מה ללמוד מהקורונה
זמן להתעלות
// הרב יעקב אריאל

ראשית כל אין מקום לשאול מדוע הביא עלינו ה' את המגפה הזאת. איש אינו מסוגל לתת לכך תשובה מוסמכת. ובוודאי שאין לנו רשות להכות באגרופנו על חזהו של זולתנו. יפשפש כל אחד במעשיו. אך מצווים אנו לשאול, לשם מה באה עלינו הצרה הזאת? מהי מחויבותנו בשעה זו וכיצד נוכל לתקן את עצמנו על מנת שנהיה ראויים להצלה וישועה? אנו מניחים שמגפת הקורונה יכולה וצריכה להעלות את רמתנו הרוחנית והמוסרית ואנו מאמינים שבכך ניוושע אם ירצה ה'.

יש נושאים שאנו רואים בעליל שהמגפה מחייבת אותנו לתיקון:

האדם נוטה להעריץ את הישגיו האישיים, המדעיים והטכנולוגיים. ואכן האנושות צעדה צעדים גדולים בתחומים רבים. רק לדוגמה, תוחלת החיים הכפילה את עצמה בדורות האחרונים, בזכות הרפואה וההיגיינה. והנה מופיע נגיף חדש, לא ידוע. אין כרגע שום ידע כיצד להתגבר עליו ואיך לחסן מפניו. אנו מקווים שאי"ה תימצא הדרך כיצד לעצור את המגפה, אך הדבר ייקח זמן והרבה ניסויים עד שהחונן לאדם דעת ישלח את שליחו הנאמן להמציא את התרופה והחיסון. עלינו להנמיך את גאוותנו המופרזת ואת האגו המנופח שלנו. עלינו לחזק את האמונה בה' ולהתפלל לחונן לאדם דעת ולרופא כל בשר שישלח דברו וירפאנו, אשר בידו נפש כל חי ורוח כל בשר איש.

האגו שלנו חייב גם לרסן את עצמו בתחום העזרה ההדדית. המגפה היא אוניברסלית, חוצה ימים ועמים. על המין האנושי כולו להתאחד ולהתלכד ולשתף פעולה, הן בעזרה הדדית ממדינה למדינה והן במניעת תפוצתה של המגפה על ידי התכנסות בבתינו ובמדינותינו. שני מהלכים אלו אינם סותרים זה את זה, פתיחות לזולת מכאן והסתגרות מכאן. אחדות אינה אחידות. כולנו בני אדם הראשון וחוה שהיו יחידים, ועם זאת כל מדינה ומדינה ככתבה ועם ועם כלשונו. טבעי הדבר שכל מדינה דואגת ראשית-כל לאזרחיה, עניי עירך קודמים, אך עם זאת יש לעזור אחד לשני. וכן כל אדם פרטי, חובת הזהירות לא צריכה למנוע מאתנו התעניינת בזולת והגשת עזרה זה לזה, אדרבה זוהי חובתנו בתקופה זאת. גם להתקשרות טלפונית, בעיקר לבודדים, יש חשיבות רבה בימים אלו.

הסכנה המשותפת לכולנו מחייבת את כל המדינות להפנות את כל האנרגיות והמשאבים מיריבות זו בזו להצלה ולעזרה, לכתת חרבותינו לאתים וחניתותינו למזמרות. לא עת מלחמה העת הזאת אלא עת שלום. וכן כל יחיד ויחיד, לנטוש את היריבויות הקטנות ולהרבות באהבה ואחווה, שלום ורעות.

ההשלכות הכלכליות של המגפה עלולות להיות קשות, על כולנו להדק את החגורות, כל ציבור וכל יחיד. אל ידאג כל סקטור רק לעצמו, אלא יש להתעלות מעל האגו האינטרסנטי ולהתחשב זה בזה. כגון במקום עבודה, גם אם יש אילוץ לפטר חלק מהעובדים, יכולים העובדים הנשארים להתחלק בימי העבודה ולאפשר לחלק מהמועמדים לפיטורין להמשיך ולעבוד. כולנו באותה צרה, וממנה ניחלץ רק אם איש את רעהו נעזור ולאחינו נאמר חזק.

ימים קשים אלו הם ימי מבחן לכל אחד מאתנו. כל אחד נאלץ לבחור בין הדברים החשובים באמת לבין דברים פחות חשובים. סולם הערכים מחייב העדפה של ערכים על צרכים. דוגמה לכך היא חתונה שנקבעה לימים אלו. הברירה היא בין חתונה דלת משתתפים אך רבת שמחה פנימית לבין דחייתה לימים אחרים. מה עיקר ומה טפל - הקמת בית  ובניית משפחה, לדאוג להמשך דווקא עכשיו, או אירוע גדול יפה ועשיר? אמנם ראוי לה לחתונה שתהא מלווה לכתחילה בשירה וריקודים, ברוב עם. אולם עם כל חשיבותם ונחיצותם הם אינם העיקר, וזוגות עומדים בפני הדילמה: האם לוותר על כל אלו למען הערך העיקרי? זו רק דוגמה לדילמות רבות בהן נתקלים יום יום רבבות אנשים ברחבי תבל. על כל אחד להחליט מה הם הערכים החשובים באמת. מגפה זו, שאנו מקווים שהיא תיעצר בהקדם, מחייבת כל אדם וכל עם לשקול שיקולים ערכיים ומוסריים ולהעדיף אותם על דברים אחרים.

ודוגמה נוספת מחיינו הציבוריים בארץ. על נציגינו הפוליטיים להתעלות מעל לשיקולים מפלגתיים צרים, להעדיף את טובת המדינה ולכונן מיד ממשלת אחדות.

אנו מאמינים ומקווים שאי"ה נצא מהמשבר הקשה הזה כשאנו מחוזקים באמונתנו וברמתנו המוסרית. ובזכות אלו ה' יחוס עלינו ויעצור את המגפה מעלינו. ה' המשגיח על עולמו שבראו בחסד וברחמים ישלח דברו וירפאנו, אך לשם כך גם עלינו להרבות במעשי חסד ורחמים.

יש להתפלל לה' שישלח רפואה שלמה לכל החולים ובתוכם לחולי עמו ישראל (אפשר להוסיף משפט זה בתפילת רפאנו, או בשומע תפילה) ויוציאנו מצרה לרווחה ומאפלה לאורה השתא בעגלא ובזמן קריב.

רמזי קורונה
// הרב יצחק גינזבורג

בעקבתא דמשיחא יש תופעות שונות שהן מסימני הגאולה – חלקן תופעות טובות גם למראה עינינו וחלקן תופעות שנראות לנו שליליות. נגיף הקורונה המתפשט בעולם – איום בין-לאומי, שדורש התייחסות ממדינות שונות – גם הוא מסימני הגאולה.

באופן פשוט, חשש ממגיפה עולמית הוא מהתופעות השליליות של עקבתא דמשיחא, אך גם הוא יכול להתהפך לאחד מהסימנים החיוביים של הגאולה. הא כיצד? אם בראש מהדורות החדשות ישמעו שהמלצות משרד הבריאות הן לחזור בתשובה – מתוך קריאת 'הסימנים שעל הקיר' שמסמן לנו ה' יתברך בנגיף הקורונה – יהיה בכך סימן של ימות המשיח, לישראל עצמם וכ"אור לגויים" לעולם כולו.

מעבר לסימן הכללי של ה', שקורא לנו לשוב אליו, אחת הדרכים העיקריות כדי לקרוא את הסימנים של ה' היא התבוננות ש"ליכא מידי דלא רמיזא באורייתא", ומתוך התבוננות בשם בו קוראים לנגיף ורמזיו בתורה אפשר לקבל שורה של הדרכות וסגולות עליהן ראוי למשרד הבריאות להמליץ.

"שאינו צלוי כל צרכו קוראו נא"

יש שדרשו כי 'קורונה' רמוזה בלשונו של רש"י על "אל תאכלו ממנו נא" האמור בקרבן פסח – "שאינו צלוי כל צרכו קוראו נא". והנה, "על פי שנים עדים", גם המילה הראשונה – "שאינו" – בגימטריא קורונה. אכילת "נא", שאינו מבושל כל צרכו, מעידה על שקיעה בתאוות העולם ובולמוס אכילה לפני התקנת המאכל כדבעי (על דרך "אבר מן החי", שנאסר גם לאומות העולם). מקובל כי המחלה התחילה באכילת בעלי חיים במצב נא, ואולי אפילו כאבר מן החי, ולכן ההמלצה האלוקית כאן להיזהר מאכילה בהמית, משקיעה בתאוות העולם הזה, ולבשל את המאכלים כל צרכם.

אחרי הקדמה זו, נתבונן בקיצור ברמזים פשוטים וברורים למספר 367 – הערך הגימטרי של קורונה:

קורונה בגימטריא "וירא מנֻחה כי טוב" (האמור בברכת יששכר). יששכר נמצא ב'בידוד מרצון' – הוא רואה שהטוב ביותר הוא לעסוק בתורה מתוך מנוחת הנפש (מתוך ראיית השכר העתידי של עולם הבא, ותכנון חייו לאורו). בפרט מסביר הזוהר ש"וירא מנֻחה כי טוב" היינו התורה שבכתב ו"ואת הארץ כי נעמה" התורה שבעל-פה. עלינו להתחזק בלימוד התורה מתוך מנוחה, ובפרט להרבות בלימוד תורה שבכתב בימים אלה. 

קורונה עולה "כן צדקה לחיים" (משלי יא). "צדקה תציל ממות", והסגולה הראשונה בזמנים בהם יש להרבות זכויות כדי להינצל היא להרבות בצדקה.

הנביא ישעיהו קורא לעם ישראל "עם נורא מן הוא והלאה" – עם ישראל הוא "עם נורא" מאז ומתמיד. "עם נורא" בגימטריא קורונה. האנטישמים בכל הדורות פירשו לשלילה, שעם ישראל הוא "עם נורא" האשם בכל המגפות והצרות (ואפילו היום נשמעים קולות כאלה), אך אליבא דאמת הכוונה היא להנהגת ה' עם ישראל, הנהגה מופלאה ("נורא" למעליותא). גם בעיני העמים עם ישראל הוא "עם נורא" – עם מטיל הוד ומורא – כשהוא מקיים את רצון ה', עד ש"וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". בפרט עלינו להתחזק בימים אלה במצוות תפילין, עליהן דרש רבי אליעזר הגדול את הפסוק – "'וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך' אלו תפילין שבראש".

תפילת משה על אחותו כאשר נצטרעה והושמה ב'בידוד' מחוץ למחנה היתה "א-ל נא רפא נא לה". "רפא נא לה" בגימטריא קורונה. בימים אלה עלינו לעורר רחמים על העולם כולו בתפילה לרפואה – "תפילה קצרה" הבאה מתוך הזדהות עם החולים (שקשה להם להאריך בתפלה). מסתובבים ברחוב? מלמלו מכל הלב "רפא נא לה" (ובמקביל היזהרו מלשון הרע, סיבת צרעת מרים).

בעל הביטחון הגדול בחז"ל הוא נחום איש גם זו, שאמר על כל דבר "גם זו לטובה" ופעל בביטחון מלא להראות זאת. איש גם זו בגימטריא קורונה. נתחזק בביטחון בה' ונפעל מתוך אותו ביטחון.

התייחסות נכונה למגפה תשמור עלינו ותעשה אותנו מופת בעיני אומות העולם – ביחס נכון לרצון ה' ובשמירה לה נזכה – ואזי "מעז יצא מתוק" והמגפה תהפוך להיות אחד מסימני הגאולה החיוביים.

הכל בהשגחה פרטית
// הרב יואל כהן

ידועים דברי מורנו הבעל שם טוב: גם אם עלה בודד נושר לרצפה ונוחת במקום מסוים – אין זו אלא השגחה פרטית שהחליטה שעלה זה ייפול דווקא במקום זה ולא במקום אחר.

אם כך נאמר על עלה בודד ולכאורה חסר כל משמעות – על אחת כמה וכמה כשמדובר בהתפתחות כל כך משמעותית שמשדדת מערכות תבל.

צריך להיות ברור באופן ודאי לכל יהודי: כל מה שמתרחש בעולם, אינו קורה סתם כך. יש מנהיג לבירה זו. הקדוש ברוך הוא מוביל את הכל, וכל מה שמתרחש בעולמו אינו אלא במסגרת רצון אחד ויחיד: נתאווה הקדוש ברוך הוא להיות לו דירה בתחתונים. איננו יכולים ואיננו מסוגלים להבין איך, אבל ככל הנראה גם מגפה כל כך מסעירה וחובקת תבל, גם היא לא מתרחשת אלא כדי להגשים את אותו רצון עליון: לעשות לו יתברך 'דירה בתחתונים'.

מי שנכנס פעם למפעל לייצור חליפות, ראה מן הסתם כיצד לוקחים הפועלים פיסות בד, חותכים אותן לחתיכות בכלים מכלים שונים. והמבקר התמים יכול לתמוה: מה קורה פה? אתם מזיקים לסחורה. כיצד אתם רוצים לייצר חליפה בצורה כזאת? רק בעל מקצוע יכול להאיר את עיניו: אתה אולי לא מבין כיצד כל זה קורה אבל זו הדרך ורק כך ניתן לייצר חליפה הולמת.

לא זו אף זו: אם ייקלע אדם זר לחדר ניתוח, המחזה שיתגלה לנגד עיניו יבהיל אותו עד מאוד. הוא רואה אדם מוטל על שולחן הניתוחים וחבורת אנשים עטופים בחלוקים חותכים בבשרו. מה קורה פה? הוא יכול להזדעק. אתם רוצחים! הוא אינו יודע שרק זו הדרך לרפא את החולה הזקוק לניתוח.

אף אנו נאמר: את כל ההוראות שמפרסמות הרשויות יש לקיים. תורתנו הקדושה נתנה רשות לרופא לרפא. יש לציית לכל ההוראות ולהישמע בקול אנשי המקצוע. בדיוק כשם שכשרופא נותן מרשם, יש לרכוש את התרופה וליטול אותה. עם זאת, באותה שעה ובו זמנית כל יהודי יודע שהרופא האמיתי הוא רופא כל בשר והוא המעניק את הכוחות לרופא לשלוח מזור ומרפא.

קראנו לפני ימים אחדים את מגילת אסתר. כשקוראים את המגילה ניתן לחשוב שהכול היה ברצף אחד והמשכיות אחת. האמת היא שזה התרחש על פני שנים. בין כל אחד מהאירועים היו הפרשים של כמה שנים. רק כשקוראים היום את כל המגילה, מגלים את יד ה' ומבינים שאת הכול כיוונה ההשגחה העליונה כדי להציל את עם ישראל, אנשים, נשים וטף, מכליה ושמד.

אין זאת אלא שהקדוש ברוך הוא רצה שהכל יהיה בדרכי הטבע. אנו את המוטל עלינו נעשה מתוך אמונה וביטחון שהכול מנוהל על ידי הקדוש ברוך הוא, בורא עולם ומנהיגו.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
אורי צוקר

חיים שלי!

לא לא לא! אל תזרקו אותו לפח! זה לא סתם סמרטוט! זה ילד! * בדרך כלל

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן