שלום חברים, אנחנו נמצאים בתקופה בה כולנו מחפשים דברי התחזקות, דברי אמונה. וכאן המקום להזכיר שזה עתה נפרדנו מספר בראשית, ולפי מנהג ישראל, כשמסיימים את החומש כל הקהל אומר "חזק חזק ונתחזק". נתחזק במה? בכך שיוסף איננו? בכך שהחלה גלות מצרים? מה מחזק בזה?!…
הרבי מלובביץ עונה לשאלה הזו במילים שכל כך נגעו בליבי. אציין שלא לא ראיתי את הדברים במקורם בכתבי הרבי, אלא במאמר של הרב שמואל רסקין שיבורך על הבאת הדברים. הרבי אומר כך: יהודי חי במצרים, עמוק בצרות ובגלות. מבוקר עד ערב הוא טרוד וחווה קשיים רבים. אתם יודעים, לא פשוט להיות יהודי במצרים… מה מחזק אותו? ספר בראשית! הידיעה ש"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ", ההבנה שהוא צאצא של אברהם יצחק ויעקב, כולל כל הסיפורים שסופרו עליהם וההבטחות השמיימיות שקיבלו, עד למסר הסודי שעובר מדור לדור "ואלוקים פקוד יפקוד אתכם", יום יבוא ונצא ממצרים, מהמֵצרים שלנו.
כל אלו הם חיזוקים שספר בראשית מלא בהם, ולכן: חזק חזק ונתחזק! אנחנו מזכירים לעצמנו את כל המטען הרוחני הנצחי שקיבלנו בספר בראשית, ועם זה אנחנו מוכנים להמשיך ללכת בעיניים פקוחות אל ספר שמות, עם כל מה שהוא יביא איתו.
חלום טוב
כיוון שהזכרנו דיבור מיוחד מהרבי, אני רוצה לספר לכם על חלום מר' אריה לוין. אולי אתם לא יודעים, אבל לר' אריה היו לא מעט חלומות שהוא תיעד במחברת מיוחדת שלו שהוקדשה לכך.
לפני שאספר על החלום, כדאי לדעת שזה דבר גדול לרשום חלומות במחברת. יש כמה דיבורים על חלום בספר המידות של רבי נחמן, כמו למשל שמי שרוצה שיתקיימו חלומותיו, יכתוב אותם בפנקסו כולל פירוט של היום, השעה והמקום. כנראה שר' אריה הכיר את הדיבור הזה, שמקורו גם בדברי חז"ל. כמו כן, יש לרבי נחמן עוד דיבור בספר המידות על חלום. הוא אומר שביחס לחלום טוב צריך להגיב בלשון תמיהה: החלומות שווא ידברו?! והרי כתוב "בחלום אדבר בו!" וביחס לחלום לא טוב תאמרו בבוקר: החלומות שווא ידברו…
בכל אופן, בנוגע לחלום של ר' אריה לוין הסיפור הוא כך: פעם שלח הרבי את החסיד רבי יצחק דוד גרונר בשליחות מסוימת לר' אריה, ולאחר שמסר לו את השליחות ביקש ממנו ר' אריה למסור לרבי אודות חלום שהיה לו. בחלומו, ראה את הרבי מעוטף בטלית ומעוטר בתפילין ומתפלל לפני העמוד תפילת שחרית עד "גאל ישראל", וכאן התעורר משנתו. כאשר חזר הרב גרונר לרבי ומסר את הדברים, ביקש ממנו הרבי להשיב לר' אריה "חלמא טבא חזית", חלום טוב ראית.
מה המיוחד בחלום הזה? כל אחד מוזמן לפרש את זה כרצונו, אבל תזכרו שיש כלל אחד שחשוב לשמור עליו, שזה חלום טוב, בשורה טובה. כשאני חשבתי על כך, זה לקח אותי למילים שלפני "גאל ישראל". אתם יודעים, בקטעי התפילה שלפני "גאל ישראל" יש מילים כל כך מחזקות, שמרוב שאנחנו כבר מורגלים בהן והן שגורות על לשוננו אנחנו כבר כמעט לא שומעים אותן.
ברשותכם, אני רוצה לחזור למילים הללו בעקבות הסיפור על החלום של ר' אריה. נאמר שם על הקדוש ברוך הוא "גּוֹאֲלֵנוּ, גּוֹאֵל אֲבוֹתֵינוּ… עֶזְרַת אֲבוֹתֵינוּ אַתָּה הוּא מֵעוֹלָם, מָגֵן וּמוֹשִׁיעַ לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם אַחֲרֵיהֶם בְּכָל דּוֹר וָדוֹר", ואחרי זה מופיעות עוד ועוד מילים של עידוד ותקווה, שבכל מקרה, מה שנעבור ואיך שנעבור, אנחנו לא לבד. ועוד לפני כן נאמר ביחס לכל ההבטחות שקיבלנו, "וּדְבָרָיו חָיִים וְקַיָּמִים, נֶאֱמָנִים וְנֶחֱמָדִים לָעַד וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים".
המילים הללו כל כך נעימות, חמות ומעודדות, שפשוט שווה לחשוב עליהן מחר בבוקר ולהתחיל איתן את היום.
אכילה ולא הנאה
כיוון שדיברנו על ר' אריה לוין וחלומותיו, והזכרתי גם את ההמלצה לכתוב את החלומות הטובים שרוצים שיתקיימו וההמלצה איך בכלל להתייחס לחלומות, אני רוצה לספר לכם על עוד חלום שמובא בכתובים, במחברת החלומות של ר' אריה. החלום הזה מיוחד בכך שהוא מרחיב נשימה, מעלה חיוך ומחזק אמונה. ר' אריה מתאר שהוא רואה את הרב קוק, לאחר פטירתו, בערב יום הכיפורים, כשהוא בא לאספת רבנים בבית הכנסת הגדול בזכרון משה, ואספר אותו כפי שהוא מובא שם:
"ואני עומד מרעיש ומשתומם איך מראהו של רבינו זכר צדיק לברכה אור זרח כאור החמה, ואני אמרתי לכל הנאספים שמה, ראו כי הוא עומד שמה ואור גדול נוגה בכל הבית. ואחר כך ניגשתי אליו ונתתי לו שלום לרבנו, ואמר לי כי היום מצווה לאכול ולטעום. ואמרתי לו כי אני כבר שבע עד בלי די שזכיתי לראות את פניו הקדושים. ואמר לי בשחוק, בכל זאת צריך לאכול ואין יוצאין בהנאה זו חובת ערב יום הכיפורים. והקיצותי".
חברים יקרים, כיוון שעסקנו בחלומות טובים אני מאחל שנזכה כולנו לחלום חלומות טובים, חלומות חסידיים, ולהגשים אותם בפועל. אפשר להתחיל כבר ממוצאי שבת, לאחר שתקראו שיחת חברים זו, להכין מחברת חלומות ליד המיטה, ושבעזרת ה' היא תהיה מלאה בחלומות טובים מעוררי שמחה והתחדשות, אמונה ותקווה, וכמובן – אהבת חברים.
לחיים לחיים.