בס"ד

האם מה שאני יודע הוא בוודאי נכון?
והאמת, שיש אמת אחת. לא שתיים
// הרב יצחק סבתו, ראש הישיבה הגבוהה מצפה יריחו

אפתח בסיפור: לפני כמה שנים קיימתי שיחה עמוקה על השייכות שלנו לארץ ישראל עם ידיד קרוב שהוא גם קצין בכיר בצה"ל. טענתי באוזניו כי רבים מאלו המוכנים לוותר על חלקי ארץ ישראל עבור התקווה לשלום לא מאמינים באמת שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, וזאת הסיבה לחולשת עמידתם על זכותנו בארץ. תחילה הוא דחה את טענתי ואמר כי רבים מחבריו מאמינים בזכותנו על הארץ ובכל זאת תומכים במסירת שטחי ארצנו. לאחר מחשבה הוא תיקן את דבריו והודה כי אכן רבים לא מאמינים עד הסוף בזכות הזאת ושאל מנין לנו הוודאות. הרי כמו שאנו טוענים שהארץ שלנו המוסלמים טוענים שהיא שלהם?!
עניתי לו במשל: אם היית מארח בביתך אדם שנזקק לקורת גג לכמה ימים, והנה כחלוף שבוע אתה זקוק לחדר אבל האורח לא מראה סימני עזיבה. אתה רומז לו והוא בתגובה מתחיל לצעוק עליך וטוען שלא רק שהחדר שייך לו אלא שכל הבית הוא שלו ואתה פולש חצוף. איך תגיב? האם תתחיל לחכוך בדעתך שאולי באמת הבית איננו שלך?! האם בבית הדין תטען שיש משקל לנרטיב של הפולש, אולי הוא צודק?! כל אדם שפוי יסלק את הפולש בקול רעש גדול.
לשאלת הפוסט־מודרניות פנים רבות, אך התשובה הראשונה היא שישנם גבולות לטיעון של 'אין אמת בעולם והכל עניין של צורת הסתכלות'. האם ניתן לקבל את מעשה הנאצים משום שלהם יש נרטיב שונה על הטוב והרע ועל פרשנות ההיסטוריה?! ישנן אמיתות יסוד שאדם אכן מאמין בהן בוודאות ובצדק. צריך לבדוק לגופו של עניין מתי טיעון ה'שבעים פנים' נכון ואכן המחלוקת היא פרי צורת התבוננות שונה על אותו הדבר, ומתי הדבר אינו נכון.
אמת לא־יחסית נוכחת בחייו של כל אחד מאיתנו. כשזה מגיע לכיס, נעלמים כל הפלפולים.

כיכר השוק ריקה
// הרב נתנאל אלישיב, מכינת 'בני דוד', עלי

הואיל ובתקופה הפוסט־מודרנית נהוג לערער על המוסכמות, אני מציע לערער גם על הנחות היסוד שבשאלה.
גם בעידן שלנו, אנשים מגיעים לוודאות בנושאים שקרובים ללבם. השימוש בטיעונים הפוסט־מודרניים אינו אותנטי, אלא נועד בעיקר לקדם אג'נדות מסוימות מאוד. בעלי אג'נדות אלו מוכנים להקריב על מזבח הספקנות והרלטיביזם רק דברים שאינם חשובים להם, או, גרוע מכך, משתמשים בנימוקים פוסט־מודרניים רק על מנת להגחיך או לבטל את דעותיהם של בני הפלוגתא שלהם.
כך, לדוגמה, לא רואים תופעה נרחבת של אנשים ליברלים שמתנגדים לביצוע הפלות, שמא צודקת הדעה הסבורה שהפלה היא שפיכות דמים. גם לא רואים ליברלים רבים שנלחמים נגד נישואים חד־מיניים, שמא הדעה שזו תופעה פסולה צודקת. אדרבה, אנחנו רואים שדווקא האנשים שמשתמשים בשפה הפוסט־מודרנית נלחמים בתקיפות רבה על עמדותיהם, ומכאן שהם סבורים שבנושאים החשובים להם דווקא ניתן להגיע לוודאות, ואף לשלול בתוקף כל דעה אחרת. איך זה מתיישב עם הגישה הפוסט־מודרנית? לאלוקים הפתרונים.
על כן, אין להתפעל יותר מדי מן השפה העמומה והמתחכמת שהתפשטה בעידן הפוסט־מודרני, אלא יש לחתור לאמת, כפי שהאנושות עשתה במשך כל הדורות.
זה נכון שלא בכל נושא נצליח להגיע לוודאות. זה גם נכון שבדרך כלל לאמת יש צדדים שונים, ובני אדם אינם מסוגלים על פי רוב להכיל את כולם, אלא מתחברים יותר לבחינה מסוימת של האמת, אבל ביסודות האמונה ובמה שנוגע לדרך ארץ וישרות ניתן וניתן להגיע לוודאות. צא ולמד!
אולם ברוח התקופה, אציע גם כיוון מחשבה שונה. גם אם נקבל את ההנחה שהכול נרטיבים, אזי עליך לבחור את הנרטיב שלך! אין הכי נמי, יש "סיפורים" שונים, ודווקא משום כך עליי להחליט מהו הסיפור שלי. לנו, בני אברהם, יצחק ויעקב, יש נרטיב מאוד יפה – הנרטיב היהודי־ישראלי. אנחנו מזדהים עם הסיפור שלנו ויונקים ממנו את זהותנו. אתה גוי? נעים מאוד, אני יהודי! יש לך דפוסי התנהגות שנובעים מן הנרטיב שלך? גם לי יש – תורה ומצוות. מי אני? "עברי אנכי, ואת ה' אלוקי השמיים אני ירא", כדברי יונה הנביא. זה הנרטיב שלנו, והוא הביא עד היום ברכה רבה לעולם כולו. אם לכל אחד מותר להיות מי שהוא, אזי גם לנו מותר וכדאי להיות מי שאנחנו.

ודאות זה למות
// רוני פרינץ, רמת גן

אתם יודעים לקרוא עברית? אמת. השמש זורחת במזרח זה גם אמת? אמת. הנה - יש יותר מאמת אחת... זה טיעון קצת מוזר וקצת מתחכם אבל הוא מסתיר רעיון. אנחנו קוראים "אמת" לדברים בעלי נוכחות וקיום, שאינם תלויים ואינם משתנים. בלי לדון כרגע מי מעניק את ה"אמיתיות" לדברים היציבים, כשאנו נתקלים בהם - רעיונות או עובדות - אנחנו מרגישים שנתקלנו באמת. לכן, אגב, אמת היא הכרה רגשית של יציבות, גם אם היא מתבססת על מהלך שכלי. ובכן, האם יש דברים כאלה בעולם? הקדוש ברוך הוא מחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית, והקשר המשמעותי שלנו אתו מבוסס על הרצון החופשי שלו בבריאת העולם ובבחירת עם ישראל, והמתגלה בתורה ומצוות. הניסיון להעמיד ולייצב את האמונות שלנו במטבע הנפוץ הנקרא "אמת" מעקר מהן את הקשר, הבחירה והרצון. אדם בקשר טוב עם אשתו לא כי הנישואין הם אמת מוחלטת ויחידה אלא כי הוא אוהב את אשתו ובוחר בה.
בשפה של אמונה, אמת היא בסך הכל דברים שהקדוש ברוך הוא ברא וגם גרם לנו לחוות אותם כיציבים. אנחנו לא צריכים להיאחז בברואים כגורמי היציבות שלנו. אפשר לראות אותם כחלונות, כדרכי מפגש, בין אדם לחברו ובין אדם למקום.
אל תשאל מה האמת, ואל תכריח את המחשבות שלך להיות "אמת", אתה בסך הכל בנאדם, ותמיד תראה את העולם מהזווית הלא־לגמרי אמיתית שלך. שאל - מה ה' רוצה ומה אני רוצה, חפש את הקשר לקדוש ברוך הוא דרך המחשבות והמעשים. הקשר שלנו אליו, בבחירה אישית סובייקטיבית, הוא הדבר היציב האמיתי, שסביבו יכולות להיווצר כל האמיתות.

שלוש דרכים להכרת האמת
// הרב משה גנץ, ר"מ בישיבת ההסדר שעלבים

אין זה נכון שאנחנו מצויים בעולם פוסט־מודרני. נכון הדבר שיש בעולם מתפלספים המדברים בסגנון הזה (שהוא בעצמו רב פנים), וטוענים בלהט שאין אמת. אבל אינני בטוח שכלל האנשים באקדמיה וברחוב קונים את הטענה המוזרה הזאת. על כל פנים, היהדות בוודאי אינה מקבלת אותה.
מה יש ביכולתנו לעשות כדי להגיע אל האמת? היגיון הוא דרך אחת. יש בכוחנו להבחין בין אמת לבין שקר; יש ביכולתנו לתת לכל טענה את משקלה הראוי ולהכריע בין טענות סותרות.
יש דברים שלבנו אומר לנו, גם בלי שנוכל להוכיח אותם באופן הגיוני. כך גם עובד החוש המוסרי שלנו. אנחנו שוללים את הגנבה לא רק מפני שהיא משאירה בנו, באופן אישי, טעם רע, אלא מפני שלפי עומק הכרתנו היא רעה באמת. ההיגיון אינו אומר בעניין הזה דבר (הגיוני שהשלטון, החפץ בשקט, אוסר את הגנבה בחוק. אבל אין סיבה הגיונית מדוע הפרט, הדואג לעצמו, יראה את הגנבה כדבר רע). רבותיי, האינטואיציה עובדת!
אנשים רבים הגיעו אל האמונה בה' לא באמצעות ההיגיון אלא באמצעות הכרה פנימית. והיא חזקה דיה עד ששינתה את כל מהלך חייהם. כמובן שהדרך הזאת זקוקה לביקורת עצמית, כמו כל דרך אחרת.
דרך נוספת היא להאמין לאנשים. למשל, להאמין לנביא אמת. כל מה שיאמר הנביא בשם ה', נאמין בו שהוא אמת.
הרי לנו שלוש דרכים להכרת האמת בתוך מגבלות שכלנו. אפשר לתמצתן במילים: הגיון. לבי. לפניך (=נבואה).
ואגב, את שדה החשיבה בתוך גבולות מובנים יזהו המודרנים כמצוקה, אך דור הפוסט יראה בכך שעשוע.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
שירי זיני

לימודי ליבא

היא עמדה במקומה מבוישת. ארבעים זוגות עיניים מופנות אליה, ועיניה האפורות של המורה לגיאוגרפיה יורות בה

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן