בס"ד

יום שישי, 29 מרץ, 2024
הכי עדכני
בהר: העבדות הגדול

בהר: העבדות הגדול

טוב, בפרשה הזו לא צריך לעבוד קשה כדי להתחבר לשמיטה…

וזו בדיוק הקושיה – אם הפרשה שלנו נפתחת בעניין השמיטה ושנת השבע, מדוע היא מתחילה במילים "בהר סיני"? וכי רק מצוות השמיטה ניתנה בהר סיני?

חז"ל ניסחו שאלה זו בביטוי הידוע – "מה ענין שמיטה אצל הר סיני"?

רבים עמדו על כך, ובספרות החסידות מצויות תשובות שונות על דרך העבודה.

אחת המופלאות שבהן מצויה בדבריו של הגה"ק רבי אברהם דב מצפת זי"ע, בעל ה'בת עין', לפרשתנו.

ה'בת עין' מאריך להוכיח, כי חידושה של נתינת התורה בהר סיני היה ממוקד דווקא במצוות המעשיות, הגשמיות, אלה שמתקיימות על ידי מעשים פיזיים בגופנו, להבדיל מן התפיסה הרואה בעבודת ה' רק עיסוק ברוחניות מופשט מחומר.

והפעולה הגשמית ביותר בה אנו עובדים את ה' יתברך, היא פעולת האכילה, ובלשונו: "שבחינת אכילה הוא עבדות גדול לידבק על ידה לבחינת קדושה על ידי פירות ארץ ישראל".

על פי זה מובן הצורך לחבר דווקא את מצוות השמיטה, הכל כך גשמית, הכל כך אדמתית, אל הר סיני, ממנו יצאה תורה לעולם, ובלשונו "וזהו 'וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר', היינו לומר להם שיש שני בחינות עבדות ה' – אחת שצריך לעבוד את ה' בתורה ומצות ומעשים טובים; שניה שצריך לעבוד את ה' בבחינת גשמיות גם כן, היינו על ידי אכילה ושתיה…". נתינת התורה הכילה בתוכה את כל המערכת הזו – המצוות עצמן, שגם הן ברובן מבוצעות על ידי האברים הגשמיים שלנו, ומתוך כך – התקדשות עבודת האדם בשעה שהוא עוסק בחומריות גמורה, כגון אכילה ושתיה, שתיה ותשמיש. כל זה קדוש, את כל זה רוממה התורה למדרגה רוחנית, והכל תלוי בנו – איך נאכל ואיך נשתה, עם הנפש הבהמית שלנו או עם הנפש האלוקית שלנו?

וממשיך ה'בית עין' ומלמדנו: "וזהו 'כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם' ואכלתם מפירות הארץ, אני מזהיר אתכם שיהיה לכם בחינת 'ושבתה הארץ שבת לה", היינו שיהיה אצלכם אכילת פירות ארץ ישראל כמו אכילת שבת, היינו לדבק את עצמו על ידי אכילה לבחינת קדושה… על ידי ז' מינים שנשתבחה בהן ארץ ישראל, שנזכה לזה אמן כן יהי רצון".

אכילת פירות ארץ ישראל מרוממת את האדם, מעלה אותו לגבהים של גוף מתקדש ומתעלה, כי רק ארץ ישראל יכולה להכיל את קדושת החומר ועידון הגשמיות. זהו כל עניינה של שנת השמיטה, וזהו עניינה של התורה כולה הניתנה לנו מהר סיני, שאת קבלתה נחגוג בעוד שלושה שבועות מעכשיו!

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן