האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
תכונות רבות יש ליצר הרע: הוא חנפן, שקרן ולא מתייאש, לא מתבלבל מהצלחות ואלוף העולם בלנצל כל מצב לטובתו; הוא יודע לחמם אותנו על מה שצריך להיות קר כלפיו, ולקרר כשצריך להיות חם; לפני החטא הוא מסביר בטוב טעם ודעת כמה זה לא נורא לחטוא, וכמה שה' טוב ובטח יסלח, ומיד לאחר החטא הוא יסביר באותות ובמופתים דרך מאמרי חז"ל והזוהר הקדוש עד כמה המצב חמור ואין סיכוי, איך שאתה אפס וחסר ערך והלך על העולם הבא. אם תרצה ליהנות קצת ולקבל משמעות תיאלץ להסתפק בכמה תאוות בזה העולם, כי ברוחניות כבר לא תגיע לכלום.
היה ראוי להתעכב על כל פרט אך דומני שהדור שלנו צריך לאמץ בעיקר את החוצפה. החוצפה שלו למרוד בריבונו של עולם, החוצפה שלו להפיל אותנו ולהעמיד פני תם, החוצפה לשקר פעם אחר פעם מבלי להתבלבל - אותה צריך לגנוב לו ובכל הכוח.
למרות שהחוצפה היא אחת המידות המזיקות ביותר לקבלת התורה, אותה מקבלים רק על ידי ענווה וקבלת עול, בעניין התשובה היא המועילה ביותר. השרף מסטרליסק אמר שלעתיד יהיה יהודי שבלילה יעבור עבירות חמורות ובבוקר יקום וישאג "הודו לה' קראו בשמו" בטלית ותפילין כאילו לא קרה כלום, וזה "חוצפא יסגא" – למעליותא; חוצפה שמגדילה את התשובה ואת הבעירה.
על פי התורה יש מדרגות ויש שלבים, אי אפשר ללמוד פנימיות למי שלא מילא כרסו בש"ס ופוסקים, תפילין של רבינו תם זה רק לירא שמים ומי אתה שתעשה מה שגדולים וצדיקים ממך לא עושים, וצריך להיזהר מיוהרה. אבל בכוחה של עצם הנשמה, יהודי יכול לעשות תשובה ברגע אחד ובזה מוחלין לו ולעולם כולו. יש קונה עולמו בשעה אחת. יש יהודים שכל תורת הנגלה לא יכולה לכבות את הנפש הבהמית שלהם ורק האור של רזי תורה יכול להצילם ולהרימם, בדור כזה צריך לצעוק שאנו חייבים את החוצפה לעשות את מה שלא במדרגתנו. אמנם לפי התורה זה לא הסדר אבל אנחנו במצב של פיקוח נפש! מותר לנו להכריע שהכיסופים, התשוקה והגעגועים משקפים את מי שאנחנו יותר מן ההצלחות והכישלונות בשטח, רק התעוזה הזו תוכל להציל אותנו ממבול הכפירה והתאוות.
שנזכה להינצל מעזות דסטרא אחרא בכוח העזות דקדושה.
היצר הרע הוא בסך הכל ילד רע מבית טוב. הגנים שלו הם קדושים, עליונים ועוצמתיים ביותר, אלא שבעולם הזה הוא חווה אלצהיימר רוחני ושוכח את מהותו הפנימית. אז הוא מוציא את כל ההיפר־אקטיביות שלו במקומות הלא־נכונים.
זו אגב אחת הסיבות ש"במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד". החוטא עשה סטאז' מפוקפק אצל הקאוצ'ר היצר הרע וספג השראה יצירתית מהמאסטר הגדול. כשהוא לוקח את זה אחר כך לתחום הקדושה הוא עוקף את כולם.
ואל תשכחו שמגיע לו קרדיט, הרי רק בזכותו קיבלנו את התורה! המלאכים טענו שהתורה צריכה להישאר בשמיים, ומשה הדף את המלאכים בטיעון: "יצר הרע יש ביניכם?".
אי לכך ברור ששיטות העבודה שלו הן תורת לחימה יוקרתית ששווה ללמוד ממנה.
חז"ל העניקו לנו שני נתוני מודיעין חשובים עליו:
א. יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום.
ב. יצרו של אדם מתחדש עליו בכל יום.
היצר הרע הוא גדול המשווקים והפרסומאים. הוא שם בכיס הקטן קופירייטרים בינלאומיים. הוא מתגבר - כל הזמן מוסיף והולך בכמות ובאיכות. אך יתרה מכך - הוא גם מתחדש. לכל תאווה הוא עושה פוטושופ מדהים ומתיחת פנים כזו שלאחריה נדמה לאדם כאילו זו הפעם הראשונה שהוא חווה אותה.
מאויבי תחכמני. אדם צריך לשאוף להתקדם על בסיס יומיומי, להתגבר ולהתחדש. "ואותי יום יום ידרשון" ו"ילכו מחיל אל חיל". אך יתירה מכך עלינו לדעת לשווק לעצמו את התורה והמצוות בכל פעם בעטיפה חדשה, בתיבול פיקנטי ובנועם מגרה. שיווק נוצץ שכזה יגרום להזנקת קשב ברוכה ושמירה על רמת דריכות גבוהה ללא נפילות מתח.
הדרך הפרקטית לכך היא כמאמר חז"ל ללמוד במקום שליבו חפץ. לחפש כל הזמן עומק חדש ותחומי עניין מרתקים בעוד שטח בתורה, ברובד עמוק יותר של הבנת המצוות, בדיבוק חברים פנימי ואיכותי ובתפילות בוערות יותר.
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
אמירת ״כל נדרי״ בבית הכנסת בעיירה לובביץ' הסתיימה. הקהל, שעטוף בטליתות ולבוש לבן, משתתק וממתין. והחזן,
אָנָּא ה' אֱ־לֹהֵינוּ וֵא־לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, תָּבוֹא לְפָנֶיךָ תְּפִלָּתֵנוּ וְאַל תִּתְעַלַּם מִתְּחִנָּתֵנוּ, שֶׁאֵין אֲנַחְנוּ עַזֵּי פָּנִים וּקְשֵׁי
"ונתנה תוקף קדושת היום, כי הוא נורא ואיום, ובו תינשא מלכותך"… מלך מלכי המלכים יושב על
היום נעשה משהו קצת אחר. משאירים את השכל בצד, עובדים רק עם תחושות. * משחק האסוציאציות: