את שולי רנד אני מכיר מוקיר מכבד ואוהב. כך גם את יצירותיו
המדהימות, המלאות קדושה אמונה וכשרון יוצא דופן.
גם השיר החדש "עוקר הרים" נכנס לאותו קריטריון. איך
אפשר לא לאהוב שיר המסתיים בביטוי "כי אתה סובב כל
עלמין וממלא כל עלמין" אשר מעתה ואילך יושר בפי רבים?
ובעיקר, רוב התוכן הסולד מכפירה, ממידות רעות ומעבירות
שבין אדם לחברו.
אך השורות הפותחות בהן הכרזה כי לא בא לעולם להיות
תלמיד חכם, אלא לחיות בלב שבור, אמונה וריחוק מעבירות
– נכונות רק בהקשר מוגדר.
שאיפת הדורות של אימהות יהודיות בכל התפוצות ללא יוצא
מן הכלל היתה כי בניהם יגדלו להיות תלמידי חכמים. את
פיתם חסכו מפיהם כדי לשלם למלמד טוב. פעמים רבות שלחו
ילד רך בשנים ללמוד מחוץ לבית בישיבה טובה, תוך געגועים
ובכי. לא היתה מאושרת בתבל מאמא שזכתה בבן ת"ח, והיו
רבות כאלה. כך שמר עם ישראל על רמה תורנית גבוהה, כך
יצר אליטה רוחנית מובילה, כך גדלה ופורחת תורה שבע"פ.
הרמב"ם כבר הגדיר כי הבחירה החופשית של אדם
מאפשרת לו להשיג הישגים רבים, בהם לימודיים ורוחניים.
גם מי שאינו בעל כשרון מולד – בהתמדה ונחישות מגיע
לרמה למדנית גבוהה. בהקדמה לכמה מספרי האחרונים
הקלאסיים שמעטרים את מדפי הישיבות –
נמצא יותר מסיפור חיים אחד של מי שלא
היה מוכשר בשכלו, אבל התמדה ותפילות
הביאו אותו לשורה הראשונה של ראשי
ישיבות שחידושיהם נלמדים עשרות שנים לאחר
פטירתם.
יחד עם זאת – את השיר הזה יכול לשיר בלב שקט מי
שהתקיימו בו דברי חז"ל "תלמיד שלא ראה סימן יפה
במשנתו חמש שנים – שוב אינו רואה" )חולין כד(.
מי שניסה התאמץ והשקיע חמש שנים, ורואה שאינו
במסלול להפוך לתלמיד חכם –עליו להרפות מהחלום להיות
תלמיד חכם. אין זאת אומרת שעליו לעזוב את הישיבה.
ללימוד בישיבה יש ערך עצום, ויש להתאמץ ללמוד כל זמן
שיש מוטיבציה ואפשרות. לכשיצא מהישיבה, יפנה למסלול
התפתחות אחר שבו יראה סימן ברכה והצלחה.
בכל מסלול שיבחר, ובכל שלב בחיים, יש לקבוע עתים
לתורה, ולהתקדם גם מבחינה למדנית וגם מבחינה רוחנית,
גם מי שלא יזכה לתואר תלמיד-חכם. בקיצור – חמש שנים
אחרי תחילת לימודיך בישיבה גבוהה – אם זה "לא הולך, ולא
בכיוון" תוכל לשיר את השיר הנהדר של שולי רנד כולל שתי
השורות הראשונות...
והעיקר – רובו של השיר, המתאים למה שאמרו חז"ל אודות
כל תינוק, שטרם צאתו לאויר העולם "משביעים אותו, תהי
צדיק, ואל תהי רשע" )נדה ל(, זהו פרויקט לכל החיים, שבו
אין מגבלת זמן, וגם מי שלא ראה סימן ברכה – חייב להתאמץ
שוב ושוב עד שיצליח. להיות צדיק זה הרף המינימלי של
יהודי. תלמיד חכם – זה הרף הגבוה, שאנו כחברה וכיחידים
תמיד בשאיפה להגיע אליו.