בס"ד

התחפושת הטובה ביותר של השקר

התחפושת הטובה ביותר של השקר

משום מה, פרשת בלק מזכירה לי את כל העולם העכשווי. נכון שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו, אבל בלק ובלעם חתומים על סטארט־אפ. שלא כמו פרעה ואחרים, השניים האלה דיברו בפוליטיקלי קורקט. הם דיברו בנקיות וצדקנות. נקיות שאפילו טענה לקדושה.

אצל פרעה היה ברור מי הטובים ומי הרעים. לעומת זאת, בפעם הראשונה שקראתי את הפרשה הזו שאלתי: מה רוצים מהבן אדם? בלעם שאל את הקדוש ברוך הוא על כל צעד, הוא גם אמר שיקבל כל החלטה מלמעלה בענווה, ואפילו הודיע לכל קוראיו שהוא לא יכול ללכת כי הוא רוצה לעשות את רצון השם. אז מה העניין?

זו הנקודה שהופכת את פרשתנו לרוח התקופה הנוכחית. יש קודש ויש מראית של קודש, ושניהם נראים טוב עד כדי כך שאי אפשר, אפילו במגנומטר רגיש, לקבוע מי אמת ומי שקר. שניהם נראים אמת, שניהם מדברים אמת, שניהם רוצים אמת. אז איפה האמת באמת?

בדור הפוסט־מודרניזם, שעולמנו המערבי שקוע בו עד מעל אוזניו, לכל אחד יש את האמת שלו, וכל אמת נראית אמיתית מבעד למסכים. העולם מתווכח באינספור מילים, בעיתונים, בטוויטר, במלחמה על האמת. כל אחד והאמת שלו וכל אחד חושב שהיא האמיתית.

מה עושים? העולם מצא לזה פתרון. נתייחס לכל אמת של מאן דהוא כאמת עד שזה יפריע לי. האמת של העולם מקובלת ושל היהודים פחות. למה? כי זה לא משתלב לי עם האמת שיש לכל אחד.

מילא. אבל מה עושים עם האמת? איך אנחנו, עובדי השם, יכולים להתמודד עם טענות שיש עולם מקביל לשלנו בלי תורה, אלא רק עם אינטואיציה ורוחניות מותאמות לתקופה?

זה הקרב הרעיוני הענק שמתרחש מולנו. לא עוד שאלות של שנות המודרנה האם יש אלוהים. היום אומרים: יש אלוהים, והוא חי באמריקה, והוא בעד כולם, מכל הצבעים. הוא מתקן את כל העוולות, הוא הסוציאליסט הגדול.

יש א־לוהים והוא עובד אצלנו, אומר העולם.

יש א־לוהים, אומרים היהודים, ואנחנו בניו ותורתו אמת.

מה תעשה? לפי השיטה הדמוקרטית, אם הרוב אומר כך – הרוב קובע. זה עיקרון בלק ובלעם. לפני שהיהודים יהפכו לרוב, בואו נקבע את האמת – זו שליד האמת שלהם – ונוכל להם.

גם היום, כשהיהודים הם מיעוט בעולם, כמה קל לומר תודה בשקט על כל ההמצאות הנוחות והקדמה שהביא המוח היהודי, אבל עוד יותר קל לשנוא אותם. זו האנטישמיות החדשה. העולם אוהב כל אחד חוץ מהיהודים, וזה משתלב היטב עם האמת של העולם. כל המונחים נקיים וצדקניים אבל הלב… הלב לא שם.

האמת האמיתית היא שבלק ובלעם פשוט מנסים כלי חדש במלחמה עתיקה. מה עושה את העבודה היום יותר טוב – לשעבד את היהודים כמו במצרים או להביא אותם להתבולל דרך ערכי שוויון ואחווה כמו באמריקה? את מי הטכנולוגיה משרתת יותר, את בלעם או את פרעה?

בעולם מטושטש קשה למצוא את האמת החדה. זה מצריך עוד עבודה, ואנחנו דור האמת החדה. זה מצריך להיכנס פנימה – אל המידות, אל המניעים, אל הלב ואל כוונת הלב. כך מסבירים לנו בפרקי אבות כיצד לזהות את תלמידיו של אברהם אבינו אל מול תלמידיו של בלעם. מידות מול אמת ולא מידות מול מסך הטלוויזיה. מידות שבסיסן אמת אלוקית ולא מידות שבסיסן שליטה וכוח.

רבי נחמן אומר שהשם יתברך נתן כל כך הרבה כוח לבחירה, עד שהאדם יכול למשוך רוח עליונה כרצונו דרך הקדושה, וגם להיפך חס ושלום – אדם שרחוק מקדושה יכול למשוך איזו בחינה מרוח דלעילא עד שנדמה לו שיש לו רוח קודש ורואה חזיונות ומראות אמיתיות, כי המחשבה יש לה כוח גדול (לשון רבנו).

וואו, גם אני הרגשתי את זה בעבר לפני שחזרתי בתשובה. יש כזו תחושה לפעמים שאתה ממש קדוש, אי שם על הר בהודו. שינוי התודעה יכול להביא אותך להאמין באמת שלך, וזו סכנה של ממש. זה בדיוק מה שקרה עם בלעם. השפה היא אותה שפה – הרוחניות קיימת, ואפילו הבגדים, אבל זה לא זה. זו התחפושת הכי טובה של השקר.

רבנו ממשיך ואומר שבעצם המבחן הוא – מה קורה בסוף. מי שכוונתו להרע, אחריתו להיכרת. מי שרוצה את הטוב וכוונתו לטובה ומכיר את מקומו ושפלותו, סוף כל סוף ישוב אל השם יתברך. זו עגינת האמת שלנו. והסוף? זה לא סוף העולם, אלא סוף כל יום של כל אחד מאיתנו. סוף מעשה. סוף מהלך, סוף שנה. בכל התבודדות בה אתה סוקר את המאמצים אל מול התוצאות, אל מול כוונת הלב, זו בדיוק אותה שפת סימנים שבלעם לא הבין. כמה פעמים ניסו ליישר אותו לאמת והוא התנגד. גם כשהרגל לחצה מאוד אל קיר האמת, הוא סירב להבין. גם שאתונו דיברה, הוא לא הקשיב למסר.

זה קורה גם היום. גם מלאך עם חרב לא יעיל מול אדם שדלוק על עצמו. בסוף יום כל אחד מאיתנו יכול לעשות את מבחן בלעם ולראות מה קורה בעולמו הפנימי. מאיפה הכל מתחיל, לאן זה הולך, איפה האמת הלבושה יפה אך חסרה שורש.

ובסוף? כך נראים כמה מיליוני יהודים שנותרו בעולם, שמחים ובטוחים בדרכם, מול כמה מיליארדים שלא מוותרים. זה לא עניין של מספרים, אלא של אמת ולב. אחר כך כבר הכל הופך לברכה.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן