הבניין הכי מדליק בעיר

הבניין הכי מדליק בעיר

"יש משפחה שהשתתפה בהדלקה הראשונה שערכנו במיזם 'בניין מדליק', כשעוד לא ידענו שכך יקראו לזה; אותה משפחה כבר עברה דירה, אבל עד היום בכל חג חנוכה הם חוזרים בחזרה אל ביתם הראשון ולא מפספסים את ההדלקה המשותפת יחד, עם כל השכנים לשעבר".

את הסיפור הזה מספר לנו הרב שמואל וולף, שליח חב"ד בעיר יהוד ומי שהיה מראשוני האנשים שהרימו את מיזם 'בניין מדליק'. המיזם הלך והתפשט, ואפילו אגפי תרבות בעיריות שונות מעודדים את התושבים להדליק את החנוכייה, לפחות באחד מימי החג, יחד עם כל השכנים. ההדלקה המשותפת הפכה לפופולרית מאוד, ובעידן בו נבנים בניינים רבי קומות ולדיירים כמעט ואין אינטראקציה אחד עם השני, ההדלקה המשותפת היא הזדמנות להכיר ולשתף. במהלך ההדלקה נערכת תכנית מגוונת לילדים ולמבוגרים, לצד כיבוד קל ומרענן.

ביהוד מיזם 'בניין מדליק' החל לפני למעלה מעשור. זה היה בשנותיו הראשונות של הרב וולף בעיר והוא רצה לארגן הדלקה גדולה במרכז העיר עבור כלל התושבים, על מנת לקיים בהידור את פרסום הנס.אלא שלמרבה הצער (ואולי למרבה הנס…) ההיענות להדלקה המרכזית היתה נמוכה, ובמקומה החליט הרב וולף לעשות הדלקה בלובי של הבניין בו התגורר. הוא פנה אל אחת השכנות בבקשה לעזרה בארגון הערב והתברר שהוא התפרץ לדלת פתוחה, אותה שכנה לא זכתה למשפחה שתעטוף אותה והיא נענתה בחיוב לבקשה ונרתמה להפקת האירוע בהתלהבות.

"בפעם הראשונה שעשיתי את ההדלקה" משתף הרב וולף "לא ידעתי איך להיערך וכמה דיירים אכן יגיעו. בקושי הכרתי את השכנים ולא הייתי איתם בקשרי ידידות. בקיצור, לא ידעתי למה לצפות". אבל כשהגיע ערב ההדלקה ההיענות היתה גדולה, הכיבוד שהוכן מראש לא הספיק לכולם, והתחושה של כולם היתה טובה.

בשנה הבאה המיזם התרחב לעוד בניינים בשכונה ובכל ערב נערכה הדלקה משותפת בלובי של בניין אחר. ועדי הבית שבכל בניין חיבקו את המיזם, מה יותר טוב מלקבל במתנה תכנית מוכנה עם שלל חומרים ופעילות? אפילו המודעה מוכנה – נותר רק למלא את התאריך ואת השעה.

סופגניה במילוי אהבה

עם הזמן הרב וולף הבין שיש מצב שהוא עלה כאן על משהו, הוא שיתף את המיזם עם עוד חברים וארגונים והמיזם החל לצבור תאוצה. מסתבר שלפעמים פרויקט גדול הוא תוצאה של פעולה פשוטה, שסוד הקסם שלה מתברר רק למפרע.

מכאן הכל היסטוריה. ארגונים רבים החלו גם הם לשתף ולעודד את הציבור לקיים את המיזם בבניין שלהם. המיזם עצמו כבר התפשט מעבר לחנוכה, ובבניינים רבים החלו להפעיל אותו במועדים נוספים. הרב וולף מספר כי באחד הבניינים בו נערך המיזם, הדיירים נהנו מאוד מהאווירה המלכדת ויזמו מיזם נוסף – סוכה משותפת. בחג הסוכות הם בנו סוכה אחת גדולה שתאכלס את כל הדיירים ובה הם אוכלים יחד, מברכים על הלולב ועורכים פעילויות משותפות במהלך החג.

אנקדוטה נוספת שהתרחשה ביהוד, מלמדת על הכוח של המיזם והשפעתו העצומה לטובה על הדיירים. באחד הבניינים נטלה על עצמה אחת הדיירות להכין את הסופגניות לכבוד ההדלקה. הסופגניות שלה הפכו לשם דבר וזה נסך בה חיים. היא היתה מקפידה להכין מדי שנה סופגניות בכמות גדולה על מנת שיספיקו לכולם. "שנה אחת" מספר הרב וולף "נבצר מאותה שכנה להגיע אל ההדלקה המשותפת, בעקבות ניתוח שעברה. היא התקשרה אלי לפני ההדלקה והביעה את צערה על כך שלא תוכל להשתתף ובעיקר על כך שלא תוכל להכין סופגניות. את הנוכחות שלה היא תמלא דרך קניית סופגניות, והיא ביקשה – והדבר היה בנפשה – שדווקא מכספה ייקנו הסופגניות. כמה אהבה היא הקרינה לכולם!".

המיזם תרם לא רק למאות משפחות שהשתתפו בו, אלא גם למשפחת הרב וולף, יוזם הרעיון. במשך תקופה לא מובטלת משפחת וולף ברוכת הילדים חיפשה לעבור לגור בדירה רחבה יותר, אלא שהתברר שזו משימה לא קלה. בעלי דירות רבים נמנעו מלהשכיר את הדירות שלהם למשפחה מרובת ילדים מחשש לבלאי והרס הדירה.

עד שמצאה המשפחה דירה מרווחת ומתאימה, בעל הדירה התעכב כיוון שלא הכיר את המשפחה. כאן התערב לטובת המשפחה אחד מדיירי הבניין שאמר לבעלים כי הוא מכיר את הרב וולף: "הוא אדם טוב מאוד! בכל שנה הוא מגיע אל הבניין ומדליק יחד עם כולנו בלובי את נרות החנוכה".

פתאום מדברים בחדר המדרגות

מעבר לפרסומי ניסא שיש בהדלקה המשותפת, עיריות וארגונים ראו במיזם הזה הזדמנות דרכה יהיה ניתן להרבות את השותפות והערבות ההדדית בין איש לרעהו. המעשה המשותף הזה מעורר את המודעות אחד אל השני ומחזק את הקשר בין השכנים.

גברת מרים סבוני מתגוררת בעיר אשקלון ואחראית על תרבות ודיור בבניין בו היא גרה. בשנים האחרונות, באמצעות ארגון 'קרוב ללב' הם החלו לקיים הדלקת חנוכייה משותפת לכל השכנים, בליווי פעילות שהארגון מעניק להם.

"אומרים ש'טוב שכן קרוב מאח רחוק'", פורשת בפנינו הגברת סיבוני את משנתה "ופה בבניין ממש רואים את זה. אנחנו לפעמים נתקעים וזקוקים לעזרה, ואין אדם שיותר קרוב אלינו באותו רגע מאשר שכן טוב שיכול לעזור. אבל כשלא מכירים, מתביישים לבקש סיוע. המיזם 'בניין מדליק' חידש בבניין את השיתופיות והעזרה אחד לשני, הפכנו לשכנים מעורבים שמודעים לצורך של הזולת ומסייעים כשצריך. בפרט אצלנו בבניין, בו גרים משפחות עולים, המיזם גרם להם להיפתח וליהנות מהמגורים המשותפים".

הדלקת נרות אחת משותפת עשויה לחלל פלאים בחיים שלמים של אנשים. מרים מספרת כי אצלם בבניין חל שינוי מהותי בעקבות ההדלקה, כיום ניתן לראות שיחה ערה בין שכנים יותר מבעבר וכולם תומכים ומסייעים אחד לשני.

ארגון 'קרוב ללב' חרט על דגלו את המטרה לחבר בין חלקים שונים בחברה הישראלית, הארגון שם דגש על יצירת מפגשים בין שכנים שקרובים גאוגרפית אבל אידאולוגיית תהום פעורה ביניהם, המפגש המשותף נועד להעצים את הזהות היהודית ואת תחושת האחדות.

הבניין בו מתגוררת סבוני זכה בהגרלה מיוחדת שערך ארגון 'קרוב ללב' בין הבניינים שהשתתפו במיזם. הנרות המשיכו להאיר ולחמם לבבות הרבה מעבר לחג החנוכה, ולאורך השנה כולה נערכו פעילויות שנועדו לחבר ולהעמיק את הקשר.

מסתבר שבעידן בו חברות הפכה לווירטואלית וחיוך הוחלף בלייק, אנשים כמהים למעט חום אנושי אמיתי שידליק ויחמם את הלב.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן