בס"ד

יום שלישי, 13 מאי, 2025
הכי עדכני
שגרה. אפורה. הצילו!
המאבק בתולעת
// הרב חגי לונדין, ארגון קהלים

פעמיים בכל יום, בבוקר ובין הערביים, מוקרב בבית המקדש 'עולת תמיד' - שני כבשים בני שנה! למה דווקא כבשים? כבשים מצד עניינם מבטאים שגרה ותמימות. הכבש אינו יכול להגיע למצבים חריגים, כבש לא רץ מהר ולא מזיק באופן מיוחד; בכבשים יש משהו שלו, רגוע ו'בלי הפתעות'. בחיי היומיום של האדם הפרטי והציבור צריך להתמודד עם השגרה השוחקת. תקופת החגים היא תקופה של התעלות אולם תקופת החורף, השגרה הארוכה, שמטבעה היא רחבה וכוללת, עלולה להביא לישנוניות ולאדישות. ההשתקעות בשגרת היומיום יכולה ליצור שקיעה איטית ולהביא בסופו של דבר לקריסה רוחנית. חברה יכולה לשקוע בחומרנות וב"תרדמת" לאו דווקא בגלל יצריות גסה אלא מתוך ההשתקעות בדפוסי ההרגל של החיים.
לכן, במקביל לשחיקה היומיומית בא קרבן עולת התמיד כדי להיאבק בישנוניות ובקפיאה על השמרים. צריך להעלות את עצמנו לאט לאט, כל יום קצת. הדבר דומה לשקית תפוחים הנמצאת בחוץ, אם נשאיר את שקית התפוחים ללא השגחה - עם הזמן התפוחים יירקבו וייעלמו. ישנה תולעת קטנה שלא מבחינים בה, תולעת שמכרסמת באופן איטי והיא המסוכנת יותר מכל - תולעת התמיד. תולע אותיות עולת: "עולת התמיד באותיות תולע שדורשי רשומות הזכירוה כתולע האוכל לאיטו, מהרס בהדרגה את החוסן של אור החיים" (ליקוטי מוהר"ן א, כח ג). העצות הן פשוטות: קביעות עתים יומיומית ללימוד תורה; תפילה; קבלות שאנו מקבלים על עצמנו כמו זמן לשיחה עם המשפחה או זמן של התבודדות וחשבון נפש - בכל יום צריך לעמוד על המשמר ולהקריב את עולת התמיד - להיאבק מול תולעת השגרה, מול השחיקה היומיומית המכרסמת. להיאבק ולנצח.

אוויר לנשמה
// ברל'ה קרומבי, מטפל, מרצה ומורה לחשיבה הכרתית

ליהודי אין אף פעם שגרה. הוא חי בין תנועות רוחניות שונות שפוגשות את עבודת ה' שלו באופן תמידי. אותו "קדוש, קדוש" שאמרו המלאכים בימי בריאת העולם הם אומרים גם כעת. לעומתם חייו הרוחניים של היהודי מורכבים מעליות וירידות "רצוא ושוב". וגם השגרה אינה חד-גוונית כי היא טומנת בחובה חוויות שונות ותנודות.
כדי לצלוח את שגרת היום-יום קודם עלינו לקבל את העובדה כי השגרה אינה המצב הרצוי בנפשו של כל אדם. חלקנו אמנם אוהבים את "עבודת התמיד" והסדר, אבל אם עבורנו השגרה היא אפרורית וכבויה, אין טעם להתנגד לה ולספר לעצמנו כמה היא נפלאה, אלא לקבל את העובדה כי מדובר על תקופה קשה יותר לעבודת ה' מאשר זמנים כמו החגים והיציאה מהקבוע והמוכר.
בפן המעשי חייו של היהודי מלאים חוויות רוחניות. כך קבע ה' בעולמו שלפחות פעם בשבוע מגיעה השבת ופעם בחודש ישנו ראש חודש - חגיגה רוחנית של יציאה מהשגרה. ולא לחינם חודש חשון יוצא דופן בכך שאין בו אף מועד, כיון שכל חודש מביא עמו התלהבות ובשורה מיוחדת: כסלו את י"ט כסלו וחג החנוכה, טבת את י' בטבת וההתכנסות סביב החורבן והגאולה, שבט את ט"ו בשבט ראש השנה לאילנות, אדר את חג הפורים וניסן את פסח וכן הלאה. כך עוברים חודשי החורף כשלמעשה השגרה אינה כה "שגרתית".
בפן הנפשי אכן צריכים להקשיב לקריאתה הפנימית של המועקה שבשגרה ולנוס ממנה. עבודת ה' היא דבר חי וערני ואינה יכולה להתמסר לאפרוריות ושגרה. הבעש"ט לימד אותנו כי כשאדם לא בהתקדמות - הוא בירידה. כך הסביר הבעש"ט את הפסוק "והיו חייך תלויים לך מנגד": "וזה כלל גדול שאי אפשר לאדם לעמוד על מדרגה אחת, כי החיות "רצוא ושוב" (יחזקאל א), ואם אינו יכול להלוך במעלה יתירה, אז מוכרח הוא ליפול גם ממדרגה זאת" (בעש"ט על התורה, פרשת תבוא). החיים אינם סטטיים.
קשה אמנם לומר שעבודת ה' חייבת "ריגושים", אבל היא חייבת אוויר לנשימה. כך לימד אותנו 'בעל התניא' את עבודת ההתבוננות שמביאה להתלהבות של כוחות הנפש, ואילו רבי נחמן מצא את הדרך לחיבור הרגשי באמצעות ההתבודדות. שניהם כיוונו אותנו ליצירת עבודה שתניע את הלב. התלהבות ורגש שיאפשרו תנועה רוחנית פנימית שתגבר על האפרוריות ותפיח רוח חיים בעבודת המעשה.

 הגיע הזמן להתמקד 
// הרב אור חיים טאוב, קהילת נהורא, רמת גן

בעולם החסידות מקובל לפני כל חג או מועד לדבר על גודל מעלתו וייחודו של היום הקרב ובא. לפני ליל הסדר תמיד ידובר על גדולתו ומעלתו העצומה של הלילה הזה, ולפני הושענא רבה ידובר על הישועות הגדולות אותן ניתן לפעול ביום הזה.
באותו סגנון, אני רוצה לדבר על מעלתה העצומה והיקרה של השגרה. היא אמנם נראית מבחוץ אפורה, ואולי גם משעממת – אבל תוכה רצוף בעבודה פנימית שאין כמותה בכל שאר הימים המיוחדים של השנה.
כמו בכל תהליך רוחני משמעותי, הדרך היחידה שבעזרתה אנו מתפתחים ויוצרים שינוי אמיתי בעצמנו תלויה במידת ההתמדה שלנו. התמדה, איננה הצורך להשקיע הרבה זמן כל יום או להפעיל כוחות־על בתוכנו – להפך, התמדה, כמו שגרה, משמעותה למצוא את האיזון המעשי בתוך החיים שלנו שמאפשר לנו להמשיך לעשות את אותה פעולה רוחנית שוב ושוב ובעזרתה לקבע שינוי בנפש.
בימי החגים, המופלאים והמאירים, אנו מדלגים מחוויה לחוויה, עוברים מסוג עבודה אחד (קו היראה בימי ראש השנה ויום הכיפורים) לאחר (קו השמחה בימי סוכות ושמיני עצרת) וזוכים להאיר אור גדול בנפשנו.
בימי השגרה מתחילים להתמקד. לחפש את הדרך שמתאימה עבורי, זו שאותה אני רוצה לאמץ כשביל מעשי עבורי – ולהתחיל ללכת בה.
אמנם, במבט חיצוני כאמור, זה נראה משעמם, אבל כמו בניגון פנימי – ככל ששרים אותו יותר פעמים כך מצליחים לחדור לרבדים עמוקים יותר שלו – גם בשגרה, ככל שמאמצים את צורת העבודה הזו יותר כך מגלים את גודל מעלתה.
עצה מעשית, לבחור כיוון (להשקיע בתפילה, לעבוד על מידה מסוימת בנפש, ללמוד מסכת גמרא או ספר חסידות) ולהחליט שזו העבודה שלי עד לימי פורים. להשקיע בזה את כל הכוחות, הן בזמן והן במוטיבציה – ובעזרת ה' בפורים נגלה את פירות השגרה המבורכת.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
אורי צוקר

עולם לא הגיוני

המשימה היומית שלכם היא לקחת את האח הקטן והמציק בן השלוש ולהסביר לו רק במילים, ככה

למאמר המלא »
אמונה ישראלי

16# משיח שבשוק

אמצע ארוחת ערב עם הקטנטנים, צלצול. "אהלן אמא, מה העניינים?" "אליה! איזה כיף לשמוע אותך". "אמא

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן