בס"ד

א. כולנו מכירים את הסיסמה 'בכביש אל תהיה צודק – תהיה חכם'. משפט קצר ומשכנע, שנועד להציל חיים. המאבק על הצדק בכביש, מול מי שמפר את חוקי־התנועה, עלול להסתיים בתאונה קשה. לא רק בכביש. גם בתחומים אחרים בחיינו עדיף לעתים לוותר על הצדק, כשהחשבון הכולל חשוב בהרבה. כך ויתרה רחל ללאה כשלבן רימה את יעקב, כדי לא לבייש אותה, למרות שהצדק המוחלט היה בצדה. לא פעם נדחית האמת (אחותו התאומה של הצדק) מפני השלום, וגם הקדוש ברוך הוא אמר בשם שרה "ואני זקנתי" כדי שאברהם לא יכעס כשישמע את דבריה המקוריים "ואדוני זקן". כך שרים לכל אישה "כלה נאה וחסודה" גם אם אינה נאה כלל. ועוד דוגמאות רבות.
אלא שיש מי שהפכו אותה לדרך חיים והנחייה כוללת 'אל תהיה צודק, תהיה חכם'. כך שותקים אל מול עוול מוסרי, כשיש חשבונות של קידום בתפקיד, או חשבונות של כבוד ודעת קהל. כך נוקטים שיטות של רמיה כדי להגיע להישגים. לעתים בעת ויכוח כשאתה מוכיח שהצדק אתך, הצד השני מתחמק ואומר שאמנם אתה צודק אבל מה שאתה רוצה לעשות זה לא חכם. או כפי שיש האומרים בדרך הלצה מוקצנת "צדק – זה רק כוכב".
שנים רבות שהטיעון הכאילו־מנצח הזה נאמר שוב ושוב, כשיהודים טוענים בשם הצדק על שייכותה של כל ארץ ישראל לעם ישראל, והתשובה הנגדית היא: "תהיה חכם, אל תהיה צודק". כביכול ניתן לפתור את הסכסוך המתמשך בינינו לאויבינו, תוך ויתור על צדקת־אחיזתנו בארץ, ולהיאחז דווקא בפיסת ארץ מסוכסכת זו בשם "טענות חכמות" על שואה ופליטים יהודים. מה שכבר הוכח פעמים רבות לא רק כבלתי־צודק, אלא גם לא חכם ולא יעיל. כיוון שהצד השני בא בשם הצדק, וצדק אין מנצחים בטענות של 'חכמה'.

ב. נראה שהבריחה מן הצדק למחוזות ה'חכמה', וליתר דיוק 'ערמה', החלה אצל הנחש שהיה "ערום מכל חית השדה". הנחש פנה לחוה ופיתה אותה בנימוק של חכמה, אם תאכלו מעץ הדעת והייתם כא־לוהים יודעי טוב ורע. חוה ידעה שהפרי אסור, ולא נכון לעשות דבר נגד רצון הבורא. אבל הפיתוי להיות חכם, גבר על הרצון להיות צדיק וצודק ולקיים את דבר ה'. מה'חכמה' הזו כולנו סובלים עד היום ומשלמים עליה בחיינו, כיוון שמאותו רגע נגזר המוות לבני המין האנושי. "כי ביום אכלך ממנו מות תמות". או במילים אחרות – המוות בא לעולם ברגע שבו החכמה גברה על הצדק.
אם נעמיק קצת יותר, הרי שגם ההתנהלות הנכונה בכביש אינה רק חכמה, אלא גם צודקת בהגדרת סולם ערכים נכון – קיום החיים צודק יותר מאשר עמידה על זכות קדימה שנלקחה ממך.
אימוץ הסיסמה הזו כדרך חיים, היא לא פחות מאשר כניעה לרע ולאי־הצדק בעולם. בעצם זו תחילת דרכה של רשעות, הדוגלת בעיקר בהישרדות ודוחה מפניה את כל הערכים האחרים.
הצדק הוא אחד מערכי היסוד שעליו בנוי העולם. "על שלשה דברים העולם עומד – על האמת, על הדין ועל השלום". כאשר משתמשים ב'חכמה' הרומסת את הצדק בחלקים של חיינו, ובאחרים עדיין הצדק מוביל, הרי שלמרות הסתירה הפנימית, יש מקום לתקווה. אך כשהרוח השולטת בעולם הנה ההיפך הגמור של הצדק ומלאה כל הארץ חמס – לא נותרה לעולם זכות קיום והוא נשטף במבול. תולדות האנושות רצופות מאבקים בין חכמים לצודקים. יעקב הצודק מול לבן החכם והערמומי, שמנסה בכל דרך לרמות אותו כדי להרוויח. בני ישראל המשועבדים למצרים האומרים 'הבה נתחכמה לו', תוך רמיסת הצדק והכרת הטובה שהם חייבים למשפחתו של יוסף שהציל אותם ממוות בטוח. מלחמת החשמונאים הצודקים, מול יוון וחכמתה והמתייוונים היהודים שרוצים להיות חכמים ולהשתלב במרחב המודרני הנשלט על ידי היוונים;
זה גם מאבק התנועה הציונית, למרות כל החכמים שניבאו לה כישלון, בייחוד לאחר סירוב הקיסר הגרמני והסולטן התורכי לכל בקשותיו של הרצל. זה גם מאבק היהודים לצאת מרוסיה הסובייטית, כשהצדק לצדם, לעומת הכוח השלטוני חסר הגבולות והרחמים שעמד לרשות השלטונות.
דרך חיינו היא לעשות צדקה ומשפט, כפי שהנחיל לנו אברהם אבינו, וזו גם הסיבה שאנחנו חיים וקיימים כיום.
הבשורה של הצלחת יעקב, יציאת מצרים, ניצחון החשמונאים, הקמת המדינה, העלייה מרוסיה, ובעצם כל ההתמודדות שלנו מול כוחות אדירים במהלך ההיסטוריה שניסו לחסל את העם היהודי ואת אמונתו ותורתו. הבשורה הזו, היא בשורת הצדק המנצח את מנגנוני הרשע המשתמשים בחכמה כדי להרע. זהו הניצחון על קריצת העין הערמומית, שיודעת את האמת ומתכוונת למרוד בה. תפקידה של החכמה אינו להתנגש עם הצדק, אלא להוציא אותו לאור. כך פעל שלמה בחכמתו, ומשפטיו הצודקים והחכמים הפכו סמל ומופת לדורות.
אבל גם הוא – כשניסה להתחכם נגד הצדק, ועבר על מה שכתוב בתורה שלא לשאת יותר מדי נשים – נכשל ונפלה מלכותו.
לכן, אל תהיה חכם. תהיה צודק בחכמה.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן