האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
לא קאי איניש אדעתא דרביה עד ארבעין שנין (עבודה זרה, ה,ב). לדעת סוף דעתו ותבונתו עד מ' שנה (רש"י).
נראה כי אין הכוונה במשפט זה לומר שלפתע, בשנת הארבעים לפטירתו, בבת אחת יעמוד אדם על דעת רבו. אלא שבמשך כל אותן ארבעים שנה הולכת ומתפתחת התורה שקיבל מרבו, מאירה בקרבו ונובטת לכדי תובנות ודרכי חיים.
במלאת ט"ו שנים להסתלקותו של מורנו, הגדול מרבן – ר' אברום שפירא זכותו תגן עלינו, נכתבות השורות להלן.
כיוון שהזכרתי תואר, נזכרתי איך היה מלגלג על התארים המחולקים ביד רחבה, והיה רגיל לומר לנו שבהיותו תלמיד ישיבה קטנה היה בטוח שהר"מ שלו הוא רשכבה"ג [=רבן של כל בני הגולה], ומוסיף – והיו לי ראיות לזה...
א. תפילין קמנחנא
בשאלונים מסוג מסוים מופיעה השאלה ־ איזה טיפוס אתה. על המשיב למלא את המשבצת הנכונה, האם הוא מאיר־פנים ושמח, או חמור־סבר ועצוב מן הצד השני. האחרונים מכונים בעגה הישיבתית – צו"לרים. צדיק ורע לו. כלומר, מי שכל העת רציני, כמעט ואינו מחייך, קל וחומר לא צוחק. דמות קודרת, המשדרת רצינות רבה כובד ראש, יראת־שמים, מסירות ואחריות. אך שמחת החיים ממנה והלאה. כל אירוע הוא בסיס להארה או הערה של מוסר, תוכחה, חשבון נפש וכיוצא באלה.
יש מן הצד האחר את הטיפוס השמח, העובד את ה' בהתלהבות, הממלא פיו שחוק בהנאה של לימוד, בהארת פנים מתוך סברא טובה, בתובנה של שמחה הנובעת מתוך אירועים הנקרים על דרכו.
חכמים נזהרו מאוד מלהרבות שמחה מחשש להוללות וקלות־דעת. זאת למרות שמצווה היא לעבוד את ה' בשמחה. נראה שמחוץ למעשי־המצוות עצמן, הרי שהשתדלו להיות במצב של רצינות וכובד ראש. כך הזהירו "שחוק וקלות ראש – מרגילים את האדם לערווה".
לכן בשני סיפורים בגמרא מצאנו חכמים הגוערים בתלמידיהם על שהיו במצב רוח שמח במיוחד, כיוון שחששו מפניו. "ר' ירמיה הוה יתיב קמי דר"ז, חזייה דהוה בדח טובה, אמר ליה: וגילו ברעדה כתיב. אמר ליה: תפילין מנחנא. אביי הוה יתיב קמיה דרבה, חזייה דהוה יתיב וקא בדח טובא. אמר ליה: לא סבירא ליה מר בכל עצב יהיה מותר, אמר ליה: אנא תפילין מנחנא" (ברכות ל,ב).
כלומר, ההרגשות הגופניות משפיעות על השכל, אפילו כשהוא מרכיב דומיננטי באישיותו של אדם. לכן יש לחשוש שאם השמחה מתפרצת, אולי תשתלט על השכל ותהפוך לשמחה בהמית. אמנם, התפילין של יד המכוונים כנגד הלב, משכן הרצון, ותפילין של ראש המכוונים כנגד השכל, משכן המחשבות, מקרינים את הארת התורה, ומצילים את השכל מנטיות הגוף. לכן כשאדם עטור בתפילין, ראוי הוא להתיר את הרחבת השמחה.
אמנם אפשר היה לחשוב שבכל זאת עדיף לצמצם את השמחה, כפי שנאמר "בכל עצב יהיה מותר". אבל התשובה "תפילין מנחנא" דוחה אפילו הצעה זו. כיוון שבאמת השמחה איננה סוג של מותרות, אלא היא שלימות לנפש, וצמצומה הוא חיסרון. השמחה מוסיפה שלימות לאנשים העוסקים תמיד בחכמה ועבודה, שכל שיהיה לבם יותר רחב משמחה יטיבו יותר לעצמם וזולתם (ע"פ עין איה, שם).
כך ממש ראינו אצל ר' אברום.
יכול היה מיד לאחר תפילה מלאה יראה ורצינות, לענות לשואל תשובה שתגרום לו לצחוק. כך גם להפך, תוך כדי דיון שיש בו מילתא דבדיחותא, סיפור ירושלמי עסיסי ומעשיר, יכול היה לפתע ללבוש ארשת פנים רצינית במיוחד, בתגובה לדברים שיש להגיב עליהם בחומרה. כך מדי יום ביומו, כשבאנו לשאול שאלות, מעולם לא ניתן היה לצפות מראש אם נקבל גערה או חידוד המעלה בת־שחוק על פני השואל, ולעתים שניהם גם יחד.
תמיד התפלאנו והתפעלנו מהמעברים הללו שנראו לנו בלתי־אפשריים. אבל מי שקשר התפילין קושר את אישיותו ומעשיו – יכול גם יכול להכיל שתי תנועות נפשיות הפוכות אלה.
ב. גערת חכם
"כי סליק רבין אמרה לשמעתיה קמיה דר' ירמיה, ואמר: בבלאי טפשאי, משום דיתבי בארעא דחשוכא אמריתון שמעתתא דמחשכו" (פסחים לד,ב). שמעתתא דמחשכן - כשאין יודעין טעמו של דבר בודין מלבם טעם שאינו (רש"י).
אותו האמורא, ר' ירמיה, היה מגנה את בני בבל שיושבים בארץ חשוכה ואומרים הלכות 'חשוכות' כלומר, ממציאים טעמים לא נכונים להלכה, וממילא טועים בהבנתה. כלומר, אישיותו השמחה במיוחד כללה גם גערה באחרים כשראה בכך צורך. הצורך הוא להעמיד תלמידים טועים על טעותם, ולהניאם מדרך בעייתית של המצאת תורה שאין לה בית אב.
כך ראינו אצל ר' אברום. כשמדי פעם היו מתפרסמים ענייני הלכה והדרכה לציבור מפי רבנים צעירים ש'בדו מליבם' טעמים שאין להם בית־אב, וחמור מכך – התפרצו להורות במקום שיש גדולים מהם, היה משתמש בכינוי הלעגני 'רעבעלעך', כלומר מין אדמו"רים קטנים של חסידים. השומע עלול היה לטעות ולחשוב שהדברים פוגעניים ולא מתאימים לאמרם, בוודאי לא כשיוצאים מפיו של כהנא חשיבא דארץ ישראל (ע"פ גיטין נט,ב). אבל כשהדברים נוגעים להלכה – אין משוא פנים, ויש למנוע טעות גם כשהסגנון קשה לשמיעה.
תלמידיו ותלמידי תלמידיו ינצרו בליבם את זכרו המאיר, הגוער ומלטף, המטיל מורא והמשמח. זכרון הלוחץ על שק הדמעות שבעיניים, ובה בעת מותח את קו־השחוק על השפתיים.
דומה שאין מתאים מדמותו של הרה"ג שמחה הכהן קוק זצ"ל שנסתלק השנה, להתארח בסוכה – 'סוכת שלום'. הרב קוק ידע לאחד תמיד את הקטבים השונים, וליצור את האחדות הנדרשת .
דוגמא לכך, עת שימש הרב קוק כראש ישיבת בני עקיבא נתניה, התאמץ הוא מאד לאחד את כל המפלגות הדתיות, לסיעה אחת, כאשר הוא עומד בראש הסיעה המשותפת. ואכן מפלגה זו נחלה הצלחה כבירה במערכת הבחירות.
גם כרבה של העיר רחובות ידע שמחויבותו לדאוג לכל בני העיר - חילונים כדתיים, ספרדים כאשכנזים. לא היה בית ספר, חילוני כדתי, שהרב לא פקד אותו לומר שם את דבר ה' זו הלכה. וכמו שנאמר על אסתר המלכה "מלמד שכל אחד נדמה לו כאומתו", שכן ידעה אסתר לדבר עם כל אומה ואומה - כך ידע הרב לדבר לכל קבוצה בלשונה שלה, והכיר היטב את אורחות חייה.
נלוויתי פעם לרב כאשר הלך לדבר לפני החגים בקיבוץ גבעת ברנר, השתוממתי מהמראה, כיצד בני קיבוץ שותים בצמא את דברי הרב .בימים שלפני ראש השנה היה הרב עורך מסע הרצאות בכל בתי הספר כדי לקרב בנים אל אביהם. פעם הרצה בבית ספר חילוני לפני ראש השנה, אך לא הספיק להרצות בפני כל בית הספר, והמנהל יעץ לו שידבר בפני שאר התלמידים בימים שבין יום הכיפורים לסוכות. הרב נטה להסכים לכך, אך למחרת חזר בו, שכן נזכר שבשנה שעברה ניגש אליו אחד התלמידים ואמר לו שהשנה הוא צם ביום כיפור הודות לשיחה שהשמיע הרב בפני הכיתה. לכן ביקש הרב להרצות בימים שבין כסה לעשור. אולי יצומו עוד נערים ביום הקדוש.
אכן, הרב זרזני פעמים רבות לזכור שרב צריך לדעת שהוא רב של כולם ללא יוצא מן הכלל. כאשר רבן גמליאל הלך לפייס את רבי יהושע אמר לו רבי יהושע: "אוי לו לדור שאתה פרנסו ואוי לה לספינה שאתה קברניטה". הראי"ה בעין אי"ה ביאר את כפל התארים "קברניט" ו"פרנס", והסביר כי מנהיג צריך להיות כקברניט של ספינה, שיודע לנווט את הספינה לחוף מבטחים ומראה לה את כיוונה הנכון, אך יחד עם זאת צריך להיות גם כפרנס, הדואג לכל יחיד ויחיד.
דומה שהנהגה זו הייתה ברב קוק: מחד גיסא ידע ונלחם על כיוונה של האומה לבל תאבד את דרכה. כך היה בעת ההתנתקות מגוש קטיף, כשנלחם בכל עוז לבל יתנתקו מחבל ארץ זה, וגם על הריסת בתי הכנסת הוא קידש מלחמה אף בפני בתי המשפט. תמיד העצים את המתיישבים בגוש קטיף, והיה להם למורה ולמשענת רוחנית. אך יחד עם זה, דאג לכל יחיד ויחיד.
כל בחור ישיבה שנקרה לדרכו, התעניין בו כדי לסייע לו. כל זוג שנקלע לקשיים, היה הוא להם למשיב נפש. כל בחור או בחורה שטרם מצאו את זיווגם, השתדל מאוד לסייע להם. שולחן השבת בביתו היה תמיד הומה מאורחים שחפץ לקרבם - גרים, בעלי תשובה, בני חו"ל שבאו לשהות בארץ, וכולם הרגישו שם בחמימות המשפחתית של משפחת הרב קוק.
הרבנית פנינה שפירא ע"ה, אשתו של מורנו הרב אברהם שפירא זצ"ל (הרב הראשי וראש ישיבת מרכז הרב), גדלה והייתה בת בית בביתו נאוה קודש של מרן הראי"ה זצ"ל, והיא סיפרה שהדומה מכולם לדמותו המאירה של הראי"ה היה הרב שמחה קוק - במראהו, בזיו פניו ובנועם הנהגתו. אכן, דמותו של מרן הראי"ה הייתה תלויה מעל ראשו והדריכה את הנהגתו, הן האישית והן הרבנית.
כך בכל שנה בימים שלפני פסח, ימים עמוסים לכל רב, היה הרב פונה לחנויות בעירו שאינן כשרות, נכנס לכל חנות ומעניק להם חבילת מצות, ומסביר להם בנועם שיחו את חשיבותו ומשמעותו של חג הפסח, ומבקש בתחנונים לבל ימכרו חמץ בחג, ואכן דבריו שיצאו מלב טהור השפיעו רבות על המוכרים.
כאשר הגיע הרב קוק לעיר רחובות, שמירת השבת במרחב הציבורי לקתה בכפליים, בתי הקולנוע פעלו כהרגלם, בתי העסק והמסעדות היו פתוחים, והרב קוק במרץ בלתי נדלה נפגש עם כל חבר עירייה בנפרד, כמובן שגם עם ראש העיר, וביקש לדבר על ליבם שיחוקקו חוק עירוני שבשבת, שלפחות בטבורה של עיר, ירגישו את נועם השבת. נפגש הוא בנפרד עם בעלי בתי הקולנוע, ואכן, בדבריו שיצאו מלב טהור ובמסירות נפש של ממש, עלה בידו לסגור את מרב העסקים ואת בתי הקולנוע. וגם אלה שנשארו פתוחים, תדיר היה נכנס אליהם וממשיך להפציר באומרו כי אין ייאוש בעולם משום יהודי.
מאז ילדותי, מדי שנה בליל הושענא רבה מלווה אותי תמונה קבועה:
אבא ז"ל יושב בסוכה הצנועה והמקושטת בטוב טעם בשושנים ושרשראות של פעם מנייר צבעוני מבריק וחסר יומרות ונצנצים, מהדור שלפני הצלופן, תמונות וציורי גדולי הדורות והציור הילדותי המלבב של "בסוכות תשבו 7" שציירה בתום לבבה אחיינית שלי בגן הילדים, כאשר מעל הכל מתנוססת רקמת בד לבנה וחוט אריגה כחול של ילד פולני עם כובע 'קולפיק' לראשו, מזכרת מימים רחוקים של סבים וסבתות מנוחתן עדן.
בליל הושענא רבה החל אבא לבעור ככבשן מיד עם שובו מבית הכנסת הסמוך בבתי מונקאטש מקריאת 'משנה תורה' וארוחה חטופה לפני אמירת כל ספר התהלים כנהוג, והוא היה מספר את הסיפור המסורתי אותו שמע מפי הרה"ג רבי שמואל אהרן שזורי ז"ל, זקן חסידי לעלוב והמזכיר הראשי והראשון של הרבנות הראשית, שהיה עד ראיה ושמיעה:
בעיר העתיקה של ירושלים ישב לו סבא, הרבי הקדוש רבי דוד'ל (רבי דוד צבי שלמה) מלעלוב בסוכתו בליל הושענא רבה, כאשר רבה של ירושלים הגאון הצדיק רבי יוסף חיים זוננפלד הגיע לבקרו כמדי שנה דווקא באותו לילה שהוא ליל האושפיזא של האדמו"ר. הגרי"ח זוננפלד היה נעמד על פתח הסוכה במורא מפני הדר גאונו של הרבי הדומה למלאך, ומתיז מפיו בהתרגשות לאט ובהטעמה את המשפט הבא:
ד־ו־ד מ־ל־ך י־ש־ר־א־ל ח־י ו־ק־י־י־ם ! ! !
אין לדעת האם התכוון הרב הנערץ אל נשוא האושפיזין של הלילה או אל מארחו או אל שניהם גם יחד. מכל מקום, הדגיש אבא, מחזה זה חזר ונשנה בסוכתו של 'הזיידע רבי דוד' (כפי שקראנו לו בביתנו) מדי שנה.
מטבע הדברים – היה אומר לי אבא מדי פעם – יכול אתה להתגעגע לאדם שהכרת ולא ראית אותו שנים רבות, אבל לא לאדם שלא ראית אותו מימיך. ואילו אני, שנולדתי שנתיים לאחר פטירת זקני אבי־אמי האדמו"ר רבי דוד'ל, אכול געגועים אל דמותו העילאית מבלי שראיתיו בעיני בשר, יען כי כל ימי גדלתי בין האנשים שהכירו אותו וכה הרבה דיברו ממנו עד שדומה עלי הדבר כאילו ראיתיו במו עיניי וחייתי בצלו.
ואני הקטן ששמעתי מאבא ומאחיו הבכור דודי הגה"צ המקובל וביותר מן האדמו"ר הקדוש רבי משה מרדכי מלעלוב על דמותו של סבא־רבה רבי דוד'ל, אילו ניתן היה לי הדבר – כמה הייתי רוצה לארח אצלי בסוכה, בשכונת מעלות דפנה הירושלמית, את 'הזיידע רבי דוד'. שיבוא אלי בליל התקדש יום הושענא רבה, יחד עם רבי חיים זוננפלד, ואראה גם אני איך עומד הגרי"ח זוננפלד ומשמיע את המילים לאט ובהטעמה:
ד־ו־ד מ־ל־ך י־ש־ר־א־ל ח־י ו־ק־י־י־ם ! ! !
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
קצת עלינו: שאולי ושיראל, נשואים + שלוש בנות (גאולה – 7, תכלת – 5.5 ושירה –
"ב'רחמנא', אתה עובר את כל הדרך", אומר שי צברי, שמבצע את הניגון באלבום 'צמאה' הראשון. "בהתחלה
מעשה בכלה שאיבדה טבעת יהלום בשווי 36 אלפי ש"ח. בירור מהיר העלה שהטבעת הושלכה בטעות לפח.
"אתה אמיתי? צריך לסקול מי שלא שומר שבת? מה זה הדבר הזה?" השאלות הללו נורו בצרורות