אמונה
רק להשתיק את הקוצים
// הרב אריה הנדלר, ראש ישיבת ההסדר רמלה

האמונה איננה עומדת באוויר. האמונה עומדת על הבסיס האיתן ביותר הקיים בנפש. כל ההוכחות, כל העובדות, כל החשבונות, כולם באים ממה שאיננו אנחנו. הם באים מן המציאות. ואת המציאות אפשר לראות כך ואפשר לראות גם אחרת. חמור מזאת, גם אם העובדות הן מוצקות לחלוטין והחשבון הוא צודק לגמרי, עדיין אין זה אומר שאנו חיים על פי עובדות וחשבונות אלו. אם נהיה אמיתיים הרי שבמרבית המקרים איננו חיים על פי עובדות וחשבונות אלא על פי נטיית הלב, על פי זרימת החיים.
כיוון שכך, אם מציאות מוצקה אנחנו מחפשים בכלל, ובלימודי האמונה בפרט, את עצמנו אנחנו צריכים לחפש. את זרימת החיים ואת וודאותה. מה שזורם מבפנים זו האמונה הטבעית, זו המזוהה עם תחושת החיים, זו שאין צורך ללמדה אלא יש צורך ללמוד לחוש אותה ולחיות אותה. אמונה איננה דבר הנרכש מן המדעים החיצוניים כשאר הדברים הנרכשים על ידי השכל. אמונה היא כוח החיים הקיים בתוכנו ממילא וכל שעלינו לעשות הוא לחשוף אותו.
אמור מעתה: האמונה איננה עומדת באוויר, אלא נשענת על ההכרה הפנימית החזקה והמוצקה ביותר הקיימת באישיותנו.
לפי זה יש באמת מקום לשאול מה מקומו של השכל בעבודת האמונה. אם נרצה להיות ישירים לגמרי, נאמר שאין לו תפקיד. בהקדמת הרב קוק לספר הכוזרי הזכיר הרב את דבריו של אחד החכמים שחיו בדור שלאחר הרמב"ם שאמר שכל המבקש את האמונה בספרי הפילוסופיה כמבקש את החיים בבית הקברות.
עם זאת נראה שלכל המערכות השכליות שמרבים לעסוק בהן בלימודי האמונה יש תפקיד חשוב בסילוק רעשי הרקע הנלווים אל עבודת האמונה הטבעית. ייתכן ומתעוררות שאלות, ייתכן ויש נושאים שמציקים. כל אלו עלולים להעיב על היכולת לחשוף את כוח האמונה הזורם בתוכנו. לשם סיקול הקוצים הללו הסובבים את השושנה, לשם השקטת אותם רעשי רקע, אנחנו נזקקים אל המערכות השכליות שתיתנה תשובות המשקיטות את השכל ומאפשרות לחוויית האמונה לפרוץ.

חשוב להחזיק בעפיפון
// הרב דוד גבירצמן, בית המדרש נהר דעה

אם היינו מכירים רק את המשפט "עיקר האמונה הוא רק במקום שהשכל נפסק ואינו מבין" (ליקוטי מוהר"ן ח"ב תורה ח) של רבי נחמן, היינו יכולים לחשוב שאפשר לדרדר את השכל לוואדי הקרוב ולהיפרד ממנו לשלום. אבל אותו רבי נחמן גם אומר לנו שהשכל הוא דבר חשוב, והוא אפילו נולד מהאמונה: "כשאדם חזק באמונה מאוד זוכה אחר כך לבוא אל השכל, וכל מה שמחזיק את עצמו באמונה יותר בא אל שכל יותר, כי הדבר שהיה צריך מתחילה להאמין, זוכה אחר כך להבינו בשכל על ידי אמונתו החזקה... אבל צריכה האמונה להיות חזקה מאוד, עד שתתפשט בכל האברים" (ליקוטי מוהר"ן תורה צ).
אז השכל הזה הוא מועקה או זכות? הוא קולט את האמונה או לא רלוונטי לגביה?
אנחנו רגילים לקלוט ולעכל רעיונות באמצעות צינורות השכל, ולכן קשה לנו לחשוב באופן נכון על מושג האמונה. השכל באמת לא מצליח לטפס עד האמונה ובניסיון לשמור על כבודו הוא טופל עליה את תדמית ה'תלויה באוויר'. אבל אחרי שהוא יקבל קצת ענווה ויסכים להיות הסגן שלה, תתחיל ביניהם מערכת יחסים של כבוד הדדי.
אם תהיה חזק באמונה, אומר רבי נחמן, בסופו של דבר תצמיח ממנה גם את שבילי השכל וההיגיון. ובשביל מה צריך שכל? כי בלי השכל אין לאמונה פירוש, וקשה עד בלתי אפשרי לחיות על פיה לאורך ימים ושנים. אמנם השכל תלוי בסופו של דבר רק על רצועה פשוטה של אמונה ובלעדיה הוא חסר משמעות, אבל בלי השכל האמונה לא תצליח להתבטא ולהשפיע על החיים לאורך זמן.
האמונה היא נשמה, אבל ללא גוף היא איננה בין החיים, השכל מעניק לאמונה אברים, חושים וממשות.

האמונה במלחמת הרחוב
// הרב זלמן גופין, משפיע ישיבת 'תומכי תמימים', כפר חב"ד

יש הגורסים שאמונה היא הבנה שכלית, ורק הוכחות לקיומו של מעמד הר סיני או לבריאת העולם מבססים את האמונה. מבין יותר זה מאמין יותר, ושאלות וקושיות הן בעיה מהותית שיכולה להפיל את האמונה. הטעות הנפוצה הזו איננה מותירה מקום לאמונה. הכל שפיט והכל בעיני השכל. לכן, אגב, חסידים נזהרו שלא ללמוד ספרי חקירה, המבססים את הקשר עם ה' על השכל ותו לא.
בחסידות מבחינים בין אמונה לידיעה. האמונה בה' באה מצד הנשמה. חינוך יהודי אמיתי זה לגלות את האמונה הזאת ולהתעצם בכך שהקשר של הנשמה עם הקדוש ברוך הוא הוא נצחי, עצמי ובלתי ניתן לניתוק. ובשביל מה צריך את "וידעת היום"? מפני שאם נותיר את הקדוש ברוך הוא מעבר לחושים ולהכרה הרגילה שלנו, יבוא הקשר המוחשי שלנו אל העולם הזה ויכריע את הכף.
הקשר שלנו עם הקדוש ברוך הוא ניצב מעל המודע שלנו, ואילו העולם הזה ממלא את התודעה שלנו, ולכן ברגע שתהיה סתירה ביניהם, כמו התמודדות עם תאוות ממון או תאוות אכילה, אז העולם ינצח. לכן אנו מצווים גם לדעת אלוקות בשכל, כדי להכניס את הקשר שלנו עם ה' לתוך המודעות שלנו. ומה שנבין במוח, ישפיע על הלב, ואז שניהם ישפיעו גם על המעשים שלנו, שיהיו עם יותר חיות.
רבי לוי יצחק מברדיטשוב אמר פעם: "איזו טענה יש לקדוש ברוך הוא על עם ישראל?! את הגן עדן והגיהינום הוא שם בתוך ספר 'ראשית חכמה', ואילו את כל התאוות הוא שם להם מול העיניים. אני מבטיח לך, ריבונו של עולם, אם את התאוות תשים באיזה ספר ואת הגיהינום והגן־עדן תשים לנו מול העיניים, כולם יהיו צדיקים...".
כל עוד הקדוש ברוך הוא לא קיבל את המלצתו של רבי לוי יצחק... עלינו לזכור שהשכל לא בא לחזק את האמונה, האמונה אינה זקוקה לו כלל. תפקידו הוא להיות כלי לאמונה בשביל לקרב ולמשוך את האלוקות אל תוך החיים שלנו. כך ננצח בקרב.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
חנה סלם

לחיות בארץ

לחיות בארץ בשבילי זה דגל ישראל התלוי בחלון, יום ראשון באוטובוס מלא בחורי ישיבה וחיילים בדרך

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן