כי הם בשר ודם. והבורא יתברך שמו, אשר ברא יצר הרע, ברא לו תורה תבלין, אבל לא רק התורה עצמה אלא בדגש על דיניה ומשפטיה, עונשיה וחוקיה, הם הנותנים לאדם כוח לעשות חיל במלחמתו עם היצר.

אבל, ממשיך רבי צדוק בקטע מופלא, ומחבר את הדברים אל הפרשה, אל השמיטה ואל סיום ימי השובבי"ם: "ופתח בפרשת עבד עברי על פי מה שכתב האריז"ל דפרשיות שובבי"ם מסוגלים לתיקון פגם הברית וכל חודש שבט בהם, ועל זה נוצר באות צדי"ק לתקן קדושת מדת צדיק יסוד עולם. ואמר למי שעבר כל החודש ולא תיקן כלל והעונש על פגם זה להמכר לעבד. אף לו יש תקנה על ידי בחינה שביעית…".

כידוע, על פי תורת הסוד, ימי פרשיות השובבי"ם (ובשנה מעוברת, לחלק מהשיטות, גם פרשיות תרומה-תצוה), מסוגלים לתיקון פגם הברית, הפגם של דורנו. ואחת הסיבות לכך היא – שחודש שבט, אשר נברא באות צדיק (עפ"י ספר יצירה), הוא הנותן כוח לעבודת הצדיק, הלא הוא יוסף הצדיק, שומר הברית.

אבל, אם אמור יאמר העבד, העבד ליצרו הרע, ניסיתי, וטרם הצלחתי, ידוע ידע, כי בשנה הזו, הוא מקבל משמים מתנה נוספת – כוחה של השמיטה, שיש בה מסוגלות גבוהה לתיקון פגם הברית.

ומדוע? מסביר בהמשך ר' צדוק (ובעוד מקומות בספריו), שהשמיטה היא הזמן בו האדם מקבל על עצמו לשבות, להפחית כוחות. פגם הברית מגיע מתוך תעצומות של כוח, כוח חיים שמבוזבז למקום לא נכון. קשה, קשה מאוד, להילחם בכוחות החיים. רק בשנת השמיטה, בה אנחנו עוצרים מעט את החיים, לא עוסקים בהצמחה ובהפרחה, אנחנו מקבלים כוח סמוי כזה, לבלום, לעצור את זרם הנהר השוצף והקוצף של כוחות החיים שבנו, ולטובה – לא לקמילה ולא למוות (שכן המלאכות הנועדות לקיים את הצומח מותרות גם בשנה זו), אלא רק לתת הפסקה קטנה של שביתה.

זהו גם כוחה של השבת, ולכן הצירוף של שבת בשנה כזו, ושבת משפטים בפרט – הוא שילוב מנצח, כלשונו בסיום דבריו "ושבת ברזא דברית, שבשבת הזמן לתקן זה הפגם כמו שנתבאר כמה פעמים, ובפרט בשבת זו שקדושתו המיוחדת, הפרשה שקורין בה, בו הזמן לתקן ולהתברר במדת צדיק".

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן