אור חדש על ציון תאיר

אור חדש על ציון תאיר

מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" עסוק הרב עמיחי איל, תושב היישוב בית אל, בקבלה ומשלוח של זוגות תפילין ליהודים שרוצים להתחיל להניחם, מכל רחבי הארץ ובכל הגילאים. "יש כיום התעוררות גדולה מאוד בקרב העם, ורבים-רבים, מקרב כוחות הביטחון וגם אזרחים, רוצים לתרום את חלקם למערכה ולחזק את עם ישראל.

"אני מקבל פניות מחיילים שנמצאים בשדה הקרב, ורוצים להתחיל להניח תפילין. הם מרגישים כי כעת מה שישמור עליהם ויחזק אותם זו המצווה המיוחדת ששמרה על ישראל בכל הדורות".

בעקבות ההתעוררות הגדולה, החלטנו להציץ לפעילות המיוחדת המחברת בין זוגות תפילין מיותמות ליהודים שחפצים להתחיל ולהניח, לא לפני שהתפילין נבדקות על ידי מגיהים יראי-שמים ולפי כללי ההלכה, על מנת שכמה שיותר יהודים יזכו להניח תפילין מהודרות.

יש כתובת

ספר לנו כיצד הכל התחיל?

"לפני כ-20 שנה", פותח ר' עמיחי, "התחלתי להעביר שיעורי תורה למתקרבים, בירושלים. אט-אט מעגל הלומדים התרחב, ומשיעור לשיעור באו יותר אנשים. עם הזמן, אנשים התחילו להתחזק ולקבל על עצמם שמירת מצוות. אחת ההחלטות הראשונות שגבר בעל-תשובה מקבל על עצמו, זו מצוות תפילין. אך דא-עקא, שלרבים מהם לא היה זוג תפילין אישי, והיה קשה להם לשלם אלפי שקלים על זוג חדש.

"פניתי ליהודי יקר אצלנו בישוב שמתעסק בסת"ם, ושיתפתי אותו במצב. אמרתי לו: 'יש יהודים רבים שמתעוררים ורוצים להניח תפילין, אך אין ביכולתם לקנות זוג חדש'. אותו סופר אמר לי: 'תראה, באים אלי אנשים שמחליטים לקנות זוג תפילין חדשות, ורבים מהם משאירים אצלי את הזוג הישן שלהם… אני אוכל להגיה את הפרשיות ולשפץ את הבתים, וכך תוכל להעביר את התפילין המשומשות – אך הכשרות, ליהודים שרוצים בכך'".

"כך התחילה הפעילות שלי. הייתי מקבל פניות מידידים או מתקרבים, פונה לסופר הסת"ם וממתין לקבלת זוג תפילין.

"בסייעתא דשמיא, הפעילות התחילה להתרחב ומספר הפונים עלה. קשת האוכלוסיה הפונה אלי רחבה וכוללת את כל העדות והגילאים: החל מנערי בר מצווה שאין יד ההורים משגת לקנות זוג תפילין חדשות, עובר באנשים בוגרים שקיבלו על עצמם להתחיל ולהניח, וכלה בקשישים מבוגרים שלא הניחו תפילין עשרות שנים, ורוצים להתחיל ולזכות במצווה החשובה הזו.

"הבנתי שאני צריך להגדיל את מלאי התפילין, על מנת שנעמוד בביקושים. התחלתי לפרסם בקהילות שונות ובין חברים, כי מי שמעוניין להעביר הלאה תפילין משומשות – יש לכך כתובת. ואכן, יהודים רבים מכל רחבי הארץ פונים אלי, ומבקשים לתרום תפילין. אחד קנה זוג חדש ומעביר את הזוג הקודם, משפחה אחרת החליטה לתרום את התפילין של הסבא שנפטר. באמצעות מתנדבים אני מקבל את התפילין, ומעביר אותם לבדיקה ושיפוץ במכון סת"ם. לעיתים נוצר מצב כי בתי התפילין במצב מעולה אך הפרשיות פסולות, ולעיתים להפך – הפרשיות מהודרות אך הבתים כבר חסרי-יכולת תיקון. כך אנחנו בעצם זוכים להשמיש זוגות תפילין, ולהעביר אותם ליהודים".

חבר מביא חבר

הפעילות המיוחדת, שתחילתה במספר יהודים שרק ביקשו לארגן להם זוג תפילין, צברה תאוצה והתמסדה. כיום, רבים יודעים כי אם יש בידם תפילין שעומדים ללא שימוש, יש כתובת שמחכה להם: ארגון 'אור חדש'. זהו ארגון של איש אחד, שעסוק כל כולו בזיכוי הרבים והגדלת מעגל מקיימי מצוות התפילין בעם ישראל.

"קראתי לארגון 'אור חדש', כמאמר הפסוק 'אור חדש על ציון תאיר', כי אנחנו מאמינים שכל מצווה ומצווה שיהודי עושה מקרבת אותנו לגילוי הגדול של הגאולה. בנוסף, כל יהודי מרוחק שמתקרב לקדושה, מביא איתו לעולם אור חדש. הקמתי את הארגון לעילוי נשמתו של אבי ז"ל, שגם שמו טמון בשם הארגון", אומר הרב עמיחי.

"הפעילות של הארגון לא עוזבת אותי גם בחיי הפרטיים", הוא מספר: "באחד הימים צלצלתי למוקד מכירות על מנת לרכוש מוצר כלשהו. תוך כדי השיחה סיפרתי למוקדן על הארגון ועל זוגות התפילין. אותו מוקדן ענה לי: 'תשמע, יש איתי קולגה במוקד, שכל יום מגיע אלי ומבקש להניח עם התפילין שלי, יש מצב שאתה יכול לעזור לו?', עניתי שבשמחה אסייע וביקשתי שאותו בחור יצלצל אלי.

"לאחר שסיימתי את השיחה, צלצל הקולגה: 'כבוד הרב, לפני תקופה החלטתי שאני מתחזק ומתחיל להניח תפילין. לצערי אין לי זוג משלי, וכך מצאתי את עצמי מניח עם התפילין של החבר שלי. אך בימים שהוא בחופש או בסופי שבוע, אין לי היכן להניח וכך אני מפספס את המצווה…'.

"הבנתי שהבחור רציני ומתכוון להניח תפילין בכל יום, וקבעתי איתו מקום מפגש על מנת להעביר לו זוג תפילין.

"לאחר כמה דקות אותו בחור מצלצל אלי שוב. 'הרב, החבר שלי שיושב לידי שמע את השיחה שלנו, וגם הוא רוצה לקבל זוג תפילין ולהניח אותם בכל יום, תוכל לעזור גם לו?…'. כמובן, דאגתי להעביר לשניהם זוג תפילין מהודר.

"ככלל, מי שפונה אלי ומבקש זוג תפילין, אני מקיים איתו שיחת עומק על מנת לוודא שהוא מתכוון ברצינות להניח תפילין בכל יום, ושלא מדובר בהתלהבות זמנית שתחלוף. בנוסף, אני לוקח תשלום סמלי עבור הבדיקה והשיפוץ של התפילין, סוג של 'דמי רצינות', כדי שהמקבל יחוש מחויבות לעניין".

למה דווקא תפילין?

"מצוות התפילין היא כזו שמחברת ו'קושרת' אותך לקדוש ברוך הוא. אנחנו מניחים את התפילין במקומות האסטרטגיים של הגוף – מוח ולב, ומשעבדים אותם לעבודת הבורא. בתוך התפילין כתובים הפסוקים מן התורה שבהם עיקרי האמונה בה' יתברך, וביניהם: 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד. ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך'.

"צריך להבין", ממשיך הרב עמיחי, "גם יהודי שאינו יודע בדיוק אילו פרשיות כתובות בתפילין, או שאינו מכיר את כל ההלכות הכרוכות בקיום המצווה, ברגע שהוא מקיים אותה בפועל, הוא מתחבר לה'. וכמובן שכעת, בזמן המלחמה, זו מצווה שמשדרת כוח ועוצמה לעם ישראל. 'וראו כל עמי הארץ… ויראו ממך' – אומר רבי אליעזר הגדול: 'אלו תפילין שבראש'".

בימים אלו הפניות לארגון 'אור חדש' הולכות ורבות. הרב עמיחי מספר כי כמעט בכל יום הוא מקבל פניה חדשה ממשפחות הלוחמים לקבל זוג תפילין. "באחד הימים צלצל אלי רב מפיקוד צפון, ושאל אותי אם יש לי 10 זוגות תפילין להעביר לו. לאחר מספר ימים הוא צלצל אלי שוב, וביקש עוד כמה זוגות. 'החיילים אצלי עומדים בתור לקבל תפילין, הם מרגישים שזה מה ששומר עליהם כאן…', אמר הרב.

"במקרה אחר, פנתה אלי אחות של לוחם במילואים, אדם נשוי והורה לילדים, שרוצה להתחיל ולהניח תפילין. הסתבר כי אותו בחור הגיע ממשפחה דתית, אך במהלך השנים עזב את דרך התורה. לאחר שנים רבות של נתק הוא החליט לחזור ולהניח תפילין. המשפחה שלו התרגשה כל כך מעצם הבקשה שלו לקבל תפילין ופנתה אלי לסיוע. העברתי לבני המשפחה זוג תפילין מהודרות והם חגגו יחד עם האח את המאורע המרגש".

המתפלל על חברו נענה תחילה

"מקרה מופלא של השגחה פרטית התגלגל אלי לאחרונה. פנה אלי יהודי מראשון לציון, וסיפר לי כי יש לו בבית זוג תפילין לתרום לארגון. תיאמתי איתו שבעוד מספר ימים יעבור אצלו שליח ויאסוף את התפילין. ביום המשלוח, פניתי אליו וביקשתי את הכתובת המדוייקת. 'סליחה כבוד הרב', הוא אמר לי, 'אבל זה כבר לא רלוונטי…'. ניסיתי להבין מדוע, והופתעתי למשמע התשובה: 'התפילין שייכות לבני הצעיר, אך שנים רבות מאז הבר-מצווה הוא מתעקש שלא להניח אותן… לכן אחרי הרבה שנים החלטתי להפסיק ולשכנע אותו, ולתרום אותם הלאה לחיילים… ברגע שהבן שמע על כך, הוא התחייב להניח תפילין בכל יום ויום…'.

הוא ממשיך עם סיפור מיוחד מהתקופה האחרונה: "פנה אלי יהודי שמתגורר בנתיב העשרה, מיישובי העוטף. בבוקר שמחת תורה הוא התעורר למשמע האזעקות, כשלפתע הוא רואה את מחבלי החמאס הארורים נכנסים ליישוב שלו. מחלון ביתו הוא רואה מחבל חמוש על רחפן נוחת בתוך החצר שלו… הוא ממתין לגרוע מכל, כשלפתע המחבל פונה אחורה ו'מדלג' על ביתו… באותו רגע הוא הבין שה' שמר עליו, והחליט להניח תפילין בכל יום.

"הוא פנה אלי ביום שישי, וסיפר כי עבר עם משפחתו ליישוב אחר בדרום, וישמח לקבל את התפילין. לא ידעתי כיצד אוכל להגיע אליו למקום המגורים הזמני, וקבעתי לשוחח איתו אחרי שבת. במהלך השבת בבית הכנסת, פגשתי אורח שהתברר כי הוא מגיע מאזור הדרום. שאלתי אותו האם היישוב המסויים קרוב אליו, והוא ענה שזה מרחק נסיעה קצרצר מביתו… במוצאי שבת הפתעתי את אותו יהודי, ולאחר כמה שעות הוא כבר זכה לקבל את זוג התפילין".

בורא אורו של משיח

בחודשיים האחרונים עובר עם ישראל ימים לא פשוטים. אויבינו קמים עלינו, ומשפחות רבות של חללים ופצועים כואבות את כאבם. התחושה הלאומית היא של חושך וערפל ורבים לא רואים את האור. אך דווקא מתוך החושך הגדול הזה, אנחנו צריכים לצמוח ולראות את האור. "בפרשת וישב אנו קוראים את סיפור מכירת יוסף על ידי האחים. ישנו מדרש פלא, שאומר כי לאחר המכירה "יוסף היה עסוק בשקו ובתעניתו, ראובן היה עסוק בשקו ותעניתו, ויעקב היה עסוק בשקו ובתעניתו… והקדוש ברוך הוא בורא אורו של מלך המשיח".

"גם כאשר עם ישראל עסוק בשקו ובתעניתו, הקדוש ברוך עסוק בלברוא לנו את הגאולה ולהביא לנו את האור.

"קיבלתי שיחה מאבא של חייל שנפצע בעזה. מדובר באירוע קשה בו מספר חיילים נהרגו וחבריהם נפצעו. הוא סיפר לי כי הבן שלו יצא מהמקרה הקשה באורח פלא, וכעת הוא רוצה להניח תפילין בכל יום לזכות בנו…

"הגיע אלי מקרה של נער יתום, שאיבד את הוריו בגיל צעיר. הוא הועבר לאימוץ, וחווה משבר בגיל ההתבגרות. לאחר תקופה הציע לו אחד מבני המשפחה להניח תפילין, והדבר ממש החיה אותו. הוא תפס את מצוות התפילין כעוגן שעוזר לו ומשמח אותו. למרבה הצער, באחד הימים, התברר לאותו נער כי התפילין שלו פסולות ולא ניתן להניח בהן יותר… המקרה הגיע אלי על ידי קרוב משפחתו, שדאג למצבו של הנער, וכמובן נרתמתי והבאתי לו זוג תפילין חדשות ומהודרות.

"במקרה נוסף פנתה אלי אמא לנער בר מצווה, וסיפרה לי כי בעוד חודשים מספר בנה יחגוג את גיל 13, ואין לה מאיפה לשלם ולקנות תפילין. "עניתי לאמא כי יש בידי לעזור ולספק זוג תפילין, אך התעקשתי כי הדבר יהיה כרוך בתשלום. האמא ניסתה להסביר כי אין ביכולתה לשלם סכום גדול על התפילין.

"אמרתי לאמא, כי מן הסתם הנער יודע את המצב הכלכלי של הבית, ואם הוא יידע כי ההורים עשו כל מאמץ להוציא מכספם ולקנות לו זוג תפילין, הוא גם יעריך מאוד את המצווה, וגם יעריך מאוד את ההורים ויזכור להם את המעשה לכל החיים. ואכן, האמא התאמצה ושילמה סכום מסויים. היא התרגשה כשלבסוף באה אלי לרכוש את התפילין, בסכום סמלי אך מכספה.

מתנה מפתיעה

"באחד הימים פנתה אלי אישה והתחילה להתעניין ברכישת זוג תפילין. ניסיתי להבין ממנה לעומק מה הצורך ועבור מי התפילין מיועדות. תוך כדי השיחה אני שואל אותה האם הבעל אשכנזי או ספרדי, ואיזה סוג תפילין הוא הניח עד היום. אותה אישה עונה לי כי מדובר בבן הזוג שלה, והיא רוצה להפתיע אותו במתנה מרגשת, וחשבה שתפילין יהיה הדבר שהכי ישמח אותו לקבל…

"לאחרונה קיבלתי פניה גם ממועדון קשישים בפתח תקווה, שביקש מספר זוגות עבור יהודים מבוגרים שרוצים לקבל על עצמם להניח תפילין בכל יום. מי כעמך ישראל…".

במהלך השנים התעסק הרב עמיחי בפעילות הקירוב וניהל את קהילת 'נהורא'לבעלי תשובה. הקהילה מגבשת סביבה משפחות של מתקרבים, מארגנת שיעורי תורה ופעילויות, וכחלק מהפעילות ייסד את כנס נהורא, במהלכו נפגשו רבנים ואמנים לשיח מיוחד על תורה ומצוות.

"אני פונה מכאן לכל אחד ואחת", מסיים את השיחה הרב עמיחי איל, "מי שיש בידו זוג תפילין ללא שימוש ורוצה לזכות אנשים אחרים, מוזמן לפנות אלי. כל אחד יכול להיות שותף במפעל האדיר הזה, בגופו ובממונו.

"לפני תקופה", הוא מספר, "פנה אלי יהודי ששנים רבות לא הניח תפילין, וכעת החליט להניח. שאלתי אותו איזה סוג תפילין הוא רוצה, אשכנזי או ספרדי. לצערי לא היה לי באותו הרגע במלאי את סוג התפילין שרצה, ועד שקיבלתי תרומה אותו יהודי כבר 'התקרר' וירד מההחלטה… כך הבנתי שאני צריך שתמיד יהיו לי תפילין במלאי על מנת שלא אפספס אף יהודי. אז אם יש לכם תפילין בבית ואתם רוצים להיות חלק מהפרויקט, אתם מוזמנים לדבר איתי".

ארגון אור חדש – הרב עמיחי איל, בית אל: 054-671-3966.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן