י חידות לימוד, חוברות, דפי חזרה ומבחנים מעלים אצל רובנו תמונות מבית־הספר, מהבגרויות, הפסיכומטרי או האקדמיה. תכנית לימוד החסידות "לב לדעת" הפועלת כבר מספר שנים בעולם הישיבות, מנסה לקדם את לימוד החסידות בדיוק באותה שיטה.
בתכנית משתתפים כ־8000 תלמידי ישיבות, מכל הזרמים. תכנית הלימוד מתפרשת על פני כשנתיים ומחצה, והיא כוללת שבע יחידות לימוד, רובן מתבססות על ספר התניא, לצד תוספת של מאמרים יסודיים בחסידות. בכל שנה נלמדות שלוש יחידות, והחלוקה מאפשרת תחנת הצטרפות גם באמצע השנה. את ספרי הלימוד מקבלים בעת ההרשמה, והנבחנים עליהם בהצלחה זוכים גם למלגה צנועה.
במסלול נוסף המותאם לנשים וסטודנטים, משתתפים כ־3,500 לומדים ולומדות. הוא כולל חוברות מעובדות המנגישות את תורת החסידות על מועדי ישראל, פרקים בתניא ובשער הייחוד והאמונה.
"המטרה הבסיסית של התכנית היא לאפשר לכל אחד ואחת להתקדם בעבודת ה' באמצעות לימוד החסידות", מסביר הרב אפרים דמיחובסקי, אחד מרבני התכנית העורכים את חוברות הלימוד.
הרב דמיחובסקי מנסה לענות על הקושי הבולט, כיצד ניתן להכניס את לימוד החסידות, המזוהה עם עבודת הרגש והלב – לכלים מדידים של בחינות וחזרות. "רגש מטבעו הוא דבר שחולף. אפשר להגיע לרגש מאוד עוצמתי בזמן של תפילה או לימוד, אבל תוך זמן קצר הוא יכול להיעלם כלעומת שבא. שיטת חב"ד שמה את הדגש על עבודת ההתבוננות והלימוד בכלים של השכל. בדרך כלל, לאחר שמעמיקים בלימוד נוצרת גם חוויה, כמו שאומר הפסוק 'וידעת היום' ואז גם 'והשבות אל לבבך'".
כהמחשה לשיטתו הוא מספר: "בשנים האחרונות אני מעביר שיעורים במסגרת התכנית בישיבות שונות. אז יש את הזמן של השיעור בו מעמיקים ומעיינים, אבל חלק לא פחות חשוב הוא הזמן הלא־רשמי שאחרי. ככה בעמידה, פורטים את הסוגיות העיוניות לשאלות מעשיות. תלמידים מעלים שאלות רגישות ואישיות בעבודת ה' ומשתפים בתובנות שעלו בעקבות הנושאים העיוניים".
שפה חדשה
"הגעתי בזכות החברותא שלי בשיעור א'", מחייך אוהד הרץ (24), תלמיד ישיבת ההסדר באלון מורה. "למדתי חסידות מדי פעם, אבל החבר לחץ עלי לא להסתפק במשהו מרפרף, ולהצטרף לתכנית שמאפשרת לימוד שיטתי. החלטתי לנסות, וזה בהחלט חולל שינוי – הלימוד הפך למשהו הרבה יותר רציני. לראשונה בחיי נחשפתי למושג של 'מאמר חסידות'. זה עשה לי טוב לעבודת ה'".
"כל אחד לומד בזמן שמתאים לו, מחוץ לסדרי הלימוד הקבועים", הוא מסביר. "אני למשל לומד אחרי סדר ערב לפני השינה, כדי ללכת לישון 'בראבאק', מתוך תורה וחיות. התגבשה פה מיני־קבוצה שעוסקת בעניין, חבורה של כמה עשרות לומדים שמדברת חסידות. נוצרה פה איזושהי שפה. אני מרגיש שזה שידרג לי את עבודת ה'. אפשר לומר שזה משנה את נקודת ההסתכלות על הלימוד, ואת השפה של הלימוד גם בגמרא ובהלכה".
"המבחנים יחסית קשים. לא כולם שרדו", מודה אוהד בחיוך. "לא מספיק לחזור על הלימוד פעם אחת. המבחן 'מכריח' אותי ללמוד את התניא ואת המאמרים בצורה יסודית, ולחזור עליהם שוב ושוב. זה נותן לי אפשרות להתבונן בדברים בצורה יותר מעמיקה ופנימית. אפשר להגיד שזה בעצם הציון האמיתי".
להשכיל בעיון, להעמיק בלב
אלפי לומדי התכנית בישיבות הליטאיות מעידים טוב יותר מכל על עוצמת הצימאון. "התחלתי ללמוד תניא בספריה של הישיבה מאוחר בלילה, כדי שלא יפריעו לי עם שאלות ועניינים", מספר מאיר שיפמן, שעבר את המסלול הקלאסי בעולם הישיבות הליטאי: ישיבה קטנה בבני ברק ואחריה ישיבת "קול יעקב" בראשות הרב יהודה עדס, הנחשבת לאחת מישיבות הדגל בעולם הישיבות.
"הרב עדס עצמו היה מדבר הרבה על מוסר, מידות טובות ויראת שמים", הוא נזכר בהערכה. "זה פתח לי דלת לשאיפה לעבר עולם רוחני פנימי, אבל עבודת ה' נשארה משהו קצת גבוה ומרוחק. אני מרגיש שלא קיבלנו תשובות. בשבת אמרו לנו ללמוד יותר, אבל לא שמענו מה בעצם עניינה הפנימי של השבת מעבר לעובדה שיש לי יותר זמן ללמוד ופחות עיסוקי חול. היה לי מאוד קשה עם זה, הרי זה זמן שנפגשים איתו בכל שבוע מחדש. גם מצד ה'סור מרע' – היה חסר לי עיסוק בשאלה איך מתמודדים עם נפילות וקשיים בעבודת ה'".
אחרי החתונה המשיך מאיר ללמוד בכולל הלכה של הרב יוסף אפרתי, תלמידו של הרב אלישיב זצ"ל. החשיפה לספר התניא הוציאה אותו למסע ארוך. "בבת אחת הרגשתי שהספר הזה מדבר אלי ישירות – שיש פה שתי נפשות שנלחמות כל הזמן, שזה נורמלי שאתה מתמודד ונכשל, והחכמה היא ללמוד להיאבק בצורה בריאה. ללימוד שיטתי נכנסתי אחרי שראיתי פרסום של 'לב לדעת' על חוברות לימוד לחגים. החלטתי לנסות וזה שינה לי לגמרי את לימוד החסידות. ברגע שאתה לומד למבחן של חסידות בעיון כמו שאתה לומד גמרא בעיון, אתה צריך להתעמק הרבה יותר וזה גם משפיע עליך הרבה יותר. כשמגיע חג שהתכוננת אליו כראוי, זה הכי שובה אותך", הוא מתלהב. "אתה מבין – הנה כל מה שלמדתי! זה פה, זה קיים!".
ישראל גרינפלד, תלמיד ישיבה כלל־חסידית שגדל בקהילה חסידית קלאסית מצביע על רובד נוסף. "ניגשתי לתכנית הלימוד כ'חסיד', ומהר מאוד הבנתי משהו חדש על עצמי. כמו שרופא לא יכול להקרא רופא רק משום שאביו או משפחתו רופאים והוא חייב ללמוד רפואה ולהבחן עליה, הדבר נכון לא פחות מכך גם בחסידות".
"גיליתי משמעות עמוקה ללימוד התורה ולעשיית המצוות. לא עוד לצפות באנשים שמתלהבים בתפילה ומתרגשים מהלולב ונר חנוכה ולהישאר זה שמתבונן מן הצד. יש לי את ההזדמנות להבין איך הם הגיעו לשם, ולהתחיל לעבוד".
מסגרת נעימה של תורה עמוקה
קרוב למאה סטודנטיות ממכללת "אפרתה" משתתפות בתכנית הלימוד של "לב לדעת – מעיינותייך" לבנות וסטודנטים. "תמיד התעניינתי בחסידות, אבל לא יצא לי ללמוד בצורה רצינית. נחשפתי ללימוד של 'מעינותייך' בהתוועדות י"ט כסלו האחרונה בבנייני האומה", מספרת רעות לוי, סטודנטית שנה ב' במסלול חינוך ואמנות.
"באולפנת בהר"ן למדנו קצת על החסידות, אבל פחות נכנסנו לתכנים עצמם. החוברות מציעות ומאפשרות לימוד שיטתי וכייפי. אני לומדת עם חברה, ואנחנו דנות בדברים, מעמיקות וגם לא חייבות להסכים עם הכל. המפגש עם התורות של הבעל שם טוב, בעל התניא וגדולי החסידות מעניין מאוד ופותח את הראש. לפעמים אני שואלת את עצמי איך לא ידעתי על זה קודם", היא מחייכת. "האמת שקצת חששתי שזה יהיה משהו 'מיסיונרי' וכפייתי. מהר מאוד הבנתי שהמטרה היא פשוט להפגיש כמה שיותר יהודים עם מה שיש לחסידות להציע. ימי העיון הם חוויה מאוד מיוחדת. מורגש מאוד שמושקעת חשיבה רבה עד הפרטים הקטנים וגם מי שלא למדה את החוברות יכולה ליהנות ולקבל מהשיעורים ומההופעות המוזיקליות".
חנה כץ, סטודנטית שנה ב' לקלינאות תקשורת במכללה החרדית בבני ברק, הצטרפה ללימוד בשנה שעברה לאחר שנתקלה באקראי במודעה במכללה. "זה היה נראה לי מעניין, ופשוט החלטתי לנסות בלי לצפות למשהו מיוחד. בשנה שעברה הלימוד היה על החגים, והוא נתן אורות חדשים לכל חג. הרגשתי שזו תורה שעוד לא נחשפתי אליה. השנה נרשמתי ללימוד במסלול תניא, והלימוד יותר אינטלקטואלי ומעמיק. יש שלושה ימי לימוד על כל חוברת, ובכל פעם מביאים מרצים חדשים, אבל עם אותו אוצר מילים ואותם מונחים. זה נותן חוויה חזקה מאוד, גם בממד השכלי וגם ברובד הרגשי".
רעות מצביעה על התכנית, ככזו שיכולה לספק מענה לצורך לשימור מסגרת לימוד תורנית לאחר היציאה ממוסדות החינוך. "לסטודנטיות דתיות שרוצות להמשיך להעמיק וללמוד תורה, אין היום אופציה כזו. הרבה פעמים אחרי שיצאתי מהמסגרות העוטפות של האולפנה והשירות הלאומי נתקלתי בקשיים ומהמורות בדרך. 'מעיינותייך' מספקת לי מענה מצויין, ללימוד תורה נפלאה ועמוקה מתוך בחירה. ואולי הרצון להיות ב'עולם האמיתי' עם חיבור לתורה מבחירה הוביל אותי לתוכנית".