בס"ד

יום שלישי, 11 פברואר, 2025
הכי עדכני
תמימות בדור ה-Y
תמימות שניה, בוגרת יותר
// הרב נעם שפירא מנהל "תורת הנפש – בית הספר הגבוה לפסיכולוגיה יהודית לפי שיטת הבעש"ט"

לפני לא מעט שנים, כאשר הייתי בשיעור א' בישיבה, דיברתי פעם עם מו"ר הרב יצחק גינזבורג בנושא התמימות.

אמנם הייתי יחסית צעיר, אבל הרב הסתכל עלי בעין בוחנת, ואמר לי: "תמימות היא דבר שצריך לא להפסיד אותו, כי אם הפסדת את התמימות לא תוכל לעשות אותה באופן מלאכותי". "לכן", הוסיף הרב, "ראה כאן סביבך – אין פה אף אחד תמים"... "בעצם," הוא הסתייג והצביע על אחד האנשים בבית המדרש, "ראה אותו, הוא כבר לא כל כך צעיר, ועדיין הוא תמים".

מהפכת הידע, החשיפה הבלתי מוגבלת, התחכום, כל אלה מרחיקים אותנו מאד מהתמימות.

אבל מצד שני? דווקא ככל שאנחנו יותר מושפעים מהעולם המודרני ומהתרבות שלו, אנחנו יותר מגלים בתוכנו געגוע לאותה פשטות ולאותה תמימות.

האם יש דרך חזרה? האם ישנה "תמימות שניה"? אז, לחזור לתמימות הילדותית, אותה לצערנו הפסדנו, כנראה שכבר לא נוכל. אבל יש מה לעשות כדי ליצור בתוכנו תמימות שניה, אחרת, בוגרת יותר.

אם נחזור למצוה, לפסוק "תמים תהיה עם ה' אלקיך" – רש"י מפרש אותו על פי הפשט, בעיקר כויתור על חקר העתידות, והסתמכות על השגחת ה', שתהיה טובה ורחומה בכל עתיד אליו נתגלגל.

והאמת?

דוקא הבלבול הגדול של העולם המודרני – ובעיקר הטלטלות וחוסר הודאות שחוינו בשנות-הקורונה האחרונות – מקרבות אותנו יותר אל צניעות ואל פשיטות, ואל יכולת להכיר בגבולות הידע וההכרה שלנו.

אנחנו יכולים היום יותר לבנות תודעה, שמצד אחד מתבססת על ידע, הכרה ותכנון. אבל מצד שני זוכרת כל הזמן עד כמה שברירית היא ההכרה האנושית, ועד כמה אנחנו עלולים להתאכזב מההתמוטטות של הציפיות והתכניות שלנו.

ומה אז?

התמימות הבוגרת – זו שאנחנו מוזמנים לבנות במקום הזה – לוקחת אותנו להישען מחדש על מה שמעבר לידע ולנסיון שלנו: על האמונה בה', ועל ההרגשה התמידית שאנחנו יכולים להיות פעילים ויוזמים בעולם, אבל תמיד ללוות את העשיה הזו בחיוך קל ותמים שיודע שהכל, כולנו, כלי משחק בידיו (הרחומות) של ה' יתברך.

torathanefesh.org

להתגבר על הדחפים הטבעיים
// הרב ד"ר יוחנן קאפח דיקן מכללת אורות ישראל קמפוס אלקנה, וראש בית הספר לתואר שני

קודם שנציע את תשובתנו חשוב שנברר מהו משמעות הציווי 'תמים תהיה עם ה' אלוקיך' (דברים יח, יג). ציווי זה נאמר לאחר רצף של אזהרות מללכת אחרי הוברי השמים קוסמי קסמים, מנחשים, מעוננים ודורשים אל המתים. ההליכה אחריהם מסירה את האדם מן האמונה התמימה בה', ולכל הפחות גורמת לאמונה בשיתוף – אמונה בה' לצד אמונה בכוחם של גורמים חיצונים אחרים. לפיכך מצווה התורה להתרחק ממעשים אלו ומעושיהם, ובכך להיות תמימים ביראת ה' שהוא לבדו עושה הכל, וכמו שתרגם אונקלוס: 'שלים תהא בדחלתא דה' אלהך' – שלם תהיה ביראת ה'.

תודה לא-ל התקדמנו, וכיום כמעט ואין אדם שמאמין בכוחם המאגי של גורמים חיצונים, ובוודאי לא צעירי דור הY, אך המצווה להיות תמימים ביראת ה' שרירה וקיימת אלא שהיא נאמרת כנגד אתגרים אחרים. בימינו אחד הגורמים הגדולים ביותר לחילון אצל בוגרי החינוך הדתי הוא הנהנתנות. בדורנו בו השפע גדול והקושי להשיגו הולך וקטן, ישנה נהירה גדולה אחר השגת הנוחות וההנאה, ישנו קושי בדחיית סיפוקים וכניעה כמעט מוחלטת לתאוות.

בכל אתר ואתר (תרתי משמע) מעודדים את הרדיפה אחרי החומריות, אחר הלבוש הנאה, אחר מאכלים מיוחדים (תכניות מיוחדות שעוסקות באופן מוגזם באוכל!), נסיעות לחו"ל ושאר הנאות החיים. פעמים עושים זאת באמצעות תמונות ומלל, ופעמים עושים זאת בכסות מדעית המעודדת את האדם להימשך אחר דחפיו הטבעיים, להשלים איתם ואף לראות בהם מקור לגאווה.

כאשר כל הסביבה מושכת את האדם אל החומריות והרדידות, הציווי 'תמים תהיה עם ה' אלוקיך' בולט אף יותר. הנהנתנות היא ממש אנטיתזה לדרכה של תורה הדורשת מאיתנו להתגבר על היצר – להתגבר על הדחפים הטבעיים. הנהנתנות מחלישה את יראת השמים, ודחיית הסיפוקים מגבירה אותה, מרוממת את האדם ומשלימה את יראת השמים שלו. זהו היא לדעתי משמעות הציווי 'תמים תהיה' בדורנו.

 

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
יעל בנימין

ארמונות בחול

רבים מכם חוו פעם את ההתלבטות הזו במה להשקיע – בעם ישראל, בארץ ישראל, או אולי

למאמר המלא »
חנה סלם

ברכת האילנות

ארץ ישראל, אמא אדמה, היום את בטח שמחה במיוחד, היום יום הולדת לאילנותייך, כיאה לצניעותך הוא

למאמר המלא »

אוהב, לא אוהב

הרב, טוב לנו ביחד, אנחנו לא רוצים להיפרד. * תרשו לי לתמלל שיח דמיוני והיפותטי לחלוטין,

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן