האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
אילו בניהם של רבנים, צדיקים ו'סתם' אנשים טובים וחיוביים היו בהכרח ממשיכים בדרכי הוריהם, היה נגזר מכך שגם בניהם של רשעים ובעלי מידות רעות היו ממשיכים אף הם בדרכי הוריהם. עיקרון הבחירה החופשית מחייב שלכל אדם תהיה האפשרות המלאה לעצב את דרכו (על פי רמב"ם הלכות תשובה ה, א), ומה גם שלבני אדם מטבעם יש נטייה למרוד בהוריהם במידה זו או אחרת, כי אלמלא כן, הכל היה נשאר כפי שהוא והמציאות בכללותה לא הייתה מתקדמת. לכן זו זכות מיוחדת כשהתורה מתמידה במשפחה במשך שלושה דורות, כדברי רבי ירמיה "מכאן ואילך תורה מחזרת על אכסניא שלה" (בבא מציעא פה), שכן יש בכך התגברות על כל סוגי הנטיות הטבעיות למרוד, אם זה באב או בסב.
כל זה היה נכון בכל הדורות, אבל בדורותינו נוסף עוד צד, שהגדיל את הסיכוי שבנים יבחרו בדרך שונה, ולעתים אף הפוכה, מזו של הוריהם. מסופר שפעם נשאל הרב הראשי יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, האם זה נכון שהתפוח אינו נופל רחוק מן העץ? הרב אישר שזה נכון, ומיד נשאל: "אז איך אתה מסביר את חיים?" חיים הרצוג (אביו של הנשיא המכהן, יצחק הרצוג) היה בעל זכויות רבות: אלוף חשוב בצה"ל, דיפלומט בכיר ולימים אף נשיא מדינת ישראל, אך למרות שהיה בנו של הרב הראשי, הוא לא היה דתי. על כך השיב הרב הרצוג: "במה דברים אמורים שהתפוח לא נופל רחוק מן העץ? כשמנשבת רוח מצויה, אולם כשמנשבת רוח שאינה מצויה, גם התפוח יכול ליפול רחוק מן העץ". במאמר 'הדור' הרב קוק מעמיק לבאר שבדורות שלנו מנשבות רוחות לא מצויות. החופש והבחירה גדלו על חשבון הסמכות והמסורת, ולכן אנו יכולים לראות שינויים מן הקצה עד לקצה בחילופי הדורות בכל המגזרים, לכל הכיוונים.
המסקנה עבורנו, בניהם של הורים מכל הסוגים, היא שהקדוש ברוך הוא סומך עלינו, והפקיד בידינו כוח רב, שלא היה לאנשים בעבר. החופש הרב, הידע והטכנולוגיה, מגוון האפשרויות העצום – כל אלו לא ניתנו כדי להכשיל אותנו אלא כדי שנבחר בטוב, ונשתמש בכל האמצעים הללו כדי להעצים את בחירתנו, ולהרבות אורה וברכה בעולם. ניקח מהורינו את הטוב שהם הנחילו לנו, ונוסיף על אוצר זה את תרומתנו הייחודית, ויתברך בנו העולם כולו וכן יתברך זרענו שיבוא אחרינו.
קודם כל, כידוע, עדיף לעצום עיניים מול אחרים ולפקוח אותן מול המראה. אבל אחרי שנרגענו, אפשר להתבונן בתופעה הזאת ולקלוט עיקרון רוחני חשוב: אור הוא מטיב, מחמם ומחיה ואור יכול גם לסנוור ולעיתים אפילו לעוור. לפעמים אנשים שחיו בתוך בית או סביבה שהיה בה אור גדול, ויש להם עיניים רגישות – נפגעים. לפחות הם חייבים ללכת עם משקפי שמש כדי להסתיר קצת את האור ולהצליח להמשיך לראות.
ובאופן יותר מפורש: מי שחי במרחב שיש בו תביעה מתמדת (גלויה או סמויה) לאידיאל עליון ולאמת נוקבת ולגבורה, הסתפקות במועט, ולעיתים התעלמות מהגוף, צרכי החיים וכדומה – עלול להרגיש עומס מוגזם שקשה מאוד לשאת. כשהוא ירגיש שזה כבד מדי והוא עומד להישבר, הוא יהיה חייב לעשות צעד חריף כדי לנוח, ובמידה מסוימת כדי להגן על עצמו.
לעיתים העומס מגיע דווקא מהסביבה, מהעיניים החיצוניות, מהריכולים על ה"בן של.. והבת של.." מהמבטים על כל תנועה חריגה שלהם. וכך אנחנו, החברה, מקצינים את העומס, "היזהרו בבני רבנים שמהם תצא תורה..".
יש פה תורה שצריך ללמוד – תורת הוויסות של האור. איך לכוון למעלה – בלי לבטל את מה שלמטה. איך לדרוש את ה' ולא לשכוח אותי בדרך. איך לשמוח גם בגוף, לא רק בנשמה. כל אדם לומד את האיזונים הללו דרך התנסויות ותקופות, ולפעמים קצת בלבוש כזה ולפעמים קצת בסגנון אחר. תנו להם ללכת בדרך שלהם – אל תכריעו בשבילם שהם בחוץ או שהם פרשו. הם ממשיכים ללמוד את האיזון מול האור. תניחו להם לעשות את הדרך בשקט.
היצר הרע מאוד נהנה לשאול את השאלה הזו. "תראה את הבן של הרב ההוא מה יצא ממנו...". אבל למעשה, את השאלה הזו צריך להפנות לבית היוצר של החינוך של אותו בנם של גדולים, וכן לסביבה בה גדל ולסוג היחס שהעניקה לו – האם יחס של כבוד מדומה או של כבוד התורה המחייבת את חכמיה ולומדיה.
בואו נשאל את עצמנו, עם יד הלב: איזה יחס מקבלים בניהם של תלמידי חכמים? אם מפנקים אותם כי הם הבנים של... – מה הפלא כשהם יוצאים בינוניים ומטה?
אכן, השאלה הזו היא אחת השאלות ההיסטוריות שלנו, כפי שנאמר בגמרא (שבת נו) "אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: כל האומר בני שמואל חטאו - אינו אלא טועה, שנאמר 'ויהי כאשר זקן שמואל... ולא הלכו בניו בדרכיו'. 'בדרכיו' הוא דלא הלכו - מיחטא נמי לא חטאו. אלא מה אני מקיים 'ויטו אחרי הבצע' - שלא עשו כמעשה אביהם, שהיה שמואל הצדיק מחזר בכל מקומות ישראל ודן אותם בעריהם, שנאמר 'והלך מדי שנה בשנה וסבב בית אל והגלגל והמצפה ושפט את ישראל', והם לא עשו כן אלא ישבו בעריהם".
איזה עוון היה לבניו של שמואל עד שהכתוב מכנה אותם ש"לא הלכו בדרכיו"? וכי הם חיללו שבת? אכלו טרפות? ממש לא! מסביר המאירי על המקום: "אף על פי שמדת חסידות, מכל מקום מי שנתפרסמו אבותיו במדה זו באיזו ענין ובא הבן למלא מקומו באותו ענין, הרי אותה מדה שבה אצלו כמדה ממוצעת שכל אדם, ראוי לאחוז בה עד שאם יניחנה ראוי לו ליענש עליה. והוא שנאמר בבני שמואל שלא חטאו בעון הנזכר בהם, אלא מתוך שלא עשו כמעשה אביהם".
מדהים! אם שמואל נהג בהנהגה של חסידות - זה הפך להיות חלק מהדנ"א של בניו. מידות טובות ודרגות קדושה שהאב עמל לרכוש בזיעת אפיו, נעשו הטבע של צאצאיו.
לסיכום: כאשר מגיע בן של אדם גדול להתחנך, ראשית עליו לדעת שהגנים שלו משובחים והוא בעל פוטנציאל גבוה יותר מהממוצע להיות אדם גדול. במקביל, מחובתם של מחנכיו לנהוג עמו בחינוך מיוחד המותאם לאדם גדול בעתיד.
אל תפחיתו מהמעמסה שלהם, תנו כבוד לתורה!
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
חתונה היא תמיד אירוע מרגש. כל חיבור בין חתן לכלה הוא גילוי שמיימי חדש שלא היה
קל לנו להודות? או קשה? איזה סוג של אנשים אתם, כאלה או כאלה? אז ודאי, על
המשימה היומית שלכם היא לקחת את האח הקטן והמציק בן השלוש ולהסביר לו רק במילים, ככה
אמצע ארוחת ערב עם הקטנטנים, צלצול. "אהלן אמא, מה העניינים?" "אליה! איזה כיף לשמוע אותך". "אמא