מהי עבודת ה' של חברון?
אומץ לארץ
// ברוך מרזל, פעיל ציבור

על הפסוק שאומר הנביא יחזקאל "אחד היה אברהם ויירש את הארץ", מסביר רבי נחמן מברסלב שאברהם אבינו ע"ה עבד את ה' רק על ידי שחשב בדעתו שהוא יחידי בעולם ולא התחשב בבני אדם שניסו להסיט אותו מהאמת, שהיא לקרוא בשם ה'. ייחודו וגדולתו של אברהם אבינו התבטאו באומץ שלו לעמוד מול עולם שסגד להבל וריק, לקרוא בשם ה' ולא להיסחף.
אנו, הזוכים לחיות בעיר אבותינו חברון, סמוך ונראה לאברהם אבינו, משתדלים להתאבק בעפר רגליו של הענק שבענקים, ולהיזכר בכך שעבודת ה' היא לדבוק במידת האמת באומץ רב, על אף הסחף האדיר שיש בעולם להיצמד לפופולרי. אנו רוצים להיות יהודים אמיתיים שלא מתביישים באמיתה של תורה גם בנושאים הלאומיים.
מול ציונה של שרה אמנו אנו נזכרים במה שאמרה לאברהם "גרש את האמה הזאת ואת בנה", ובדבר ה' לאברהם "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה". אנו משתדלים לזכור מדי יום את הרעיון המרכזי שחוזר פעמים רבות בחומש בראשית: הבטחת ארץ ישראל והבטחת "כי ביצחק [ולא בישמעאל] יקרא לך זרע".
במהלך השנה אנו רואים נהירה של יהודים רבים מכל עם ישראל, שבאים להשתטח על קברי אבות ולשאוב את הכוח, ככלב בן יפונה בשעתו, לא ללכת אחרי רוב המרגלים שהוציאו דיבת הארץ רעה, אלא להכריז "עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה". הלוואי שנזכה.

שלווה ענקית
// הרב חננאל אתרוג, ראש ישיבת "שבי חברון"

אברהם אבינו קובע את ביתו בקרית ארבע היא חברון, כאן המקום שלו. האדמה הזאת מתאימה לאישיותו, היא מייצגת את שאיפותיו. "אברהם העברי" נמצא מעבר אחד וכל העולם כולו מהעבר השני. הפער בין החזון והאמונה של אברהם לבין המציאות בשטח הוא בלתי נתפס. הוא קורא בשם ה', רוצה להביא את האנושות כולה לחסות תחת כנפי השכינה, אך בינתיים העולם נשלט בידי דעות ואנשים השונים ממנו באופן קיצוני. אברהם ריאלי מאוד, קורא את השטח במדויק ולא חי בדמיונות.
ועם כל זה ברור לו שהוא יצליח. כלי הנשק האסטרטגיים שלו הם אמונה וסבלנות. הוא מזהה בתוך הבעיות עצמן את השורש החיובי שבסופו של דבר ישרת את הקודש. "למה נקרא שמה קרית ארבע? על שם ארבעת הענקים שהיו בה". הוא רואה שבכוחה של חברון לגדל ענקים, ועם הכוח הזה עצמו הוא מצמיח ענקים מסוג אחר, "למה נקרא שמה קרית ארבע? על שם ארבעת זוגות הצדיקים שקבורים בה".
הכל גדול בחברון, הכל מסובך, חריף ומורכב. עיר גדושת מתחים ומורכבויות, ויש האומרים - חבית חומר נפץ. מצבים מורכבים מגדלים אותנו, הם דורשים מאיתנו לגלות בתוכנו אורך רוח ומעיינות אמונה. לכן חברון שלי היא עיר השלווה. עיר מלאת בירורים, מאבקים, מסירות וגבורה ועל כל אלה פרושה שלווה. אמונה בהירה שהדרך ארוכה, לא בגלל שאנחנו מתהלכים בעצלתיים - אלא בגלל שצומחת כאן ענקיוּת.

עיר נסתרת
// הרב דני כהן, בית חב"ד חברון

בהקבלת ערי הקודש לארבעת יסודות הבריאה ירושלים מקבילה לאש, צפת לרוח, טבריה למים ואילו חברון מייצגת את העפר. חברון היא פתח גן עדן ומקום שכל התפילות עולות דרכו. כאן נמצא החיבור הרוחני בין העולם שלנו והעולמות העליונים באופן מוחשי, וכל עבודת ה', שהיא להפוך את העולם הזה למקום משכן ודירה נוחה לה' יתברך - מגיע מכוחה של חברון ומערת המכפלה.
מה זה אומר בתכל'ס?
"חברון" מלשון חבר וחיבור, אבל ההיסטוריה הארוכה של הקהילה היהודית בחברון רצופה קשיים ומהמורות, פרעות ודמים. גם כיום בעיני רבים מהציבור הכללי חברון נתפסת ומזוהה כמקום מפחיד, פוליטי וקיצוני. גם המציאות שבה ממשלות ישראל מנציחות את הקיים מפני פחד האומות לא מוסיפה פנים חיוביות לעיר.
העיר שהיוותה את ערש מלכות דוד, העיר שדרכה אנחנו קשורים עם העולמות העליונים וממנה אנחנו מקבלים את הכוח לחבר עליונים ותחתונים היא עיר נסתרת מאוד.
כפי שמוטל על נשמות ישראל לרדת לעולם הזה, החשוך והנסתר, ולהפכו לדירה לשכינה, כך גם משימתנו היא להפוך את התדמית של המקום ולגלות לעם ישראל את מה שחברון צופנת בתוכה: קדושה, התעלות, חיבור ותפילה. אנו משתדלים להדגיש את החיבור הזה על ידי חיבור וקירוב הבנים לאבותם באהבה, בשמחה ובטוב לבב.
ברוכים הבאים לרבבות האורחים, ומי שפספס מוזמן לבקר בכל עת ולהתחבר. ומהרה יישמע מבשר ואומר "כי קמו ישני חברון" בגאולה האמיתית והשלמה!

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
חנה סלם

לחיות בארץ

לחיות בארץ בשבילי זה דגל ישראל התלוי בחלון, יום ראשון באוטובוס מלא בחורי ישיבה וחיילים בדרך

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן