רפואה מאנגינה או שפעת היא אירוע מוחשי לאדם יותר מדברים העומדים ברומו של עולם. הדברים הקטנים האלה, שמבייש לדבר עליהם, מגיעים אלינו כדי שדרכם נוכל להרגיש אנשים אחרים, להזדהות עם דברים שמחוץ לעצמנו ולהגיע אפילו לכך שיהיה לנו אכפת מצער השכינה. דרך הכאב האישי והמוחשי בדברים העומדים בזוטו של עולם אנחנו מצליחים להרגיש את כאב הגלות, את הזעקה וגם את שמחת הגאולה.
רבי נחמן אומר שה' מביא לפעמים צרה על האדם כדי להוליד מתוכו צעקה. על אותה הדרך, אפשר להתחבר לגאולה דווקא על ידי חיבור לדברים הפרטיים. דרך גאולה אישית שלך, אתה יכול להתחבר לגאולה הגדולה.
יש המון סוגים של גאולה פרטית. יש כאלה שהגאולה הפרטית שלהם היא גשמית או כלכלית, ויש שמרגישים שעבוד ליצרים רעים ותאוות ומשתוקקים להיגאל מהם. אין ספק שהדברים הללו אינם העניין של הגאולה הגדולה אליה צריך לשאוף – אבל לזה האדם מתחבר. כמו בתפילה, אם אדם יתפלל על דברים מופשטים שהוא לא מבין ולא יתפלל על דברים קטנים שבאמת מציקים לו ומטרידים אותו, התפילה שלו תהיה מנותקת. אז אם באמת אתה רוצה להתפלל על משיח ובית המקדש, אתה חייב לעבור דרך השטויות הקטנות שלך. אל תזלזל בגשר שנתנו לך. תפסע עליו.
להיות עסוק רק בעצמי זו גלות. הגאולה האמיתית היא להצליח להזדהות עם אדם אחר. מצד שני, רבי נחמן מלמד אותנו שכדי ללמד זכות על אדם אחר, אתה צריך קודם ללמד זכות על עצמך. אם אתה לא נמצא שם אישית, לא תוכל לצאת מגבולותיך אל אדם אחר. האישי הוא המפתח. כך שהמתכון הנכון הוא לראות את הקשיים שלי כפתחים, שדרך העיסוק בהם והתפילה עליהם אני יכול לצאת אל האחר. את כל הקשיים קיבלנו רק בשביל זה. 
העיסוק בעצמי הוא גלות וסבל. גם אדם מצליח ש"עושה הרבה כסף" וכל הזמן משייך את זה לעצמו בלי לראות את ה', הוא נורא סובל. כי הגאולה היא החוצה, לראות את החבר, את האישה ואת הילד שלך. בשביל להגיע לזה אתה חייב לבנות כלים להכלה. לאנשים שעברו קשיים יש יכולת הזדהות גדולה. ר' אושר פריינד אמר למשל שבעלי הייסורים יכולים להבין אותו, כי בעלי הייסורים יותר קשורים לה' ויותר בקלות הם רואים שכל דבר מגיע ממנו. הוא מחיה אותם והוא מציל אותם.
כשאדם עבר משהו והוא רואה אדם אחר שעובר את אותו הדבר, הוא אח לצרה, הוא קרוב ויכול לזהות את המצב, להרגיש אותו ולהבין אותו. הגלות זה שאדם חושב שהוא מרכז העולם, כמו פרעה. הגאולה האמיתית היא לצאת מעצמך ומהמחשבה שאתה במרכז. לחשוב על האחר זאת הגאולה במיקרו, ודרך זה אפשר לבנות כלי להסתכל על הכלל. וייאנחו בני ישראל מן העבודה, ויזעקו. בני ישראל צעקו על הגב הכואב, ועל החבר הכאוב, ועל הכלל, ועל צער השכינה. ותעל שוועתם אל האלוקים.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן