בוקר טוב!

תפתחו מחברות.

היום נלמד על שני מושגים חשובים שיעזרו לכם להסתדר בחיים.

בבקשה לרשום בדף הראשון: בקטנה.

בדף הבא תרשמו: זה מותר.

*

בקטנה.

אם עומדת בפניכם בעיה, כזאת שדורשת מכם לשקר שקר קטן ולא משמעותי כדי להתמודד איתה, השיטה המומלצת היא: 'בקטנה'. כלומר, מה שתגידו עכשיו הוא לא באמת שקר, הוא גם לא אמת, הוא מה שנקרא 'שקר בקטנה'.

אתם לא שקרנים חלילה, גם לא רמאים, אתם נשארים אנשים טובים וישרים. השקר שאמרתם עכשיו הוא בסך הכל שקר קטן, פצפון, לא מורגש, ממש שקר תינוק. זהו, באמת לא משהו שצריך לעשות ממנו עניין.

מי קובע מה נחשב קטן? שאלה מצוינת. זה עניין אינדיבידואלי, לפי תחושת הבטן שלכם.

אתה שם מאחורה מימין בבקשה. כן. בהחלט. אפשר להרחיב את המושג הזה גם לתחומים נוספים כמו: גזל, לשון הרע, שמירת העיניים, העתקה במבחנים ועוד.

רק בהערת שוליים. המושג הוא חד כיווני, לשקר למישהו בקטנה זה בסדר, אבל אם מישהו משקר לנו בקטנה זה ממש לא בסדר. כשמשקרים לנו אין דבר כזה 'בקטנה', שקר הוא שקר. נקודה.

*

זה מותר.

אם המציאות מסובכת יותר, וכדי להסתדר בחיים אתם צריכים לשקר שקר גדול ומשמעותי יותר, אחד שלא עונה להגדרה 'בקטנה', כאן צריך כבר כלי משמעותי יותר: 'זה מותר'.

ברור שאסור לשקר, גם ברור שחייבים להיות אנשים טובים וישרים, רק מה לעשות שהמציאות מאלצת אותנו לשקר כדי להסתדר. המערכת שמסביבנו מעודדת שקר, בנויה על שקר, חיה על שקר, ולכן כדי להתמודד איתה חייבים לשקר.

תחזיקו ראש. השקר לא הופך לאמת, הוא נשאר שקר. אבל משקר אסור ומתועב הוא הופך ל'שקר לבן', שקר שמותר לשקר אותו.

לפני שאתם שואלים אני כבר עונה בעצמי. ברור שגם כאן אפשר להרחיב את המושג: להעתיק בבגרות לדוגמה, לא 'בקטנה', באופן קבוע, זה ודאי מותר, אחרת איך תהיה לי תעודת בגרות? וכן הלאה במקרים נוספים כמו העלמת מס וכדומה.

וכן, גם כאן זה חד כיווני, ברור שלאף אחד אסור לשקר לי בשום אופן ובשום מצב.

*

אין ספק שהמושגים האלו הם נכס, יש עולם אכזרי בחוץ וצריך לדעת להסתדר איתו.

אל תתבלבלו. אין כאן איזה אינטרס אישי, או נגיעות אישיות משום סוג שהוא, באמת שלא. חס ושלום. יש כאן ראיה בהירה ומפוכחת על המציאות, שנובעת מהתבוננות אובייקטיבית ללא משוא פנים.

*

אתה בשורה השלישית, מה שאלת? איפה ה' בסיפור הזה?

אמממממממממממ. תראה, לא יודע, בטוח יש רבנים שמתירים את זה, זו לא שאלה. עד שבוע הבא אני אשיג לך רשימה שתוכל להסתמך עליה בעת הצורך. לכל מקרה נצמיד את הרב שמתיר את המקרה הספציפי הזה.

לא הבנתי, אם יש רב שמתיר ברור שזה רצון ה', לא?

אתה שואל אם אני מחפש את רצון ה'? אם זה מה ששאלתי את עצמי לפני שהתרתי? לא באמת, זה גם לא כזה חשוב, העיקר שאפשר להסתדר איתו.

אני בעצם שקרן? אני?

תצא בבקשה החוצה.

*

בואו נצא כולנו החוצה רגע. כאן אפשר לחשוב בצלילות.

ה' יתברך שמו ברא את העולם, החוקים והגבולות של המציאות הם נבראים שהוא ברא, וכן, גם כל השקר שמסתובב כאן הוא לא פחות ממעשה ידיו של ה' בכבודו ובעצמו. אל תוך הבריאה הזו הוא הוריד אותנו, עם קודשו, כדי שנכניס את האמת והאור שלו לתוך השקר הגדול הזה.

יכול להיות שיש מקומות שמותר לשקר, גם ההלכה מתייחסת לזה, וכל שקר חייב לעמוד בגבולות שלה, אבל השאלה את מה ואת מי אני מחפש, את עצמי או את ה'.

כמה בלבול יש בלהפוך את העיקר לטפל ואת הטפל לעיקר, את האור לחושך ואת החושך לאור. לנסות לעקוף את ה' כדי להסתדר עם העולם זה לעבוד הפוך על הפוך על הפוך על הפוך. אסור לנו לתת לעולם להטעות אותנו. העיניים שלנו צריכות בכל רגע להסתכל רק בעיניים של ה' יתברך, וכל מה שלא שייך למבט הזה הוא רק דמיון.

לרצות את האמת באמת.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן