איך אפשר להפוך את ליל הסדר לאירוע משמעותי?
כנות וחופש
// הרב עמית קדם, "דמינובע"

נדמה שכמו בכל אירוע משמעותי אחר, מה שצריך להנחות אותנו כדי להפוך את ליל הסדר לאירוע משמעותי הן שתי הנחות יסוד:

הראשונה היא שככל שנתחבר יותר לנקודה האמיתית שלנו, כך ממילא נוכל ליצור תקשורת פוריה עם הסביבה הרבגונית שלנו. רבי נחמן כותב בתורה ל"ד כי ההתחברות "לנקודה השייכת לליבו בעת ההיא" מסירה את הערלה מעל הלב, ומאפשרת חיבור הבא מתוך האהבה הקדושה ששורה באותה נקודה. אדם שהתורה חיה בתוכו מגיע בכל פסח עם נקודה שונה שמתעוררת בתוכו לקראת הארת החג. הנקודה הזו היא הרכבה של התורות שהוא לומד, האירועים שעוברים עליו באותה תקופה, השיחות עם מקורביו והתפילות וההתבודדויות שלו. כל המישורים הללו מכוונים אותו אל אותה נקודה שנושאת עמה התחדשות וחיות. ככל שהאדם מאפשר לעצמו להתחבר יותר לאותה נקודה כך הוא יהיה מחובר יותר למתרחש סביבו.

ההנחה השנייה היא שלאחר כל ההכנות וההתחברויות, לעולם לא נדע מה באמת מחכה לנו בליל הסדר כל העבודות הרוחניות העמוקות שלנו עלולות להפוך ברגע אחד לעומס של רצינות יתר וקיבעון. כאן עיקר העבודה הוא לשחרר. לדעת באמת מה העיקר ומה הטפל, לזכור מה בידך ומה לגמרי לא, להיות מכוון למצוות המעשיות העיקריות הפשוטות, ולתת למתרחש להוביל אותך, גם אם זה נראה בניגוד גמור לכל מה שציפית. יש סיכוי שהקדוש ברוך הוא מתכנן לך את ליל הסדר מעניין הרבה יותר ומפתיע ממה שהיית מעז לחלום...

עם יין וללא דרשות מייגעות
// הרב אליעזר מלמד, מחבר 'פניני הלכה'

טעות שרבים נכשלים בה, שאינם שותים ארבע כוסות יין כפי תקנת חכמים. לא עלה כלל על דעת חכמינו ז"ל שיקום איזה דור שבמקום לשתות ארבע כוסות יין ישתה ארבע כוסות של מיץ ענבים, שכן בזמן חכמים עוד לא היו מפסטרים יין, ולכן רק בעת הבציר, בחודשי אלול ותשרי, יכלו להפיק מיץ ענבים. אבל עד הפסח לא היו נותרים ענבים טריים, וכל המיץ שיצא מהענבים כבר הפך ליין עם אלכוהול. ואם כן כשתקנו חכמים לשתות יין התכוונו ליין ממש, וזה טעם תקנת שתיית ארבע כוסות, שנקיים את מצוות הלילה בשמחה וחירות מתוך הרחבת הדעת, והשותה מיץ ענבים לא מקיים את המצווה כתקנתה. לפעמים אלו הם האנשים שבמקום לשמוח במצווה, רוצים לייגע את המסובים בכל מיני פלפולים ודקדוקים שקיבצו מכל ההגדות שקנו.

לשם העברת הלפיד לדור הבא צריך לקיים את המצוות בענווה עצומה, ולקרוא את ההגדה בשמחה ובכנות. אבל אלה שמתרשלים בשתיית היין נוטים להטריח ולהלאות את המסובים בדרשות שסוטות מעיקר ההגדה.
לעומת זאת, הנוהגים כהלכה שותים בקידוש כוס מלאה יין, ומתוך כך מבינים שצריך לומר את ההגדה בשמחה ויראה, בהתרגשות והתלהבות, ללא אריכות יתירה, ורק מוסיפים דברים קצרים שנוגעים לעומק הפשט. הם שמים לב לכך שיש ארבעה בנים שונים שכולם מסובים יחד, ואל כולם צריך לדבר - לכל אחד בשפתו. הם עומדים על כך שפותחים בגנאי, ואין מתביישים לומר שבתחילה היו אבותינו עובדי עבודה זרה שעבדו בפרך במצרים בייסורים נוראים. אבל למרות הייסורים המשיכו להאמין ולפרות ולרבות עד שנעשו עם רב, וה' ברוב רחמיו וחסדיו בחר בנו מכל עם ולשון וגאלנו. "והיא שעמדה" - האמונה. לא לחינם מרימים אז את כוס היין.
ואף על פי כן, חשוב לציין שאמנם כיום, שיש לנו מיץ ענבים, מי שהיין גורם לו לכאב ראש, יכול להקל ולשתות אותו. אבל מי שהיין לא גורם לו כל כך לכאבי ראש, רצוי שיהדר במצווה זו, שגדולי ישראל התאמצו כל כך לקיימה.
(קטע מתוך מאמר)

להחזיר את הבנים בשאלה
// הרב שמואל זעפרני, ראש ישיבת 'המאירי' ירושלים

ליל הסדר המשפחתי מזמן סביב שולחן אחד מסובים מכל הגילאים וברמות שונות, ועורך הסדר צריך להשקיע מאמץ רב כדי שכולם ירגישו התרוממות רוח, יבינו לעומק את משמעותה של החירות, של היציאה ממצרים, וכך למנוע את השאלה החמישית: "מתי כל זה מסתיים?".

בדור בו הילד מחובר לאין סוף מַסַכים הוא הופך ל"שאינו יודע לשאול". בליל הסדר ניתנת לנו ההזדמנות ללמד את ילדינו לשאול את השאלות הנכונות, וכמובן לספק להם את התשובות הנכונות. לא בכדי ערוכה ההגדה במתכונת של שאלות "מה נשתנה" מקדימות, כשגוף ההגדה הוא הצעת תשובה עבורן. דבר זה ללמד יצא שחשוב בלילה זה להפתיע, ליצור שינוי, כדי "להחזיר את הילדים בשאלה", במובן החיובי כמובן.

האמירה כי מי שטרח בערב ליל הסדר יאכל בו, נכונה לא רק ביחס ל"שולחן עורך", אלא גם ביחס להכנה הדידקטית המקדימה הנדרשת מעורך הסדר. נראה שבדורנו עיקר כוחו של ליל הסדר הוא ביצירת מפגש משפחתי, פנים אל פנים, כתגובת נגד וכתיקון לחוסר ההתקשרות הבינאישית שמעודד עולם המסכים. עיקר מצוות ההגדה מוטל על ההורים – "והגדת לבנך", ולכן טוב לשתף את כולם באמירת ההגדה, ובמיוחד את הילדים. באשר לילדים קטנים - יש להתאים משחקים וחידות לגילם, שיעבירו את המסר החינוכי של הלילה בהתאם לרמתם. לגבי ילדים גדולים יותר – וכמובן בני נוער – יש לעורר שיח באשר למשמעות יציאת מצרים בימינו ולהגדרת "עבדות" ו"חירות" בגרסתם המודרנית, במובן של שעבוד לתאוות והתמכרויות למיניהן.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
אורי צוקר

חיים שלי!

לא לא לא! אל תזרקו אותו לפח! זה לא סתם סמרטוט! זה ילד! * בדרך כלל

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן