איך "אוכלים" את תשעה באב שחל בשבת. מה המבט הנכון על השבת הזאת?
לחיים בתשעה באב
// הרב יצחק גינזבורג, ישיבת עוד יוסף חי, יצהר

השנה שבת חזון פוגשת את תשעה באב. החזון הוא כפול: "חזון ישעיהו" כמובן, וגם יום הסתלקותו של אחד מגדולי הצדיקים, רבי יעקב יצחק 'החוזה' מלובלין (חוזה־חזון). לחוזה היו מתנגדים חריפים שאמרו שכאשר הוא ימות הם ישתו 'לחיים'. הגיב החוזה ואמר, "כשאמות, אפילו מים הם לא ישתו". ואכן, הוא הסתלק בתשעה באב... אבל השנה כולנו נאמר 'לחיים' בתשעה באב, כנהוג ביום הילולא של צדיקים. לאיחוד המשולש של שבת חזון, תשעה באב, והחוזה מלובלין – יש משמעות עמוקה:
ידועים דברי רבי לוי יצחק מברדיטשוב שבשבת חזון ה' מראה לכל יהודי בחזון את בית המקדש השלישי. בתשעה באב אנו רואים, בדרך כלל, רק את החורבן. אבל בשבת שלפניו, שהיא השורש של כל ימות השבוע הבא, "ממנה מתברכים כל הימים", רואים את הממד הפנימי של החורבן, את הבניין החדש שיצמח מתוך החורבן.
כאשר נכנסת שבת, האדם אינו צריך להיות מוטרד משום דבר, "כל מלאכתך עשויה". זה נכון לא רק בנוגע לעסקי החולין אלא גם לחסרונות ברוחניות. החורבן הוא חיסרון נורא בעולם, אבל בשבת לא חסר כלום. בששת ימי המעשה אנחנו בתוך העולם הזה, ומה לעשות, עדיין בזמן החורבן. לכן צריך לעשות זכר לחורבן ויש הלכות אבלות החורבן. גם בשבת זוכרים את החורבן ומתפללים לבניין, "שתעלנו בשמחה לארצנו ותטענו בגבולנו ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותינו", אבל לא מתאבלים אלא מתענגים בטוב העתיד לבוא שרואים אותו כבר עכשיו. השנה, החוויה השבתית הזו מתחברת עם תשעה באב עצמו, ודוחה את התענית. כאילו אומרת השבת: כאשר אני כאן, אין מה להתענות בתשעה באב, הרי הכל כבר טוב.
מי שממחיש את המבט הפנימי הזה הוא דמות הצדיק, כמו החוזה מלובלין. האמונה שלו כל־כך חזקה ומוחשית, שהוא חוזה־רואה בתוך החורבן החיצוני את הבניין הפנימי, רואה את העתיד הטוב שגנוז בתוך ההווה הקשה. "איזהו חכם? הרואה את הנולד" – הצדיק־החכם רואה את הדבר הטוב שנולד בתשעה באב עצמו, לידת המשיח!
כך אמרו צדיקים: אצל נשמות גבוהות כמו רבי שמעון בר יוחאי, בית המקדש לא נחרב. כי הם מביטים מלמעלה על המציאות וכבר רואים את הבית השלישי. צדיק הוא בחינת שבת (כמו שכתוב בזוהר), וכמו שבשבת אין חורבן כך אצל הצדיק אין חורבן.
השבת נאמר 'לחיים' ונתקשר לצדיקים־חוזים, מתוך הכרה ש"עמך כלם צדיקים" אלא שהצדיקים מבטאים בגלוי מה שנמצא בנשמה של כל אחד ואחת מאתנו. מתוך 'בין המצרים' אנו ממריאים לשבת קודש, מעין עולם הבא, ורואים שכל החורבן אינו אלא הכנה לבניין החדש, וכשנקרא את "חזון ישעיהו" נזכור שהמילים הללו פותחות את כל נבואות ישעיהו, ובמיוחד את הישועה והנחמה הגדולה שבאה לבסוף.
התכלית היא להמשיך את התודעה השבתית לתוך ימי החול ולדחות את תשעה באב לגמרי. להביא לימי המעשה את הארת השבת והתודעה של הצדיקים וכך מהרה ייבנה המקדש, "והפכתי אבלם לששון".

 

מעובד מדברי הרב ע"י יוסי פלאי

לכל שבת יש מוצאי שבת
// הרב שמואל אליהו, רבה של עיר הקודש צפת

הגמרא אומרת כי "ערב תשעה באב שחל להיות בשבת אוכל ושותה כל צרכו ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בשעתו" (תענית כט). ומסביר רש"י שהמילים "בשעתו" רומזים לכך ששלמה נטרד ממלכותו, "לפיכך הוצרך לומר 'בשעתו' - בשעת מלכו ותקפו". אחרי תוקף מלכותו הגיעה הנפילה, וכך גם אחרי השבת החגיגית תגיע הנפילה אל האבל במוצאי שבת. על כן מדמים את סעודת שבת שאחריה תשעה באב, לסעודת שלמה בשעתו.
נפילת מלכות שלמה הייתה ידועה לשלמה המלך, כך כותב הרמב"ם: "ובעת שבנה שלמה את הבית וידע שסופו ליחרב, בנה בו מקום לגנוז בו הארון למטה במטמוניות עמוקות ועקלקלות ויאשיהו המלך צוה וגנזו (את ארון הברית) במקום שבנה שלמה" (בית הבחירה פרק ד, א).
ומנין ידע שלמה? חכמינו מספרים (שבת ל) כי "כשבנה שלמה את בית המקדש ביקש להכניס ארון לבית קדשי הקדשים, דבקו שערים זה בזה" ורק לאחר ריבוי תפילות נפתחו השערים.
שלמה הבין שלא כל מעשיו היו רצויים, למרות שהוא השקיע במקדש הרבה מאוד מאמצים. כנראה כל זה קרה בגלל ש"באותו הלילה שהשלים שלמה מלאכת בית המקדש נשא בתיה בת פרעה והיה שם צהלת שמחת בית המקדש וצהלת בת פרעה, ועלתה צהלת שמחת בת פרעה יותר מצהלת בית המקדש" (מדרש רבה במדבר י, ד). מן הסתם חשב שלמה שלחתונתו יבואו כל מלכי קדם ויישארו לחנוכת המקדש ויזכו לקיים בו בעקיפין "ונהרו אליו כל הגויים" ויזרקו את אלילי כספם וזהבם. אך תכניתו לא עלתה בידו ובת פרעה משכה אותו אחריה. על כן אמרו (שבת נו) כי "בשעה שנשא שלמה את בת פרעה, ירד גבריאל ונעץ קנה בים ועלה בה שרטון, ועליו נבנה כרך גדול של רומי". על כן הייתה צהלתו בפניו ותוגתו בליבו.
כעת מובן למה שלמה כתב את שיר השירים. שהרי השיר הזה הוא משל על זוג שאהבו והתגרשו ומתגעגעים זה על זו ולא מצליחים להיפגש, והיה ראוי שיכתבנו ירמיהו בעת החורבן ולא שלמה בעת הבניין. אלא שלא היה כשלמה שהרגיש את צער הפירוד, למרות הבניין. על כן כתב את שיר השירים כגעגועים וכמיהה לגאולה שלימה. "ואותם דודים עודם ערבים עליהם מכל שעשוע, ומובטחים מאתו להופיע עוד עליהם לבאר להם סוד טעמיה ומסתר צפונותיה, ומחלים פניו לקיים דברו וזהו 'ישקני מנשיקות פיהו'" (רש"י שיר השירים א, ב).
כל ההסבר הזה נותן משמעות נוספת לדברים שאמרה בת הקול "קמח טחון טחנת, בית שרוף שרפת". החורבן האמיתי התחיל במעשינו עוד בזמן הבניין, וגם הבניין האמיתי יתחיל במעשינו עוד היום.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
חנה סלם

לחיות בארץ

לחיות בארץ בשבילי זה דגל ישראל התלוי בחלון, יום ראשון באוטובוס מלא בחורי ישיבה וחיילים בדרך

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן