האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
חז"ל גילו לנו מימי קדם שעם ישראל יעבור שני תהליכים רוחניים גדולים לקראת הגאולה. מצד אחד אנו יודעים מהתורה כי אחרי שה' ישיב את שבותנו מכל הארצות הוא יקיים בנו: "וּמָל ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ (דברים ג). גם הנביא יחזקאל מבשר לנו כי ה' יזרוק עלינו "מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם. וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר".
הטהרה הזאת תעבור על העולם כולו ולא רק על ישראל. הרבי מלובביץ' זצוק"ל לימד אותנו לראות בהסכמי פירוק הנשק הגרעיני את תחילת התקיימות הנבואה של "וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה" והכל מתוך הפיכת לב האבן ללב בשר. בחינת "את רוח הטמאה אעביר מן הארץ".
בלי שננקוף אצבע
מצד שני גילו לנו חז"ל כי "בעקבות משיחא חוצפא יסגא וכו' ומלכות תהפך למינות ואין תוכחת. בית וועד יהיה לזנות וכו'". תהליך של ירידה גדולה שראינו במו עינינו. רבי יוסף חיים זיע"א מסביר כי החילון שקורה לקראת הגאולה הוא מצד הקליפה שמתגרה בגאולתם של ישראל שמשנה את העולם, בחינת "כל הגדול מחברו – יצרו גדול ממנו". הגמרא (סוכה נב) אומרת כי הכלל הזה נאמר על צדיק גדול ונאמר על העם שנאמר בו "ואעשך לגוי גדול". ככל שאנו גדלים כן מתגרות בנו גם האומות השונאות את הקדושה וגם כוח הטומאה השונא את הקודש מנסה להחטיא אותנו.
הגמרא מספרת לנו כי כוח הטומאה הזה יעבור מן העולם. ובאמת אנו רואים בעינינו איך כוח הקליפה קורס שלב אחרי שלב. בתחילה הוא קרס בנפילת גרמניה הנאצית וגרורותיה באירופה. אחר כך הוא קרס בנפילת מלכות הכפירה של ברית המועצות וכל גרורותיה בלי נקיפת אצבע מתוכנו. הכוח הזה קורס בשלישית היום בממלכות ערב השונאות אותנו, הקורסות אחת אחרי השנייה מבפנים בלי נקיפת אצבע מצדנו.
חכמינו מלמדים שכל זה קורה בזכות רוח טהרה שהקדוש ברוך הוא מעביר בארץ בעשרת ימי תשובה ובמיוחד ביום כיפור. הם מוסיפים לגלות לנו כי כל מאמץ שאנו עושים להתגבר על היצר הרע הקטן שבלבנו בימים אלו – מעורר את רוח הטהרה הכללית שמטהרת את העולם. זו הסיבה לסליחות שאומרים בחודש אלול לפני תשרי, אנו עושים את העבודה הפרטית שלנו, שהיא המעוררת את העבודה הכללית לתיקון העולם במלכות שד־י במהרה בימינו אמן.
חז"ל כינו את ראש השנה – "אורי", לאמור: ראש השנה מביא עמו אלומת אור לראות הכל בפרספקטיבה מאירה ופנימית. בראש השנה מתבוננים אנו במצבו של עם ישראל, לא בקצף שעל גבי המים שנעשה באורח מקרי, אלא במבט היסטורי מקיף; לא בראייה יום יומית קטנה, אלא מתוך ראייה מקפת וגדולה.
הן על כך נענש אליהו הנביא ונסתלק מן הנבואה, עת אשר אמר "קנא קנאתי לה' אלקי צבאות כי עזבו בריתך בני ישראל". על כך באה דרשת חז"ל: "היה לך שיאמר לפניו: רבונו של עולם, הן בניך בני אברהם יצחק ויעקב שעשו לך רצונך בעולמך". אליהו ראה את הצד החיצוני של העם ולכן קינא לה', אך הקדוש ברוך הוא השיבו כי נדרש מבט פנימי עמוק. לראות שטמון בהם גרעינו של אברהם יצחק ויעקב. וכיון שלא ראה אותם כך, לא ידע להביא את העם לתעודתו.
דומה שכך צריכים אנו להביט אל דורנו. אנו דור עקבתא דמשיחא, עליו נאמר בתקוני זהר "טב מלגאו ולבושא דיליה ביש" (טוב הוא מבפנים ולבושו החיצוני רע). האם מכירים אנו אומה שבניה מוכנים לתרום אברים בעודם חיים למישהו שכלל אינם מכירים? היש באיזה עם מפעלי צדקה וגמ"חים כמו אצלנו?
ראו איזו אחדות
אני מזמין את כל דכפין להיכנס בימי הרחמים והסליחות לבתי הכנסת בנתניה בשעת חצות ליל, לראות בתי כנסת הומי אדם שחלק גדול מהם לא היו בחצות היום עטויים בכיפה. רוב הציבור בנתניה בפרט, ובארץ בכלל מבקש לאכול כשר בלבד. הביטו וראו איך יורד באמת מפלס החיכוך בין העדות, אני רואה בחוש שיותר ויותר זוגות מתחתנים אשכנזים וספרדים. ידידים זה עם זה בלב ובנפש. הרבה מאד חילונים שואלים אותי על פתרונות הלכתיים, שכן הם מארחים אנשים דתיים. יש מתאוננים על פירוד גדול בין חלקי העם, אך דיבוריהם הם הם הפירוד. הרוצה לדעת מהי שנאת חינם יקרא נא בספריו של יוסף בן מתתיהו על המחלוקות שהיו בהיסטוריה של עם ישראל. הדיבור על פירוד יוצר פירוד והדיבור על אחדות מעצים את האחדות.
מרן הרב קוק זצ"ל כתב במאמר "הדור" שאי אפשר בשום פנים לומר שדורנו הוא דור שפל, להיפך - דורנו הוא דור מצוין. צאו וראו את מסירות הנפש שקיימת, הן בתחום הצבאי, הן בתחום ההתיישבות והן בתחומי החינוך והעזרה ההדדית. הן אמת שקיימים קלקולים רבים ומיצרים אנו עליהם מאוד, אך צריך לראות אותם בפרופורציות הנכונות. לראות את השלילי אל מול החיובי, וגם בשלילי – להבין את סיבתו. הדור לא רע, הוא נבוך ומבולבל. ראו איזה צמא יש לרוחניות. כל הרצאה בנושאי יהדות מלאה משתתפים חילונים.
ראיית הטוב אינה שטחיות או תמימות. הפוך, היא ראיית העומק האמיתי של עמנו. מתוך מבט כזה אנו רשאים להתפלל בראש השנה "ובכן תן כבוד ה' לעמך" – אכן מגיע לנו.
שנזכה לשנה שתרום קרן ישראל ותורתו על אדמת הקודש, ולקיבוץ נדחי ישראל, ונכתב ונחתם כולנו כאחד לחיים טובים ולשלום.
ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, החומרה מתמעטת והאיכות מתחזקת. בשביל לשלוח ברכת שנה טובה אין עוד צורך ללכת לקנות כרטיס, לברר כתובת מדויקת ולגשת לסניף הדואר. רגע אחרי שסיימנו להקליד את ברכתנו, היא התקבלה גם בקצה השני של העולם, ותוך שניות נוכל לקבל עליה תגובה חמימה, מהירות שהופכת את ההתכתבות ואת הקשר בינינו לחיים יותר. הגשמיות, המעטפת, תופסת כיום פחות מקום וזוקקת פחות התעסקות, והתוכן מקבל מקום מרכזי יותר.
ספריות שלמות נכנסות למכשירים קטנטנים שיודעים גם למיין ולהנגיש אותם בצורה מעולה. כך שהשגת חומרי הקריאה כבר אינה משימה גדולה, נותר פשוט ללמוד ולעסוק נטו בתוכן. קל להגיע ממקום למקום עם הווייז, כך שעצם הנסיעה כבר לא יכולה להעסיק אותנו יותר מדי. יש פחות סיכוי שהאמצעי יהפוך לתכלית, שהדרך תהיה נושא חשוב לעסוק בו, ואם כן אנחנו צריכים לתת לעצמנו דין וחשבון נוקב יותר לשם מה נסענו, מהו היעד ומהי התכלית.
קל יותר לחיות מאשר פעם, ברוך ה', ולכן אנחנו צריכים להסביר לעצמנו טוב יותר מה אנחנו עושים עם החיים הללו.
עולם מונחים חדש
ידוע הפתגם "אינה דומה שמיעה לראיה", כי השומע נותר מן הצד ואילו הרואה הופך לשותף רגשי. בעבר הלא רחוק ראינו קצת מאוד, כמעט ורק את המתרחש לנגד עינינו. אך היום, גם מקצה העולם אפשר להתחבר ולהיות כמעט נוכח לא רק בשמיעה אלא גם בראיה, לראות ולהראות וכך להיות עם נוכחות ושותפות גדולה יותר.
אני יודע שרבים המזהירים מן התקלות הנגררות בעקבות הטכנולוגיות המתפתחות, ואכן יש להיזהר ולהישמר, אך הקדוש ברוך הוא לא ברא דבר אחד לבטלה ובאפשרויות הנפרשות לעינינו יש הרבה טוב שיכול לשרת את עבודת ה' בפועל, וכן לבנות לנו עולם חדש של משלים לעבודת ה'.
הרמזור, למשל, הוא דבר שבהשקפה ראשונה נראה כמפריע, מפריע לי לעצור כשאני רוצה להתקדם. מאידך, הרמזור מציל חיים ומאפשר לי גם לנסוע בלי לצפות לטובות של הנהג השני. גם התורה ומצוותיה מגבילות אותי לטובתי, לנסיעה טובה ובטוחה ולמימוש תפקידי בעולם.
הווייז רואה בדיוק איפה אתה על המפה, ולמרות שהוא מכוון אותך במסירות הוא אינו מתעצבן אם לא פנית במקום הנכון, אלא מחשב מסלול מחדש ברוגע ובנעימות בשביל לקחת אותך ליעד עם כמה שפחות פקקים או תקלות. כך גם ברוחניות, התורה ומצוותיה מכוונות אותנו בנעימות בכל צעד ושעל, ואם טעינו - ניתן לתקן ולעלות על מסלול חדש. קל היום לחוש מהי השגחה פרטית, אנו קשורים למעלה ומכוונים אותנו בכל המובנים בגשמיות וברוחניות.
קביעות בתחנת המוניות
ברוך ה' ישנה התקדמות רוחנית רבה בכלל, וגם בעירנו בפרט. נראה לי שסוד ההצלחה טמון בכך שאנחנו מתעסקים בחיובי. לא שוללים, וקל וחומר שלא מחרימים מישהו, אלא עוזרים ונעזרים בטוב ובאור שיש בתוך כל אחד ואחד.
אכן יש התפתחות מדהימה בתזוזת הציבור לכיוון התורה ומצוותיה, המתבטאת בהשתתפות בשיעורי תורה ובהרצאות בענייני יהדות. במיוחד כאשר לאחרונה הגיעו ומגיעים להתיישב בתוך העיר אוכלוסייה דתית וגם חרדית לסוגיה השונים. אנשי חב"ד (להם גם זכות ראשונים מלפני כארבעים ושש שנים), כולל של ליטאים ואנשי הגרעינים הדתיים לסוגיהם, וזאת בנוסף לשכונה החרדית החדשה הממוקמת בהר יונה ג', המדברים עם הציבור במאור פנים, ללא תוכחה, אלא לשם הבאת האור הגדול של התורה ומצוותיה - וגישתם אכן מקרבת.
נעים לראות הנחת תפילין וחלוקת נרות שבת ברחובות ומתפללים רבים בבתי הכנסת, שיעורי תורה בבתים פרטיים והזמנת מרצים ידועים לערבי יהדות המשפיעים רבות על כלל הציבור.
אישית, בנוסף לעבודות הציבוריות כמו מערכות הכשרות והנישואין, עירובין וקבלת קהל, יש לי שיעורי תורה קבועים והרצאות מזמן לזמן, בנוסף לדברי תורה בשמחות או לצערנו באזכרות. שני דברים מיוחדים מתקיימים בעירנו: הראשון הוא אמירת דברי תורה בתחנת מוניות בעיר בכל ערב שבת וחג – מנהג של עשרות שנים – מובן שזה מעט הכמות אך רב האיכות, מה גם שתמיד לנגד עייני ניצבים דברי חז"ל "במקום שאמרו להאריך אינו רשאי לקצר, ובמקום שאמרו לקצר אינו רשאי להאריך".
הדבר השני הוא התוועדות־טיש המתקיימת בביתי בכל ליל שבת, אליה מגיעים מכל סוגי האוכלוסייה ושואבים ממנה השראה של קדושה לכל השבוע.
תודה ויישר כח לידידיי במועצה הדתית – הממונה ר' מיכאל אילוז, והרב ישראל יאיר ביטון מנהל מערכת הכשרות והנישואין, ביחד עם ראש העיר ידידי רונן פלוט אשר תומכים ועוזרים לכל ענייני הקדושה.
הנני בזה לברך את כל תושבי עירנו בתוך כלל ישראל בברכת כתיבה וחתימה טובה בגוף ובנפש בכל הפרטים, ולגאולה שלימה על ידי משיח צדקנו בקרוב בימינו אמן.
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
"איזה מטורף הקטע עם הערבות השנה! מה נעשה? אתה חושב שהרבנות תוציא איזה פסק מיוחד על
שנה לטבח המזעזע בשמחת תורה. המאורעות הקשים שעברנו – מאכזריות אויבינו שלא חמלו על זקן ותינוק,
הרגעים האלו, רגעי הדיבורים לפני תפילת נעילה. עולם שלם שצריך להיכנס לעשר דקות… והשנה… מה אומר
היינו בגוש קטיף, בשמחת תורה בדיוק לפני 20 שנה. זו הייתה שנה שידענו שאם לא יקרה