האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
טעות נפוצה היא לזהות התחדשות עם השתנות.
כשעוסקים ב"התחדשות", האסוציאציה הראשונה שעולה היא עשיית דברים חדשים. כשאתה מרגיש רצון להתחדש, אתה מיד חושב על טיול, שינוי הרגלים, מעבר דירה או רכישה של חפץ חדש...
האמת היא שמרחק רב יש בין שני העניינים. הרצון לשינוי נובע ממאיסת המצב הקיים, ולעתים היא נובעת מאנוכיות, אך התחדשות היא טעם וגוון חדש בתוך המצוי, היומיומי והרגיל.
המקור לעבודת ההתחדשות מופיע בקריאת שמע שאנו אומרים בכל יום: "'והיו הדברים האלה אשר אנכי מצווך היום' - בכל יום יהיו בעיניך כחדשים". גם על הפסוק "היום הזה נהיית לעם" אומר רש"י "בכל יום יהיו בעיניך כאילו היום באת עמו בברית".
בתפילת השחר אומרים אף יותר מכך, המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית. לא רק בתודעתנו ובהרגשתנו הדברים חדשים, אלא במציאות הממשית. החיצוניות מכריזה "אין כל חדש תחת השמש", אך הפנימיות מגלה כי הקדוש ברוך הוא אכן מחדש תמיד את מעשי בראשית הקיימים.
התחדשות משמעה חידוש הקיים. המפתח להתחדשות היא הסתכלות פנימית בתוך הדברים. הכול מלא אורו יתברך, וממילא הכול מתחדש תמיד.
על כן מורה לנו רבי נחמן להתחדש בנקודת היהדות שבנו, ולא בהישגים חיצוניים. מדברי תלמידו רבי נתן אנו לומדים שהדרך להתחדש תלויה בשכחת העבר: "בכל עת ובכל שעה צריך להזכיר את עצמו בהשם יתברך ולשכוח לגמרי כל מה שעבר עד הנה ולהתחיל מעתה מחדש ממש כל מה שיוכל…" (לקוטי הלכות, תפילין).
כשתרפה את אחיזותיך בעבר, תוכל לראות את החיות החדשה המושפעת עליך ברגע זה. בכדי לזכור ולדבוק באחדות הפשוטה עליך לשכוח את הפירוד.
יכולת זו מצויה בכל אחד מישראל. כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, ניתן למשה בסיני. החידוש כבר מצוי בתוכך, עליך רק לגלות אותו.
יש שני אופנים של התחדשות: סוג אחד הוא התחדשות טכנית, כמותית. לעתים אדם זקוק להתרעננות, ולכן הוא מחליף עסק או מקצוע מפעם לפעם. תלמידי חכמים מחליפים סוגיה או פותחים ספר חדש. המשותף הוא שגם העסק החדש או הסוגיה החדשה היו שייכים אל האדם גם קודם, אלא שהוא לא הגיע אליהם.
הסוג השני הוא התחדשות איכותית. עצם הנפש היא למעלה ממושגים שכליים ותחושות רגשיות. כשאדם מתייגע ועמל, הוא זוכה "להמשיך" כישרונות ויכולות חדשים מעצם הנפש בבחינת "מאין ליש". שהרי "החכמה מאין - תימצא", ודווקא באותו מקום שבו האדם הוא "אין" הוא זוכה לקבל רעיונות חדשים, כוחות חדשים, מסירוּת חדשה. זוהי התחדשות אמיתית. כשהכוחות הטמונים האלו יוצאים אל הפועל, זהו חידוש אמיתי, משום שהוא מתחדש מאין ליש.
הדבר נלמד גם מהעולם שנברא בדיבור, עליו נאמר שהקדוש ברוך הוא לא ברא אותו בנקודה מסוימת בזמן אלא בורא אותו בכל יום, "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". אין הכוונה לכך שבכל יום מוציא הקדוש ברוך הוא דיבור שונה, אלא שאותם עשרה מאמרות שבהם נברא העולם, שנמשכים מעצמות ה' יתברך, הם חדשים בעצם, במהות, דווקא משום שזוהי התחדשות אמיתית מאין ליש.
ולמעשה: כשעוסקים בדבר רק עם הכוחות הגלויים לאדם זה מכבר, אין בכך התחדשות, גם אם נראה שיצרנו דבר חדש או שונה ממה היה קודם. זה נשאר חיצוני. אך כשעוסקים בדבר במסירות ונתינה אמיתיים, היינו עם כל הנפש והרצון, הרי שזוכים להוציא את העניינים מעומק העומקים של הנפש הפשוטה, ומביאים אותם אל הגילוי, וזוהי ההתחדשות.
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
הספר החדש "ראֹה פניך" מאת הרב מומי פאלוך (52, נשוי + 7), ר"מ בישיבת 'אורות שאול'
בקריאה ראשונה זה מבלבל. מי אומר מה ולמה. מה כאן הנושא, מי המושא, ולאן נוסעים. לְךָ
אבא! שוב אלול, ושוב אני מוצא את עצמי במצב לא משהו. תראה, שמת אותי כאן, בעולם
א. הדרישה לכבוד הדת אחד המשפטים המצוטטים ביותר מכתבי הראי"ה הוא אודות ארבעת שלבי תשובת הדור: