שלום חברים! לחיים לחיים! אתם יודעים שהרבי מליובאוויטש רצה שלאף אחד מאתנו לא יהיה תירוץ שהוא לא הספיק להשתתף בחגיגה או לא הספיק לארגן בעצמו חגיגה לכבוד י"ט כסלו. לכן הוא אמר שצריך לארגן את החגיגות "בי"ט או בכ' כסליו, ובימים הסמוכים אליהם". הרבי אמר י"ט או כ', כי גם כ' הוא חלק מהסיפור. הסיפור היה שבי"ט כסלו הראשון, רק לקראת השקיעה הודיעו לאדמו"ר הזקן שהוא משתחרר מהמאסר, ומהלך השחרור נמשך לתוך כ' כסלו. אז נאמר עוד פעם: לחיים לחיים!
מן הסתם שמעתם פעם על מושג שנקרא 'אפקט הפרפר'. האפקט הזה אומר שאירוע קטן כמו משק כנפיים של פרפר שמעופף לו אי שם באוסטרליה, יכול לגרום בסופו של דבר לסופת טורנדו בצד השני של העולם. הרעיון הוא שדבר אחד, אפילו זעיר, שמתרחש בכל מקום שהוא, יוצר תגובת שרשרת שמשפיעה במקום ובזמן אחרים השפעה גדולה מאוד. נראה לי שאפשר לקשר את המושג הזה להלכה הידועה ברמב"ם, שהרבי היה מזכיר פעמים רבות כדי ליצור מוטיבציה אצל החסידים לצאת לשליחות.
הרמב"ם בהלכות תשובה אומר כך: "לְפִיכָךְ צָרִיךְ כָּל אָדָם שֶׁיִּרְאֶה עַצְמוֹ כָּל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ, כְּאִלּוּ חֶצְיוֹ זַכַּאי וְחֶצְיוֹ חַיָּב. וְכֵן כָּל הָעוֹלָם, חֶצְיוֹ זַכַּאי וְחֶצְיוֹ חַיָּב. חָטָא חֵטְא אֶחָד, הֲרֵי הִכְרִיעַ עַצְמוֹ וְהִכְרִיעַ כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ לְכַף חוֹבָה. עָשָׂה מִצְוָה אַחַת, הִכְרִיעַ אֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כַּף זְכוּת". כדאי לשים לב למילים של הרמב"ם, ובעיקר למילים הללו: "עשה מצווה אחת". המילים האלה אומרות בעצם, שכשיהודי עושה פעולה חיובית אחת, אפילו קטנה, בעקבותיו כל העולם כולו משתנה לטובה. ממעשה יחידי קטן, משתנה הכל.
כדי להבין יותר טוב את הנקודה, דמיינו לעצמכם מאזניים שמשתמשים בהם לשקילה, כמו שהיה בימים עברו. במאזניים כאלה, ימין ושמאל, ובנמשל – החיוב והשלילה, מאוזנים לגמרי. אפילו בנגיעה קלה בלבד באחת מכפות המאזניים, כל התמונה משתנה. בדוגמה של המאזניים רואים בבירור איך עניין אחד קטן משנה את האיזון של מערכת שלימה. כשהרמב"ם מצייר לנו את התמונה של המאזניים, הוא בא להמחיש איך כל פעולה חיובית משפיעה מיידית על כל העולם כולו. כשאנחנו עושים פעולה אחת – הנחת תפילין ליהודי, הדלקת נרות שבת וחנוכה או קריאת מגילה לאדם אחד ברחוב, כל אלו, באופן לא גלוי, יוצרים פעולה חיובית על היקום כולו.
אוּפְּס
מעבר לחשיבות והערך של כל פעולה חיובית כשלעצמה, כשאדם פועל פעולה טובה היא פותחת לו את האפשרות להתחדש לגמרי. שמעתי פעם סיפור על חסיד שהיה מקושר מאוד אל הרבי מלובביץ', ושמו ר' זלמן גור אריה. פעם אחת הוא יצא לדרך כדי לעלות לטיסה, אבל כשהוא הגיע לשדה התעופה הוא שם לב שהדרכון שלו לא אתו. הוא היה צריך לחזור הביתה בעצמו ולקחת אותו, כי לא הייתה לו אפשרות לשלוח אף אחד – המפתחות של הבית היו אצלו… אבל לפני שהוא התחיל לעשות את דרכו הביתה, הוא נזכר בצוואת רבי יהודה החסיד, לפיה אסור לאדם שיוצא לדרך לחזור על עקבותיו לפני שהוא עשה את מטרת נסיעתו.
חשוב לציין שבדרך כלל לא מקפידים על ההנהגה הזאת, ובכלל ביחס לצוואת רבי יהודה החסיד אומרים בדרך כלל שהוא ציווה אותה רק לצאצאיו, ורק אותם היא מחייבת. שאר עם ישראל לא צריך לנהוג על פיה. בכל אופן, לגיבור הסיפור שלנו, ר' זלמן, כן היה חשוב להקפיד על הצוואה ועל ההנהגה הזאת בפרט, שלא לחזור הביתה לפני ביצוע מטרת הנסיעה. אין ספק שזאת חומרה לא פשוטה – אם למשל יצאת לדרך ונזכרת פתאום ששכחת בבית את המטריה, לא תוכל לחזור לקחת אותה. אמנם יש מצב שבו מקלים, אם לא חוזרים הביתה דרך אותה דלת ממנה יצאת. בכל מקרה, ר' זלמן לא ידע מה לעשות.
אדם חדש בפרק אחד
לחסיד שלנו הייתה דלת פתוחה, או ליתר דיוק – טלפון פתוח, אצל הרבי. הוא התקשר למזכירות של הרבי, והכניסו את השאלה שלו לרבי – מה לעשות במצבו כאשר הוא צריך לחזור הביתה, אבל הוא אינו רוצה לעבור על צוואת החסיד. זמן קצר חלף והמזכיר הוציא מענה עבורו – שילמד היכן שהוא נמצא פרק בספר התניא. הרבי אמר שאחרי שיהודי לומד פרק תניא הוא נעשה אדם חדש. ולכן אם למדת פרק בחסידות, אתה לא אותו אדם שיצא קודם לכן מהבית, וממילא העניין הזה של הקפידא מסודר לגמרי.
נראה לי שהפתרון הנפלא הזה של הרבי לא שייך דווקא לפרק בתניא אלא לכל עניין רוחני. כל פעולה חיובית שיהודי עושה מגלה את נקודת הלב הפנימית שלו, וממילא היא משנה אותו לגמרי. כל שיעור שיהודי לומד, ואפילו כל עניין שבקדושה שיהודי מתעסק בו – דף יומי, נתינת צדקה, מאור פנים לזולת – כל אלה הופכים אותו לאדם אחר לגמרי. אחרי המעשה הטוב עומד כאן יהודי שהוא כבר אישיות אחרת לגמרי. כמובן, קודם כל פשט הסיפור מדבר על פרק תניא דווקא, מה שמחזיר אותנו לי"ט כסלו ומעודד את כולנו להצטרף לשיעורים היומיים בספר התניא. כידוע, בי"ט כסלו מתחיל מחזור חדש של לימוד התניא, וגם אם ביום-יומיים הראשונים לא שמנו לב ולא הצטרפנו, לא צריך לדאוג כי בהתחלה לומדים את עמוד השער וההסכמות, אז בפועל אפשר להצטרף גם עוד קצת אחרי שהתחילו. בכל אופן, מהסיפור קיבלנו עוד חיזוק ועידוד ללמוד חסידות. תראו כמה פרק בתניא וכל לימוד חסידות יכול לעשות. כל לימוד כזה יכול לשנות יהודי, להפוך להיות ממש אדם אחר.