היום יומולדת
// נעמי מרגלית, ראש בית מדרש יוצר בת ח"ן

בכל מציאות שנימצא בה קיימת עבורנו בחירה כיצד לחיות אותה, בתנועה והתחדשות או שמא בכבדות וקיבעון. "אל תהיה זקן" אמר רבי נחמן, ולימד אותנו שזקנה היא מצב נפשי בחירי, ללא קשר לגיל.
הבעל שם טוב אומר שהבריאה לא הסתיימה במעשה בראשית, וכי ה' ממשיך לברוא את עולמו ואת בריותיו כעת ומחדש בכל רגע את מעשיו. כוח ההתחדשות מוטבע בעולם ומזמין אותנו להתחבר אל התדר הרוחני הזה בכל רגע. זמנים בהם אנחנו מרגישים תקועים, מביאים אותנו לא פעם לסוג של תסכול וייאוש, ומשליכים אותנו אל הזקנה שמבקשת ללכוד את נפשנו לתוכה. הבעל שם טוב מזמין אותנו להסתכלות מתודעה אחרת: "יראה האדם את עצמו כנולד זה עתה, ומתיילד כעת בידי הבורא ברוך הוא בכל רגע מחדש" (ספר הכללים). כל יום וכל רגע הם חידוש, והעיקר הוא להאמין ולדעת שגם אם טעיתי, בעוד רגע(!) אני יכול להיוולד או להוליד מתוכי דברים חדשים, להפוך דף ולרשום רשימות של רצונות חדשים.
זכורה לי תקופה בחיי בה לא מצאתי לימוד שימלא את צימאוני, חשתי תסכול והרגשתי שאין לי לאן ללכת... אבל בהתבוננות עמוקה הבנתי שזו הזמנה להתחדשות. זוהי מתנת חיים להסכים ולקבל את הקריאה הפנימית למצוא בתוכנו מקומות חדשים ולהאמין שבכל רגע יכול להיפתח בפנינו שער חדש.
חשוב לדעת שהצורך בהתחדשות תמידית יכול להביא אותנו אל מצב בו אין לנו נחת ותענוג מהעשייה שלנו וזה גורם ל"אי שקט כרוני" ולתנועת נפש סוערת. לכן, היכולת לשהות ולהתמיד בדברים השגרתיים, לחזור על ההנהגות והמעשים מיום האתמול ובתוכם למצוא ש"יהיו בעינינו כחדשים", הוא אתגר לא פחות יצירתי ומעצים. פיתוח מיומנות כזו מביא להעמקה, יציבות ורוגע פנימי, ובעיקר להתענג ממעשינו. אל לנו לחשוש שמא ניתקע באזור הנוחות שלנו מאחר ועצם היכולת לפתח מבט מחודש במקום בו אנו נמצאים, היא עצמה חידוש יקר.

לבקוע את נהר כבר
// אריק מלכיאלי, מרצה לחסידות

ראשית יש צורך לדעת שהדרישה להתחדשות בעבודת ה' אינה רק רעיון חסידי נחמד, אלא דרישת חז"ל המעוגנת בלשון התורה "'אשר אנכי מצווך היום' – בכל יום יהיו בעיניך כחדשים". התחדשות היא 'מאסט'.
שורש הבעיה הוא שלנפש האדם יש מנגנון הסתגלות משוכלל; אנחנו מתרגלים מהר הן למצבים טובים כמו נישואין, ילדים ובריאות, ולא מעריכים או חשים את האושר הגדול, והן למצבים קשים, דבר המסייע לאדם לשרוד אותם. אגב, יש מנגנון דומה שהוא אימת הרפואה, והוא של חיידקים שמתרגלים לאנטיביוטיקה ונעשים עמידים לה.
בנוסף ישנן 'קליפות' מיוחדות שעניינן הוא לקרר את האדם, שלא יתלהב יתר על המידה. מקליפת עמלק ועד לקליפת 'נהר כבר' – 'כבר' שמעתי על כך ואין מה להתפעל מדי. הוא מסתכל על החדשנות בחשדנות.
מה כן אפשר לעשות?
התחדשות חיצונית. כלל הברזל "אחר המעשים נמשכים הלבבות" תקף גם כאן. ככל שאדם יצור לעצמו סיטואציות שמעוררות בו התחדשות, וזה יכול להיות מספר חדש ועד למיקום חדש לרהיטים בסלון, כך גם בלב תתעורר החדשנות.
התחדשות פנימית. תחושת הסיזיפיות היא נחלת השגרה והכוחות החיצוניים שבאדם, אך כשמדובר במשהו שנוגע לעצם הנפש, שם תמיד זה מרגש מחדש. כשיהודי משתדל לעבוד את ה' ולעורר את הכוחות הנעלמים והגבוהים שבנשמה, דבר שנעשה על ידי לימוד פנימיות התורה ודביקות בצדיקים, הוא זוכה להיות יותר ויותר חי, 'טרי' ונמרץ.
התחדשות בעניין. גם בדברים מוכרים, ככל שאדם מגלה עומקים חדשים הוא מתרגש ומתחדש.
בנוסף, היות שהתורה והמצוות הן בעצם למעלה מממד הזמן, ככל שאדם מבין ומתחבר לכך הוא יכול להרגיש בהן התחדשות תמידית שלא פגעה בה תחושת השגרה, הבאה כשנמצאים תחת שליטת הזמן.
זמנים המסייעים לכך - חודש תשרי ותחילת שנה הם גורמים המסייעים לנו לצאת מהמעגל האינסופי של השגרה ולהתחיל תמיד מחדש. גם לשינה בכל יום יש תפקיד חשוב ביכולת שלנו לעשות 'רענן' כל יום. חדשים לבקרים רבה אמונתך!

 

נצל את זה
// דוב בעריש גנץ, אור השבת

בנפש תלויה ההתחדשות. וכשנצליח לגעת בנפש, נרגיש את ההתחדשות בכל האברים, ואפילו במוח, שהוא שכל קר, גם בו יגע אור ההתחדשות, והוא יתחיל לחשוב בכיוונים יותר מחודשים ומאירים, והנפש תלויה בדיבור. מי שאינו שומע ואינו מדבר, נקרא בגמרא 'שוטה', מכיוון שכל הנפש מתחדשת ומתמלאת דרך השמיעה ודרך הדיבור.
אדם שרוצה להתחדש לא יכול לשבת בחיבוק ידיים, ולרצות שהעולם שלו ישתנה לטובה. אם אתה רוצה שינוי, אתה צריך לחדש את הנפש למקום טוב יותר ממה שהיא עכשיו.
התחדשות איננה רק שינוי, אלא להבין עוד הפעם את מה שאני במילא עושה, לקבל משנה תוקף ובהירות חדשה במה שאני עוסק, ואיך תחדש את הנפש? דרך השכל החדש שהיא תשמע, שזה פשוט לקום מהשגרה האפלה, ולחפש ולדרוש את ה'. עוד שיעור משמח, עוד חידושים בעומק היהדות, ואפשר גם לחזור על ספרים שלמדת ושיעורים ששמעת, כי פשוט שכחת כבר, שכחת מה קורה אתך. שכחת למשל שכשאתה מניח תפילין יוצא כרוז בכל העולמות כולם ואומר: "תנו כבוד ויקר לצורת עבד המלך", ככתוב בזוהר הקדוש.
פעם נכנס מור זקני שליט"א (הרב יצחק דוד גרוסמן) למורו ורבו הרב הקדוש מלעלוב, ושאלו על דבר אשר למד את הצוואה של בעל ה'יסוד ושורש העבודה', וקיבל מכך התעוררות וחיות עצומה בעבודת ה', ומה יעשה עכשיו כדי שתהיה לו עוד הפעם התעוררות כזו? ויענה הצדיק ויאמר : "לומדים עוד הפעם"...
כוח השמיעה הנכונה יכול להחיות בן אדם מרבצו באפלוליות העולם, רק תשבור את העצלות שמתפשטת באבריך, ותלך לשמוע דיסקים של שיעורים, ניגונים חדשים בעבודת ה', יש כל כך הרבה דיבורים טובים בעולם, והאדם יושב ובוכה 'מה אעשה? אין לי חשק'. אבל אחי היקר, ה' אוהב אותך, והוא שלח לנו צדיקים עם דיבורים מחיים נפשות, לך תנצל את זה.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
שהם אייזן

עוד נשוב לשם

מי מאיתנו לא נאלץ להתמודד עם שלל אירועים לא פשוטים בשנה האחרונה? כולנו התמודדנו, ועדיין. אולם

למאמר המלא »
אורי צוקר

קבלת עול

מי המלך שלך? * המלך שלי הוא הוד רוממותו הסטייק. זה לא חייב להיות דווקא הסטייק,

למאמר המלא »
הרב יצחק קפלן

תן לבוץ לשקוע

אחת התובנות החשובות על ראש השנה שגיליתי לאחרונה, הופיעה דווקא דרך אחד ממנהגי החג החריגים, מנהג

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן