בס"ד

יום ראשון, 16 מרץ, 2025
הכי עדכני
תצווה – אבנטים במחירי סוף עונה!

תצווה – אבנטים במחירי סוף עונה!

במשך כל השנה רשתות הביגוד עוסקות בפרסום ומבצעים, בחידוש האופנה, במשיכת תשומת הלב שלנו ובמשיכת המזומנים שלנו. בשבילם תמיד יש סיבה מיוחדת לזה, בין אם מדובר בתחילת עונה, אמצע עונה, או סוף עונה.

הבגדים תופסים חלק משמעותי בחיים של אדם מן השורה, ולמרות שכל ילד בגן מבין שאדם נורמלי צריך ללבוש בגדים, ה' בוחר לצוות על זה בציווי מיוחד את הכהנים. מסתבר שבבגדי הכהונה יש כוונה עמוקה יותר.

כשרבי מרדכי שרגא פרידמן זצ"ל, הרבי הראשון מהוסיאטין, הניח תפילין בפעם הראשונה לבנו הגדול, הוא סיפר סיפור מופלא:

בימי הנהגתו של המגיד ממזריץ ביקשו כמה חסידים מהמגיד שימנה עבורם רבי שגר בשכנותם. המגיד נענה לבקשתם, פנה לארון שבחדרו להוציא משם אבנט ובגד נוסף, צירף לזה גם את מקלו האישי, ושלח אותם לעיר ויטבסק לאדם בשם רבי מנדל'י שינהיג אותם. לאחר מאמצים מרובים איתרו החסידים את רבי מנדל'י המבוקש – הלא הוא רבי מנחם מנדל מוויטבסק – והוא לקח את הבגדים מידיהם ולבש אותם באימה וביראה. באותו רגע השתנו פניו והאירו באור יקרות, ומאז התחיל להנהיג את העדה.

לימים סיפרו אותם חסידים כי אם לא שהיו נוכחים שם באותו מעמד, לא היו יכולים להאמין שרבי מנחם מנדל שלפניהם הוא אותו רבי מנדל'י שפגשו קודם לכן, לפני שלבש את הבגדים.

את כל זה סיפר הרבי מהוסיאטין לבנו כדי ללמד אותו עד היכן מגיע כוחם של בגדי הקודש, ועד כמה עלינו להכין את עצמנו ללבישת התפילין.

כשה' מצווה את משה רבנו להכין את בגדי הכהונה, הוא מחלק אותם לשני סוגים: הכותנות, האבנטים והמגבעות שהם "לכבוד ולתפארת", והמכנסיים שהם "לכסות בשר ערווה".

תפקידם של הבגדים שאנו לובשים הוא ליצור סביבנו מחיצה שתמנע מהסובבים אותנו להציץ למקומות הנמוכים שבתוכנו. זאת הכוונה הפנימית של "לכסות בשר ערווה". במקרי קיצון ישנם אנשים שמגדילים את המחיצה בבגדים שמושכים את העין יתר על המידה, ובכך חונקים כליל את עולמם הפנימי.

אמנם, בניגוד למה שהיינו מצפים, מסתבר שהחלק של הצניעות הפשוטה שייך רק לאחד מתוך ארבעת בגדי הכהונה, לעומת שלושת הנותרים ששייכים לעניין של הכבוד והתפארת. כי אצל הכהנים, מטרת הבגדים הפוכה לחלוטין. הסיבה העיקרית של בגדי הכהונה, כפי שמסביר ה'שם משמואל' בשם אביו, היא "כי כל דבר פנימי צריך כיסוי ולבוש, ועל כן כהנים שהם פנימיים צריכין לבגדים, ולא לוויים". בגדי הכהונה נועדו "לכבוד ולתפארת", לכבוד אלוקי ואמיתי, ל"כבוד אלוקים – הסתר דבר". בגדים אלו נעשו כדי ליצור מחיצה שהעיקר בה הוא מה שנמצא מהמחיצה כלפי פנים ולא מה שנמצא כלפי חוץ.

ה' מצווה את משה להכין ארבעה בגדים בסיסיים לכל הכהנים וארבעה נוספים לכהן הגדול, כדי למנוע מאנשים להציץ פנימה אל הטמיר והנעלם שמתרחש בתוככי ליבם של משרתי ה', ולתת נוכחות ומשמעות לעולמם הפנימי.

דווקא מי שרוצה לעסוק בעבודת ה' ממעמקי ליבו, צריך לשים לב שבלבוש החיצוני שלו יש נקיות ויש כבוד, וכל זה על מנת להדגיש לעצמו את מרכזיותו של עולמו הפנימי שבינו ובין בוראו.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן