בס"ד

לגדל מתבגרים מתוך צניעות ופתיחות – משימה בלתי אפשרית?

לגדל מתבגרים מתוך צניעות ופתיחות – משימה בלתי אפשרית?

"אני מודה שאולי קצת נכנסתי למגננה או לכוננות ספיגה", מספרת מיכל לוי, בוגרת קורס 'נשיות בריאה' שנרשמה למרכז הלימוד אחרי שאביה, בתה הבכורה הגיעה לגיל 10. "פתאום מה שהיה לי מאוד ברור ופשוט עורר בי חרדה או חששות. אני גדלתי באולפנה מדהימה, אבל הרגשתי שהשיח על צניעות לא היה מדוייק לנפש שלי. רציתי עבור אביה את הערכים החשובים של צניעות מתוך מחויבות להלכה. אבל בו זמנית רציתי עבורה חיבור לעצמה, ושיח בריא על הגוף".

ווינשטוק לא לבדה בתהליך הזה. למרות שנראה שהמודעות למיניות בריאה הוא נושא בוער בקרב נשים ונערות, גם הגברים, מוצאים את עצמם זקוקים לפתחון פה.

"ברוך ה' אנחנו חיים בתקופה שיש בה הרבה מודעות אצל בנות, אבל אצל גברים הנושא אולי אפילו יותר מורכב. מצד אחד אנחנו רוצים לשדר לתלמידים שלנו שאנחנו מחויבים להלכה, ולא נסוגים מפסיק ממנה, מצד שני, אנחנו מודעים לסערות של הגיל, לגילוי העצמי, והמתחים והתסכולים שעולים". אומר הרב אלעד לוי, מחנך כיתה י' בישיבה תיכונית. "הרבה פעמים מורים ור"מים מעדיפים פשוט להימנע משיח כדי לא ליפול לסוגיות מורכבות. אבל לי היה ברור שאני רוצה להיות שם, גם במקומות המבלבלים, כדי לתת הכוונה, סיוע, וללוות את התלמידים שלי בגיל הזה".

הדילמות הללו משותפות להורים, מורים, ואפילו מדריכים ומנהלים. אנחנו מבקשים עבור ילדינו את הטוב ביותר, את הטוב שבכל העולמות. אחרי החגים מתחילים במרכז הלימוד של פוע"ה שני קורסים יעודיים עבור הורים ומורים למתבגרים אחד לגברים והשני לנשים . זאת כדי להענות על הצורך שעולה מן השטח של דור ההורים שמבקש לתת מענה לצורך ולהתמודדות שהתרבות מציבה  מבלי לוותר על המחויבות ההלכתית.

לדבר על הכל

כאשר החלה עירית ללמוד בקורס נשיות בריאה גילתה להפתעתה דברים שאפילו היא לא ידעה, ולמרות שבאה בשביל בתה, מצאה את עצמה נשארת גם בשביל עצמה. "אהבתי שהקורס התחיל מילדות, הרבה פעמים מתחילים עם מצגת של הביולוגיה, וזה לא נכון בעיני. הגוף, הנפש, החיבורים בניהם, הם לא משהו שפתאום מופיע משום מקום בגיל ההתבגרות". עירית צוחקת קצת כשאנחנו שואלים אותה מה היה הכי משמעותי בקורס, "זה ישמע קצת טיפשי אבל בפשטות – איך לדבר על הנושאים האלה בלי להסמיק. ככה פשוט, לספר קודם כל לעצמי שהנושא הוא עדין ולפעמים מביך אבל אי אפשר לוותר לדבר עליו, ושיש לי היכולת והביטחון לשוחח עם אביה על הדברים האלה בשפה נקיה ולדעת שאני אומרת את הדבר הנכון, ועוד יותר מזה ליצור אוירה שתוביל אותה לדבר איתי על הנושאים האלו בלב פתוח".

הרב לוי מוסיף על דברי עירית, ומחזק אותם. "הרבה פעמים, מתבגרים פשוט צריכים סלע להישען עליו. מישהו שיכיל אותם ויבין מה הם עוברים, את ההתפרצויות, התסכול, ולפעמים גם זעם או תחושות קשות אחרות שנולדות מתוך ההורמונים והשינויים של הגוף והגיל. בקורס "צומחים באהבה" למדנו שכשאנחנו שם בשבילם, עם ידע וגישה תומכת ועם תשובות לנושאים הכי רגישים, אנחנו הופכים רלוונטים יותר עבורם ומאפשרים להם לצאת אל העולם מחוזקים, עם תפיסה בריאה ושמחה גם מול האתגרים הרבים בדרך.

במכון פוע"ה מזמינים הורים ומחנכים לבוא וללמוד כיצד להיות הכתובת הנכונה עבור מתבגרים, ומציעים בנוסף קורסים מגוונים העוסקים בתחומי המשפחה, מכשירים מדריכים, יועצים ומטפלים בתחומי המשפחה.  מתוך מחוייבות להלכה ולמקצועיות, וידיעה כי בוגרי המכון מקבלים המשך ליווי מרבני המכון ווצוות מרכז הלימוד בשליחותם החשובה. לפרטים 02-6517171 / 0532402077 או באתר מכון פוע"ה

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן