האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
בשתי דרכים מנהיג ה' את עולמו, כך לימד אותנו הרמח"ל, בהנהגת המשפט ובהנהגת הייחוד. הנהגת המשפט נצמדת אל מערכת צדק של שכר ועונש. הנהגת הייחוד מנהלת את העולם בתכנית סודית שנועדה להביא את העולם לייעודו, ייחוד ה', ובדרך לשם יתכן שיקרו דברים שלא על פי הצדק הגלוי.
בימי האביב והקיץ אנחנו מזכירים "מוריד הטל", ומבטאים הנהגה של חסד הרבה למעלה ממה שאנחנו ראויים לקבל, כמו הטל הזה ששופע אלינו בעדינות מתוקה בכל יום, פריחה ולבלוב מסביב והכל מתברך. בימי הסתיו והחורף אנחנו מזכירים גבורות גשמים, ומידת הדין דומיננטית בעולם. פתאום נשמעים מושגים קשים כמו "בצורת", כמו "רעמים" שמרעימים עלינו על מנת שנפשט עקמומיות שבלב, כמו "מטר" שממטירים עלינו, שתחילתו ב"יורה" שנורה עלינו מלמעלה. "קשה יומא דמיטרא כיומא דדינא" אמרו חז"ל וחיברו בין מתנת הגשם ליום הדין. אפילו הקשת שמבטאת ברית שלום משמשת ליריית חיצים ומלחמה, ללמדך מה היינו עלולים לספוג אלמלא היה ה' זוכר הברית.
איך נראית עבודת ה' בימים חורפיים כאלה? כפי שנראים חייו של לוחם. ביום – נלחם, ובלילה - מתכנס ומתבונן, כפי שתבע המלאך מיהושע בעת מלחמה לעסוק בתורה בלילה ולהילחם ביום. המלחמה מתחילה בכוננות עם שחר, עדיין חשוך כשקמים, ובשביל לוותר על שמיכת הפוך צריך להיות גיבור כארי, ויש שמלאכתם בגשם ובקור, וצריך לנצח את מחלות החורף שמאיימות להשבית. פתאום להגיע לתפילה במניין נעשה עניין רטוב ומאתגר (אני עדיין זוכר את הכאב באצבעות בנטילת ידיים של שחרית בשלגים של לבנון...).
ובלילות התכנסות, והלילות ארוכים, והשנה מעוברת, והעיבור ארוך ומאפשר שמירת הריון ארוכה והשגחה צמודה על העובר הרוחני שצריך להיוולד באביב, ומעניק הזדמנות לחשוב מחשבות ולהתחדש כפי שלא התחדשנו מזמן.
כאימהות רבות, אני מתכוננת לחורף לפני שהוא מגיע. נעליים, שמיכות ובגדים נשלפים מאי שם. פעם אהבתי את החורף והגשם, אך כשהגיעו הילדים ב"ה זה נהיה קשה. כביסות שלא מתייבשות, וילדים שמתייבשים שעות בבית. אז נשמתי עמוק, וחיכיתי לקיץ. אבל בגלל חום הקיץ, חיכיתי לחורף. ומאחר וזה תמיד יהיה הגלגל, כדאי להבין מה הסיפור כאן.
יש מישהו שלא ידע על מעגל השנה וגלגל החמה. האדם הראשון ראה שהימים מתקצרים והשמש הולכת ומתמעטת. גם לנו לעתים נדמה שהדלתות נסגרות. שארית הסיכויים לצאת מהמצר מצטמצמים לכדי עפר פורח, כאילו ה' מאותת שזה הסוף.
החורף מזמין אותנו לא להיבהל מהחושך, שעובר על כל אחד באופן המדויק בו בחר ה' להקדיר לו את השמיים. ובתוך החושך הזה לנשום. לשאוף אוויר צלול, נקי מגאווה. כולו 'אין'. אני וה' יתברך. אני כל כך תלותית בו. מתי ירד גשם ולא אצא לקניות ומתי תגיח השמש ואתלה כביסה. מתי ייפתח הלב לתפילה ומתי לא תהיה דקה של יישוב הדעת.
ואם אצליח להיות שוב ילדה שמתרגשת מהגשם, ארגיש את הנקיות שהוא משדר לי, בירידה שלו ישירות מה' אלי, בלי חציצה. ה' מכסה את השמיים בעננים מפני מקטרגים, שאף אחד לא יפריע לשפע האהבה הזה לזרום, ואומר: קחי שפע, בלי חשבון ותמורה, אני לא סופר את הטיפות, קחי ותיהני, תתחברי אלי. ה'אין' שהאדם רוכש מהתלות בה' ונתינת ה' בלי מגע אדם, מאפשר התחדשות. מתוך התלות והאהבה השופעת שלו ניתן למצוא בעצמי כוחות חדשים, יכולות נסתרות, שהם לא שלי, הם לגמרי ממנו.
וכשיגיע זמן האור בחודשי האביב, תתגלה הפריחה במלוא עוצמתה. השורשים שהעמיקו, שתו את הגשם שנתן ה', בזמן ובכמות שהוא רצה, נרקבו ושאלו למה הם פה בעולם – ייתנו פריים. אני אגלה כמה כוח קיבלתי, בלי ששמתי לב. התפילות שנשאתי בגרון ניחר, ובלב שלעתים לא האמין שהתפילות נשמעות – הנצו פרח, מדהים ביופיו.
ועדיין אזכור שהפרחים אינם שלי, הכוחות לא מהשרירים שהפעלתי. המים יתחילו להתאדות, ואשאר חסרה. יגיחו שאלות ובירורים, יציצו קשיים שחשבתי שאני כבר אחריהם, ועבודת ה'אין' וקבלת השפע של ה' תעלה רמה, בשנה הבאה.
לילות החורף הקרים והארוכים מהווים אתגר והזדמנות כאחד. האתגר די ברור: אחד הדברים המענגים ביותר בחיים היא שינה עמוקה וערבה. בחלקה היא צורך קיומי ובסיסי, "האומר: שבועה שלא אישן שלושה ימים, מלקין אותו ויישן לאלתר", כי אי אפשר בלי לישון. מחקרים מתקדמים מראים על החשיבות העצומה שיש בשינה מספקת, כדי שהאדם יהיה בבריאות גוף ונפש מיטביים.
יחד עם זאת, 'אובר' שעות שינה, שנת עצל, יכולה לגרום לבזבוז זמן וניוון אישי. "שינה של שחרית" נמנית בין הדברים המוציאים את האדם מן העולם. זהו האתגר הגדול שיש בלילות החורף הארוכים והקרים, בהם היצר ממליץ לנו 'להרבות בשמיכה'...
מאידך, זוהי הזדמנות. הפוטנציאל לנצל את הלילות הארוכים ולקום מעט לפני השחר וללמוד תורה, ובפרט פנימיות התורה, הוא גדול. בזמן זה בו העולם עדיין רדום, יש עת רצון בשמיים. בחסידות מוזכר הפסוק "וישכם לבן בבוקר", כרמז לכך שבבוקר השכם יש הארה של ה"לובן העליון", קדושה עליונה מיוחדת ובלתי מוגבלת. גם מוח האדם עובד אז בצורה איכותית הרבה יותר, בקליטה גבוהה יותר ובעומק מיוחד.
נדרש רק להתרגל לקימה זריזה ומידית, ואז ההרגל נעשה טבע ונהנים מכל רגע של הזמן המדהים הזה של לימוד בעת המעבר מחשכה לזריחה.
אחד הצדיקים בירושלים היה נוהג בכל לפנות-בוקר להפיל את עצמו מהמיטה לקרקע. כששאלו אותו לפשר הנהגה מוזרה זו הוא ענה: "היצר בא תמיד לשכנע אותי לישון עוד קצת. אז אני אומר לו: בוא נתווכח מהרצפה, שם אני חזק יותר".
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
הרב זכה כעת להוציא לאור את הספר הראשון על עבודת המידות לאור תורת ארץ ישראל. כיום,
דוד עם תווי פנים שמשתנות לו, נעשות יותר חדות, עם הפאות שקשורות לו בקוקו מאחור, יושב
שמעתם פעם שבצבא לא מפעילים את השכל? זה לא נכון! פשוט אין את מה לא להפעיל.